Autor Wątek: Śruba napędowa [wszystko o śrubach, dobór śruby]  (Przeczytany 250105 razy)

Kwiecień 10, 2018, 12:23:35
Odpowiedź #810
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 17
  • Akwen: Wody lokalne
Cześć,
przeczytałem wszystkie tematy dot. doboru śruby i dalej jestem w kropce, może któryś z kolegów mógłby pomóc?
Posiadam łódź Crownline 19ss, długość łodzi 5.81m, waga 1750 kg z silnikiem Mercruiser 4.3 MPI V6 220 HP z Alpha One Gen II nr seryjny przekładni 1A111812. Pod koniec zeszłego sezonu zauważyłem, że silnik nie chce się wkręcać na obroty i dochodzi max do 3500 rpm - po wyciągnięciu łodzi okazało się, że musiałem w coś przywalić, bo śruba była dość mocno wygięta. W związku z tym miałbym dwa pytania (śruba to stalowa, 3 łopatowa Mercury Vengeance 48 16318 21P)
1. Udało mi się śrubę wyprostować na maszynie, czy po takim zabiegu zachowa ona swoje właściwości? Wygląda jak nowa z fabryki :D
2. Czy to jest dobra śruba do tego silnika i tej łodzi? W takiej konfiguracji ją kupiłem i teraz przed sezonem zastanawiam się nad zmianą.

Przy okazji jeszcze mam pytanie: na stronie Mercruisera przy doborze śruby pojawia się Gear Ratio - w jaki sposób to sprawdzić? Głupio mówić, ale nie wiem jaki parametr jest przy mojej przekładni...
Dzięki i pozdrawiam

Kwiecień 10, 2018, 13:17:15
Odpowiedź #811
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 5399
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Pod koniec zeszłego sezonu zauważyłem, że silnik nie chce się wkręcać na obroty i dochodzi max do 3500 rpm

1. Jak dobrze naprawiona to powinno być bez zmian.
2. Nie podałeś konkretów - jeśli silnik wcześniej wkręcał się w zakres WOT to było ok, jeśli nie, to możesz kombinować ze zmianą śruby.
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Kwiecień 10, 2018, 14:00:41
Odpowiedź #812
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 17
  • Akwen: Wody lokalne
Dzięki za odpowiedź.
Zakres WOT dla mojego silnika to 4400 - 4800 rpm i z tego co pamiętam, przy w pełni otwartej przepustnicy silnik nigdy nie wkręcił się powyżej 4000 rpm. To oznacza, że śruba jest źle dobrana?

Kwiecień 10, 2018, 14:19:17
Odpowiedź #813
  • *****
  • Wiadomości: 1021
    • Gorzów Wlkp
  • Akwen: Wody lokalne
Ja mam SEA RAY z tym samym silnikiem tylko słabszym(190KM). Waga ok. 1100kg. Miałem śrubę 3x14"x23" i silnik dokręcał Max 4200rpm. Zmieniłem na 3x14.5"x19" i przy w pełni obciążonej(8 osób) dokręca do 4800rpm. Mam blokadę, i nie przekręci. Dla mnie jest ok. bo brałem pod kątem holowania.
KAWASAKI ULTRA 300X
SEA RAY 185 BR

Kwiecień 10, 2018, 14:27:46
Odpowiedź #814
  • *****
  • Wiadomości: 1021
    • Gorzów Wlkp
  • Akwen: Wody lokalne
Sprawdź sobie na biegu jałowym czy dokręca. Jeżeli tak to śruba do zmiany. Z tego co obiło mi się o uszy, to ALPHA ONE nie lubią stalowych śrub. Było chyba tu na forum o tym. Stalówka nie absorbuje tak energii przy uderzeniu, przez co przekładnia dostaje w tyłek.
KAWASAKI ULTRA 300X
SEA RAY 185 BR

Kwiecień 10, 2018, 14:30:09
Odpowiedź #815
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 17
  • Akwen: Wody lokalne
Dzięki za info, aktualnie łódka stoi na podwórku, więc dzisiaj uruchomię silnik i zobaczę na biegu jałowym czy się wkręca. Nie wiesz może jak znaleźć ten parametr gear ratio? (przełożenie). We wszystkich kalkulatorach doboru śruby jest to konieczny parametr, a za cholerę nie mogę tego znaleźć :D

Kwiecień 10, 2018, 15:25:12
Odpowiedź #816
  • *****
  • Wiadomości: 1021
    • Gorzów Wlkp
  • Akwen: Wody lokalne
waga którą podałeś to chyba z przyczepą. moja jest o 0,5 stopy krótsza a z przyczepą waży niecałe 1500kg. ważyłem.
KAWASAKI ULTRA 300X
SEA RAY 185 BR

Kwiecień 10, 2018, 17:08:31
Odpowiedź #817
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 17
  • Akwen: Wody lokalne
Ja mojej nie ważyłem - na różnych stronach podają różne wartości, w przedziale 1500 - 1700 kg.

Kwiecień 10, 2018, 21:45:33
Odpowiedź #818
  • *****
  • Wiadomości: 2757
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
Chyba trzeba dodać do tych wyników + 200

Kwiecień 11, 2018, 07:42:48
Odpowiedź #819
  • *****
  • Wiadomości: 1021
    • Gorzów Wlkp
  • Akwen: Wody lokalne
Zapraszam na wagę. Może przy kabinówce, mój to bowrider. Ważyłem aby dobrać przyczepę. No ale kolega pewnie wie lepiej. ;)
KAWASAKI ULTRA 300X
SEA RAY 185 BR

Maj 14, 2018, 20:49:56
Odpowiedź #820
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 19
    • Bałtyk
  • Akwen: Bałtyk
Jak (teoretycznie ) zmienia sie parametry ( predkość, obroty, wyjście w ślizg) przy zmniejszeniu średnicy o 1cal  lub 3/4 cala, zachowując ten sam skok?

Maj 15, 2018, 21:18:51
Odpowiedź #821
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 17
    • Kraków
  • Akwen: Wisła górna
Witam
Ponton 3,9m 80kg, do tego załoga 2+2 jakieś 200kg
Silnik Mariner 30A  2-t, krótka stopa, śruba 9 7/8 x 11 1/4
Na pół gazu idzie 25km/h, na 3/4 około 35 km/h
Gdy dam cały gaz prędkość nieznacznie się podnosi, za to wibracje i hałas są bardzo duże.
Niestety zapomniałem zabrać obrotomierz więc nie wiem jakie były obroty.
Chciałbym zmienić śrubę na szybszą i nie wiem czy zdecydować się na skok 13 czy 14.
Nie mam niestety możliwości pożyczenia śruby do testów, więc muszę kupić w ciemno. Pomóżcie :)
I jeszcze, czy wie coś ktoś na temat chińskich śrub Polaris ?
Jest sens brać je pod uwagę ?
Kosztują 200 zł, a koreańskie BS PRO 330zł, więc cenowo zachęcające tylko co z jakością ?



Maj 15, 2018, 21:47:38
Odpowiedź #822
  • *****
  • Wiadomości: 2900
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Jak (teoretycznie ) zmienia sie parametry ( predkość, obroty, wyjście w ślizg) przy zmniejszeniu średnicy o 1cal  lub 3/4 cala, zachowując ten sam skok?

We wzorze wogóle nie masz średnicy :)

=G2*G3*2,54*60/100000/G4
To moja formułka z arkusza. G2 to obroty, G3 skok, G4 przekładnia spodziny
na rzeczywistą prędkość wpływa dalej USLIZG
=G6*(1-H6/100)
G6 to wynik pierwszej formułki a H6 to uślizg w procentach

Jak zmniejszysz średnice to przy podobnej w charakterystyce i jakości śrubie mogą wzrosnąć obroty MAX ale i może uślizg.
Dla ETEC-ów taką szybką śrubą jest VIPER i on ma 14.75 średnicy i gorsze spalanie jak offshore rebel 15.5 cali (który ma mniejszy uslizg przy srednich obr)

