Autor Wątek: Śruba napędowa [wszystko o śrubach, dobór śruby]  (Przeczytany 255534 razy)

Wrzesień 02, 2018, 15:45:30
Odpowiedź #885
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 4
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Witam serdecznie,
Przy ponotnie Kolibri 400DSL (waga samego pontonu 89kg) używam silnika Tohatsu 9.8MFS (4T) ze śrubą 3x8.9x8.3 Wg instrukcji obroty silnika: maksymalne dopuszczalne: 5 000 - 6 000rpm; na biegu 900rpm, na luzie 950rpm
W praktyce przy jednej osobie na pontonie (łączne obciążenie około 140kg) obroty przy maksymalnym odkręceniu osiągane to 2500rpm, na luzie 900 rpm, a na biegu przy minimum gazu 650 rpm.
Czy zmiana na śrubę 3x8.5x7 daje szansę osiągnięcia maksymalnych obrotów w tym silniku dla takiej jednostki?


Z góry dzięki za pomoc :)
Pozdrawiam serdecznie
Tomek

Wrzesień 02, 2018, 16:06:19
Odpowiedź #886
  • *****
  • Wiadomości: 2786
    • Cigacice
  • Akwen: Odra środkowa
Raczej nie , jeden skok śruby to około 400 obrotow a brakuje bardzo duzo do 6000 ,czy pływa ten zestaw w slizgu

Wrzesień 02, 2018, 16:50:54
Odpowiedź #887
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 4
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Nie, Prędkość max jaką udało się uzyskać to 19km/h, odczucie takie że do ślizgu to wymagać będzie przynajmniej te 25km/h

Wrzesień 02, 2018, 19:12:37
Odpowiedź #888
  • ****
  • Wiadomości: 257
    • Wejherowo
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Zanim zaczniesz cos dokupywać - upewnij się że wszystko robisz dobrze.
Począwszy od napompowania pontona; poprzez rozmieszczenie bagażu na sposobie pływania.
9.8 KM to nie jest jakas potęga na taki wielki i ciężki ponton plus te 140...ale powinien dać radę!
Te 2600 max mnie intrygują...
jestem wielkiego ducha.... i małej mocy :-)

Wrzesień 02, 2018, 19:33:17
Odpowiedź #889
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 4
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
No właśnie, niskie te obroty, czy to możliwe że taki licznik (https://allegro.pl/licznik-motogodzin-obrotomierz-moto-atv-skutery-i6290944919.html) mógłby aż tak zakłamywać? Choć na biegu jałowym w miarę pokazuje ok te 900rpm.
Gdyby dać śrubę o niższym skoku silnik wszedłby na większe obroty - wtedy więcej mocy i dałby prędkość do ślizgu - mniejsze opory wtedy i dalej zwiększenie obrotów?

Wrzesień 02, 2018, 19:42:23
Odpowiedź #890
  • *****
  • Wiadomości: 2981
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
przyjmij 200-300 obr na cal to cali zabraknie prze zmniejszaniu sruby
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Wrzesień 02, 2018, 20:47:40
Odpowiedź #891
  • *****
  • Wiadomości: 1055
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Taki obrotomierz mam przy kosiarce, jak źle go skonfigurujesz to może Ci zaniżać obroty. Najpierw sprawdź bez obciążenia na ile wkręca się silnik, np.na luzie bo trochę nie do wiary, żeby aż tak mocno był przeciążony, jakiś serwis go sprawdzał?

pzdr
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.

Wrzesień 02, 2018, 21:54:28
Odpowiedź #892
Na pewno pracuje na dwa cylindry? Ssanie jest wyłączone?

Wrzesień 03, 2018, 08:28:20
Odpowiedź #893
  • *****
  • Wiadomości: 2981
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Panowie, według opisu na tej stronie (nie wiem czy nie błąd)

https://www.sport-shop.pl/ponton-6-osobowy-motorowy-km-400-dsl-kolibri-p-48314.html

ten ponton waży prawie 90 kg i max silnik 30 kW.
Jak to nie jest bład to oznacza, ze przyjmie prawie 50 KM ???

