Autor Wątek: Śruba napędowa [wszystko o śrubach, dobór śruby]  (Przeczytany 196774 razy)

Czerwiec 23, 2017, 23:26:11
Odpowiedź #720
  • **
  • Wiadomości: 30
    • warszawa
  • Akwen: Jeszcze nie pływam
Witam.
Już pisałem wcześniej o moim problemie ze srubą , teraz troche potestowałem

motorówka 7m 1800Kg silnik 4.3 gaznik  mercruiser 190 KM   sruba 14,3x21 aluminiowa

 WOT 4400-4800

przy  2-3 osobach i pelen zbiornik paliwa ( ok 260 kg plus paliwo ok 250 l ) wchodzi w slizg w miarę szybko kręce go do 5 tys obrotów i odcina zapas na manetce, ale max osiąga 55 km/h

jak dodam gazu  strasznie siada rufa a przód idzie w górę dopiero jak wychodzi z wody i trimuje to przód opada

przy 7 osobach i pelen zbiornik paliwa ok ( 550 kg + paliow 250 L ) motorówka bardzo cieżko wchodzi w śliżg  powoli się rozpedza i po ok 2-3 min dopiero osiaga slizg max 52 km/h

jaką mam wybrać śrubę aby było ok  przy mojej łódce

a może śruba 4 lub 5 ramienna

kolega miał 5 ramienna ze stali i bardzo sobie chwalił  tylko jaki rozmiar dobrac

Witam ponownie

udało mi sie kupić stalową srubę  15 1/4 X 19  Duża łopata , ładna śruba

test przy  ok 200 kg obciążenia plus zbiornik paliwa

teraz dużo szybciej łódka wchodzi w ślizg

na tamtej  14.3X21 aluminiowe czas do uzyskania predkosci  30 km/h 11 sekund   do  40 km/h 15 sek predkosc max 54km/h

obroty max 5000 i odcina  zapas mocy

na tej stalowej 15 1/4x19  czas do uzyskania predkosci  30 km/h 7 sekund   do  40 km/h 10 sek  predkośc max 49 km/h

oczywiscie obroty max 5000 i  odcina  zapas mocy

i teraz niewiem może znaleź stalową jakąś 15x21 stalowa

co mi doradzacie

a moze ma ktos pozyczyc 15X21 stalowa  mercuryu wałek 15 komin 110


czy bedzie duza rożnica pomiędzy 14x21   a 15x21

czy srednica odgrywa dużą rolę w przyśpieszeniu i w prewdkości max ??

Zakupiłem jeszcze takie

SE Sport SE400 Hydro

miał ktoś to z was zamontowane ?   
pomoaga coś ??

dzieki za podpowiedzi z góry

Lipiec 02, 2017, 20:10:05
Odpowiedź #721
  • *****
  • Wiadomości: 2271
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
3 łopatowa stalowa 19" VIPER zdaje się ma średnicę 14 1/4
3 łopatowa stalowa 19" REBEL zdaje się ma średnicę 15 1/2 (grubsza stal, większa powierzchnia łopat)

Ta o mniejszej średnicy wkręca się na wyższe obroty (bodajze 5800 przy jednej osobie)
Ta o większej wkręca się max na 5500, ale ma lepsze spalanie (2,2 km na 1l) i mniejszy uślizg na obrotach do 4000

Oczywiście ponieważ wkręca się na niższe obroty to zgodnie ze wzorem Vmax będzie niższa

Dlatego skoro pisałeś, że ODCINA tobie obroty sugerowałem stalową tez 21, 3 łopatową o większej średnicy (max ile się da)
Nie powinno odcinać, ale i tak max pozostanie bez zmian raczej

wchodzi Tobie szybciej w ślizg bo kupiłeś MNIEJSZĄ !!! nie wiem po co skoro odcinało Tobie obroty

Im mniejsza tym szybciej w slizg ale Vmx mniejsza
Mnie się wydaje, że stalowa 21 o dużej średnicy będzie chyba odpowiednia.
Jak i pisałem, że zostaw tę co masz ...
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Lipiec 10, 2017, 09:25:25
Odpowiedź #722
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 26
    • Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Witam.
Czytam o tych śrubach i dalej nie wiem co mam zrobić.
Podczas pływania łódką zauważyłem, że silnik dochodzi do 4500 obrotów i dalej nie chce, max prędkość około 36 km/h. Zakładając, że silnik jest sprawny to prawdopodobnie śruba ma zbyt suży skok tylko nie wiem jak sprawdzić jakie ma wymiary.
Pytanie do kolegów: jaką śrubę należałoby założyć do łódki Inter 630 (waga około 1000 kg) z silnikiem Yamaha 60 KM z 2008 roku?
Pomoże ktoś?

