Autor Wątek: Śruba napędowa [wszystko o śrubach, dobór śruby]  (Przeczytany 247472 razy)

Czerwiec 10, 2018, 12:45:17
Odpowiedź #840
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Akwen: Wisła środkowa
Panowie pomóżcie, pływam shetlandem 535 z yamaha 60 4t 2008r. Przy 3 osobach na pokładzie czyli ok 220 kg, łódka ok 450kg i silnik 140kg, czyli zestaw ok 810 kg. I teraz tak silnik dokręca do 5200 obr. I prędkość 53 km. Zaś 3700 obr. I 30 km osiąga to na śrubie 11 1/8x 13. W sumie ślizg osiąga w kilka sekund, lecz zastanawiają mnie obroty max. 1/3 manetki i brak reakcji. Jaka śrubę dobrać żeby osiągnąć górne max obroty, dodam że zależy mi na szybkim starcie czasem z 5 os załoga. Prędkość max nie jest priorytetem. Myślałem nad 11 3/8 x12,  11 3/4 x12 lub 12x11?

Czerwiec 10, 2018, 22:30:24
Odpowiedź #841
  • *****
  • Wiadomości: 2716
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
Ciężka sprawa za dużo priorytetów, mi się widzi że jest ok i zmianą śruby wiele nie zmienisz

Czerwiec 10, 2018, 23:34:46
Odpowiedź #842
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Akwen: Wisła środkowa
Według instrukcji obroty powinny być 5000-6000 tys. A max moc 5500 obr. Czyli wydaje się że 11 3/8 x 12 da troszkę wyższe obroty i jednocześnie pozwoli dźwignąć większy załadunek do ślizgu. Tak czy siak zapasowa śrubę muszę mieć w razie W, bo Wisła ma sporo atrakcji tuż pod powierzchnią.

Czerwiec 11, 2018, 08:21:37
Odpowiedź #843
  • *****
  • Wiadomości: 2830
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
A w ile dokręcasz samemu ?

Jak pójdziesz w mniejszy skok śruby to będziesz musiał wyżej kręcić aby uzyskać te same prędkości i może tak być że spalanie będzie ciut gorsze.

Z drugiej strony minimalna prędkość utrzymania w ślizgu może ciut zmaleć.

W sumie jak kupujesz na zapas to zawsze możesz kupic skok mniejszą.
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Czerwiec 11, 2018, 11:09:29
Odpowiedź #844
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 5
  • Akwen: Wisła środkowa
Samemu nie sprawdzałem, bo w sumie zawsze będę pływał w 2 lub 3 osoby, plus masa sprzętu na ryby. Dlatego testowałem 3 osoby, czyli tak jakby 2 osoby plus ekwipunek np na 2 noce... Ogólnie zadawalają mnie obecne osiagi, poprostu chcę kupić zapasowa śrubę do jeszcze większych obciążeń łodzi. Poprostu żeby nie dusić silnika i czekać na ślizg np po 100m, dla tego myślę o "lżejszej" śrubie. Z drugiej str nie chce żeby za bardzo przesadzić w dół że skokiem. Myślałem nad 11 do cięższych zadań typu noc, a 13 jak sobie chce polatac na pusto. Nie mam za bardzo doświadczenia jak silnik reaguje na zdjęcie 2 cali skoku... Bo jeżeli było by to faktycznie 800 obr w górę to by było super, bo wtedy przy mocnym obciążeniu by mu było łatwiej dokrecić 5-6000?

Czerwiec 12, 2018, 13:33:44
Odpowiedź #845
  • *****
  • Wiadomości: 2830
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
W przypadku TAKIEJ SAMEJ śruby o mniejszym skoku o 1" ludzie raportują różnice na obrotach od 150 do 250 obrotów

TAKIEJ SAMEJ - czyli ten sam model ale o mniejszym skoku

Bo jeszcze czasem ciut mogą obroty wzrosnąć (ale niekoniecznie i na prawdę troszkę tylko) jak śruba będzie o mniejszej średnicy.

Zazwyczaj ta sama seria ale mniejszy skok to średnica jednak wzrasta lub ta sama
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Czerwiec 12, 2018, 15:34:48
Odpowiedź #846
  • ***
  • Wiadomości: 129
    • Ursus
  • Akwen: Wisła środkowa
F-100    13,5 x 15 alu   0broty max  5200
              14  x 12  stal             max  5800     predkość porównywalna max obciążenie trzy osoby , silnik dodatkowy i dużo ciężkiego sprzętu wędkarskiego , morze o dużym zafalowaniu.

Czerwiec 12, 2018, 16:06:37
Odpowiedź #847
  • *****
  • Wiadomości: 2830
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Kolega -YAN- zszedł 3 cale i uzyskał 600 obr więcej

ALE !!! zmienił na stalową - która jest bardziej efektywna.

>>>>>>>>>>>>>

-YAN- pływasz po śródlądziu ? Nie boisz się, że jak przywalisz to uszkodzisz spodzinę ?
A nie tylko śrubę - jak w ALU
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Czerwiec 12, 2018, 16:38:20
Odpowiedź #848
  • ***
  • Wiadomości: 129
    • Ursus
  • Akwen: Wisła środkowa
Pływam w fiordach i na otwartym morzu. Nie boję się bo mapy nawigacyjne są solidne/ Navionics/.

Czerwiec 14, 2018, 10:04:28
Odpowiedź #849
  • ****
  • Wiadomości: 282
  • Akwen: Warta
Walnięcie aluminiową śrubą w kamienie nie jest gwarancją, że przekładni nic się nie stanie. Sam się o tym przekonałem. Mam wszystkie bebechy w mojej spodzinie nowe po tym jak miałem spotkanie z jakiś obiektem podwodnym (?!). Poleciały zęby kół talerzowych, koła stożkowego. Opiłki uszkodziły łożyska, wałek krzywy... Co ciekawe, nie zauważyłem niczego niepokojącego(poza niewielkim biciem wałka) i do końca sezonu latałem na tak walniętej przekładni.
Stąd uwaga - po dobrym grzmotnięciu śrubą czy spodziną - warto choćby olej zlać w poszukiwaniu opiłków. Gdybym jak to zrobił zaraz po uderzeniu - to może łożyska i koło wstecznego nie wymagałyby wymiany. A tak...
Shetland 570 + Tohatsu 75 TLDI

Czerwiec 17, 2018, 22:11:20
Odpowiedź #850
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 4
    • Warszawa
  • Akwen: Wisła środkowa
Miałem dosyć nieprzyjemne spotkanie śruby z kamieniami.
Mam pytanie odnośnie tejże śruby - czy kwalifikuje się do wymiany?
Dodam, ze to śruba do silnika Tohatsu 9,8 4T.
Załączam zdjęcia wszystkich trzech łopatek.

Wiem, że śruba to nie jest dużo kasy, ale jednak silnik niewielki, więc czy przy odrobinie cierpliwości i pomocy dobrego pilnika dałoby się jeszcze wyrzeźbić coś, co dopływa sezon do końca bez poważniejszych strat prędkości?

Czerwiec 18, 2018, 08:31:05
Odpowiedź #851
  • *****
  • Wiadomości: 2830
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Jak jesteś z WWY to na Woycickiego http://www.autowir.com.pl/sites/Kontakt

klepią śruby. Ale to będzie koszt 100-150 zapewne (nie wiem ile nowa)

Kilka postów wyżej ktoś napisał, że po "stłuczce" warto zmienić olej i sprawdzić opiłki (w tym serwisie pewnie też to mogą zrobić)


Sruba musi być symetryczna, gładka,wyważona. Szkoda używac takiej nie spełniającej tych warunków.

Może na pierwszy raz skorzystaj z usług powyższego warsztatu a w przyszłości (ODPUKAC) sam będziesz wiedział co zrobić
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Czerwiec 18, 2018, 17:26:23
Odpowiedź #852
  • ****
  • Wiadomości: 282
  • Akwen: Warta
Takie uszkodzenie dla mnie pływającego Wartą to w zasadzie nic.Śruba na warsztat, delikatne wyklepanie młotkim, jeśli trzeba szlifierka żeby zadziorów nie było i na wodę. Ja sobie jeszcze proszkowo odmalowuję dla bajeru
Wiem, wiem zaraz zostanę "zjechany", że wyważenie, łożyska  itp. Jednak będę się upierał, że to naprawdę nie jest w tym przypadku konieczne. Ja tak robię x razy w sezonie. Fakt, śruba żyje u  mnie jeden sezon max.
Tak że, wyklep ją delikatnie, nadaj kształt i pływaj. To nie samolot ????
Shetland 570 + Tohatsu 75 TLDI

Czerwiec 18, 2018, 21:34:17
Odpowiedź #853
Co do śruby to wyklepać i wyprofilować łopaty na jakimś twardym drewnie. Drobny szlif krawędzi i pozamiatane.
Bardziej bym się przejmował wałkiem i spodziną.
Wałek czy prosty?
Spodzina czy szczelna?

Czerwiec 30, 2018, 00:13:28
Odpowiedź #854
  • **
  • Wiadomości: 36
    • warszawa
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Witam. Pisałem już  w tamtym roku ale nadal się borykam z problemem dobrania odpowiedniej śruby

motorówka Chaparral  216   7metrów waga ok 1800 kg  silnik  4.3 mercury  gaźnik 190 KM obecnie śruba stal  15.5x19

motorówka fajnie wchodzi w ślizg czy to  2 czy  7 osób kręci max obroty  4800-4900 i  czuje , że jeszcze ma sporo luzu bo jak nie zdejmę manetki po starcie to  strzela w gaźnik i odcina oborty  predkość max jaką osiąga to tylko 49-51 km/h. i jeszcze silnik się chce kręcić dalej ale odcina i  strzela w gaźnik

mam też aluminiową srube 14,3/4x21  wolniej wchodzi w ślizg a na porędkości tylko  3-4 km/h się poprawia

jaką śrubę założyć ? aby uzyskać max prędkość

ile w ogóle taka łódka na tym silniku powinna pływać ?

jaki rozmiar i skok aby łódka fajnie wchodziła wślizg i osiągała większą predkość ( bo czuje , że zapas jeszcze ma)

może ktoś ma podobnych gabarytów łódkę z tym silnikiem  4.3 gaznik 190 Km  i ma lepsze osiagi , to proszę się podzielić jaka śruba

może wiecie kto na mazurach ma bardzo dobrą wiedzę w doborze śrub ?

dzięki z góry za pomoc