Autor Wątek: Śruba napędowa [wszystko o śrubach, dobór śruby]  (Przeczytany 58021 razy)

Luty 23, 2012, 23:55:14
Odpowiedź #45
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 203
    • Warszawa
    • Zobacz profil
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Witam,

Stosuje:
Śruba stalowa Mirage 14 5/8 " i skok 23.
Do Cortina 555 + Mercury 200 EFI

Piotr
Juz bez lodzi :(

Luty 24, 2012, 00:00:49
Odpowiedź #46
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 2518
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
    • Zobacz profil
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Tu masz kalkulator, który mniej więcej ci dobierze. Bardziej szczegółowy dobór to już na wodzie, jak poznasz osiągi... 8)

http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/#
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Luty 27, 2012, 12:31:30
Odpowiedź #47
  • Sternik Motorowodny
  • ****
  • Wiadomości: 252
    • Gierałtowice
    • Zobacz profil
    • Cholwacja online
  • Akwen: Adriatyk
Wrzuciłem sobie mój zestaw w ten kalkulator i otrzymałem taki rezultat (chyba):

    Your Setup
Boat Type:    Pontoon
Usage:    Top Speed / 0ft elevation
Engine Manufacturer:    Yamaha
Engine Type:    Outboard
Engine Year:    2006
Number of Engines:    Single Drive
Engine Family:    2 Cyl 2-Stroke
Engine:    2006 Yamaha 9.9
Drive / Gear Case:    Yamaha 9.9-20 hp, 2-Stroke, 4-Stroke 2.08 Ratio
Details

    Calculated Pitch: 12.3
    Calculated Weight: 318 lbs
    Calculated Engine RPM: 5250 RPM
    Calculated Boat Speed: 20.2 MPH

i że tak zapytam WTF  :P

Obecnie mam śrubę 9.25X9J i plan żeby gumjaka przyspieszyć, bo obecnie przy płynięciu solo a nawet z załadunkiem rzędu 200 kg od okolic 2/3 -3/4 otwarcia manetki nie dzieje się nic poza wzrostem obrotów silnika. Zastanawiam się czy zmiana na śrubę 9.25x10 lub 9.25x11 poprawi Vmax i nie spowoduje, że z załadunkiem będą problemy z wejściem w ślizg. Ma ktoś doświadczenie z takimi małymi pyrkawkami?
Marshall M80 + Mercucy 40 2T
Honwave T40AE + Honda BF20 + Tohatsu 2,5 ;-)

Luty 27, 2012, 15:53:06
Odpowiedź #48
  • Sternik Motorowodny
  • ***
  • Wiadomości: 101
    • Bieruń
    • Zobacz profil
  • Akwen: Wisła górna
W tamtym sezonie pływałem gumiakiem 360cm z drewnianą podłogą.Silniczek Evinrude 9.9HP a śruba 9-1/2x10 pływałem głownie w 2 osoby razem ok.130kg wejscie w ślizg momentalne bez problemu prędkosci niestety nie miałem czym zmierzyc wiec nie chce strzelac na oko.przy załadunku dodatkowych 85kg slizgu juz nie było niestety.Jesli chcesz moge podesłac link do filmów na YT to zerkniesz sobie i porównasz.
Nouva Jolly The Rider 465 & Evinrude VRO 50

Luty 27, 2012, 18:24:15
Odpowiedź #49
  • Sternik Motorowodny
  • ****
  • Wiadomości: 252
    • Gierałtowice
    • Zobacz profil
    • Cholwacja online
  • Akwen: Adriatyk
Chętnie bym zobaczył jak to wygląda w porównaniu w tym moim. Tak na razie to startuje, jednak wolałbym (choć sam nie wiem) ciut gorszy start w zamian za parę knotów :)

Ps. Ten Twój Evin to 2 czy 4 takt?
« Ostatnia zmiana: Luty 27, 2012, 18:25:49 wysłana przez Hrvat »
Marshall M80 + Mercucy 40 2T
Honwave T40AE + Honda BF20 + Tohatsu 2,5 ;-)

Luty 27, 2012, 19:40:36
Odpowiedź #50
  • *****
  • Wiadomości: 1476
    • Zobacz profil
  • Akwen: Odra środkowa
Cytuj
Zastanawiam się czy zmiana na śrubę 9.25x10 lub 9.25x11 poprawi Vmax i nie spowoduje, że z załadunkiem będą problemy z wejściem w ślizg.
Rysiek, to chyba nic nie da bo motor to tylko 10 kM i z "niczego" rakiety nie zrobisz. Zresztą jak widzę i tak ten zestaw ładnie Ci idzie, załoga zgrana  ::), nic nie kombinuj  8).
Pozdrawiam

