Skocz do zawartości

Śruba 3 czy 4 lopatowa roznice w pływaniu.


SebastianWat
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich motorowodniakow mam nietypowe pytanie dotyczace srub. jakie roznice są pomiezy 3 a 4 lopatowa o tym samym skoku.

 

Moze ktos mial najpierw 3 lopatowa a potem zalozyl 4 lopatowa i pamieta różnice

 

- jak zmieniają się obroty max spadaja tak jak by o skok dac wieksza śrubę czy tylko np o 100 rpm?

-czy 4 łopatowa znacząco ma mniejsza prędkość maksymalną

-czy duzo szybciej wchodzi w ślizg?

-jakie sa jeszcze zalety 4 lopatowej?

 

Mam silnik 75km mercury 4t i uszkodzona śrubę 3x13x17 i zastanawiam się co kupić.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz mieć 3-łopatową o bardzo dużej średnicy, dużej powierzchni - optymalizowanej do średnich zakresów

 

Możesz znaleźć 4-łopatową o mniejszej średnicy i charakterystyka będzie podobna.

 

A jak na tej 3-łopatowej byłeś z obrotami ?

Jak dobijałeś do maximum możliwych lub powyżej połowy zakresu WOT to możesz spróbować 4 łopatową o podobnej średnicy i skoku.

 

Ale jak byłeś w połowie WOT max w pojedynę to możliwe, że 4 łopatowa powinna byc "rozmiar mniejsza"

 

Są 4 łopatowe wyczynowe również

prop_shop6717_4L.jpg

 

stąd ciązko porównywać śruby tylko po ilości łopat.

 

Generalnie przy podobnych średnicach i  materiałach (i podobnej jakości) możesz mieć ciut niższe obroty max (przy tym samym skoku) i ciut lepszy start  - na 4 łopatowej - ale nikt tego nie zagwarantuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tak mam, że używałem aluminiowej oryginalnej trzy łopatowej ale ze względu na pływanie po niepewnych szlakach zastosowałem plastikową czteropłatową, oczywiście to nie ta sama sprawność ale z grubsza wygląda to tak, że spada v-max bo silnik ma większy opór co trzeba nadrobić zmniejszeniem skoku i w efekcie:

- 3 płatowa skok 13 v-max 60km/h

- 4 płatowa skok 11 v-max 50km/h

Oczywiście prędkości przy max obrotach silnika.

Mój wniosek jest taki, że śruba czteropłatowa tam gdzie nie możemy zwiększyć średnicy a chcemy mieć lepsze odpychanie :-)

Ja będę zmieniał na plastikową trzypłatową 13-kę.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem zwolennikiem śrub 4 łopatowych.

Teoria mówi: przy pozostałych parametrach bez zmian, 4 łopaty będą miały mniejszą V max od 3 łopat, za to szybsze wejście w ślizg, lepszą ekonomikę w średnim zakresie obrotów, w tym przy prędkości cruisingowej oraz lepszą manewrowalność przy niskich obrotach.

I moja praktyka to mniej więcej potwierdza - łódka 5,3m ok. 1200kg z załogą i pełnymi zbiornikami, Honda 100hp, glebokie V, morze, śruba alu BS 4x13,25x17.

Czyli 3 istotne zalety, wobec jednej mniej istotnej dla mnie wady. Z zastrzeżeniem, że te różnice nie są diametralne. Szacuję je na kilka %.

 

Na obecnej łodzi używam śruby SS 3x15x15, ale zamówiłem 4x15x15. Tyle, że dostawa się opóźnia ;D i już w tym sezonie jej nie wypróbuję.

Kupiłem taką śrubę 4 łopatową, która ma Dual Geometry tzn. dwie pary łopat mają różną charakterystykę, jedna para jest agresywniejsza i ma dawać większy ciąg oraz tzw. hole shot - ciągnięcie przy wchodzeniu w ślizg i w zakrętach, a druga ma charakterystykę morską dla większej prędkości.

Ciekawy jestem efektów.

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...