Autor Wątek: Śruba napędowa [wszystko o śrubach, dobór śruby]  (Przeczytany 196755 razy)

Lipiec 08, 2011, 00:54:23
Odpowiedź #30


Na śrubie 13,25 x 15 - ( spokojna woda , bez wiatru ) moment ślizg, obroty maks 6000 i zapas na manetce
Na śrubie 13,25 x 17 - ( dzisiaj była fala i wiatr ) ślizg o około 1 sec dłużej niż przy 15-tce , obroty 5800 bez zapasu na manetce

Jak myślicie 19-tka będzie odpowiedniejsza czy kupiś 17-tke - 17 pożyczyłem  ale 19 nie mam skąd pożyczyć  :(

Trochę  na dwa fronty  :)
http://www.motorowodny.com.pl/forum/viewtopic.php?p=26117&highlight=#26117

Z kalkulatora wyszło : 12 1/3 x 17 1/2  ale powierzchni płatów nie chce mi się liczyć jak to się ma do 13 1/4 x 17  Generalnie żeby dokręcić obroty do max zdjąłbym 10 mm ze średnicy ( na dwa tempa po 5mm) to byłoby trochę więcej niż 12 3/4 x 17 . Zdjęcie 5mm z promienia ( 10 ze średnicy) jest dopuszczalne dalej to już kaskaderka.


Lipiec 10, 2011, 09:13:45
Odpowiedź #31
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • ****
  • Wiadomości: 470
    • Lubin
Koledzy łódka 400kg + silnik 145kg + 3 osoby i 20l benzyny na oryginalnej śrubie 15 " miota nim jak szatan " łódź wylatuje do góry i leci na sztorc prawie i przekręca silnik na obrotach ( ponad 6000 ) więc w poniedziałek trzeba zamówić nową śrubę i do wymiany , silnik oczywiście Evinrude E Tec 90km z tego co wyczytałem WOT jest między 4500 a 5500 obrotów dla tego silnika , wczoraj popływali trochę na śrubie 19 bo na 15 był tylko jeden przelot żeby nie męczyć silnika i przy tej śrubie wyniki następujące : w 3 osoby 73km/h na 5200 obrotach ( już w bólach te 5200 robi ) - więcej nie idzie po konsultacji wyszło że dno się skończyło - w końcu to łódka do turystycznego pływania a nie ślizgacz ale i tak jest dobrze  ;D , zastanawiam się czy przy zmianie śruby na 17 bo taka chyba będzie optymalna ? ( myślę że obroty będą na poziomie 5500 - 5600 ) i dobrym wy trymowaniu w 1 osobę doleci koło 80km/h , jutro chcę zamówić śrubę 17 żeby na pływanie była już założona jeśli są jakieś opinie lub sugestię to proszę o rady bardziej doświadczonych kolegów w kwestii śrub  :)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 10, 2011, 14:38:13 wysłana przez CALCIO23 »


BANTA 460 + EVINRUDE E TEC 90  POZDRAWIAM MARCIN

Lipiec 10, 2011, 09:55:14
Odpowiedź #32
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • **
  • Wiadomości: 83
  • Glastron GS160 and 88HP Johnson
    • http://www.zaklad-stolarski-gal-mat.pl
Wczoraj miałem wreszcie okazję wypróbować nową śrubę 13 1/2 x15. I tak... W 4 osoby max jaką udało się osiągnąć to 58 km/h. przy 5100 obr/min Prędkośc może nie powala ale, start do ślizgu jest przy dobrym rozłożeniu balastu (1 osoba na dziobie) błyskawiczny. Do ciągnięcia zabawek jest to chyba optymalna śruba dla mojej łódki. W wyścigach nie zamierzam brać udziału i chyba zostawię to tak jak jest. 
Tak jak wcześniej pisałem w wątku o prędkościach, wychodzi na to że na śrubie ze skokiem 19  V-max w cztery osoby jest takie samo jak na 15.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 10, 2011, 09:59:58 wysłana przez Andmat »
Glastron GS160 and 88HP Johnson
/Andrzej/
http://www.zaklad-stolarski-gal-mat.pl

Lipiec 18, 2011, 14:07:19
Odpowiedź #33
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 722
  • Starszy Sternik Motorowodny
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Ciekawy kalkulator do śrub
Marcin.

