szuwarek Opublikowano 28 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2013 Witam, Szukałem czegoś w temacie ale nie znalazłem więc sam zakładam wątek, jeśli coś gdzieś jest pokierujcie:) Mam 6 hp volvo poenta zaburtowy dwusuw. Bardzo zgrabny, zwarta budowa itp. ostatnio jednak przez starą uszczelkę kolektora woda dostała się do cylindrów więc robię kompletny remont (jak pech to pech- oczywiście w samym środku sezonu >:D ) orzy okazji zajrzałem do pompy wody i oczywiście impeler (nie znalazłem lepszego słowa po polsku) jest w marnym stanie. jeszcze od biedy by pochodził ale jak już robić... I tu problem bo okazuje się że dosyć nietypowy i trudno dostać- poprzedni właściciel chyba jakieś przeróbki robił bo ten nie wygląda na oryginalny. Mogę zrobić tak samo- coś dopasować, średnica i grubość musi się zgadzać, "gniazdo" (wew tuleję) można przełożyć a ilość łopat jest chyba drugorzędna... ale przyszło mi do głowy następujące pytanie, ponieważ elektryczne pompy wirowe dużej mocy działają tak samo ale wirnik jest z mosiądzu(a może to brąz - nie pamiętam...) co powiecie na zastąpienie gumowego śmigiełka dorobionym, odpowiednio spasowanym mosiężnym?? pozdrowienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stercik Opublikowano 28 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2013 Nie będzie działać. Ta pompka działa dlatego bo impeler jest osadzony w obudowie mimośrodowo a poszczególne komory oddzielone łopatkami elastycznego wirnika wraz z obrotem zwiększają i zmniejszają objętość. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szuwarek Opublikowano 28 Lipca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2013 Ejże... to chyba nie jest prawdą... w moim jest osadzony centralnie. zresztą działa moim zdaniem tak samo jak wspomniana pompa wirowa: obracające się łopatki osadzone ciasno w obudowie wprawiają wodę w ruch wytwarzając podciśnienie od strony ssawnej oraz nadciśnienie po stronie tłocznej (poprawcie mnie jeśli się mylę) ale przyznaję że zajrzałem do obudowy i jest tam występ między otworem ssącym a tłoczącym który przy takiej przeróbce trzeba by zeszlifować. nadal jednak myślę że to mogłoby działać... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stercik Opublikowano 28 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2013 Nie rozbierałem Volvo Penta, miała tak każda moja Yamaha. Jestem pewien że jak wciśniesz wirnik w obudowę bez wałka to otwór w wirniku nie pokryje się z tym w obudowie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam szkutnikamator Opublikowano 28 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2013 Mosiężny impeler - wirnik nie będzie działać Działanie wirnika pompy między innymi polega na ugięciu łopatek i dociśnięciu końcówek do obudowy. Jak chcesz uszczelnić mosiężny? W latach głębokiej komuny byli już tacy co próbowali tak zrobić i poza włożeniem ogromnej pracy w wykonanie wirnika nic więcej nie uzyskali. http://www.merkado.home.pl/ciekawostki.html Nawet jeśli nie rozumiesz działanie pompy wody w silniku zaburtowym - posłuchaj i odpuść ten mosiądz. Jeśli nie ma gotowców (szukałeś poza granicami kraju?) to dopasuj jakiś możliwie podobny. Pozdrówki Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szuwarek Opublikowano 28 Lipca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2013 No właśnie słabo u mnie z tym zrozumieniem fizyki itp. myślałem że jeśli elektryczne pompy o wydajności 250 "kubików" mogą podnieść słup wody na wysokość 30 metrów w rurze o średnicy 300 mm za pomocą wirnika z mosiądzu to taka akwarystyczna pompka pewnie też da radę, ale jestem tylko skromnym inżynierem... właśnie po to się tu zalogowałem żeby usłyszeć opinie prawdziwych specjalistów Dzięki... Powinienem był się domyśleć że w dzisiejszym świecie jeśli w instrukcji jest napisane że ma być z plastiku to ma być z plastiku :) Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam wszystkich sprawnie posługujących się mózgownicą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stercik Opublikowano 28 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2013 Zadałeś pytanie - otrzymałeś odpowiedź. Mam wrażenie że nie taką