Skocz do zawartości

Dobór silnika do łodzi


dario29
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Mam zamiar zamontować do mojej łódki silnik 50-60 KM. Przeglądałem łodzie na necie w większości z Holandii tego typu i pływają przeważnie z silnikami do 30 KM . Nie zależy mi na jakiś prędkościach ale chciałbym mieć zapas mocy bo nieraz trzeba gdzieś pospieszyć ( zmiana warunków na wodzie wiatr deszcz itd ). Czy łodzie tego typu źle pływają z większymi prędkościami ? czy mają problem z płynięciem w ślizgu ? Czy może konstrukcja kadłuba nie pozwala na zamontowanie trochę mocniejszego silnika . Poniżej fotki mojej łódki .Ostatnie nie mojej ale takiej samej.

DSC08589.JPG.4675dd3a95353efe8b9a58b8e5ae9fc6.JPG

DSC08592.JPG.0fbdf42e66318cbcf42268032ac50e37.JPG

31752_800x600.jpg.c47bd55ca1a2a786e153ae7dec8708a5.jpg

31752-1_800x600.jpg.08f020c137fd57ebdd948975db3c85a8.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 68
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Dno wygląda raczej na ,,płaskie" Pytanie czy (,,po długości" , od połowy do rufy ) jest proste ?

Jeżeli tak to ślizg bezproblemowo uzyskasz przy 30HP.

Ale coś za coś. Na zafalowanym akwenie, w ślizgu będzie mokro i jak w kuźni. Dno musi być b. mocne.

 

I jeszcze jedno. Widzę takie łodzie z silnikami 30/40 HP i z boku ,,dynda" się silnik pomocniczy.

 

Zamiast napędu głównego i pomocniczego dorobiłbym uchwyt odsadzony od pawęży , na którym powiesiłbym dwa motory 30HP.

Jakie korzyści:

-sterowność ,,duuużo" lepsza

-jedna instalacja paliwowa

-śruby o skoku jak do silnika 60HP ( prędkość max wzrośnie)

- zapas mocy do wyjścia w ślizg jest ale potem utrzymanie ślizgu odbywa się na dużo niższych obrotach niż przy 30HP, można nawet jeden motor odstawić

- w razie jakby coś to na jednym się dokulasz w bezpieczne miejsce

-maszynownia i cały bajzel z tym związany jest dalej od Ciebie (ciszej i więcej miejsca na rufie)

- po odsadzeniu silników będziesz mógł je powiesić wyżej co najmniej 5cm ( mniejsze zanurzenie)

A wady ? Pewnie zaraz jakieś wymyślą . Od tego przecież jest forum  ;D

 

Odsadzenie silników od pawęży możesz połączyć z badeplatform'ą 

http://www.walsteds.dk/portfolio/badeplatform/

 

 

 

 

Schowek01.jpg.13c8104cda3e0e25506493a6f1bcbae8.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pływał będe w Ślesinie i okolice. W czasie urlopu planuje sie wybrać na pętle wielkopolską. Prędkość 90 % spacerowa załoga dwie osoby, weekendowo cztery. Chodzi mi o to czy płynąc z silnikiem 60 KM na maxa nie będe miał problemu z utrzymaniem kierunku (myszkowanie itd ). Nie mam w ogóle doświadczenia w tym temacie. Do tej pory pływałem łódką 4 metrową z silnikiem 4 KM więc to mniej więcej tak jak sie przesiąść z roweru na motocykl  :) .

 

Moja wcześniejsza łupinka, 

3671335523.jpg.de30e1993dff1551af57944aa0824d91.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam w gronie motorowodniaków

Do pływania wypornościowego,(a przepłynąłem troszeczkę "art "Cigacice-Berlin- Potsdam-Cigacice tam zobaczysz moją łódź która ma prawie 7 m na silniku 25KM) to za dużo te 60 KM. Ja będę zamieniał go na mniejszy!!!, pomimo, ze więlokroć pływam po Odrze oczywiście nie tylko z nurtem. ( EKONOMIA ) .W 2013 na powyższej trasie spaliłem 235l a w 2012 na trasie Cigacice -Szczecin- Hohensaaten -Berlin- Eisenhuttenstadt - Cigacice -245 l.

Wszystko zależy od zasobności portfela i sposobu w jaki chcesz pływać.

