jacp2009 Opublikowano 30 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2018 witam, czy ktoś może ma jakąś wiedzę na temat modyfikacji sterowania z oryginalnego mechanicznego ze wspomaganiem na hydrauliczny w napędzie jak w temacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 30 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2018 Jaki budżet przewidujesz na tą zmianę . Nie jest to tania zabawa ale jak najbardziej do zrobienia na oryginalnym zestawie . Robię takie tematy kiedy jest konieczność instalacji autopilota na pompie hydraulicznej . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jacp2009 Opublikowano 30 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2018 dziękuję za zainteresowanie tematem. Na początek, może przybliżę trochę co jest powodem mojej chęci zmiany sposobu sterowania. W miejscu gdzie mieszkam jedną z większych atrakcji jest pływanie kanałami, jednak pływanie moją motorówką w kanale to niemałe wyzwanie. Utrzymanie łódki w lini prostej sprowadza się do bezustannego kręcenia kierownicą , jest to na tyle uciążliwe ,że odbiera cała przyjemność z pływania. Dodam , że problem występuje podczas wolnego pływania wypornościowego i problem znika kiedy łódka płynie w ślizgu. Według mnie powodem tego są luzy w układzie kierowania. Układ kierowania w mojej motorówce zbudowany jest następująco: - kolumna kierownicy z możliwością zmiany kąta nachylenia (1 punkt w którym mogą powstać luzy) - listwa zębata która steruje linką w pancerzu która jest z drugiej strony przymocowana do steru (2 punkt w którym mogą powstać luzy) - pancerz jest przymocowany do wspomagania układu kierowniczego i jest elementem sterującym zaworami i tutaj luz ok 2-3 cm i jest on niezbędny do poprawnego funkcjonowania zespołu (3 punkt w którym mogą powstać luzy) Poniżej przedstawię moje teoretyczne rozważania na temat rozwiązania tego problemu, jeżeli się mylę proszę o korektę. wersja 1 Demontuję sterociąg wraz kolumną kierowniczą i staram się usunąć wszelkie luzy. Rozwiązanie nie dające żadnej gwarancji , że efekt prac będzie zgodny z oczekiwaniem biorąc pod uwagę , że listwa zębata nie jest zużyta równomiernie i próby likwidacji luzu na środku mogą skutkować tym ,że na krańcach będzie za ciasno i to , że listwa praktycznie jest nierozbieralna jest to duży problem i jeżeli nawet by to coś dało myślę , że efekt byłby krótkotrwały. Koszt operacji prawie równa zeru pomijając moją pracę. wersja 2 Wymieniam kompletne sterowanie mechaniczne (przekładnia przy kierownicy np. taka z przekładnią planetarną i sterociąg). Efekt - brak luzów na początku jednak z czasem myślę , że by się pojawiły oczywiście pomijam ten zamierzony luz sterujący zaworami. Koszt około 600 - 1000 pln. wersja 3 Demontuję kompletne sterowanie wraz ze wspomaganiem i w to miejsce instaluje sterowanie hydrauliczne czyli pompa przy kierownicy i siłownik przy sterze. uważam , że wspomaganie przy sterowaniu hydraulicznym w motorówce z silnikiem 135 KM nie jest niezbędne. efekt permanentne pozbycie się luzów i to na długi czas jeżeli nie na zawsze. Przypuszczalny koszt 3000-4000 pln. Wersja 3 daje gwarancję pozbycia się luz z układu i poprawę komfortu pływania w kanale o ile poprawnie zdiagnozowałem problem. Jednak mimo paru godzin "kopania" i internecie również na stronach z za wielkiej wody nie znalazłem rozwiązania które by w jednoznaczny sposób mówiło , że wystarczy wymontować jedno i zamontować drugie bez uciekania się do jakiś przeróbek , czego się obawiam jest to jednak układ kierowniczy. Bardzo liczę na waszą pomoc w tej kwestii i z góry dziękuję. Saradog , czy mógłbyś przybliżyć sposób przeróbki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
musti Opublikowano 30 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2018 Zjawisko myszkowania łodzi ślizgowej przy pływaniu wypornosciowym jest dość częste i wątpię aby wymiana sterowania znacząco pomogła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jacp2009 Opublikowano 30 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Listopada 2018 Wiem , że łodzie ślizgowe maja tendencje do myszkowania jednak mam wrażenie , że u mnie ten problem jest znacznie bardziej odczuwalny. Ponadto mój kolega pływa łódką https://amyacht.pl/lodzie/am-620/ która też jest łódką ślizgową i nie ma tego problemu. Być może efekt jaki osiągnę będzie częściowy byle ułatwił pływanie po kanale. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 1 Grudnia 2018 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2018 To co napisał Musti to na 99% problem myszkowania . Co do samej zmiany systemu to koszt może oscylować za sam materiał około 4/6tys.PLN , jeśli ma być to zrobione na fabrycznym zestawie SeaStar . Podstawowe elementy 1.pompa 2.siłownika 3.przewody 4.niespodzianki ;) Zastosuj coś takiego i problem zdecydowania zniknie : https://www.svb.de/de/course-keeper-doppelruder-course-keeper.html#54635 Nie wiem jak długo pływasz ale adepci często zbyt nerwowo kręcą kierownicą, nie dając czasu łodzi na samoistną kontrę po ruchu kierownicą . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
panpikuś Opublikowano 1 Grudnia 2018 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2018 Stabilności kursowej nie poprawi Kolega w żaden sposób wymianą systemu sterowania. @saradog podlinkował rozwiązanie które zniweluje problem myszkowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 1 Grudnia 2018 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2018 Może nie tyle zniweluje myszkowanie co poprawi sterowność/manewrowość na niskich obrotach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jacp2009 Opublikowano 1 Grudnia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2018 dziękuję wszystkim za podpowiedzi. Jeżeli chodzi o COURSE-KEEPER to wynika z tego że podczas wolnego pływania powierzchnia boczna stero-napędu mercruisera jest za mała. To jednak nie tłumaczy niespodziewanych "uników" w momencie gdy nie wykonasz żadnego ruchu sterem. Rozumiem, że łódka ma pewną bezwładność i reakcja na ster jest opóźniona i rzeczywiście na początku mojej przygody z motorówką kręciłem kierownicą jak wariat. pływam od paru lat ale tak na prawdę to dopiero ten sezon na własnej motorówce, w poprzednich latach pływałem jednostkami większymi które miały z reguły 2 silniki a to inna bajka. Taka sytuacja, płynę ok 10 km/h w kanale motorówka zaczyna skręcać lekko w lewo, kontruję delikatnie sterem w prawo tak mało , że nie wyczuwam załączenia wspomagania i raz jest tak , że jest na to reakcja i motorówka koryguje kurs a raz nic to nie daje a nawet skręt się pogłębia i dopiero zdecydowany ruch steru powoduje reakcję łódki. Czy rzeczywiście to jest tak , że "ten typ tak ma" i rzeczywiście wyeliminowanie luzu na sterze nic nie da? Dodam jeszcze że motorówka i jej napęd nie są mocno wyeksploatowane , stan ogólnie jest dobry jak nie bardzo dobry ale luzy są wyczuwalne. Zadaję jeszcze sobie pytanie dlaczego motorówka mojego kolegi podobnych rozmiarów z silnikiem zaburtowym 150 Km którego sterująca powierzchnia boczna nie jest większa nie ma tego problemu albo jest na tyle mały , że jest niezauwazalny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bercik Opublikowano 1 Grudnia 2018 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2018 Trochę cierpliwości. Wydać pieniądze zawsze zdążysz. Popracuj trochę nad techniką, to wymaga czasu. Ja na podobnej łodzi miałem założoną śrubę 14x23 i mojemu bratu, który jest początkującym motorowodniakiem wydawała się "mało precyzyjna". Też miał podobne problemy w pływaniu wypornościowym i przy manewrach. Po zmianie na 14,5"x19" idzie mu znacznie lepiej. Ja prawdę mówiąc różnicy nie odczuwam, ale może to dla tego, że już trochę pływam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
panpikuś Opublikowano 1 Grudnia 2018 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2018 Może motorówka kolegi ma inne dno i ma np falszkil lub chociaż skeg? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bercik Opublikowano 1 Grudnia 2018 Udostępnij Opublikowano 1 Grudnia 2018 Chyba raczej nie. To standardowy bowrider jakich wiele. więc i właściwości nautyczne podobne. W kanałach zawsze jest jakiś nurt. Niewielki, pewnie niezauważalny, ale jest. Płynąc wypornościowo z nurtem zawsze jest trochę trudniej. Pod prąd łatwiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jacp2009 Opublikowano 2 Grudnia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Grudnia 2018 witam, po krótkiej przerwie. Postanowiłem na początek powalczyć z tym co posiadam czyli bez dodatkowych kosztów zminimalizować luzy i po przybliżeniu tematu "ruddersafe / course keeper" zdecydowałem się na zakup i montaż tego wynalazku. Szkoda , że dopiero w przyszłym roku przekonam się o skuteczności tego rozwiązania. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.