musti Opublikowano 28 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2011 Zakładam temat o śrubach i tylko w tym zadajemy pytania dotyczące doboru śruby do silnika, parametrów śruby itp... Rozmiar śruby np. 13x17 - pierwsza liczba określa średnicę, druga skok w calach. Optymalny dobór śruby: 1. Każdy silnik na tak zwane obroty WOT, czyli obroty przy których pracuje optymalnie i nie są to obroty maksymalne! 2. Śrubę należy tak dobrać aby w trakcie pływania silnik przy maksymalnym gazie pracował w przedziale WOT. Wkręcanie silnika powyżej WOT do obrotów max to tylko strata paliwa 3. Najważniejsze aby na łodzi był zamontowany obrotomierz i abyś znał WOT swojego silnika - bez tego trudno jest dobrać śrubę optymalną 4. Ważne jest do czego używasz łodzi - jeśli do pływania rekreacyjnego to dobieraj śrube w/ g pkt 1 i 2. Jeśli natomiast do sportów wodnych to możesz założyć śrubę o rozmiar mniejszą (zazwyczaj skoki są co 2'') od optymalnej aby uzyskać szybsze wejście w ślizg (ważne przy nartach wodnych) i lepsze przyśpieszenia ale za to większe zużycie paliwa. I tu moje pytania: - różnice pomiędzy śrubą aluminiową i stalową - jakie są plusy i minusy? - ilość łopat - czy jest sens pakowania się w śrubę cztero, bądź pięciołopatową? Chodzi mi głównie o lepszy uciąg - narty wodne, czy zmniejszać skok o 1 czy 2" ?? PRZYDATNE LINKI Poradnik - http://www.raksa.com.pl/webpage/wszystko-o-srubach-napedowych.html Kalkulatory doboru śruby http://www.vicprop.com/planing_size.php http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/# Zakres WOT dla silników: Mercury https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Mercury Yamaha https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Yamaha Suzuki https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Suzuki Honda https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Honda Poniżej można pobrać katalog numeracji śrub. PropeleryNumeracja.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietiabo Opublikowano 28 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2011 Jeszcze o jednej rzeczy zapomniałeś @musti DO PRAWIDŁOWEGO DOBORU ŚRUBY NIEZBEDNY JEST OBROTOMIERZ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musti Opublikowano 28 Czerwca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2011 No jest napisane w pkt.3... :-X @yamaha - obrotomierz już podłączony? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
yamaha Opublikowano 28 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2011 oczywiscie :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musti Opublikowano 28 Czerwca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2011 No to sprawdzimy na wodzie ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
yamaha Opublikowano 28 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2011 :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
intruz_zabrze Opublikowano 29 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 29 Czerwca 2011 Mam dylemat :-\ Na śrubie 13,25 x 15 - ( spokojna woda , bez wiatru ) moment ślizg, obroty maks 6000 i zapas na manetce Na śrubie 13,25 x 17 - ( dzisiaj była fala i wiatr ) ślizg o około 1 sec dłużej niż przy 15-tce , obroty 5800 bez zapasu na manetce Jak myślicie 19-tka będzie odpowiedniejsza czy kupiś 17-tke - 17 pożyczyłem ale 19 nie mam skąd pożyczyć :( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
intruz_zabrze Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 przy okazji ( porządkując garaż) znalazłem śrubę michigan ale do 80KM mercurego i dzięki niej trafiłem na coś takiego http://www.marineworks.eu/produkty/sruby/zaburtowe.html Fajny katalog ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 Jarek z 19" będzie tak ślizg po 2 sekundach obroty 5600 brak zapasu na manetce bez zmian ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietiabo Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 intruz oczywiście próbowałeś trymować i te obroty do zerwania po wytrymowaniu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 Intruz a co masz na GPS? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 Zakładam temat o śrubach i tylko w tym zadajemy pytania dotyczące doboru śruby do silnika, parametrów śruby itp... Musti ,to jest temat rzeka! Dwie tony albo trzy teorii!!! Powodzenia w temacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietiabo Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 Zibi a co ciebie podkusiło zakładac 4 łopaty jak wiadomo ze 4 łopaty speedu nie dają Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