PS. Czy Pętla w 2014 będzie do opłynięcia?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam! Od 2 lat pływam po Noteci (Czarnków-Drawsko-Czarnków,Czarnków-Bydgoszcz-Czarnków,Czarnków-Ślesin-Czarnków)łódka INTER 570 silnik Yamaha 8 KM dwusów radzi sobie doskonale, dużo zależy od doboru śruby(u mnie 9x7). Pływanie typowo wypornościowe, prędkość pod prąd w granicach od 6-10 km/godz. z prądem 10-14 km/godz. Z łódki wypornościowej raczej ślizgacza nie zrobisz a jeśli chcesz pływać 90 % wypornościowo to nie wiem czy warto inwestować w tak duży silnik, którego w sumie nie będziesz wykorzystywać. Większa część Pętli to i tak ograniczenie prędkości. A jeszcze kwestia uprawnień, jeśli będzie chciał popływać ktoś z rodziny. Jeśli nie wybierasz się na morze to szkoda kasy, wystarczy w zupełności 10 kW 13 KM i odpowiednia śruba. Powodzenia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.Początkowo myślałem o silniku 25-30 km bo taki mi doradzał Pan od którego kupiłem łódkę. Później pare rad znajomych " zamontuj większy większy " ;). Biorąc pod uwagę wasze dwie wypowiedzi to chyba zostane przy 30 km. Chciałbym opłynąć całą pętle i na pewno kiedyś to zrobie , jednak w przyszłym roku to mało prawdopodobne żebym dysponował takim czasem. Czy orientuje sie ktoś ile na spokojnie potrzeba wolności  :) do zamknięcia pętli?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomyśl i powieś większy, większy silnik, będzie dobrze  8)

Później będziesz pisał i kombinował co zrobić żeby łódka była dzielniejsza i płynęła troszkę szybciej.

Albo co zrobić bo łódka nie płynie jak teściowa wsiądzie, bo się upasła przez zimę :)

A może śrubę zmienić albo silnik powiesić wyżej ???

Teraz masz wybór, później zawracanie kijem Wisły.

Ale to Twoja decyzja.

Możesz zainstalować 10 KM dla sąsiada co nie ma patentu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z Zibim. Od przybytku głowa nie boli , podobno . Zawsze lepiej mieć 5 koni za dużo jak za mało . Mam silnik 50 koni 4-suw i mogę popłynąć 60 km/h ale mogę również pyrkać i zejść ze spalaniem poniżej 2l/h . Oczywiście mam , a raczej miałem (zmiany,zmiany na większą) mniejszą łódź ale to zawsze jakiś punkt odniesienia .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do sierpnia tego tego roku miałem bardzo podobną łódź, od początku była uciągowa Yamaha 9,9KM najbardziej optymalna prędkość to 12 km/h, ostatecznie założyłem Hondę 50KM co było z dużym zapasem mocy jak na pływanie wypornościowe.

Jak założysz 30KM to i tak duży zapas, oczywiście do pływania wypornościowego, jeżeli ślizg to min. 90KM 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mikijet napisał :

 

"Zamiast napędu głównego i pomocniczego dorobiłbym uchwyt odsadzony od pawęży , na którym powiesiłbym dwa motory 30HP."

 

w takich rozwiązaniach przeważnie jeden kręci w prawo a drugi w lewo i czy jest to konieczne w tym konkretnie rozwiązaniu ?

Chyba nie jest łatwo kupić na rynku wtórnym silnik o obrotach w lewo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No bez przesady, żeby do pyrkania wolnego po śródlądziu zakładać dwa silniki, no bez jaj  ??? :P.

Skoro łódź jest ślizgowa to oczywiste, że powinien być założony silnik do ślizgu tj. przy łodzi 6,5 m ok. 90 kM. W zależności od wyboru użytkownika można też zrezygnować ze ślizgu na rzecz wolnego pływania wypornościowego, a wtedy wystarczy dla tej łódki nawet 15 koni.  C:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mikijet napisał :

 

"Zamiast napędu głównego i pomocniczego dorobiłbym uchwyt odsadzony od pawęży , na którym powiesiłbym dwa motory 30HP."

 

w takich rozwiązaniach przeważnie jeden kręci w prawo a drugi w lewo i czy jest to konieczne w tym konkretnie rozwiązaniu ?

Chyba nie jest łatwo kupić na rynku wtórnym silnik o obrotach w lewo.

 

Pewnie, że idaałem byłyby dwie przecibieżne śruby ale jak obie będą kręciły w jedną stronę to nieiwielka strata.

 

Manewrowanie taką ,,szafą", przy pływaniu wypornościowym do najłatwiejszych nie należy. Stąd moja propozycja dwóch motorów. Dla płaskiego dna i dużej wyporności ślizg nie potrzebuje wysokiego momentu obrotowego i mocy. Zanużenie jest relatywnie małe i po przejściu w ślizg niewiele się zmienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Mam zamiar zamontować do mojej łódki silnik 50-60 KM. Czy łodzie tego typu źle pływają z większymi prędkościami ? czy mają problem z płynięciem w ślizgu ? Czy może konstrukcja kadłuba nie pozwala na zamontowanie trochę mocniejszego silnika . ...

 

Zadał pytanie nie jaki silnik do pływania wypornościowego tylko czy ślizg jest możliwy i z jaką mocą silnika. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...