Luty 28, 2012, 09:24:12
Odpowiedź #51
  • Sternik Motorowodny
  • ****
  • Wiadomości: 252
    • Gierałtowice
    • Zobacz profil
    • Cholwacja online
  • Akwen: Adriatyk
Wiesz, chyba masz rację  :P Może do skarpety odłożę a w przyszłości nad jakąś Veną pomyślę, tylko jakoś mam awersję do przyczepek żeby to usraństwo pół Europy ciągnąć  :P
Marshall M80 + Mercucy 40 2T
Honwave T40AE + Honda BF20 + Tohatsu 2,5 ;-)

Luty 28, 2012, 11:52:09
Odpowiedź #52
  • *****
  • Wiadomości: 1476
    • Zobacz profil
  • Akwen: Odra środkowa
No ja tak swoją po świecie ciągam i nie jest tak źle, idzie się przyzwyczaić. Wadą jest tylko to, że wolniej jedziesz i płacisz więcej za niektóre autostrady  :-[ O0.
Pozdrawiam

Marzec 15, 2012, 23:51:15
Odpowiedź #53
Mam taką zagwozdkę ze śrubą do Bonito - mam nadzieję uzyskać Waszą poradę.

silnik 50 HP Honda 4-suw, łódka 7 metrów waga łódki z obciążeniem rejsowym i silnikiem 1150 + ja-100 kg czyli razem 1250 kg.

RPM silnika 5500 - 6000 obr.

Testowałem 2 śruby:
1.
4-płatowa aluminiowa - średnica 11,4 cala , skok 10 cali
Silnik dochodzi do 4000 obr, prędkość 28 km- łódka przestaje przyspieszać, nawet zwalnia i silnik w kawitacji podciąga obroty - łódka zwalnia do 18 km.

2.
3-płatowa nierdzewka - średnica 10,5 cala skok 13 cali
Silnik dochodzi do 4500 obr , prędkość 30 km - silnik nie wchodzi na wyższe obroty - łódka trzyma prędkość.

3. Mam wypożyczoną śrubę - będę testował w kwietniu:
Aluminiowa 3-płatowa - średnica 11 ¼ cala, skok 15 cali.

4. Podobna łódka C-dory 22 stopy na takim samym silniku ma założoną śrubę
Aluminium 3-płatowa średnica 11 cali skok 13 ¼

Moje wnioski (pytanie czy prawidłowe):

śruba nr 1 (4 płaty) ma zbyt mały skok i zbyt dużą średnicę.
śruba nr 2 (kwasiak 3-płaty) ma zbyt małą średnicę i za duży skok
śruba nr 3 (jeszcze nie testowana - średnica ok skok za duży (i to sie dopiero sprawdzi)
punkt 4 C-Dory - wg mnie dobra średnica za duży skok - ale takie używają....

Wg moich różnych przemyśleń śruba powinna mieć średnicę 11 1/4 cala i skok 11 do 12 cali.

Co byście poradzili w kwestii średnic i cali na podstawie powyższych danych?
Celowo zwracam Waszą uwagę na zachowanie się silnika i na obroty aby nie zastanawiać się nad kształtami.
Wg kalkulatora wychodzi że powinna być 3-płatowa średnica 11,9 cala skok 12,2 cala.
Wygłupiony już jestem...

Czy może ktoś pożyczyć na 2 dni śrubę do Hondy 50 KM (13 wpustów) ... o innych parametrach niż te które testowałem?

Albo może ktoś pożyczy do testów silnik Honda 90 KM / lub troszkę większy z długą stopą?
Dlatego Honda ponieważ dziury na śruby w pawęży są dla Hondy, podobnie jak i cięgna i kable..

Pozdrówki
Adam

« Ostatnia zmiana: Marzec 16, 2012, 09:47:04 wysłana przez Adam szkutnikamator »
Pozdrówki
Adam

Marzec 16, 2012, 07:20:21
Odpowiedź #54
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 1634
  • GoFast Powerboat Builder
    • Warszawa
    • Zobacz profil
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Witam,mam pytanie,przygotowuje motorówke do sezonu i szukam śruby do zestawu Rostyle 620 z silnikiem Mercury 200 offshore,będzie fajnie jak ktos mi podpowie w jakich granicach skoku mam się rozglądać(wymiary łodzi 6,20 długosć,2,45 szerokość,waga chyba około tony,dno V,dzięki za wszelkie podpowiedzi

Trochę zbyt mało danych. Przyjąłem dane jak niżej. Traktuj to z dużym prawdopodobieństwem!

Data Input
Waterline length in feet:   20.5 feet
Beam at the waterline in feet:   7.9 feet
Hull draft in feet (excluding keel):   2 feet
Vessel weight in pounds:   2000 lbs
Engine Horsepower:   200 HP
Number of engines:   1
Total Engine Horsepower:   200 HP
 
Engine R.P.M. (max):   5800 RPM
Gear Ratio:   1.82:1
Shaft R.P.M. (max):   3187 RPM
 
Number of shaft bearings (per shaft):   2
Hull Constant:   190  //to dla łodzi sportowej lub szybkiego cruisera
Desired speed in Knots:   65 knots //zakładana prędkość
Horsepower Calculations
This will calculate the maximum horsepower and torque available at the prop(s).
 
