Wszystko o łodziach i silnikach > Silniki do łodzi

Śruba napędowa [wszystko o śrubach, dobór śruby]

(1/181) > >>

musti:
Zakładam temat o śrubach i tylko w tym zadajemy pytania dotyczące doboru śruby do silnika, parametrów śruby itp...

Rozmiar śruby np. 13x17 - pierwsza liczba określa średnicę, druga skok w calach.

Optymalny dobór śruby:
1. Każdy silnik na tak zwane obroty WOT, czyli obroty przy których pracuje optymalnie i nie są to obroty maksymalne!

2. Śrubę należy tak dobrać aby w trakcie pływania silnik przy maksymalnym gazie pracował w przedziale WOT. Wkręcanie silnika powyżej WOT do obrotów max to tylko strata paliwa

3. Najważniejsze aby na łodzi był zamontowany obrotomierz i abyś znał WOT swojego silnika - bez tego trudno jest dobrać śrubę optymalną

4. Ważne jest do czego używasz łodzi - jeśli do pływania rekreacyjnego to dobieraj śrube w/ g pkt 1 i 2. Jeśli natomiast do sportów wodnych to możesz założyć śrubę o rozmiar mniejszą (zazwyczaj skoki są co 2'') od optymalnej aby uzyskać szybsze wejście w ślizg (ważne przy nartach wodnych) i lepsze przyśpieszenia ale za to większe zużycie paliwa.

I tu moje pytania:
- różnice pomiędzy śrubą aluminiową i stalową - jakie są plusy i minusy?
- ilość łopat - czy jest sens pakowania się w śrubę cztero, bądź pięciołopatową?  Chodzi mi głównie o lepszy uciąg - narty wodne, czy zmniejszać skok o 1 czy 2" ??

PRZYDATNE LINKI

Poradnik - http://www.raksa.com.pl/webpage/wszystko-o-srubach-napedowych.html

Kalkulatory doboru śruby
http://www.vicprop.com/planing_size.php
http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/#

Poniżej można pobrać katalog numeracji śrub.

pietiabo:
Jeszcze o jednej rzeczy zapomniałeś @musti
DO PRAWIDŁOWEGO DOBORU ŚRUBY NIEZBEDNY JEST OBROTOMIERZ

musti:
No jest napisane w pkt.3... :-X

@yamaha - obrotomierz już podłączony?

yamaha:
oczywiscie   :)

musti:
No to sprawdzimy na wodzie  ;)

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej