kruszek1985 Opublikowano 21 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2018 Czy jest na forum jakiś fachman od Mercruiserów który jest chętny do podzielenia się częścią swojej wiedzy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
albert.knz Opublikowano 21 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2018 Napisz jaki jest problem, to spróbujemy ci pomóc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kruszek1985 Opublikowano 21 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2018 Tak jak pisałem w moim wątku Remont Baylinera mam problem z tłokami. Kupiłem nowe nadmiarowe tłoki do mojego OMC 3.0 302AMFTC z 87r. i okazało się że zamówiłem z płaskim denkiem a oryginalnie były z w wklęsłym. Z interentu doczytałem że w tych blokach były montowane i takie i takie. W mercruiser po 91r. Były montowane już tylko płaskie. No i pytanie czy zamontowanie tych z płaskim do tego silnika nie będzie miało wpływu na spalanie stukowe. Druga sprawa jaki powinien być kąt wyprzedzenia zapłonu? Z dwóch dokumentacji doczytałem że dla tego silnika dla paliwa 86 oktanowego to 1 ATDC a dla 89 oktanowego w jednej pisało 4 a w drugiej 6 BTDC. No i jak to się ma do naszej 95 no i ewentualnej zmiany tłoków. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 21 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2018 Liczba oktanowa jest różnie przedstawiana. Trzeba to sprowadzić do wspólnego mianownika. RON to RON, MON to MON, AKI = (RON + MON) / 2. Zasada jest taka, że RON jest o 4 do 5 punktów wyższy niż AKI. AKI jest tym samym co Road Octane Number (RdON) i tym samym co Pump Octane Number (PON). OCENA PALIWA Silniki Mercury MerCruiser będą działać poprawnie przy zastosowaniu głównych marek benzyn bezołowiowych, spełniających poniższe wymagania: USA i Kanada - o minimalnej liczbie oktanowej 87 (R+M)/2. Dopuszczalna jest również benzyna Premium [92 (R+M)/2 oktany]. NIE stosować benzyny z ołowiem. USA i Kanada - o minimalnej liczbie oktanowej 90 RON. Dopuszczalna jest również benzyna Premium (98 RON). Jeśli brak jest benzyny bezołowiowej, stosować główne marki benzyny z ołowiem. ZASTOSOWANIE BENZYN O ZMIENIONEJ FORMULE (NATLENIANYCH) (TYLKO USA) Taka odmiana benzyny wymagana jest w pewnych regionach USA. Natleniaczami stosowanymi do tych paliw są alkohol (etanol) lub eter (MTBE lub ETBE). Jeśli w Państwa regionie stosowanym natleniaczem jest etanol, patrz rozdział Benzyny zawierające alkohol. Takie benzyny o zmienionej formule są dopuszczone do zastosowania w silnikach Mercury MerCruiser. BEZNYNY ZAWIERAJĄCE ALKOHOL Jeśli benzyna sprzedawana w Państwa regionie zawiera albo metanol (alkohol metylowy) albo etanol (alkohol etylowy), należy mieć świadomość pewnych negatywnych zjawisk, które mogą wystąpić. Zjawiska te są groźniejsze w przypadku metanolu. Zwiększanie udziału alkoholu w paliwie może również pogarszać te negatywne zjawiska. Niektóre z tych problemów są spowodowane tym, że alkohol znajdujący się w benzynie może pochłaniać wilgoć z powietrza, co prowadzi do powstania mieszaniny wody i alkoholu, która oddziela się od benzyny w zbiorniku paliwa. Elementy układu paliwowego w Państwa silniku Mercury MerCruiser mogą wytrzymać zawartość do 10% alkoholu w benzynie. Nie wiemy, jaką procentową zawartość alkoholu w paliwie może wytrzymać układ paliwowy Państwa łodzi. Odpowiednie zalecenia dla elementów układu paliwowego łodzi (zbiorników paliwa, przewodów paliwa oraz elementów łączących), można uzyskać u jej producenta Należy mieć świadomość tego, że benzyny zawierające alkohol mogą spowodować zwiększenie: • korozji części metalowych • pogarszanie jakości elementów wykonanych z gumy i plastiku • przenikanie paliwa przez gumowe przewody paliwowe • problemy z uruchomieniem i eksploatacją silnika Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vmen1 Opublikowano 21 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 21 Listopada 2018 ??? Jestem pod wrażeniem tej odpowiedzi. Szacun Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ogorek Opublikowano 22 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 22 Listopada 2018 https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating Tam jest taka tabela i przykładowo Shell VPower 99 w UK MON 99 RON 87 AKI 93 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kruszek1985 