Autor Wątek: Silnik do łodzi 5,7m  (Przeczytany 519 razy)

Sierpień 27, 2018, 10:18:27
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
    • Gdynia
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Hej,

W związku z tym, że zaczynam przygodę z nowo zakupioną łodzią Picton 189 gts 5,7m mam pierwsze pytanie co do wyboru optymalnego silnika zaburtowego. Aktualnie na pawęży zamontowany jest 150 konny stary dwusów Evinruda. Mocy mu nie brakuje ale jednocześnie spalanie przyprawia o ból głowy. Na przyszły sezon mam zamiar kupić nowszą jednostkę (jeśli fundusze pozwolą 4 suw na wtrysku). Łódź z tego co się orientuję waży między 800-900kg (niestety nie mogę znaleźć konkretnych informacji). W związku z powyższym pojawia się moje pytanie - Jaki optymalny silnik powinienem zamontować? Wiadomo, zgodnie z przeznaczenie łódź od czasu do czasu musi pójść w ślizg (max 5 osób) ale nie oszukujmy się nie będę stale pływał z maksymalnymi prędkościami. Osobiście po przeczytaniu masy informacji skłaniam się ku 90km ale chętnie kupiłbym 75km o ile taka moc faktycznie wystarczy.

Poniżej zdjęcie jednostki :)

Z góry będę wdzięczny za pomoc.


Sierpień 27, 2018, 16:05:37
Odpowiedź #1
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5482
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
90KM to minimum, najlepiej celuj w 100/115. Przy 75KM popłynie, ale przy obciążeniu będzie się męczyć.
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Sierpień 27, 2018, 16:12:18
Odpowiedź #2
  • *****
  • Wiadomości: 1077
    • Gorzów Wlkp
  • Akwen: Wody lokalne
I przy holowaniu też raczej frajdy nie będzie.
KAWASAKI ULTRA 300X
SEA RAY 185 BR

Sierpień 27, 2018, 20:56:35
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 2977
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
A ile dokładnie pali ten Evin ?? W km na 1l czy ew przy stałej prędkości 50 km/h na 1 godzinę ?

Bo może nowy 115 KM silnik wcale nie spali mniej. Zakłądam, że teraz możesz pływac na 3500 obrotów ew 4000.

Na 115 KM będziesz musiał raczej 4500 obr.

Merkury 115 przy 4500 obrotów będzie konsumował 23 litry na godzinę.

Może to mocno nie odbiega od aktualnego spalania. 150 KM 2T powinno pozwalać pływać komfortowo na 3500 obr przy tej łodzi.
Może wystarczy dobrać efektywną śrubę o odpowiednio dużym skoku - zoptymalizowaną do średnich obrotów
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Sierpień 28, 2018, 07:35:34
Odpowiedź #4
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
    • Gdynia
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Przede wszystkim dzięki za odpowiedzi.

Co do aktualnego spalania będę je jeszcze konkretnie określał bo na wodzie byłem tylko raz. Wstępnie wychodzi między 30-35l/h przy stałej prędkości ale mam zamiar zamontować flowtrecs'a, który i tak na przyszłość mi się przyda. Powiem szczerze, że okolice 20l/h by mnie już mocno satysfakcjonowały.

Co do śruby też o tym myślałem czytając pewne wątki ale kompletnie nie jestem jeszcze w temacie i nie wiem jak ugryźć temat.

Sierpień 28, 2018, 08:01:01
Odpowiedź #5
  • *****
  • Wiadomości: 2785
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
Johnson 120 v4 przy łódce ok 1 tony PALI 30 -33 litrów na godzine , z 1 litra wychodzi 1.3-1.4 km przy 45 km/h

Wrzesień 12, 2018, 10:25:11
Odpowiedź #6
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • Akwen: Warta
Mój Shetland 570 z silnikiem Tohatsu 75 KM (dwusów na wtrysku) osiąga 50 km, nie "męczy się" tylko rwie do przodu i mam jeszcze nieco zapasu.
Spalanie - teraz latałem po Zatoce = przy ślizgu, przy 30 km/h (szybciej już zbyt latało wszystko na łodzi) spalanie 2,3-2,5 km/l. W pełnym ślizgu, przy 50 km/h ok. 2 km/l. Oczywiście zależnie od warunków zewnętrznych.
Płynąc 10-12 km/h spalanie jest minimalne, typu 3,5-5 km/l - nawet mi często miernik świruje bo zbyt mały jest przepływ.
No i moja łódka jest dość ciężka - 100 l paliwa, 3 osoby, 50 litrów wody, żarcie, kibel i worek piasku plażowego (zamówienie od znajomych).
Możesz zważyć łódź w najbliższym składzie opału. Oczywiście musisz znać wagę przyczepki (jest w dowodzie rej. o ile posiadasz).

P.S. Łódź i silnik kup dla siebie a nie dla znajomych. Bo to dużo zmienia w kosztach zakupu a potem eksploatacji.
Shetland 570 + Tohatsu 75 TLDI

Wrzesień 13, 2018, 09:32:54
Odpowiedź #7
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 6
    • Gdynia
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Tomasz K, czyli wychodzi jednak na to, że okolice 75km mają przy mojej łódce sens. Im więcej rozmawiam z ludźmi tym więcej sprzecznych opinii. Ostatecznie właśnie będę wybierał w przedziałach 75-90km. Ten Evin jest genialny i dostarcza mnóstwo frajdy ale przeciąg w baku robi się w mig.

Wrzesień 13, 2018, 09:42:22
Odpowiedź #8
  • ***
  • Wiadomości: 110
    • warszawa
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Przeciągi w baku zawsze będziesz miał.
Łódka to nie samochód, wciągnie ile wlejesz ;)

Wrzesień 13, 2018, 09:49:31
Odpowiedź #9
  • ****
  • Wiadomości: 334
  • Akwen: Warta
Oczywiście 75 w dwutakcie bo to jest różnica. A co do przeciągu w baku. Rzeczywiście pływając na pełnym gazie łódka pali jak smok. Ale ile pływasz na maksa?
Byłem teraz na Zatoce. I większość pływania była powolna. Co mi po tym, że na Hel przelecę w 30 minut? I co ja tam będę robił? Oczywiście nie odmówiłem sobie przyjemności przelecenia się do Sopotu z pełną prędkością ale to też w pewnym momencie męczy i nudzi. Na rzece z pełną prędkością to loteria o ile w ogóle warunki pozwolą. W kanałach i tak nie można. W portach ograniczenia. Na jeziorze zaraz masz drugi brzeg, kajakarzy, rowerki i co taj jeszcze.
Także ja uważam, że 75 KM powinno Ci wystarczyć. Chociaż w aucie mam 240 i nie kupię słabszego już. Co wcale nie oznacza, że jeżdżę szybko a wręcz przeciwnie. Ale lubię mieć MOŻLIWOŚĆ odpalenia. Taki kaprys :-)
Shetland 570 + Tohatsu 75 TLDI