Autor Wątek: Śruba napędowa [wszystko o śrubach, dobór śruby]  (Przeczytany 244905 razy)

Październik 29, 2017, 17:54:34
Odpowiedź #780
Zmiana skoku o jeden powoduje zmianę obrotów o ok.200 .
17-ka to różnica obrotów ok.800
Śruba będzie za ciężka.

Październik 29, 2017, 18:26:45
Odpowiedź #781
  • **
  • Wiadomości: 41
    • Wałbrzych
  • Akwen: Wody lokalne
No tak tylko że zmniejsza się średnica i pytanie jak to wpłynie na obroty

Październik 29, 2017, 18:28:58
Odpowiedź #782
  • *****
  • Wiadomości: 2802
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
To Suzuki, przełożenie 1,92, uwzględniłem je przy obliczeniach. WOT dla tego silnika to 4800-5600. Jeżeli z 1 dzieckiem osiągam 5500 obr/min, to z 4 osobami szybsza śruba może być za szybka. Zastanawia mnie poślizg rzędu 22%. Czy jestem tu jedyną osobą która zrobiła takie obliczenia?

Mnie wychodził na RIB-ie uślizg 6-7% jak liczyłem rok temu ...
Na pontonie wychodził 15% i więcej a na załadowanym to chyba pod 20%

Już pisałem, że na pontonie musialbys miec idealne ciśnienie zmierzone najlepiej po godzinie na wodzie (woda jest chłodna i ciśnienie w pontonie spada). 
Ponton praktocznie nie idzie w takim ślizgu jak sztywny kadłub
Do tego lekko podniesiony przód napotyka na wodę i jak masz dmuchane dno to będzie się odkształcać.

Możesz porobić testy z innym rozłożeniem cięzaru. Jedna dorosła i dziecko to zazwyczaj ludzie kombinują z przedłużanym rumplem i przesuwają się do przodu.

Zamiast się martwić, ciesz się, że masz małe spalanie i ciesz się czasem na wodzie.
Te sruby koreanskie to nie jest jakis cud swiata wiec nie szukałbym tam wielkiego ratunku a raczej śruby na zapas.

Ten wiekszy uslizg rekompensujesz duż niższą wagą jednostki.
Nie bardzo widzę laminat z silnikiem jak twój dla twojej rodziny więc powtarzam abyś się cieszył a nie martwił.

Ja po morzu pontonem 3,6 z silnikiem 20KM w dwie dorosłe osoby (suma gdzies 150 kg) z trójką dzieci (jakieś 150 z 30-kg paliwa bagaze) pływałem max 28 km/h w porywach. Częściej 24 km/h a przy większym zafalowaniu musialem schodzić do 16 km/h bo dwójka siedziała z przodu.

Nie widzę sensu walki na pontonie do pływania rodzinnego o max prędkość.
Wydaje mi sie, ze w cięzszych warunkach spalałem 5l na godzinę przy średnio 20 km/h co daje jakieś 25 l na 100 km

Przy RIB+ie i podróżnej 50 km/h w tych samych warunkach spalanie jest powyżej 20 l na godzinę.
Jak liczyłem to w zależności od warunków na 100 km było 42 - 48 litrów przy szybkosciach 45km/h - 50 km/h

Więc spalam dwa razy wiecej niż jak mialem ponton :)
Ponton ma zalety typu mobilnosc, waga, niskie spalanie, wysoka niezatapialnosc.
Mistrzem uslizgu nie bedzie
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Październik 30, 2017, 18:37:59
Odpowiedź #783
  • **
  • Wiadomości: 41
    • Wałbrzych
  • Akwen: Wody lokalne
Zmiana skoku o jeden powoduje zmianę obrotów o ok.200 .
17-ka to różnica obrotów ok.800
Śruba będzie za ciężka.
Więc jaka śrubę powinienem założyć i ile jestem w stanie zyskać na predkosci

Październik 30, 2017, 18:48:11
Odpowiedź #784

Październik 30, 2017, 18:51:59
Odpowiedź #785
  • *****
  • Wiadomości: 2802
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Prosta matematyka.
Załóżmy, że zmienisz na 15 czyli zwiększysz o 16% skok. (13 * 1.16 = 1,5)
Z obrotami zjedziesz o 6%  czyli całościowo zyskasz 10% - pewnie dobijesz do 50 km/h  w pojedynkę.