Opublikowano 22 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Listopada 2018 Czyli jeśli dobrze rozumiem lejąc naszą 95 ustawiać zapłon jak na ich 86 i generalnie to przysłuchiwać się pracy silnika czy nie ma spalania stukowego i można próbować delikatnie go przyspieszać w zależności od paliwa. Tym bardziej jeśli zastosuje płaskie tłoki mieć to na uwadze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 22 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 22 Listopada 2018 Najprościej ustawić zapłon na wodzie podczas jazdy na max. obrotach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DSZ- Opublikowano 28 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 28 Listopada 2018 Podejrzewam że ten silnik ma w papierach zalecaną PB nie mniejszą jak 85oktan, zwiększając stopień sprężania zwiększasz tylko sprawność silnika (mniejsze spalanie i większa moc), pewnie nawet płaskie tłoki + szlif (minimalne zwiększenie pojemności) nie dadzą stopnia sprężania 12:1 co jest takim max dla PB 95...11:1 jest bardzo dobre. Im większy oktan tym PB bardziej stabilna i trudniej zapalarna/wolniej paląca czym zapłon musi być wcześniejszy. Oblicz pojemność cylindra, komory spalania + uszczelka i masz stopień sprężania...podejrzewam że przypadkiem przystosowałeś silnik do współczesnej europejskiej PB. Trzeba tylko sprawdzić czy europejski i amerykański oktan to to samo bo w stanach mają PB z dziwnie niskim oktanem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kruszek1985 Opublikowano 28 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 28 Listopada 2018 Zrobię tak jak piszesz i myślę że będzie dobrze. Z tego co czytałem na rożnych zagranicznych forach amerykanie robili silniki z dużym zapasem tz. mocno odprężone a moc uzyskiwali przez dużą pojemność. Z czasem zaczeli ulepszać tą konstrukcje przez rożne modyfikacje poszczególnych elementów silnika. Czytałem też że pewien gość po wymianie tłoków w dużej V-ce coś koło 5l stwierdził że poprawiła się kultura pracy tego silnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DSZ- Opublikowano 28 Listopada 2018 Udostępnij Opublikowano 28 Listopada 2018 Amerykanie robili nie wysilone silniki dla żywotności (stany są duże) i pewnie dla gorszego/tańszego paliwa. Porównaj spalanie i moc podobnie wielkościowo/rocznikowo/silnikowo auta z USA i Europy czy Japoni. Pojemność cylindra i uszczelki obliczysz ze wzoru a komory spalania tak...kładziesz głowice na równym do góry nogami z zamkniętymi zaworami, bierzesz strzykawkę chyba z olejem silnikowym lub ON (mniejsze napięcie powierzchniowe i zaraz przez zawory nie przeleci - nie pamiętam) i lejesz do równości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kruszek1985 Opublikowano 24 Grudnia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Grudnia 2018 A więc tak. Pojemność jednego cylindra po szlifie plus 0,020" to około 758 cm sześciennych. Pojemność komory spalania przy płaskich tłokach to 70 cm (głowica) plus 16cm na uszczelkę co daję 86m a to daje stopień kompresji na 8,8 do 1 więc nie powinno być żadnych problemów ze spalaniem stukowym o ile dobrze wyreguluje zapłon. Tak jak na zdjęciu widać tłok w GMP też nie jest na równo z blokiem co dodatkowo zwiększa komorę spalania kosztem pojemności skokowej i z moich wyliczyć wynika że stopień sprężana może wynosić nawet 7,2 do 1 Jeżeli się mylę proszę o poprawkę. http://upload.secondsun.pl/img/154563446720181223_223136.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kruszek1985 Opublikowano 24 Grudnia 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Grudnia 2018 Czy ktoś wie jaki filtr oleju Filtrona pasuje do tego silnika ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 24 Grudnia 2018 Udostępnij Opublikowano 24 Grudnia 2018 Raczej nie znajdziesz. Tutaj masz zamienniki: http://www.oilfilter-crossreference.com/convert/LUBERFINER/PH454 ale czy warto sobie gitarę zawracać przy obecnych cenach filtrów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DSZ- Opublikowano 27 Grudnia 2018 Udostępnij Opublikowano 27 Grudnia 2018 Komora spalania jest od "zaworów" do denka tłoka - wraz z uszczelką i kawałkiem tulei. Pojemność skokowa zależy tylko od średnicy tłoka i jego skoku - wykorbienia wału x 2. Nie wiem jak z ceną i dostępnością takich blików, ale ja bym za wszelką cenę walczył o większe sprężania nawet kosztem planowania bloku...zwróci się w paliwie. Popatrz na spalania i stopnie sprężania aut z lat 80/90 a teraźniejszych, lub żeby było sprawiedliwiej ostatnich gaźnikowych. Spalanie stukowe jest od za małego oktanu, od za dużego sprężania - ale PB95 na bank wytrzyma 12:1 i od za wczesnego zapłonu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kruszek1985 Opublikowano 14 Stycznia 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2019 Panowie Po co w silniku OMC w korku od spustu oleju jest mniejszy koreczek ? Ten korek chyba nie jest oryginalny ? http://upload.secondsun.pl/img/154745887920190104_220732.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 14 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 14 Stycznia 2019 Tak na 99% był tam wężyk którym spuszczało/odsysało się zużyty olej lub jeśli jest korek spustowy wody z zęzy na rufie to wężyk można wystawić na zewnątrz i zlać olej , bardzo dobre rozwiązanie a kiedy używamy pompy do odsysania mamy gwarancję że wszystko zostanie zassane z dna miski olejowej . Standard w silnikach Beta i Vetus i czasami Yanmar . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kruszek1985 Opublikowano 15 Stycznia 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Stycznia 2019 Tak na 99% był tam wężyk którym spuszczało/odsysało się zużyty olej lub jeśli jest korek spustowy wody z zęzy na rufie to wężyk można wystawić na zewnątrz i zlać olej , bardzo dobre rozwiązanie a kiedy używamy pompy do odsysania mamy gwarancję że wszystko zostanie zassane z dna miski olejowej . Standard w silnikach Beta i Vetus i czasami Yanmar . Prostszym rozwiązaniem był by jakiś zaworek kulowy odporny na temperaturę i do tego wężyk wystawiany przez korek w zęzie. Znalazłem co powinno tam być. Taka rureczka z koreczkiem. Tyle że jak kolega mówił trzeba mieć pompkę do odsysania oleju A pytanie z innej beczki: Czy ktoś ma zamontowany wymiennik wody do 3.0. Dedykowany lub samoróbka. Chciałbym zamontować u siebie tyle że cena kitu jest zaporowa więc podpatrzył bym rozwiązania i skopiował. http://upload.secondsun.pl/img/1547545719s-l1600.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kruszek1985 Opublikowano 17 Stycznia 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2019 Chciałbym przerobić mój silnik na chłodzenie płynem chłodniczym tak jak na rysunku. Czy ktoś ma wiedzę czy pompa wody w silniku wymusi przepływ płynu w wymienniku po otwarciu termostatu ? Z tego co dopatrzyłem się na internetach takie rozwiązanie powinno zadziałać ale wole dopytać. http://upload.secondsun.pl/img/1547710958silnik.png Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 17 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2019 Musisz pamiętać, że kolektor wydechowy musi pracować w obiegu otwartym. Wymiennik ciepła ma chłodzić tylko płyn w bloku silnika. Obieg otwarty chłodzenia wodą zaburtową chłodzi : 1. Spaliny i kolektor wydechowy 2. Płyn hydrauliczny wspomagania sterowania 3. Płyn chłodzący w wymienniku ciepła Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kruszek1985 Opublikowano 17 Stycznia 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2019 Musisz pamiętać, że kolektor wydechowy musi pracować w obiegu otwartym. Wymiennik ciepła ma chłodzić tylko płyn w bloku silnika. Obieg otwarty chłodzenia wodą zaburtową chłodzi : 1. Spaliny i kolektor wydechowy 2. Płyn hydrauliczny wspomagania sterowania 3. Płyn chłodzący w wymienniku ciepła Nie do końca się z tobą zgodzę bo na tym filmiku widać jak gościu instaluje wymiennik i kolektory wydechowe są chłodzone płynem. Widać jak wymienia uszczelkę która oddziela kolektor od "smoka" Co prawda silnik jest inny ale zasada ta sama. Myślałem że tylko mój wymysł ale jak poszperałem widzę że oni już to dawno obmyślili :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 18 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2019 To nie jest takie proste jakby Ci się wydawało. Gorący( pełne otwarcie termostatu) płyn chłodzący z obiegu zamkniętego jest podawany na kolektor wydechowy( chłodzony wodą zaburtową) w celu wstępnego schłodzenia i wraca na wymiennik ciepła (też chłodzony wodą zaburtową). Dalej wraca na pompę cyrkulacyjną i cykl się powtarza. Kolektor wydechowy jest chłodzony wodą