Skocz do zawartości

Spalanie 2T na wtrysku a 4T na wtrysku - porównanie w podobnych warunkach


ogorek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Jestem po przeglądzie u Jacka i komputer stwierdził, że w Grecji zużyłem 750 l paliwa i przepłynąłem 1400 km.

Łódkę używaliśmy do pływania w 5 osób (90 kg - 4*50 kg) plus kotwice, sprzęt ...

 

Plan na te wakacje obejmował długie wycieczki (płyniemy do wyznaczonego celu 50 - 70km, plażujemy tam, snorkelujemy, ew. zwiedzamy, generalnie spędzamy tam czas i wracamy). Byłem w sumie w 4 lokalizacjach i z kazdej z nich robiliśmy takie wycieczki. Czyli generalnie długie przeloty z prędkościami najczęsciej 45-50 km.

 

W sumie nie pisałbym o tym gdyby nie odnalezione stare emaile od sprzedawcy (importera tych lodzi z UK)

Ta sama łódź (RIB 5,4m HIHFIELD OM540DL) ale silnik HONDA BF100 (mój - dla przypomnienia - to EVINRUDE 115 HO)

 

The BF100 is economical but at a cruise of 40km/h you will use 50 litres for 100km if the sea is calm. You must stay around 3800 RPM to sit in the green zone for fuel consumption.. 50km/h will use too much fuel I think.

I would say on a calm day 150 litres will get you 260 kms at cruising speed.

This is obviously subject to tides and sea conditions.

...

Yes it will be twice the fuel because you will be pushing much more boat. I would say 70 litres per 100km if you push at 50 km/h

We ran a challenge around the UK (1500 miles or 2400kms) and we used 1500 litres. This was in mixed conditions, sometimes calm but often rough weather.

 

Steve Harrison

Sea Swift Boats Ltd and Highfield Marine Ltd

 

W sumie ja często miałem 50 km/h na liczniku i spalanie (w zaleznosci od warunków) albo 2 km na 1l albo 1.8 km  na 1l

Czyli znacznie lepsze osiągi od tego co Steve na tej samej łodzi z silnikiem HONDA BF100.

 

Reasumjąc, ta sama łódź, 2 rózne silniki, u mnie większa załoga i z dużym przybliżeniem można stwierdzić, że spaliliśmy podobnie. Nie wiem jak w innych zastosowaniach (MOŻE) ale przy większych prędkosciach, na długich dystansach nowe 2T na wtrysku (MOŻE) wcale nie ustępują nowym 4T na wtrysku.

 

Nie traktujcie tego jak test ale bardziej jako ciekawostkę. Może komuś się przydadzą notatki Steve na temat spalania RIB-em po morzu na długich dystansach z rekomendowanym silnkiem 100 KM

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś porównywałem zużycie paliwa na trasie Szczecin Dziwnów z Mariuszem jeszcze jego poprzednią łodzią (Yama F150). Różnica była nieduża, spaliłem ok. 15% więcej paliwa niż Mariusz. Jak wezmę pod uwagę, że moja łódź jest nieco cięższa i u mnie było o jedną osobę więcej na pokładzie to wynik jest zadowalający.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że o momencie obrotowym nie wspomnę. Praktycznie, żeby porównanie było bardziej zbliżone do oczywistej oczywistości to należałoby porównywać silniki o takim samym momencie obrotowym a nie takiej samej mocy. 2T na wtrysku może śmiało mieć o 1/3 mocy mniej przy tym samym momencie obrotowym.

Czyli jak wyglądałoby porównanie silnika o 2T 100 KM z silnikiem 4T o mocy 150 KM? Moc można zawsze podkręcić obrotami.

 

Zadałem sobie trudu i porobiłem zestawienia . Suzuki zamiast 150 KM ma tylko 140KM więc trochę wyprzedza stawkę.

115VS902T.thumb.jpg.e6de68ec821a1c5ad99a55ff93be4f68.jpg

150VS1152T.jpg.c59c79ee3c646ccc1d6d3972be56283c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy aby nie zapominacie do kosztów spalania dodać wcale nie tani olej którego w 2t "trochę" idzie w komin.

 

Mnie wyszło gdzies litr oleju na  poniżej 150 litrów paliwa.

Co nie zmienia faktu, ze olej drogi jest 1l to pewnie będzie 70-80 PLN do 150 litrów

Ale same 150 litrów to 700 PLN w PL a w Grecji to i 1000 PLN.

Więc w sumie 10% trzeba doliczać do ceny paliwa.

 

Ale mnie wyszło spalanie 10% mniejsze niż w HONDZIE BF100 wiec w sumie na jedno wychodzi.

 

Wiem jedno

- pływałem szybciej od Steve (on staral się trzymać grren zone - 3800 obrotów)

- miałem więcej osób na pokładzie (on robił challange w dwie osoby)

 

- może miał średnio gorsze warunki lub ja - tego nie porównamy

 

Generalnie nie byl to test a porównanie wyników na długim dystansie tą samą łodzią (ale inna załoga, inne wybrzeże)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na płaskim - jak wysoko trimuję to wentuluje na zakrętach. Na pofalowanym morzu trim niżej i wtedy nie wyentyluje.

A co by to dało ???

 

Poniżej moja korespondencja z forum RIB.net.

Dotyczyła innej kwestii ale zapytałem się jego o zdanie na temat spalania EVINRUDE.

Gość ma kilka łodzi. Jedna z nich to RIBCRAFT większy niż 6m z dwoma silnikami EVINRUDE 115.

Ale okazao sie, że ma i mniejszego RIBCRAFT-a (on z SUZA DF140 a jego przyjaciel takiego samego z EVINRUDE )

 

Hadd & I have the same boats, Ribcraft 545. Hadd has a 130hp Etec, I have a DF140 Suzuki. We both get the same fuel consumption, but the Etec is faster & more responsive.

 

Oczywiście do ETEC-a trzeba doliczyć jeszcze olej (jak ktoś już wcześniej zauważył)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...