tomasze_k702 Opublikowano 27 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2012 Witam Od jakiego czasu mam powazny dylemat odnosnie chlodnicy silnika i co wazniejsze intercoolera. Na dzien dzisiejszy mam zalozona chlodnice i intercooler ze stali nierdzewnej 316l co daje gwarancje trwalosci lecz mizernej wydajnosci .Nierdzewka w chlodzeniu silnika cieczy przy odpowiednich gabarytach (dosc duzych ) daje rade tak w chlodzeniu powietrza praktycznie sie nie sprawdza.Do tego dochodzi ciezar i masa tych wymiennikow co takze nie jest niska .Rozmylam na zamontowaniu chlodnicy i intecoolera aluminiowego ze stopu 6061 z wstawka anodowa cynkowa oraz wizjerem technicznym do wymiany anody .Gdzie nie ma problemu przy chlodzeniu wody i w razie korozji braku konsekwencji tak przy intercoolerze moze spowodowac uszkodzenie silnika wrazie dostania sie wody do ukladu ssacego .W prostych slowach mam obawy co do trwalosci aluminium w warunkach morskich z tym stopem i gruboscia scianek chlodnicy. rozmyslam takze o miedzianych wymienikach co gwarantowaloby sprawnosc i wytrzymalosc korozyjna lecz z uwagi na wage oraz trudnosci wykonalne takze stwarza problemy. Prosze o rady porady moze pomysly moze adresy w wykonaniu intercoolera chlodnicy itp Jak waszym zdaniem moze sie aluminium z tego stopu 6061 zachowywac w warunkach morskich oraz w jakim czasie mozne nastapic korozyjnosc wzerowa w jakim tempie czasowym i czy wogole jest sens wchodzic w alu czy lepiej koncentrowac sie na miedzi?? Wiem ze sa gotowe intercoolery do silnikow turbo odlewan z dobrych stopow alu lecz nie mam do nich dostepu . z gory dziekuje za odpowiedzi i pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 27 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2012 trochę się orientuje w chłodzeniach silników z czasów kiedy bawiłem się w tunning, ale mam za mało informacji to za silnik jakie rozwiązanie konstrukcyjne całego napędu i układu chłodzenia, itd.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomasze_k702 Opublikowano 27 Października 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Października 2012 witam nie wiem co chcialbys wiedziec? jezeli chodzi o dane to prosze silnik diesla 3l v6 okolo 200kW cisnienie doladowania 1.6bar powyzej atmosferycznego tem przed intercool 140stopni zalecana za 30 temp wody 20st przeplyw wody 40l na minute na dzien dzisiejszy jest 110kW wymiennik ciepla wodny i jest na styk wiec musi byc zamontowany conajmiej 180/200 i podobny na intercooler przeplyw powietrza to w granicach 0.22m3/s czyli robiac z rurek miedzianych laczna srednica rurek powinna wynosic okolo trzykrotnosc wlotu powietrza z uwagi na zawrowania i straty predkosci przy sciankach biorac pod uwage rurki miedziane o srednicy wewnetrznej 6mm wiec przy wlocie 2,5" powinon byc w wymienniku okolo 150rurek o dlugosci 30cm i taki wymiennik powinien spelnic wszelkie wymogi wymiany dla wody i powietrza. w wyrobie aluminiowym wynik byly podobny i prostszy w wykonaniu bo sa juz gotowe rdzenie lecz boje sie o korozje wzerowa ktora w przypadku uszkodzenia intercoolera uszkosdzi silnik natomiast miedz to kwiestia wykonania i wagi ! to wszystkie dane przyblizone z glowy wiec jak sa male pomylki to sory jezeli jeszcze dane potrzebne to sluze z gory dziekuje i pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 27 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2012 masz tam jakiś czujnik IAT (temperatury powietrza zasysanego) ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tomasze_k702 Opublikowano 27 Października 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Października 2012 oczywiscie czujnik temperatury zasysanego powietrza czujnik obiejtosci powietrza czujnik cisnienia atmosferycznego i doladowania roznica temperatur przed i za intecoolerem oraz 2 przeplywomierze ktore wiadomo co okreslaja do tego dochodzi egr oraz czujnik przeplywu spalin ten zespol czujnikow okresla doladowanie dawke paliwa itp wiec jezeli np czujnik temperatury widzi temperature zasysanego powietrza w granicach 30stopni a za intercoolerem 80stopni to automatycznie zmiejdza cisnienie doladowana w najwiekszym obciazeniu po przez zmiejszenie dawki paliwa po przeliczeniu tlenu w m3 do tego dochodzi czujnik tem spalin . na mapach mam troche sciagniete limitery i podkoksowane paliwo oraz zmienione zczytywanie map z wysokich obciazen pry 3800obr tem oleju 118sto wody 92 tem spalin 677stopni tem zasysanego powietrza 36st tem zasysanego powietrza za intercoolerem 120stopni i tu jest pies pogrzebany tem idealna dla wlotu to 20/30stopni dla uzyskania optymalnej moc silnika oczywiscie dawki cisnienie itp paliwa jest w normie z tego wynika ze wszystkie parametry silnika sa poprawne i nie nadwyrezaja jego patrzac po temperaturach procz temperatury doladowanego powietrza ktore jest za wysokie i powoduje spadek sprawnosci silnika po przez rozrzedzone powietrze a komputer przed tym sie broni zmiejszonym doladowaniem i zcieciem dawki analogicznie do tlenu w m3 intercooler z nierdzewki to nieporozumienie i sie nie nadaje na wymiennik powierza tu mozna tyko rozwazac miedz badz aluminium z uwagi na wage alu z uwagi na gabaryty miedz i dalej pozostaje moje podstawowe pytanie co z tym aluminium jak w warunkach morskich czy juz ktos testowal ile w takich warunkach wytrzyma aluminiowa chlodnica? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 27 Października 2012 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2012 od stopnia korozyjności aluminium, głównie zależy jej skład czyli zawartość miedzi, generalnie albo aluminium albo miedz, chłodnica wykonana z małą zawartością Cu będzie miała dużą odporność na sole, a zgłębiałeś temat dodatkowego anodowania chłodnicy aluminiowej, czy jest to do wykonania w środku chłodnicy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.