Autor Wątek: Śruba 3 czy 4 lopatowa roznice w pływaniu.  (Przeczytany 381 razy)

Wrzesień 14, 2018, 20:25:50
  • ***
  • Wiadomości: 221
  • Sternik motorowdny
    • Warszawa / Żabia Wola
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Witam wszystkich motorowodniakow mam nietypowe pytanie dotyczace srub. jakie roznice są pomiezy 3 a 4 lopatowa o tym samym skoku.

Moze ktos mial najpierw 3 lopatowa a potem zalozyl 4 lopatowa i pamieta różnice

- jak zmieniają się obroty max spadaja tak jak by o skok dac wieksza śrubę czy tylko np o 100 rpm?
-czy 4 łopatowa znacząco ma mniejsza prędkość maksymalną
-czy duzo szybciej wchodzi w ślizg?
-jakie sa jeszcze zalety 4 lopatowej?

Mam silnik 75km mercury 4t i uszkodzona śrubę 3x13x17 i zastanawiam się co kupić.


Moja nowa zabawka to Łódź 4,7x1,8m sundeck, silnik Mercury 75km 4 suw 2002r gaźnik śruba 3x13x17
Co już miałem u siebie:) Wietierok 8 (8 sztuk), Moskwa 10,5 (2sztuki), Neptun 23 , Yamaha 13,5km Ponton Honda T30 3m

Wrzesień 14, 2018, 20:47:14
Odpowiedź #1
  • *****
  • Wiadomości: 2977
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Możesz mieć 3-łopatową o bardzo dużej średnicy, dużej powierzchni - optymalizowanej do średnich zakresów

Możesz znaleźć 4-łopatową o mniejszej średnicy i charakterystyka będzie podobna.

A jak na tej 3-łopatowej byłeś z obrotami ?
Jak dobijałeś do maximum możliwych lub powyżej połowy zakresu WOT to możesz spróbować 4 łopatową o podobnej średnicy i skoku.

Ale jak byłeś w połowie WOT max w pojedynę to możliwe, że 4 łopatowa powinna byc "rozmiar mniejsza"

Są 4 łopatowe wyczynowe również


stąd ciązko porównywać śruby tylko po ilości łopat.

Generalnie przy podobnych średnicach i  materiałach (i podobnej jakości) możesz mieć ciut niższe obroty max (przy tym samym skoku) i ciut lepszy start  - na 4 łopatowej - ale nikt tego nie zagwarantuje
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Wrzesień 14, 2018, 22:21:47
Odpowiedź #2
  • *****
  • Wiadomości: 1050
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Ja tak mam, że używałem aluminiowej oryginalnej trzy łopatowej ale ze względu na pływanie po niepewnych szlakach zastosowałem plastikową czteropłatową, oczywiście to nie ta sama sprawność ale z grubsza wygląda to tak, że spada v-max bo silnik ma większy opór co trzeba nadrobić zmniejszeniem skoku i w efekcie:
- 3 płatowa skok 13 v-max 60km/h
- 4 płatowa skok 11 v-max 50km/h
Oczywiście prędkości przy max obrotach silnika.
Mój wniosek jest taki, że śruba czteropłatowa tam gdzie nie możemy zwiększyć średnicy a chcemy mieć lepsze odpychanie :-)
Ja będę zmieniał na plastikową trzypłatową 13-kę.

pzdr
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.

Wrzesień 15, 2018, 05:38:58
Odpowiedź #3
  • ***
  • Wiadomości: 221
  • Sternik motorowdny
    • Warszawa / Żabia Wola
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
No tak v-max inny ale o 2 skoki sruba mniejsza. A jak z obrotami w Wot hylo tak sao czy sie cos zmieniło przy 4 lopatowej?
Moja nowa zabawka to Łódź 4,7x1,8m sundeck, silnik Mercury 75km 4 suw 2002r gaźnik śruba 3x13x17
Co już miałem u siebie:) Wietierok 8 (8 sztuk), Moskwa 10,5 (2sztuki), Neptun 23 , Yamaha 13,5km Ponton Honda T30 3m

Wrzesień 15, 2018, 21:18:32
Odpowiedź #4
  • *****
  • Wiadomości: 1050
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Obie mają tą samą średnicę, musiałem tak zejść ze skokiem na czterołopatowej żeby silnik dokręcał, co oczywiście obniżyło v-max. Czujesz tą zależność?

pzdr
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.

Wrzesień 16, 2018, 00:31:12
Odpowiedź #5
  • Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 212
  • QS 805 Open + Verado 250hp
    • Kraków
  • Akwen: Adriatyk
Jestem zwolennikiem śrub 4 łopatowych.
Teoria mówi: przy pozostałych parametrach bez zmian, 4 łopaty będą miały mniejszą V max od 3 łopat, za to szybsze wejście w ślizg, lepszą ekonomikę w średnim zakresie obrotów, w tym przy prędkości cruisingowej oraz lepszą manewrowalność przy niskich obrotach.
I moja praktyka to mniej więcej potwierdza - łódka 5,3m ok. 1200kg z załogą i pełnymi zbiornikami, Honda 100hp, glebokie V, morze, śruba alu BS 4x13,25x17.
Czyli 3 istotne zalety, wobec jednej mniej istotnej dla mnie wady. Z zastrzeżeniem, że te różnice nie są diametralne. Szacuję je na kilka %.

Na obecnej łodzi używam śruby SS 3x15x15, ale zamówiłem 4x15x15. Tyle, że dostawa się opóźnia ;D i już w tym sezonie jej nie wypróbuję.
Kupiłem taką śrubę 4 łopatową, która ma Dual Geometry tzn. dwie pary łopat mają różną charakterystykę, jedna para jest agresywniejsza i ma dawać większy ciąg oraz tzw. hole shot - ciągnięcie przy wchodzeniu w ślizg i w zakrętach, a druga ma charakterystykę morską dla większej prędkości.
Ciekawy jestem efektów.




Z wodniackim pozdrowieniem, Marcin

Wrzesień 16, 2018, 07:20:41
Odpowiedź #6
  • ***
  • Wiadomości: 221
  • Sternik motorowdny
    • Warszawa / Żabia Wola
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Wlasnie mi o to chodzi sruba o podobnej budowie rozmisrze i skoku jaka jest roznica w obrotach.
Moja nowa zabawka to Łódź 4,7x1,8m sundeck, silnik Mercury 75km 4 suw 2002r gaźnik śruba 3x13x17
Co już miałem u siebie:) Wietierok 8 (8 sztuk), Moskwa 10,5 (2sztuki), Neptun 23 , Yamaha 13,5km Ponton Honda T30 3m

Wrzesień 16, 2018, 09:55:35
Odpowiedź #7
  • *****
  • Wiadomości: 1050
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Tak, czteropłatowa daje lepszą sprawność ale ja nie mam zapasu momentu obrotowego, pewnie jakbym miał ze 100 koni(max dla mojej łódki)byłoby pole do eksperymentów a tak muszę to sobie odpuścić, w teorii było to do przewidzenia.

pzdr 
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.