intruz_zabrze Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 Piotrek - przy maks trymie obroty 5900 , przy opuszczonym silniku na max ( brak możliwości skrętu w lewo :o ) obroty 5800 , czekam na nową 17-tke ( dzisiaj zamówiłem ) mam 15-tke i jak coś dokupię 19-tke - będzie komplet na speed , pływanko rekreacyjne i nartki ( zobaczę czy dam radę wyciągnąć 2 na raz ) ;) Zibi - na gps będę zerkał jak będę zadowolony po testach - dla mnie nie jest ważna prędkość max nie startuję w wyścigach :P łódź ma mnie słuchać a nie ja ją 8) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietiabo Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 zakładaj najprostrze trym klapy zobaczysz niebo a ziemia i pprzy skrecie zero kawitki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
intruz_zabrze Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 Za tydzień jadę nad Niegocin - może kolega będzie miał w hangarze jakieś trym klapy to założę i przetestuję - tą łajbę mam na jakieś 2 sezony ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietiabo Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 słuchaj ja najlepsza srube jaką miałem zachowywała sie tak (pomijając rozmiar i skok) manetka na full 5200 obrotów predkosc ok 52 przy maks wytrymowania (wskaznik trymu na maks w górze )6000 obrotów i predkosc 60 i skrety oczywiscie w ramach rozsądku bez kawitki.Objawy za duzej srednicy to przy maksymalnej predkosci próba trymowania kończy sie zerwaniem obrotów i nie pomaga opuszczenie trymu konieczna jest korekta obrotów i to znaczna na ok 1/2 w przypadku poprawnej srednicy wystarczy kotekta trymu w dół aby sruba wyszła z kawitki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
intruz_zabrze Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 Ja nie mam zjawiska kawitki ( na razie ) ;) próbuję dobrać optymalną śrubę - 15-tka obroty 6000 tysi i zapas na manetce ( 4 dorosłe osoby i dzieciak ) , 17-tka obroty 5800-5900 ( manetka do oporu - dwie osoby dorosłe i dzieciak ) 19-tke rozważam żeby przy manetce do oporu uzyskać 5500 obrotów - ale może się to skończyć tym że przy 4 lub 5 osobach będzie " problem z wejściem w ślizg ??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietiabo Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 troche chyba sie nie rozumiemy jezeli tryujesz silnik to na kazdej srubie osiagniesz tzw zjawisko kawitkiczyli silnik momentalnie osiąga maks obrotów jakby wyskakiwał z wody :( :( osiagasz taki stan??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
intruz_zabrze Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 Właśnie nie osiągam :( każda śruba którą zakładam umożliwia mi pływanie na max obrotach bez kawitki :( przy starcie mogę stawać " dęba" , przy opuszczonym na maksa silniku też nie mam tego zjawiska natomiast mam " niedosyt " :( - powoli zaczyna mnie to " denerwować " łódź na każdej śrubie wchodzi momentalnie w ślizg - może te Italiańskie tak mają :( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietiabo Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 jak masz wysoko silnik zamontowny chodzi mi o płyte kawitacyjną Zaraz ja ztuningujemy oczywiscie masz power trim??? Nie kłapie dziobem??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łukasz W. Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 zakładaj najprostrze trym klapy zobaczysz niebo a ziemia i pprzy skrecie zero kawitki Interesująco brzmi. jak dobrać ich rozmiar do danej łódki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
intruz_zabrze Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 Silnik ( płyta antykawitacyjna ) niecałe 2 centy poniżej dna - tak mam power trim - dziobem nie kłapie chyba że na maksie podniosę silnik przy fali :( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietiabo Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 intruz dawaj na równo z dnem albo 1 cm powyzej tzn. podnies silnik na mocowaniu o 1 otwór wyzej nie wierc nowych otworów jak bedzie słabo to o jeszcze jeden a co do trym klap to na tamtym forum :-\ dawałem gdzies kalkulator ale moze tutaj http://www.bennetttrimtabs.com/trimtabkits.php Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
intruz_zabrze Opublikowano 30 Czerwca 2011 Udostępnij Opublikowano 30 Czerwca 2011 Ja myślę że to rodzaj kadłuba określa pewne " stałe " niedogoności ;) będę próbował ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.