Total available horsepower at the engine(s):   200 HP
Total available torque ft/lbs at the engine(s):    181 ft/lbs
Horsepower loss of 3% per gearbox:   - 6.0 HP
Horsepower loss of 1.5% per shaft bearing:   - 6.0 HP
 
Total horsepower available at the propeller(s):   188.0 HP
Total torque ft/lbs available at the propeller(s):   310 ft/lbs
Speed & Power Calculations
Calculations based on desired speed and available HP
HP required at propeller(s) for desired 65 knots speed:   234.1 HP
Estimated speed with existing 200 horsepower:
This is the speed we will use for the propeller size.   58.25 Knots // i to będzie bardzo dobry wynik
 
At this point it is important to note that all of the calculations above are based on full RPM and HP. Most engines are rated to run at a percentage of thier full RPM. This is what will determine your maximum cruising speed. The propeller sizing calculations below are based on 90% of full RPM, which allows the engine to develop it's maximum power without overloading. The chart below shows typical engine ratings, you can find this information in your engine specifications.
 
Recomended RPM for continuous operation
Type of engine   % of max RPM
Light-duty gasoline and diesel automotive conversions   70 - 80%
Light-duty or high output marine diesels   80 - 85%
Intermittent-duty marine diesels   88 - 92%
Continuous-duty heavy marine diesels   98 - 100%
Propeller Size
Number of blades   Diameter (inches)       Pitch (inches)
2 Blade   15.0   X   27.0
3 Blade   14.3   X   26.8
4 Blade   13.4   X   26.2
 
The propeller sizes shown above do not contain calculations for cavitation or blade loading.
If you find that the recommended propeller is too large to fit your vessel, you can try increasing the shaft speed. Failing this, you can reduce the diameter and increase the pitch at the expense of your propeller efficiency. The rule of thumb is 1 inch of diameter is equal to 1 1/2 to 2 inches of pitch.
Need For Speed - Madness Marine Custom Made
http://madnessmarine.pl

Marzec 18, 2012, 11:31:44
Odpowiedź #55
Mam taką zagwozdkę ze śrubą do Bonito - mam nadzieję uzyskać Waszą poradę.

Nikt nic nie podpowie?
Pozdrówki
Adam

Marzec 20, 2012, 08:29:54
Odpowiedź #56
  • ***
  • Wiadomości: 108
  • YAMAHA 100 ROSTYLE
    • konin
    • Zobacz profil
  • Akwen: Wody lokalne
Temat srób-rzeka ale dobrze bo to ważna sprawa. trzeba sobie dobrze rozawżyć o jej doborze . ja przy moim rostylku -5,20 , yamaha 100 km 4-takt zastosowalem 19 cali jako, ze ciagamy sie na nartach=lepiej troche sie pomeczyc przy wyjsciu z wody/ silnik wytrymowany pod łodż/ a potem miec zapas predkości  / silnik po wyjsciu narciarza i zwalenu zrzutki trymowany jest od łodzi=widac to dobrze po kilwaterze/  by pośmigać na solówce/ i oszczedność paliwa/...srubę dobrze dobrać doswiadczalnie majac 2-3 szt. pozdrawiam

Marzec 20, 2012, 17:25:47
Odpowiedź #57
  • ***
  • Wiadomości: 168
    • Zobacz profil
Niech ktoś rzuci na to okiem póki ogłoszenie wisi bo nie wiem czy mnie oczy mylą - robi się takie małe silniki z "niestandardowymi" obrotami śruby?

http://cgi.ebay.pl/_W0QQitemZ230761167345QQcmdZViewItem

Marzec 24, 2012, 08:56:21
Odpowiedź #58
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 1634
  • GoFast Powerboat Builder
    • Warszawa
    • Zobacz profil
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
- robi się takie małe silniki z "niestandardowymi" obrotami śruby?


A co to znaczy "niestandardowe" obroty śruby?
Need For Speed - Madness Marine Custom Made
http://madnessmarine.pl

Marzec 24, 2012, 08:59:05
Odpowiedź #59
  • Starszy Sternik Motorowodny
  • *****
  • Wiadomości: 1634
  • GoFast Powerboat Builder
    • Warszawa
    • Zobacz profil
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Mam taką zagwozdkę ze śrubą do Bonito - mam nadzieję uzyskać Waszą poradę.

Nikt nic nie podpowie?

Podaj przełożenie spodziny, bo nie znam i jaką prędkość planujesz osiągnąć, szerokość łódki i zanurzenie .
Wrzucę na kalkulatorek i coś wyliczymy
Need For Speed - Madness Marine Custom Made
http://madnessmarine.pl