Skocz do zawartości

Remont silnika MOCKBA 10


BECZKOWIEC
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam po dłuższej przerwie. W zeszłym roku kupiłem okazyjnie ponton 3,80m pod silnik i chciałbym w tym roku popływać więc zabieram się do remontu silnika mockba. Moj silnik znalesiony w garażu plywał słabo po rozebraniu okazało się że jest do remontu (rysy na dolnym cylindrze jakby tam dostała się woda). Udało mi się tanio kupić mockbe-M niekompletną ale z dobrą główką silnika, którą przełoże do swojego silnika. Dla pewnosci zdjąłem uszczelke pod głowicą bo brakowało swiec i chciałem zobaczyć czy tam nie ma syfu albo jakiegos przedmiotu, wyczysciłem wszystko co sie dało, cylindry wyglądają bardzo dobrze dla pewnosci wlałem mixol na tłoki i nie ubywa go czyli pierscienie sa ok teraz musze kupić nową uszczelkę, może splanuje głowice i czas na składanie.

 

Moje pytanie z jakim momentem dokręcać sruby głowicy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 125
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Radziecka myśl techniczna to nie japońskie cudeńka... te silniki przystosowane były do spalania "wszystkiego" co się pali więc nie robił bym z tego wzrostu stopnia sprężania jakiegoś demona... rzecz rozbija się głównie o zjawisko spalania detonacyjnego a te występuje głównie podczas pracy na paliwie o niskiej liczbie oktanowej... Pominąwszy przypadki "chrzczenia paliwa" dziś już nie uświadczy się paliw o LO mniejszej niż 94 a w czasach ZSRR to był luksus. Uważam więc, że wyrównanie głowicy w rozsądnym zakresie nie wpłynie źle na trwałość silnika. W tym przepadku większą uwagę przywiązał bym do jakości uszczelki pod głowicą, śrub ją mocujących itd. Faktem jest, że pierścienie tłokowe i ułożyskowanie korbowodu będzie nieco bardziej obciążone ale tym też nie przejmował bym się zbytnio bo podczas spalania mieszanki ciśnienia są nieporównywalnie większe niż podczas suwu sprężania, warto też poświecić nieco czasu na  ustawienie zapłonu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za odpowiedzi jezeli bede planowac glowice moge dorobić grubszą uszczelke bo nie mam zaufania do niby nowych uszczelek lepiej bedzie zlecic dorobienie na wzór starej (koszt 60-100zł w mojej okolicy). W instrukcji nic nie piszą o momencie dokrecania wiec dokręce 1-wsza śrube z czuciem kluczem dynamometrycznym i reszte potem tak samo. U mnie nie da się ustawić zapłonu jedynie platynki sie ustawia (wg instrukcji miedzy 0,4 a 0,55mm ja ustawiam na 0,45)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Głowica i blok wróciły z planowania blok seszlifowany o 0,05mm glowica 0,15mm. Głowica bedzie z mojej starej moskwy, okazało się że była w niej szczelina co było przyczyną dostania się wody do dolnego cylindra i jego zatarcia prawdopodobnie wada fabryczna. Uszczelka sie juz dorabia, będzie grubsza o 0,2mm od fabrycznej z racji planowania. Do silnika wleca też nowe tłoki i pierścienie.

 

Jaki powinien być luz na zamkach pierścieni?

IMG_20180731_140328a.thumb.jpg.39380c47f1c2fe06ad6ba50ac064dad1.jpg

IMG_20180728_125630a.thumb.jpg.5b24b425cc39a52b817bc6c3bf5147f7.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będę się upierał ale niewielki wzrost ciśnienia sprężania ( z powodu obróbki bloku i głowicy) nie byłby tak szkodliwy. Te silniki przystosowane były do paliw o niskiej liczbie oktanowej dlatego były "odprężone" Jaki jest koszt wykonania uszczelki pod głowicę?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalezy gdzie robisz, tam gdzie ja robie (w Mysłowicach, 20km ode mnie) 80zł, na allegro albo na innych ogłoszeniach zwykle biorą 65 za cylinder czyli 130+ ewentualna wysyłka. Niektórzy nie potrafili okreslić kosztu bez obejrzenia.

Widziałem też na olx niby nowa z PRL-u ale jak zobaczyłem jej powierzchnie na zdjęciu to odpusciłem bo skończyłoby się zatarciem kolejnego silnika.

Grubość uszczelki i tak nie miała wpływu na cene fabryczna ma 1,8mm moja bedzie miała 2mm gośc mi mówił że maksymalna grubosc to akurat 2mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się nawet ten moj remont nie bedzie specjalnie drogi bo za planowanie obu stron zapłaciłem 60zł,80 uszczelka,100 tłoki z pierscieniami (na starych tez by jeszcze sporo pochodził ale jak miałem nowe wczesniej kupione to je założe), niekompletny silnik-dawca 200zł czyli generalny remont zamknie się w 500zł ale tylko dlatego że sam wszystko robie łacznie z dorabianiem uszczelek np. od gaznika albo spodziny. Poza tym mam sporo części z silnika-dawcy które sobie schowam gdybym sprzedał wyszłoby taniej za samą srube dostałbym 100zł ale wole ją mieć na zapas.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest nowa uszczelka głowicy, można zacząć składać. Na początek umyłem silnik płynem do mycia silników i porządnie do przepłukałem żeby nie było opiłków po planowaniu. Przed złożeniem myślę o pomalowaniu go srebrzanką ale jeszcze się nad tym zastanowię. Fabryczne śruby w bloku są na płaski śrubokret i chciałbym je zastąpić 6-kątnymi bo odkręcenie oryginalnej zapieczonej sruby jest kłopotliwe wiec zamierzam sie wybrac do sklepu po śruby twardości 10,9 z łbem szesciokatnym.