jakiej oczekiwałeś. Rób jak uważasz. Tylko ten wirnik też pewnie projektował jakiś skromny inżynier a oni chyba materiałów nie biorą sobie z sufitu no ale to już ty wiesz lepiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 28 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2013 Skromny inżynierze pycha przez Ciebie przemawia. Są pompy mimośrodowe, odśrodkowe, membranowe itd. Problemem w silniku zaburtowym jest napęd i rozmiary. Jak myślisz, dlaczego wybrano rozwiązanie z pompą mimośrodową ( wszyscy producenci z kitajcami włacznie) ? A materiał na wirnik do takiej pompy musi być elastyczny. Możesz też uruchomić chłodzenie bez pompy montując przystawkę inżektorową na płycie antykawitacyjnej/antywentylacyjnej. Trzeba tylko spełnić jedem warunek śruba musi się obracać zawsze z wysokimi obrotami. Ale jak chcesz to możesz też skomplikować sobie życie na łodzi i zamontować pompkę elektryczną do instalacji wody użytkowej na jachtach( zatapialną) i pływać z takim dyndadełkiem, że o aku nie wspomnę. A częsci do Volvo/Volvo Penta/Elektrolux/Archimedes/Neptune poszukaj a znajdziesz. Najszybciej u Wikingów. http://discount-marine-parts.com/ob_volvo.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czeburaszka710 Opublikowano 28 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2013 No właśnie słabo u mnie z tym zrozumieniem fizyki itp. myślałem że jeśli elektryczne pompy o wydajności 250 "kubików" mogą podnieść słup wody na wysokość 30 metrów w rurze o średnicy 300 mm za pomocą wirnika z mosiądzu to taka akwarystyczna pompka pewnie też da radę, ale jestem tylko skromnym inżynierem... właśnie po to się tu zalogowałem żeby usłyszeć opinie prawdziwych specjalistów Dzięki... Powinienem był się domyśleć że w dzisiejszym świecie jeśli w instrukcji jest napisane że ma być z plastiku to ma być z plastiku :) Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam wszystkich sprawnie posługujących się mózgownicą. W takim stylu jak Ty kolego napisałeś odbija wszelką ochotę ci tłumaczyć dla czego nie mosiądz , skoro uważasz że tu same matoły które jedynie manuały potrafią czytać ( choć osobiście uważam że matoły właśnie najpierw psują dopiero czytają ) to trudno . Niektóre z nich rozebrali i złożyli silników zaburtowych więcej niż Ty kolego " prosty inżynier nie przestrzegający manuałów " książek przeczytałeś . Skoro uważasz że rady kolegów słabe , nu to rób bez manuałów zawsze to jak by nie patrzeć po " inżenersku " i fachowo ::) . Nie zapomni rurę 300mm dołożyć :P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam szkutnikamator Opublikowano 28 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 28 Lipca 2013 ale jestem tylko skromnym inżynierem... Szuwarek - nikt Ci nie wypomina wykształcenia, ale rady dostałeś jak najbardziej poprawne. Sam zdecydujesz co zrobisz. I napisz czy się sprawdził ten mosiężny impeler... P.S. "podsłuchany" cytacik - bardzo mi się podoba: Lepiej pływać na tym na co Cię stać, a nie stać i patrzeć na to co pływa... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
drift_king Opublikowano 29 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2013 Adam jak dla mnie świetny cytat :) zważywszy na to,co mam napisane w stopce C:-) Pozdrawiam po całej przepływanej niedzieli...na gumowym wirniku :) P.s.Wymieniałem go z tydzień temu i w ruszczaku jest dokładnie tak samo-działa mimośrodowo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szuwarek Opublikowano 29 Lipca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2013 Dobra, wcale nie staram się wszystkich przekonać, że akurat mosiądz, właściwie chyba już mi udowodniliście, że nie warto. Myślałem może, że da się łatwo przerobić i że ktoś już próbował z sukcesami skoro uważasz że tu same matoły które jedynie manuały potrafią czytać Nigdzie w moim tekście nie nazywam nikogo matołem a mój sarkazm był reakcją na post kolegi, który mi zarzucał, iż nie rozumiem działania tej pompki (co tu rozumieć- 2 elementy raptem). Problemem w silniku zaburtowym jest napęd i rozmiary Z napędem akurat problemu nie ma przecież pompka jest napędzana wałem silnika. rozmiary to i owszem… Jak myślisz, dlaczego wybrano