Skocz do zawartości

Śruba napędowa [wszystko o śrubach, dobór śruby]


musti
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Zakładam temat o śrubach i tylko w tym zadajemy pytania dotyczące doboru śruby do silnika, parametrów śruby itp...

 

Rozmiar śruby np. 13x17 - pierwsza liczba określa średnicę, druga skok w calach.

 

Optymalny dobór śruby:

1. Każdy silnik na tak zwane obroty WOT, czyli obroty przy których pracuje optymalnie i nie są to obroty maksymalne!

 

2. Śrubę należy tak dobrać aby w trakcie pływania silnik przy maksymalnym gazie pracował w przedziale WOT. Wkręcanie silnika powyżej WOT do obrotów max to tylko strata paliwa

 

3. Najważniejsze aby na łodzi był zamontowany obrotomierz i abyś znał WOT swojego silnika - bez tego trudno jest dobrać śrubę optymalną

 

4. Ważne jest do czego używasz łodzi - jeśli do pływania rekreacyjnego to dobieraj śrube w/ g pkt 1 i 2. Jeśli natomiast do sportów wodnych to możesz założyć śrubę o rozmiar mniejszą (zazwyczaj skoki są co 2'') od optymalnej aby uzyskać szybsze wejście w ślizg (ważne przy nartach wodnych) i lepsze przyśpieszenia ale za to większe zużycie paliwa.

 

I tu moje pytania:

- różnice pomiędzy śrubą aluminiową i stalową - jakie są plusy i minusy?

- ilość łopat - czy jest sens pakowania się w śrubę cztero, bądź pięciołopatową?  Chodzi mi głównie o lepszy uciąg - narty wodne, czy zmniejszać skok o 1 czy 2" ??

 

PRZYDATNE LINKI

 

Poradnik - http://www.raksa.com.pl/webpage/wszystko-o-srubach-napedowych.html

 

Kalkulatory doboru śruby

http://www.vicprop.com/planing_size.php

http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/#

 

Zakres WOT dla silników:

Mercury

https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Mercury

Yamaha

https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Yamaha

Suzuki

https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Suzuki

Honda

https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Honda

 

Poniżej można pobrać katalog numeracji śrub.

PropeleryNumeracja.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,1 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Mam dylemat  :-\

 

Na śrubie 13,25 x 15 - ( spokojna woda , bez wiatru ) moment ślizg, obroty maks 6000 i zapas na manetce

Na śrubie 13,25 x 17 - ( dzisiaj była fala i wiatr ) ślizg o około 1 sec dłużej niż przy 15-tce , obroty 5800 bez zapasu na manetce

 

Jak myślicie 19-tka będzie odpowiedniejsza czy kupiś 17-tke - 17 pożyczyłem  ale 19 nie mam skąd pożyczyć  :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrek - przy maks trymie obroty 5900 , przy opuszczonym silniku na max ( brak możliwości skrętu w lewo  :o ) obroty 5800 , czekam na nową 17-tke ( dzisiaj zamówiłem ) mam 15-tke i jak coś dokupię 19-tke - będzie komplet na speed , pływanko rekreacyjne i nartki ( zobaczę czy dam radę wyciągnąć 2 na raz )  ;)

 

Zibi - na gps będę zerkał jak będę zadowolony po testach - dla mnie nie jest ważna prędkość max nie startuję w wyścigach  :P  łódź ma mnie słuchać a nie ja ją  8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

słuchaj ja najlepsza srube jaką miałem zachowywała sie tak (pomijając rozmiar i  skok) manetka na full 5200 obrotów predkosc ok 52 przy maks wytrymowania (wskaznik trymu na maks w górze )6000 obrotów i predkosc 60 i skrety oczywiscie w ramach rozsądku bez kawitki.Objawy za duzej srednicy to przy maksymalnej predkosci próba trymowania kończy sie zerwaniem obrotów i nie pomaga opuszczenie trymu konieczna jest korekta obrotów i to znaczna na ok 1/2 w przypadku poprawnej srednicy wystarczy kotekta trymu w dół aby sruba wyszła z kawitki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie mam zjawiska kawitki ( na razie )  ;) próbuję dobrać optymalną śrubę - 15-tka obroty 6000 tysi i zapas na manetce ( 4 dorosłe osoby i dzieciak ) , 17-tka obroty 5800-5900 ( manetka do oporu - dwie osoby dorosłe i dzieciak ) 19-tke rozważam żeby przy manetce do oporu uzyskać 5500 obrotów - ale może się to skończyć tym że przy 4 lub 5 osobach będzie " problem z wejściem w ślizg  ???
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie nie osiągam  :( każda śruba którą zakładam umożliwia mi pływanie na max obrotach bez kawitki  :(  przy starcie mogę stawać " dęba" , przy opuszczonym na maksa silniku też nie mam tego zjawiska natomiast mam " niedosyt "  :( - powoli zaczyna mnie to " denerwować "

łódź na każdej śrubie wchodzi momentalnie w ślizg - może te Italiańskie tak mają  :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

intruz dawaj na równo z dnem albo 1 cm powyzej tzn. podnies silnik na mocowaniu o 1 otwór wyzej nie wierc nowych otworów jak bedzie słabo to o jeszcze jeden a co do trym klap to na tamtym forum  :-\ dawałem gdzies kalkulator ale moze tutaj http://www.bennetttrimtabs.com/trimtabkits.php
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...