IMG_20180804_010806a.thumb.jpg.6ff52d75e77d3d70710c291caf8a9b73.jpg

IMG_20180805_223254a.thumb.jpg.f8dba0c89b2ecbb217c1232e73279b31.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siemka

 

Proponuje wymienić zapłon na elektroniczny o wiele lepiej Pali i lepiej się pływa oraz nie trzeba regulować co jakiś czas.

moja mockba dobrze ustawiona na tych "młoteczkach" czy jak się to zwie pływała tak

 

a tak działa tylko że w beczce z zapłonem elektronicznym

od 1-2 sznura paliła, po zgaśnięciu mniejszy problem z odpaleniem i chyba prędkość urosła (koło 30km/h w 2 osoby)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siemka

 

Proponuje wymienić zapłon na elektroniczny o wiele lepiej Pali i lepiej się pływa oraz nie trzeba regulować co jakiś czas.

moja mockba dobrze ustawiona na tych "młoteczkach" czy jak się to zwie pływała tak

 

a tak działa tylko że w beczce z zapłonem elektronicznym

od 1-2 sznura paliła, po zgaśnięciu mniejszy problem z odpaleniem i chyba prędkość urosła (koło 30km/h w 2 osoby)

 

Dzięki za radę zastanowię sie nad tym rozwiązaniem chociaż wole czystą mechanikę bo lubie ustawianie platynek ewentualnie pomyślę o dorobieniu tulejki wału przy iskrowniku o innym kształcie żeby zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu podejrzewam że w tym tkwi problem o którym piszesz. Co do twojej propozycji gdzie kupić elektroniczny zapłon lub z jakiego silnika?

Widzę że też wymieniłeś sruby tyle że na imbusowe. Z jakim momentem dokrecałes śruby głowicy? Twoja spodzina też cieknie? bo z tego co pamietam moja cieknie z górnej częsci podejrzewam łożysko albo uszczelniacz wału od spodziny. jest na to jakiś sposób albo da się to gdzieś kupić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wiec tak to jest amerykańska kopia zgadza się:) ta pierwsza wersja wyglądała i rdzewiała tak samo szybko jak amerykaniec.  Potem te aluminiowe kanciaki były super. Następnie dołożyli pierścień na tłoku i było nie 10,5 a 12,5km. Kolejny awans radzieckich konstruktorów ze względu na obniżenie kosztów oraz by się nikt nie czepiał że Rosjanie kopiują silniki na prawo i lewo zrobili Wietieroka (naprawdę tańsza wersja i gorsza od moskwy). niektóre części są takie same (wirnik pompy wody) niektóre są kompatybilne np cały zapłon co właśnie polecam ci zrobić.

 

Najlepiej zapłon cały wraz z kołem zamachowym wziąć do Wietieroka 8M i wymienić tylko cewki na nowe od jakiegoś skutera . Wyprzedzenie zapłonu regulujesz tym jak bardzo talerz wysunie się w lewo. w Moskiwe masz bardzo i tak wyprzedzony zapłon bo jak byłem u znajomego mechanika by mi pokazał jak reguluje się młoteczek z kowadełkiem i  to zdziwił się że tak bardzo przed górnym położeniem tłoka następuje iskra. co do spodziny nie ciekła czasami jednej z dziur w stopie leci czarny płyn jest to resztka z spalin zmieszana z wodą po wyłączeniu silnika.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za info. Sprawdzałem ruchy tłoków i iskrownika i też się dziwie dlaczego tak wcześnie następuje zapłon. Jest jakiś sposób na zmiane kąta wyprzedzenia zapłonu na oryginalnym iskrowniku?

Moja obudowa nie ma ani grama rdzy więc zostaje poza tym bardzo mi się podoba okrągła obudowa podobnie jak w wichrze 20km.

Kolejnym złym rozwiązaniem jest umieszczenie wszystkich pierscieni tłokowych w tej samej pozycji zamiast co 120 stopni podniosloby to troche kompresje.

Wiem że moskwa 12.5 ma inne tloki bo ma stopień sprężania 7,1:1, moskwa 10 i M-ka mają 4,8:1.

Wiesz może jakie są fabryczne wartości kompresji na cylindrach w 10 i M-ce?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja sprawdzalem zawsze takim do kompresji na tloku to musiało byc powyzej 7 chyba by bylo ok. Ponizej 6 zlom a 8 to nowka. Wyprzedzenie zaplonu regulujac gaz robisz. Poruszajac manetka gazu nie tylko operujesz powietrzem ktore dostaje sie do gaznika. Ale tez zmieniasz kat wyprzedzenia (manetka gazu przesowa także talerz z elektronika który jest pod kolem. Wiec krzywki nie ruszaj tylko ewentualnie inaczej zamocuj ta plytke[masz regulacje chyba na taich dwoch metalowych szynach ]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Beczkowiec, wybacz, po cholerę to reanimujesz, masz ponton (prawie) zreperowany, to po kiego Ci jeszcze ta ruska kotwica? Aż tak lubisz śmigać w nieodpowiednim czasie i miejscu na pagajach?...

 

Bo lubie stare rzeczy i grzebanie w takim silniku sprawia mi przyjemmność poza tym podoba mi się ta okrągła obudowa. Plusem tez jest prosta konstrukcja bo wystarczy troche narzędzi i większośc usterek można usunąć na wodzie a poza tym znalazłem go w garażu i mam go za darmo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...