Generalnie moze ciut wzrosnąć prędkość ale nie musi.
Jak chcesz zobaczyć ile twoj ETEC wydoli (Vmax) to sprawdź go na VIPER-ze

Jak ważniejsze spalanie i lepsze "branie fali" to sruba o wiekszej powierzchni (srednica, pow skrzydel) REBEL
Kosztem niższej Vmax

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Powtórnie się zapytam: jako twój RIB ma przewidziany max silnik ?
Bo więszość RIB-ów 6 - 6.5 m ma max 200 KM i ew dla ekonomii zakładane są imsilniki 150 KM

A Ty masz tam 130 ...


Chyba czeczen pływał RIB-em 6m z silnikiem 200KM i chyba gdzieś jest wątek, że Vmax to było jakieś 70 km/h (nie pamiętam dokładnie ale tego rzędu). Jak chcesz mieć podobne prędkości na swoim RIB-ie to musisz celować w MAX możliwy silnik
Cudowanie ze śrubą nic tu nie pomoze
« Ostatnia zmiana: Maj 15, 2018, 22:07:48 wysłana przez ogorek »
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Maj 16, 2018, 16:27:38
Odpowiedź #823
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 19
    • Bałtyk
  • Akwen: Bałtyk

Powtórnie się zapytam: jako twój RIB ma przewidziany max silnik ?
Bo więszość RIB-ów 6 - 6.5 m ma max 200 KM i ew dla ekonomii zakładane są imsilniki 150 KM
A Ty masz tam 130 ..[/quote]
Moj RIB ma na tabliczce max 140HP, wiec 130 Hp jest jak najbardziej ok. Co chce teraz zrobic to zalozyc srube o innej geometrii niz ta co mam, zachowujac skok.Wtedy bede wiedział co jest grane, i ewentualnie dodam lub ujme skoku w zaleznosci od tego czego bede oczekiwał.Ale to dopiero za 3 tygodnie bo teraz ryje na szelfie brazylijskim...
 Na focie ponizej zestawilem profil sruby na ktorej latalem z silniczkiem 40Hp (po lewej) i obecnej. Ewidentnie widac roznice w budowie.Inny profil łopat, inne katy itp. Na tym silniczku 40 Hp miałem max 21 knotów przy 6000obr, i pomimo małej mocy RIB fajnie sie zbierał. Tu mam 130HP i na tej srubie chuj wie skąd słabo sie zbiera i tylko 32 knoty przt 5200.....
Generalnie i tak interesuje mnie ekonomia przy tej chorej juz cenie benzyny, wiec chce dobrze latac w srednim zakresie obrotow, czyli te 24-25 knotow w zakresie do 4000obr.Pilowanie na maxa mnie nie interesuje, ale tez chce miec WOT w poprawnym zakresie.

zestawienie srub rekomendowanych dla Etecow 40-130....nie widze tam Vipera o srednicy 14.3/4'' o ktorej wspominasz

« Ostatnia zmiana: Maj 16, 2018, 16:44:20 wysłana przez offshore »

Maj 16, 2018, 17:50:07
Odpowiedź #824
  • *****
  • Wiadomości: 2900
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/29782/viper-tbx-14-3-4-x-19-evinrude-johnson-rh-propeller-763918

Ale bardziej ECO będzie REBEL. Na REBEL 17" schodze do 2.2 km per 1l

Na Viper 19 1.7-1.6 zależy od zafalowania

Przy obrotach rzędu 4000-4200

Obie śruby są w WOT bo REBEL wymaga mniejszego skou (ma wiekszą średnicę, większą powierzchnię płatów, jest cięższa)

Na REBEL 19 nie dokręca mi do WOT. Ilu rowkowy masz hub ? To mógłbym przysłać REBEL 19 do testów.
Niestety zarówn REBEL czy VIPER to kosmos cenowy - nawet importując z USA (przesyłka + VAT dobijają cenę)

W Permatechu chyba wołali 2400 za śrubkę. Tej co na zdjęciu wogóle nie kojarzę
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho