Skocz do zawartości

Wicher 30 problem z iskrą POMOCY


matisz
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam mam problem z moim wichrem 30 tzn nie ma iskry. Zacząłem szukać przyczyn i mam do was kilka pytań iskrownik posiada jedną cewkę dwa przerywacze no i dwa kondensatory. Zmierzyłem napięcie jakie wychodzi z cewki miernik pokazuje 0.2V mam wrażenie ze to za mało. Jeżeli ktoś wie jakie powinno być to napięcie to proszę o odpowiedz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamiętam, w ruskach zawsze był problem z iskrą, ponieważ magnesy traciły swoje właściwości po nagrzaniu się silnika... ja bym poszedł tym tropem... może wstawić neodymy w miejsce magnesów w koło zamachowe???

 

my zawsze w Moskwie zmienialiśmy zapłon na akumulatorowy z cewkami i wszystko było ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

magnesy trzymają jak wściekłe podejrzewam cewkę bo jak pisałem strasznie małe napięcie wychodzi sprawdziłem tez kondensatory ale ładują i oddają  napięcie. Także raczej to cewka spróbuje ją oddać do przewiniecie i zobacze jak to nie pomoże to zacznę się rozglądać za elektronicznym zapłonem. 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki masz właściwie zapłon w tym Wichrze?

Co rozumiesz przez "cewka"?

Wydawało mi się, że przerywaczowe zapłony w Wichrach miały więcej niż jedną cewkę zarówno niskiego, jak i wysokiego napięcia.

Chyba, że piszesz o jednym cylindrze.

Z tego co rozumiem, to masz pewnie zapłon jak na pierwszym schemacie tu: http://www.wherry.ru/121-sistema-zazhiganiya-lodochnix-motorov.php

W takim razie możesz sprawdzić cewki wysokiego napięcia np. baterią 4.5V podłączając ją na chwilę do (odłączonego od reszty układu) uzwojenia pierwotnego, przy wykręconej i dotykającej masy świecy powinieneś zobaczyć iskrę.

Cewki w części prądnicowej iskrownika możesz zmierzyć omomierzem.

W przypadku kręcenia silnika rozrusznikiem (po odłączeniu od przerywacza) powinieneś też widzieć na nich większe napięcie niż te 0.2V. Czy masz miernik na zakresie prądu przemiennego? I jeśli to zwykły niedrogi miernik cyfrowy, to pamiętaj o bezwładności odczytu. Z tego powodu nie da się raczej tego zmierzyć na szarpance.

No i sprawdź, czy nie zwiera przycisk gaszenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napiecie mierzyłem prostym miernikiem cyfrowym (nastawiłem na napicie stałe) na dwóch przewodach wychodzących z iskrownika. To prawda jest na szarpankę ale do sprawdzenia iskry używam wiertarki jako rozrusznika. Cewki wysokiego napięcia sprawdzałem tak jak piszesz i raczej są spalone ale to nie problem, bo jak będę miał jakieś sensowne napięcie to tylko podłączyć inne cewki i będzie iskra. Spróbuje jeszcze sprawdzić tak jak piszesz samą cewkę pomijając przerywacze i spróbuje na nastawie na napięcie stałe i przemienne jaki będzie wynik.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli, jak rozumiem, masz taki zapłon:

http://images75.fotosik.pl/639/70bc3a8b8f83a504.jpg

 

W takim układzie, żeby zmierzyć napięcie cewki w części generatorowej, zrób tak:

Odłącz cewkę z obu stron od przerywaczy/kondensatorów i podłącz oba wyprowadzenia do miernika - zakres prądu przemiennego!

Wynik i tak będzie szacunkowy, ze względu na inną częstotliwość niż 50Hz, dla której prostsze mierniki są przeznaczone.

W takim układzie oba przerywacze i kondensatory muszą być bez zarzutu, zarówno zwarcie jak i brak przejścia w stanie zamkniętym uniemożliwią wystąpienie iskry.

Przy okazji, jeśli znasz rosyjski, to na moim chomiku http://chomikuj.pl/janekneuron/stare_silniki_przyczepne/wicher w pliku vbs.pdf masz książkę, z której wziąłem ten schemat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układ magneta nie jest oryginalny. Ten ze zdjęcia jest układem stosowanym w najstarszych wichrach 20.

Wicher 30 miał 4 cewki pod kołem zamachowym. Dwie zapłonowe a dwie pozostałe to ,,prądnica"/ ładowanie aku.

Jeżeli ten układ działał w tym motorku to musisz po kolei posprawdzać cewkę magneta, kondensatory i styki przerywaczy.

 

Zaczął bym od cewki bo czas już ją trochę ,,posunął" i jej wygląd nie budzi zaufania.

 

Żeby wykluczyć awarię reszty układu zapłonowego to sposób z bateryjką albo akumulatorem zamiast kręcenia silnikiem jest najlepszy. W ten sposób najszybciej się dowiesz gdzie szukać przyczyny. pod kołem zamachowym czy na zewnątrz.

 

Wicher20.jpg.500589b9d31a3d8786a2b9f1475d3247.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja wyrzuciłbym ten szajs w całości i zaaplikował elektroniczny zapłon od 30tki wraz z kołem zamachowym i cewkami WN i zapomniał o temacie kijowego zapłonu w wichrze.Miałem takowego i nie sprawiał ŻADNYCH problemów...

Ten mechaniczny nie dość,że płata figle to jeszzcze jest nieprecyzyjny i piec ma mniej mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pamiętam nie ma pełnej zamienności między zapłonami różnych wersji Wichra, tzn. nawet przy wymianie razem z kołem zamachowym (bo do różnych zapłonów maja różną liczbę i układ magnesów) nie pasuje zdaje się położenie wpustu do momentu zapłonu.

Szczegóły m.in. w linkowanej książce.

Dlatego istotne jest, czy ten silnik (jeśli to Wichr 30) faktycznie działał na tym zapłonie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...