Kupiliśmy śrubę 11 5/8 x 11 i łódka "chodzi jak wściekła" :)
Zdecydowanie szybciej wchodzi w ślizg. Max. obroty 5400 i zauważyliśmy, że przy tej śrubie dziób mniej się unosi. Prędkość maksymalna nawet trochę większa bo dochodzi do 39 km/h. Póki co testowana w 2 osoby. Zobaczymy jak będzie w 5 osób.

Lipiec 10, 2017, 11:25:37
Odpowiedź #723
  • **
  • Wiadomości: 34
    • Legionowo
  • Akwen: Zalew Zegrzyński

Lipiec 10, 2017, 11:34:00
Odpowiedź #724
  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4741
  • Motorowodny Sternik Morski
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Przeczytaj ze zrozumieniem cały post, wszystko jest napisane... :-[
Pzdr,
Arek

Eurocrown 195CCR + Mariner Optimax 135

Lipiec 16, 2017, 22:03:59
Odpowiedź #725
  • *****
  • Wiadomości: 736
  • Sternik motorowodny, RYA SRC-DSC, CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Popływałem dziś na czteropłatowej regulowanej, o której było wcześniej. Powierzchnia płatów okazała się za duża przy zastosowaniu skoku 13" jaki miałem wcześniej na aluminiowej trzy płatowej BlackMax Mercurego bo silnik nie dokręcał więcej niż 5300obr/min. Zmniejszyłem już skok do minimalnego czyli 12" i zobaczę jak będzie.
Na plus z tej podmianki jest to, że jednak już bym miał ślady na poprzedniej "fabrycznej" śrubie, coś musiałem zwadzić, czy mogła to zrobić żyłka? w końcu to tylko plastikowy płat:


pzdr
Łódka już pływa, nawet ładnie, pozostało dopracować zegary.

Lipiec 25, 2017, 14:24:18
Odpowiedź #726
  • **
  • Wiadomości: 49
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Heloł ,
Poprosiłbym o jakieś sugestie:

Motorówka Canada
Silnik Mercury 35 HP 2 cyl.2 T
Trym ręczny
WOT (katalogowo) 5400-6000 obr/min

Obciążenie
na rufie zbiornik z paliwem 30 l
na dziobie zbiornik 20 l
1 osoba ok.85 kg

Łódź wchodzi w ślizg po kilku sekundach  przy prędkości ok 22-25 km/h

Testy śrub:

Śruba 10 3/8 x 15"

Obroty max. 4260 - 36 km/h

Śruba 10 1/2 x 13"

Obroty max 4880 - 41 km/h

śruba 11 1/4 x 10"

obroty max 5600 - 40 km/h

No i teraz się zastanawiam:

- czy zmienić śrube na 11-12" ???
- czy to już kres możliwości łodzi i silnika???

Wydaje mi się , że powinno się jeszcze coś wykrzesać na prędkości.
Te 48 może 50 km/h powinno się dać radę????
« Ostatnia zmiana: Lipiec 25, 2017, 15:29:23 wysłana przez qzym »

Lipiec 25, 2017, 22:05:17
Odpowiedź #727
Prędkość jesrt sprawą drugorzędną przy prawidłowym zestrajaniu silnika z łodzią.
WOT - to zakres obrotów osiągany przy pełnym otwarciu przepustnicy bez szkody dla silnika.
1.Oczywiście pełne otwarcie przepustnicy też ma swoje ograniczenia czasowe ( czytać manual konkretnego silnika).
Jeżeli będzieasz męczył silnik z pełnym otwarciem przepustnicy a obroty WOT nie będą osiągane to go szybko zamęczysz.
Prawidłowa dłuższa eksploatacja sinika ( najekonomiczniejsza) to pływanie na max momencie obrotowym a nie mocy maksymalnej.
W praktyce to 2/3 do 3/4  otwarcia przepustnicy.