Jak tak to wątpię czy 9,9 KM da radę napędzić ślizgowo

Nawet gdyby to był bład i powino być 30 KM to bardziej bym obstawiał 15 KM minimum

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Jaka załoga na tym pontonie ? Ja na lekkim pontnie 3,8m (50kg) z 20 KM i załogą 250 kg miałem niedosyt mocy
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Wrzesień 03, 2018, 10:16:21
Odpowiedź #894
  • ****
  • Wiadomości: 257
    • Wejherowo
  • Akwen: Zatoka Gdańska
Nie 9.9 tylko 9.8 :-)
Różnica taka że 9.9 to początek serii czyli dławione 15KM
a 9.8 to koniec czyli podkręcona "ósemka"
Nie urywa d.... :-(
Ponton kobyła; balast 140 i do tego niewprawny "kierownik"...
Ps. Potwierdzam dyskusyjne walory tego "obrotomierza" - to już lepiej samochodowy uniwersalny dać
jestem wielkiego ducha.... i małej mocy :-)

Wrzesień 03, 2018, 12:41:07
Odpowiedź #895
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 4
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Ok. to podstawa w takim razie na chwilę obecną sprawdzenie faktycznych obrotów, a dopiero potem kombinowanie ze śrubą.

Listopad 04, 2018, 19:44:30
Odpowiedź #896
  • **
  • Wiadomości: 34
    • Piotrków Trybunalski
  • Akwen: Wody lokalne
mam problem, zmieniłem łódkę ma 510cm długości i 175cm szerokości waga na sucho 200kg plus dwie osoby z tobołami kolejne 200kg - silnik tohatsu MFS5 śruba 7.8x8 . podczas przyspieszania oraz płynięcia ze stałą prędkością cały czas podnosi przód do góry, trym ustawiony na pierwszym oczku predkość max 14-16km/h przy prędkości obrotowej 4500 obr ( odcięcie 5500 obr). Wydaje mi się że śruba jest o zbyt dużym skoku. Przy mniejszej łódce nie było takiego problemu.
A jeszcze dodam że obroty się nie zmieniają jeśli manetka jest odkręcona na trochę więcej niż 1/2 , a pełnym gazie.

Listopad 04, 2018, 23:52:07
Odpowiedź #897
  • *****
  • Wiadomości: 2981
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Nie wierzę w slizg w tej łodzi przy 2 pasażerach (podanych wagach) i silniku 5 KM

Zamiast zmiany śruby proponuję
- pływac wypornościowo 8-10 km/h (ew specjalna śruba "uciągowa" do takiego pływania)

Zainwestować w silnik 30 KM do tej łodzi (moze 20 KM wystarczy - ale przy tych wagach celowałbym w 30)
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Listopad 05, 2018, 07:11:05
Odpowiedź #898
  • **
  • Wiadomości: 34
    • Piotrków Trybunalski
  • Akwen: Wody lokalne
Nie napisałem ze płynie w ślizgu bo nawet w jedną osobę czuć że brakuje mu lecz problem jest tylko chodzi mi o podnoszący się przód podczas płynięcia.

Listopad 05, 2018, 09:11:44
Odpowiedź #899
  • *****
  • Wiadomości: 2981
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Mój RIB 5,4m z silnikiem 115 KM też tak ma przy 14 km/h i więcej że chce wychodzić do ślizgu i podnosi dziób. I ma przy tym fatalne spalanie.

A przy spacerowym 8km/h spalanie super (6-7 km / 1l) i brak podnoszenia.

Masz kadłub ślizgowy a silnik do pływania wypornościowego -> to nie przekraczaj pewnych predkości i nie katuj silnika na max.

Jak zmniejszysz skok sruby to i tak vMax spadnie (zmiejszenie o 2 to 25% mniej a obroty wzrosną o 10% czyli suma sumarum prędkosć zmaleje). Moim zdaniem nie ma to sensu. Pływaj wolniej.

Moze sruba o wiekszej srednicy (jak wejdzie) i mniejszym skoku da zmniejszenie vMax i lepsze spalanie (ipozbedziesz sie czesciowo efektu) ale czy to ma sens ?
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho