sixthbro Opublikowano 20 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2021 Witam wszystkich, jako dotychczas bierny obserwator forum. Mam pytanie, jakiego się spodziewać spalana przy łodzi typu Jeanneau cap camarat 7,5 z silnikiem yamaga f300 przy obciążeniu w sumie: łódź z silnikiem, paliwem wodą, załogą i bagażami razem około 2600kg. Wiem że, zależy to od całej masy czynników: wiatr, fala, pływy itp. Interesuje mnie szacunkowa wartość, jaka by była przy prędkości około 25-30km/h i przy szybkim pływaniu przy około 60-70km/h. Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 20 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2021 https://www.boat-fuel-economy.com/yamaha-outboard-fuel-consumption-liters Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lewar Opublikowano 20 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2021 25 30 to raczej będzie dla tej łodzi predkość wyjścia do ślizgu więc spalanie spore nie ekonomiczne u mnie przy 300secie i tej wadze smartkraft pokazuje na maxa ponad 120l Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marcin.j Opublikowano 20 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2021 Po co pytać o ekonomię, trza pływać 8) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lewar Opublikowano 20 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2021 A spali Ci dokładnie tyle ile wlejesz :D :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dawtow Opublikowano 20 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2021 A jak spalanie boli to czas na wiosła ;D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 20 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2021 Jak moja zaczyna spalać więcej jak 100l/100km to się zastanawiam gdzie jest problem. :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 20 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2021 Przy prędkości górnej która zakładasz spali na pewno 90 litrów na godzinę . Przy prędkości 25 -30 czyli najgorszej jaka Może być gdzie łódka pcha tony wody przed sobą spali więcej . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Custom1600 Opublikowano 20 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2021 Jak moja zaczyna spalać więcej jak 100l/100km to się zastanawiam gdzie jest problem. :D od tego momentu należy zastanawiać się co można zmienić żeby było mniej, ale różnica 10% nie wiele zmienia, więc po co zawracać sobie głowę spalaniem...zabawa kosztuje ;D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AToMik Opublikowano 20 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2021 Myślę że w ekonomicznym ślizgu w okolicach 45 km/h wciągnie jakieś 70-80 l/100km. Wypornościowo 10-15 km/h zaoszczędzisz 20-30%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogorek Opublikowano 21 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2021 @Marsika 250 KM Verado przy opence 7,9m pali 1 na 1 czyli 100 na 100 Nie sądzę abyś miał na silniku 300 KM mniej jak te 1 na 1. Ja mam wskazania przy silniku 115 KM 2km na 1l przy bardzo lekkim RIB-ie i sporej załodze. Czyli płynąc 50 km/100 spalam 50 l na 100km Nie sądzę, że 300 KM zejdzie powyżej 1 km na 1l Znajomy Grek przy Yamie 300 i RIB-ie 8m ale tuby nawet w spoczynku wystają z wody raportował, że dawno nie widział 1 na 1 Najczęsciej widzi 0.8 km na 1l czyli coś w granicach, które kolega @Lewar wyżej raportował czyli 120l na 100 km Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sixthbro Opublikowano 21 Lutego 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2021 bardzo dziękuję wszystki za cenne uwagi. Z pwenością dopasuję optymalną prędkość, bo łódeczka przypływa w Maju. Większość czasu spędzi na kanałach żłóławskich, więc nie będę szaleć, żeby fali nie robić. Czy przy spacerowym tempie, np 10km/h też będzie tyle pożerać. Mój głwóny problem to brak stacji na szlaku, np żóławki Iława - 135km, gdzie druga stacja, Bak 280 litrów. W teorii dam radę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AToMik Opublikowano 21 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2021 Nie moc silnika a kształt i waga łodzi są głównymi czynnikami stanowiącymi o spalaniu. Wiem to z autopsji. Zmieniając w poprzedniej łodzi silnik z 70 na 115 Km, spalanie praktycznie się nie zmieniło. 120l/100km to spalam swoja łódką 8,5/3m o masie ok 4 ton z wysoką budą oraz stacjonarnym mercruiserem 350 Km dlatego uważam że łajba o 30% lżejsza powinna wciągnąć proporcjonalnie mniej paliwa. Może koledzy mający łódki podobnych gabarytów z innymi motorami napiszą o swoich wynikach spalania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kilwater07 Opublikowano 21 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2021 Przy małej łódeczce, spalanie crusingowe może oscylować 20-25l/100km. Ale to nie jest pływanie rodzinne, lecz pływanie crosowo-rekreacyjne. Plusem rozwiązania jest spory zasięg bez tankowana. Ja na moinm małym RIBku po zatankowaniu dwóch baków 25 litrowych przepływam 200-250 km. Czyli mówiąc innym językiem: albo dopłynę z Zalewu Zegrzyńskiego na Mazury, opłynę pętlę Żóławską z odbiciem Martwą Wisłą do Gdańska, albo opłynę Pętlę Wolińska i jeszcze mi zostanie troszkę paliwa na zwiedzanie Szczecina.... No cóż, ale teraz coraz mniej ludzi tak pływa- bo jednak komfort dużej łódki ma swoją cenę.