Oprócz zysku na prędkosci motor będzie pracował w optymalnym zakresie.
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Październik 30, 2017, 18:53:40
Odpowiedź #786
« Ostatnia zmiana: Listopad 26, 2017, 21:51:05 wysłana przez mikijet »

Październik 30, 2017, 19:29:00
Odpowiedź #787
  • **
  • Wiadomości: 41
    • Wałbrzych
  • Akwen: Wody lokalne
Prosta matematyka.
Załóżmy, że zmienisz na 15 czyli zwiększysz o 16% skok. (13 * 1.16 = 1,5)
Z obrotami zjedziesz o 6%  czyli całościowo zyskasz 10% - pewnie dobijesz do 50 km/h  w pojedynkę.

Oprócz zysku na prędkosci motor będzie pracował w optymalnym zakresie.
No a jak do tego ma się mniejszą średnica 17"

Październik 30, 2017, 19:31:39
Odpowiedź #788
  • **
  • Wiadomości: 41
    • Wałbrzych
  • Akwen: Wody lokalne
Dodam jeszcze że żeby teraz utrzymać łódkę w ślizgu muszę mieć ok 5000 obr.

Listopad 26, 2017, 18:53:04
Odpowiedź #789
  • ****
  • Wiadomości: 295
    • Goleniów
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
A powiedzcie mi szanowni forumowicze, co daje w łodzi zmiana śruby na czteropłatową lub na duoprop?

Styczeń 05, 2018, 21:46:32
Odpowiedź #790
  • Sternik Motorowodny
  • **
  • Wiadomości: 60
  • Shetland 570+ Mariner 60
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
czesc mam takie pytanie chce wymienić śrubę mam 10 3/8 14  a gościu mówi  ze mogę  założyć 10 1/8 15 jest sens dzieki za pomoc pozdrawiam sorry ze truje gitare

Styczeń 05, 2018, 23:47:18
Odpowiedź #791
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5283
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Założyć zawsze mozesz. Ale czy to coś da zależy od tego co osiągasz na dotychczasowej srubie. I sprawdź zakres WOT.
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Marzec 01, 2018, 20:40:05
Odpowiedź #792
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 7
    • Drammen Norwegia
  • Akwen: Wody lokalne
Czesc.
Czy mozecie mi pomoc  w doborze sruby do mojego plywadla?
Mam wrazenie ze silnik troche za nisko sie kreci i chcialbym wycisnac z niego troche wiecej 8).Niestety jestem w tym temacie kompletnie zielony.
Lodka wedkarska 15ft z silnikiem Suzuki df40atl.
Waga golego zestawu okolo 420kg.Do tego silnik dziobowy,winda kotwicy,dwa akumulatory,25l paliwa plus jakis sternik z klamotami i robi sie total okolo 630kg :P
Maksymalna predkosc 43km/h w jedna osobe obroty silnika 5200, we dwoje odpowiednio 39 i 5000
Sruba jakiej obecnie uzywam to Solas 11,6"-pitch 14
WOT dla tego silnika to 5000-6000rpm,przekladnia 2,27:1



Marzec 01, 2018, 20:50:12
Odpowiedź #793
  • *****
  • Wiadomości: 2802
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Jak wchodzi łatwo w ślizg to bym nie kombinował.

Jak zmniejszysz skok np. TA SAMA śruba ale 13-stka i załóżmy że wykręcisz 5500 to prędkość max wyjdzie ta sama
(bo zmniejszasz skok a obroty rosną)

Więc jak nie masz problemów z wchodzeniem w ślizg to ja bym nic nie ruszał

Jak masz to zmnijeszasz skok ale Vmax nie będzie większe
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Marzec 01, 2018, 23:52:26
Odpowiedź #794
Masz dość duże przełożenie w przekładni i radziłbym zakładać śrubę o mniejszym skoku. Silnik najwyraźniej nie dokręca się do max. obrotów. Pływając samemu powinieneś swobodnie osiągać max obroty. W miarę obciążania łodzi dodatkowym ,,balastem" obroty max będą spadały aż do minimum WOT. Prędkość, w Twoim przypadku, chyba nie jest najważniejsza.
Z tego co piszesz wynika jasno, że brakuje Ci 800 obr czyli skok za duży o całe 4 cale. Śruba o skoku 11 byłaby bardziej odpowiednia. Jeżeli będziesz pływał na ,, za ciężkiej" śrubie to musisz się liczyć ze zwiększonym zużyciem trybów i łożysk. Kontroluj olej w spodzinie pod kątam opiłków!
Tak po chłopsku to ciśniesz silnik na max otwartej przepustnicy ale silnik nie dokręca się do max. więc ma za mocno pod górkę i nie rozwija pełnej mocy. Zamiast 40 HP to masz 35. Paliwo , które mu dostarczasz też nie jest w pełni wykorzystywane.


« Ostatnia zmiana: Marzec 02, 2018, 08:04:29 wysłana przez mikijet »