rozwiązanie z pompą mimośrodową ( wszyscy producenci z kitajcami włacznie) No właśnie „dlaczego”- takie rozwiązanie jest powszechne tylko w zaburtowych silnikach. Dla przykładu taką pompkę można znaleźć w małym (125 cc) silniku motocykla: (to chyba obala argument rozmiarów?): http://upload.secondsun.pl/img/1375119140getimage.aspx.jpg a za linka dziękuję Tylko ten wirnik też pewnie projektował jakiś skromny inżynier a oni chyba materiałów nie biorą sobie z sufitu no ale to już ty wiesz lepiej. Jasne, ale na etapie projektowania (wiesz to tak samo dobrze jak ja) wytrzymałość elementu nie jest priorytetem a wręcz kłóci się z ideą robienia dobrego interesu- zbuduj tanio, sprzedaj drogo. Gumowy impeler trzeba wymieniać co 100 (!) godzin pracy silnika!!! To jest wartość w dzisiejszej technice chyba niespotykana nigdzie indziej. Chciałbyś wymieniać pompę wody w samochodzie co 100 godzin? Niektóre z nich rozebrali i złożyli silników zaburtowych więcej niż Ty kolego " prosty inżynier nie przestrzegający manuałów " książek przeczytałeś No właśnie na tym rozbieraniu i składaniu cała frajda polega co nie…: http://upload.secondsun.pl/img/1375118779p1310045.jpg A tu żebym nie był gołosłowny: moja nie jest mimośrodowa dlatego przyszedł mi ten pomysł do głowy: http://upload.secondsun.pl/img/1375118844p1310060.jpg (Tak wiem żę jest występ na którym łopatki się uginają, tak wiem że mosiądz się nie ugnie.) Naskoczyliście na mnie jakbym jakieś farmazony opowiadał a przecież są to rozwiązania powszechnie stosowane kwestia tylko sprytnej przeróbki… To że karoserie aut przez dekady były robione z czarnej stali i rdzewiały nie znaczy że nikt nigdy nie zbudował auta z nierdzewki co nie? Pozdrowienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stercik Opublikowano 29 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2013 Teraz jak już udowodniłeś swoje racje teoretycznie pozostaje zrobić to organoleptycznie. Wykonaj swoją modyfikację, pokaż nam jak działa i nie zapomnij policzyć kosztów bo przecież ma być tanio i na wieki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czeburaszka710 Opublikowano 29 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2013 a ja dużo dam za to żeby zobaczyć jak taka pompa w warunkach nie pełnego zanurzenia silnika na sucho i na wolnych obrotach podnosi słup wody i wytwarza sensowny przepływ ::) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szuwarek Opublikowano 29 Lipca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2013 Temat moim zdaniem wyczerpaliśmy, gdyby Panowie więcej retoryki a mniej złośliwości na pewno nie byłby taki gorący. Jak się kiedyś na to porwę, na pewno dam Wam znać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam szkutnikamator Opublikowano 29 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2013 a mój sarkazm był reakcją na post kolegi, który mi zarzucał, iż nie rozumiem działania tej pompki Wielu ludzi nie rozumie wielu rzeczy, - Twoje pytanie wyraźnie wskazywało na to nie rozumiałeś działania tej pompy. Dlatego Ci napisałem że łopatki muszą się uginać a mosiężne się nie ugną. Starałem się powiedzieć to prosto i kulturalnie. Gdybym wiedział że jesteś inżynierem przysposobiłbym jakieś równanie i całki przez różniczki do wyjaśnienia tego faktu. Ja też wielu rzeczy nie rozumiem i nie znam się na wszystkim a nie obrażam się jak ktoś mi tłumaczy. Tak że wejście miałeś nienajlepsze. Ponieważ nie ma co chować urazy - cieszę się że przyjąłeś do wiadomości informację o wirniku i teraz sam decyduj co dalej. Pozdrówki Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 29 Lipca 2013 Udostępnij Opublikowano 29 Lipca 2013 Porównanie do samochodów jest błędem zasadniczym. Obieg zamknięty to inna para kaloszy. W silnikacdh stacjonarnych impellery też są zawsze gumowe. W pompach cyrkulacyjnych już nie. I teraż taki drobiazg : pompa wody zaburtowej musi podać odpowiednią ilość wody pod takim ciśnieniem, żeby ciśnienie spalin nie powodowało cofki. A dalej to sobie już wykombinujesz. P.S. Gumowy impeller jeżeli jest traktowny zgodnie z zapisem w manualu wytrzyma kilkaset motogodzin. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.