2.Jeżeli nie możesz dobrać standartowego rozmiaru śruby to lepiej zmniejszyć jej średnicę  ( max 10mm) i ,,podpiłować" płaty (zmniejszenie powierzchni roboczej płatów) niż zmienić skok na niższy ( prędkość max nie spadnie tak znacząco chociaż przyspieszenie będzie niższe)

Lipiec 25, 2017, 22:45:51
Odpowiedź #728
  • **
  • Wiadomości: 49
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Prawidłowa dłuższa eksploatacja sinika ( najekonomiczniejsza) to pływanie na max momencie obrotowym a nie mocy maksymalnej.
W praktyce to 2/3 do 3/4  otwarcia przepustnicy.

No to święta racja- tylko w przypadku silników zaburtowych manuale nie podają - jak to ma miejsce np. w motoryzacji-  obrotów dla max momentu , czy obrotów max mocy.
Wiadomo też, że na "pełnym palniku" też się nie pracuje cały czas.
Podanie w manualu WOT = 5400-6000 obr/min - to baaardzo ogólny wskaźnik.
Charakterystyki tych silników tez ciężko znaleźć- no chyba ,że słabo szukam.....

Tak sobie gdybam- że w moim przypadku- zwiększenie skoku do 11" i zmniejszenie średnicy do np. 10,5"  mogło by przynieść pożądany efekt tj. praca silnika w okolicach max.momentu .


Sierpień 08, 2017, 19:02:27
Odpowiedź #729
  • **
  • Wiadomości: 36
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Witajcie
 potrzebował bym waszej pomocy odnośnie śruby napędowej w mojej yamaszce
jedyny kod jaki znalazłem wybity na śrubie to taki oto zapis
C1-H1-1014
Rozkodujecie mi to ..? bo ja nic z tego nie rozumiem lub po prostu się nie znam  z góry dziękuje  C:-)
Od czasu stworzenia Internetu ruch obrotowy Ziemi jest przede wszystkim napędzany przez zbiorowe obracanie się nauczycieli języka polskiego w grobach

Sierpień 08, 2017, 23:20:35
Odpowiedź #730

Sierpień 09, 2017, 19:49:28
Odpowiedź #731
  • **
  • Wiadomości: 36
    • Szczecin
  • Akwen: Dolna Odra i Zalew Szczeciński
Od czasu stworzenia Internetu ruch obrotowy Ziemi jest przede wszystkim napędzany przez zbiorowe obracanie się nauczycieli języka polskiego w grobach

Sierpień 14, 2017, 23:57:16
Odpowiedź #732
  • **
  • Wiadomości: 47
    • Sieradz
  • Akwen: Jeziorsko
Witam
Mam mały problem z doborem śruby do zestawu Motorówka Vena 370 i Silnik 4T 9.8 Evinrude
Na silniku śruba 7.5 x 8 i 3500 tyś obrotów, próbowałem śrubę 8.7 x 5 (4 łopaty) max 3700 obrotów.
Pytanko jaka śrubę założyć aby zwiększyć obroty do 5 - 5.5 tyś. Podziękował....

Sierpień 15, 2017, 09:27:37
Odpowiedź #733
  • *****
  • Wiadomości: 736
  • Sternik motorowodny, RYA SRC-DSC, CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Dając nową śrubę zmniejszyłeś co prawda sporo skok ale wzrosła średnica i ilość łopat co znacznie zwiększyło ich powierzchnię. Gdybyś przy tych samych parametrach zmniejszył tylko skok powinno być ok. Generalnie to jest za słaby silnik do takiej łódki i jeśli precyzyjnie nie dobierzesz śruby będzie lipa. Jaką prędkość w tej chwili osiągasz?

pzdr
Łódka już pływa, nawet ładnie, pozostało dopracować zegary.

Wrzesień 05, 2017, 21:13:16
Odpowiedź #734
  • ***
  • Wiadomości: 101
    • Ursus
  • Akwen: Wisła środkowa
Po przeczytaniu tego tematu :

skok + to obroty -
skok -  to obroty +
średnica + to obroty -
średnica  - to obroty +

w ogólnych zarysach bładzę ?