Tige PRE2000i SLM COMP 5.7 V8 260KM DirectDrive

Lipiec 23, 2011, 23:46:30
Odpowiedź #34
To ja mam pytanie pewnie będzie o czym pogadać . Co lepiej założyć ,większą śrubę ,czy zwiększyć skok ,co bardziej zwiększy prędkość a nie straci mocy przy starcie . Pływam teraz na 13 /21 i lecę 76 km trochę mało potencjał jeszcze jest a i miejsca w spodzinie nie zabraknie jest więc tylko problem jakie rozwiązanie będzie lepsze , oczywiście nie chodzi mi o 2 km szybciej raczej myślałem o 15  ;D
Sławek
Rostyl + F 100 EFI

Lipiec 23, 2011, 23:54:33
Odpowiedź #35
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4739
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Jak chcesz większą prędkość, to zwiększ skok, ale nie podałeś obrotów, więc nie wiadomo ile masz luzu.. każdy cal skoku to spadek obrotów o 500...
No i na uciągu stracisz na pewno. Ja eksperymentowałem ze śrubą 23" wprawdzie na mniejszym silniku, ale łódź wchodziła w ślizg max w dwie osoby... :(
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Lipiec 24, 2011, 11:53:32
Odpowiedź #36
Jeśli o obroty chdzi  to jak ją rozpędzę i uniose silnik to odcina zapłon(6100,6200) więc dla tego napisałem że jeszcze potencjał jest .
W ślizg teraz w dwie osoby jak burza wchodzi z resztą w 3 i 4 też nie ma problemu co prawda jak pływam w więcej osób to i tak zmieniam na 19 ale mam jakiegoś demona prędkości i chciał bym polecieć ok 100 myślę że przy tym zestawie powinno być to osiągalne ? pewnie zaczną się problemy ze stabilnością ?
« Ostatnia zmiana: Lipiec 24, 2011, 12:01:33 wysłana przez slavior »
Sławek
Rostyl + F 100 EFI

Lipiec 25, 2011, 22:39:39
Odpowiedź #37
Noszę się z zamiarem kupna zapasowej śruby, tak na wszelki wypadek. Znalazłem "tanie" śrubki tylko czy to się nada do YamahaF25AE ?
Co oznacza; przekładnia 3" ? . Przygodę z silnikiem dopiero zaczynam wiec trochę Was pomęczę pytaniami  ::)
Pozdrawiam
jj

Grudzień 08, 2011, 19:20:54
Odpowiedź #38
  • *****
  • Wiadomości: 501
    • Małopolska_Kraków
    • KSSW - Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych
Koledzy łódka 400kg + silnik 145kg + 3 osoby i 20l benzyny na oryginalnej śrubie 15 " miota nim jak szatan " łódź wylatuje do góry i leci na sztorc prawie i przekręca silnik na obrotach ( ponad 6000 ) więc w poniedziałek trzeba zamówić nową śrubę i do wymiany , silnik oczywiście Evinrude E Tec 90km z tego co wyczytałem WOT jest między 4500 a 5500 obrotów dla tego silnika , wczoraj popływali trochę na śrubie 19 bo na 15 był tylko jeden przelot żeby nie męczyć silnika i przy tej śrubie wyniki następujące : w 3 osoby 73km/h na 5200 obrotach ( już w bólach te 5200 robi ) - więcej nie idzie po konsultacji wyszło że dno się skończyło - w końcu to łódka do turystycznego pływania a nie ślizgacz ale i tak jest dobrze  ;D , zastanawiam się czy przy zmianie śruby na 17 bo taka chyba będzie optymalna ? ( myślę że obroty będą na poziomie 5500 - 5600 ) i dobrym wy trymowaniu w 1 osobę doleci koło 80km/h , jutro chcę zamówić śrubę 17 żeby na pływanie była już założona jeśli są jakieś opinie lub sugestię to proszę o rady bardziej doświadczonych kolegów w kwestii śrub  :)


Odświeżam temat.
Sezon minął, a koledzy którzy w czerwcu i lipcu testowali swoje kolejne śrubki
nie podzielili się wrażeniami z testów  :(
a mogą być one pomocne dla potomnych przy doborze optymalnego propellera
do swojej łodzi....
@Calcio - jak wyniki Twoich testów na 17-tce ?
Możesz pochwalić się wynikami i kilkumiesięcznym pływaniem na różnych propellerach ?