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Monsun Opublikowano 21 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2021 Na obrazku masz spalanie twojej łodzi z silnikiem Yamaha 250 km. Niech bardziej doświadczeni koledzy ekstrapolują wyniki dla 300 km. Podejrzewam, że różnice nie będą wielkie. Biorąc pod uwagę akwen na którym chcesz pływać gdzie raczej nie poszalejesz to przy 1000 obrotów popłyniesz 9 km/h i spalisz około 5 litrów/h. Czyli teoretycznie 55 l/100 km. Płynąc 14 km/h spalisz 15 l/h czyli 3 x więcej (w godzinie) i 2 x więcej w funkcji odległości - 107l/100 km. Ale to tylko matematyka :-) Ty spalisz więcej bo będziesz na full załadowany. Jak interesuje cię cały test twojej łodzi to jest tu: https://issuu.com/motorboatowner/docs/motorboat_owner_august_2019 Dostęp jest darmowy, chyba trzeba się tylko zarejestrować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pk1pawel Opublikowano 22 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2021 bardzo dziękuję wszystki za cenne uwagi. Z pwenością dopasuję optymalną prędkość, bo łódeczka przypływa w Maju. Większość czasu spędzi na kanałach żłóławskich, więc nie będę szaleć, żeby fali nie robić. Czy przy spacerowym tempie, np 10km/h też będzie tyle pożerać. Mój głwóny problem to brak stacji na szlaku, np żóławki Iława - 135km, gdzie druga stacja, Bak 280 litrów. W teorii dam radę. Proszę się nie gniewać ale jak tak to czytam to wniosek jeden..sprzedać 300 kupić i ząłożyć 60HP gdyż także spełni powyższe oczekiwania a bak starczy na pół sezonu...a zaoszczędzone pieniądze z różnicy w cenie pomiędzy silnikami sprawią że można pływać gratis 10lat. Popływasz ocenisz..spalanie to jedno ale pewne jest,że bardziej boli brak mocy - jeżeli już nią wcześniej dysponowałeś. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AToMik Opublikowano 22 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2021 Załączona przez Piotra tabelka z testu, wykazuje spalanie tejże łodzi przy ekonomicznym ślizgu 42km/h - 79l/100km a wypornościowo do 10km/h mniej o 20 - 30% czyli 55-65 l/100km. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Monsun Opublikowano 22 Lutego 2021 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2021 Ja kiedyś też źle podszedłem do tematu paliwa. Mając do czynienia z hauseboatami i jachtami żaglowymi moje wyobrażenie o koszcie paliwo było 3-4l/h. 6l/h przy Nautice 830 na przykład. Jak zobaczyłem tabelkę w której dla mojej nowej łodzi pokazują 40 l/h przy ślizgu (23w) i przy max prędkości około 80l/h to się przeraziłem. Ale potem policzyłem trasę ze Szczecina do Świnoujścia czy Dziwnowa i ze zdziwieniem :-) stwierdziłem, że końcowe koszty wyjdą podobnie tylko że szybką łodzią z ekonomiczną prędkością dotrę do celu w 1,5-2,5h a hauseboatem bym się tłukł około cały dzień. Spalę 20% więcej paliwa ale weekend spędzę nad morzem a nie w drodze nad morze :-) I nie będę się tak przejmował pogodą bo zawsze zdążę uciec a jak mi kiedyś na środku zalewu Nauticą 830 niezapowiadana burza zaskoczyła to rodzina miała rollercoster przez prawie 3h. Wszystko zależy od tego do czego chcesz wykorzystać łódź. Na pętlę Żuławską wolałbym housebota ale sam tam za rok czy dwa popłynę swoim wędkarskim pilothausem bo taką łódź mam. I będę jechał 1000 RPM całą drogę :-) Wiem że trochę upraszczam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
sixthbro Opublikowano 24 Lutego 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2021 bardzo dziękuję wszystki za cenne uwagi. Z pwenością dopasuję optymalną prędkość, bo łódeczka przypływa w Maju. Większość czasu spędzi na kanałach żłóławskich, więc nie będę szaleć, żeby fali nie robić. Czy przy spacerowym tempie, np 10km/h też będzie tyle pożerać. Mój głwóny problem to brak stacji na szlaku, np żóławki Iława - 135km, gdzie druga stacja, Bak 280 litrów. W teorii dam radę. Proszę się nie gniewać ale jak tak to czytam to wniosek jeden..sprzedać 300 kupić i ząłożyć 60HP gdyż także spełni powyższe oczekiwania a bak starczy na pół sezonu...a zaoszczędzone pieniądze z różnicy w cenie pomiędzy silnikami sprawią że można pływać gratis 10lat. Popływasz ocenisz..spalanie to jedno ale pewne jest,że bardziej boli brak mocy - jeżeli już nią wcześniej dysponowałeś. To nie wchodzi w grę, bo planuje częste i szybkie wypady na Hel:( Lubię prędkość - po to głóenie kupuję tak duży silnik a konstrukcja kadłuba jest nowowczena). W wielu miejscach pętli nie ma zakazu robienia fal. Dziękuję za opinię Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.