zaburtową. Temperatura spalin jest zbyt wysoka, żeby chłodziwo z zamkniętego obiegu wystarczało do schłodzenia kolektora. Jest jeszcze mieszacz,w którym spaliny są chłodzone bezpośrednio wodą i wydalane na zewnątrz. Porównaj obydwa schematy i zdecyduj, który jest do zastosowania u Ciebie. Pamiętaj, że ten niby nowocześniejszy system wymaga większej kontroli elektronicznej. https://www.cpperformance.com/t-marine-closed-cooling-systems.aspx Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kruszek1985 Opublikowano 18 Stycznia 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2019 Zasada działania tych układów jest prosta. Różnią się tylko tym że jeden ma płynem chłodzony tylko blok a drugi blok i kolektory wydechowe. Niestety nie ma nich szczegółów które mnie interesują. Mam wątpliwość czy nie trzeba będzie wstawić dodatkowej pompy obiegowej przed wymiennikiem. No bo jak załączamy zimny silnik termostat jest zamknięty i nie ma obiegu wody przez wymiennik a kolektor może nagrzać się szybciej niż blok i zagotować. Jeżeli chłodzimy sam blok to nie ma problemu bo mamy jedne źródło ciepła które jest regulowane termostatem. Jeżeli wstawię dodatkową pompę która będzie non stop omiatać obieg kolektora, wymiennika i w razie potrzeby dopuszczać płyn do bloku to nie będzie problemu. A więc nasuwa się pytanie końcowe. Czy można chłodzić blok i kolektor korzystając jedynie oryginalnej pompy w silniku czy trzeba dołożyć dodatkową do obiegu wymiennika? W/g schematu z linku nie potrzeba i wychodzi na to że kolektor nie zdąży się nagrzać szybciej niż blok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 18 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2019 Widzę, że nie zrozumiałeś zasady działania tego rozbudowanego systemu. Pełny zamknięty układ chłodzenia przeznaczony jest do obiegu wody chłodzącej przez blok i kolektory wydechowe. Jak pokazano na poniższym schemacie, zaburtowa woda jest pobierana przez wloty w pędniku lub przez pobieracz zamontowany na rufie, przechodzi przez filtr siatkowy aby usunąć zanieczyszczenia z wody. Stamtąd przejdzie przez pompę wody zaburtowej. Woda surowa będzie używana w chłodnicy oleju silnikowego i chłodnicy układu kierowniczego, ponieważ nie będą one częścią zamkniętego obiegu. Stąd woda surowa zostanie przekazana do zbiornika wymiennika ciepła i przepompowana przez wiele małych rur, gdzie będzie wymieniać ciepło z wodą obiegową. Surowa woda wypływa następnie z wymiennika ciepła i trafia bezpośrednio do mieszaczy, a następnie opuszcza łódź. Kolektor wydechowy i mieszacz będą zablokowane, więc woda chłodząca i zaburtowa nie będą się mieszały. Jeśli chodzi o obiegową wodę w zamkniętym układzie chłodzenia, chłodna woda dostanie się do silnika przez pompę obiegową i będzie krążyć w silniku. Woda rozgrzeje się w silniku, i ciepła woda zostanie wpuszczona na wlot na górze kolektora mieszacza i skierowana do kolektorów wydechowych. Po przejściu przez rury rozgałęźne, gorąca już woda zostanie skierowana do wymiennika ciepła w celu wymiany ciepła. Po wymianie schłodzona woda obiegowa opuszcza wymiennik ciepła i powraca do pompy cyrkulacyjnej, aby rozpocząć kolejny cykl. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kruszek1985 Opublikowano 18 Stycznia 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2019 Po pierwszym twoim wpisie nic nie zrozumiałem a teraz po modyfikacji widzę że skopiowałeś opis ze strony tyle że przetłumaczony i to wszystko jest dla mnie jasne tylko ty nie zrozumiałeś o co chce dopytać. Czy miałeś doczynienia osobiście z takim układem chłodzenia? Interesuje mnie to jak jest regulowana temperatura na bloku silnika. Tutaj z bloku płyn wychodzi wężami i jest zaznaczony na żółto. Tyle że jak silnik jest zimny to termostat jest zamknięty i nie ma obiegu płynu. Płyn krąży jedynie w bloku a nie w kolektorach które mogą szybciej się nagrzać niż blok. Dopiero jak termostat się otworzy nastąpi cyrkulacja płynu w kolektorach. No chyba ze jest jakieś obejście termostatu no ale to z kolei by powodowało problem z nagrzaniem silnika do temperatury roboczej a przynajmniej znacząco go wydłużyło. Na tym schemacie nie pokazano też gdzie jest termostat ale domyślnie powinien być w miejscu ujścia wody z bloku czyli "Water outlet" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.