Prośba jeszcze do kolegów testujących:
podawajcie również model i moc silnika oraz przybliżony ciężar łodzi
 wraz z prędkościami w zakresach obrotów ......
Bez tych danych, to test nie jest testem, tylko indywidualnymi odczuciami zachowania łodzi na wodzie.....

To chyba na tyle  ;)
pozdrawiam Jarek10
------------------------------------------------------------
KSSW  Krakowskie Stowarzyszenie Sportów Wodnych   www.sportiwoda.pl

Styczeń 26, 2012, 21:04:04
Odpowiedź #39
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • ****
  • Wiadomości: 265
  • Akwen: Odra środkowa
Polecił mi kolega link do strony, która porusza ten temat w bardzo fachowy sposób. Przekazuję go Wam w nadziei, że przyda się niejednemu. Powodzenia w obliczeniach!
http://www.skotboats.blogspot.com/2011/03/jak-dobrac-srube-napedowa-jachtu-w-5.html#more
« Ostatnia zmiana: Styczeń 26, 2012, 21:05:55 wysłana przez przylodz »
Zapraszam do lektury mojego bloga o tematyce wodniackiej:
   http://wioslem.blogspot.com/

Styczeń 27, 2012, 09:07:05
Odpowiedź #40
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 3017
  • GoFast Powerboat Builder
    • Warszawa
    • Spectre Boats INC
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Polecił mi kolega link do strony, która porusza ten temat w bardzo fachowy sposób. Przekazuję go Wam w nadziei, że przyda się niejednemu. Powodzenia w obliczeniach!
http://www.skotboats.blogspot.com/2011/03/jak-dobrac-srube-napedowa-jachtu-w-5.html#more

To se chyba kupię jedno łopatową, będę miał sprawność 2  :)
Albo perpetuum mobile tak jak z kanapką i kotem!
Prąd za darmo  ;D ;D

Styczeń 27, 2012, 09:31:01
Odpowiedź #41
  • *****
  • Wiadomości: 889
  • Akwen: Jeszcze nie pływam

Styczeń 27, 2012, 20:35:33
Odpowiedź #42
  • ***
  • Wiadomości: 108
  • YAMAHA 100 ROSTYLE
    • konin
  • Akwen: Wody lokalne
Czytam poruszony temat o śrubach od początku i dodam że to wszystko jest O,K -też robiłem rożniste proby w tym roku od wywalenia wszelkiego obciażenia na łodzi tżn np gaśnica jakieś narzedzia 3 narty-kamizelki-wywaliłem co sie dalo...potem z standatowym obciazeniem na śrubie max 23 cal / stalowa/ + 4-osoby łódz rostyl 5,20 motor Yamaha 100 km 4-takt. Na krótkich dystansach tzn. 2-3km wszystko było O.k  predkośc 85 km/ godz unosiła sie tapicerka/ale potem motor zaczynal przerywać z braku paliwa był za mocno obciazony. Jak mu gruchą depnalem paliwo wracal do normalnej pracy. Sprawdziłem wszystko-szczelnośc układu,rozebrałem wyczysciłem pompki=wymieniłem membrany,sprawdziem czy jest odpowietrzenie zbiornika/ grucha byla zciśnięta/ okazuje sie że przy dużych obciazeniach trzeba podwyzszyć poziom paliwa w gaznikach/ potem synchronizacja / zastanawiam się jak by sie zachowywal na wtrysku... Pozdrawiam

Luty 23, 2012, 23:19:33
Odpowiedź #43
Witam,mam pytanie,przygotowuje motorówke do sezonu i szukam śruby do zestawu Rostyle 620 z silnikiem Mercury 200 offshore,będzie fajnie jak ktos mi podpowie w jakich granicach skoku mam się rozglądać(wymiary łodzi 6,20 długosć,2,45 szerokość,waga chyba około tony,dno V,dzięki za wszelkie podpowiedzi

Luty 23, 2012, 23:55:14
Odpowiedź #44
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 207
    • Warszawa
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Witam,

Stosuje:
Śruba stalowa Mirage 14 5/8 " i skok 23.
Do Cortina 555 + Mercury 200 EFI

Piotr
Juz bez lodzi :(