Skocz do zawartości

Przyczepa dedykowana do skutera - pomoc dla o.m.c. inżyniera


wojcherwp.pl
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich na forum motorowodnym.

Jako, że to mój pierwszy post, to przywitam się najpierw.

Jestem Wojtek i studiuję budowę maszyn, czyli jestem "omc inż." (o mało co inżynier). Jest to istotne dla wyjaśnienia celu po co tu  piszę. Wiem, że temat przyczep nieco oklepany, ale nie znalazłem na forum tego co potrzebuję

 

Dostałem temat pracy inżynierskiej "Zaprojektować przyczepę do dedykowanego skutera wodnego". Dedykowanego oznacza tylko tyle, że ma być do konkretnego skutera (amatorskiego,dziecięcego,wojskowego - nie ma znaczenia)

 

Nie pływam na skuterach więc nie mam zielonego pojęci o nich. Mój klimat to żaglówka więc co nieco o wodowaniu sprzętu wiem. Kilka przyczep w życiu też zbudowałem.

 

I tu moje pytanie. Czy znajdzie się dobra dusza, która poświęci kilka postów dla mnie i podzieli się potrzebnymi informacjami. W zamian mogę po skończeniu pracy przekazać kpl. dokumentację przyczepy, gdyby ktoś chciał sobie taką zbudować

Pytania dla Was szanownych użytkowników będą raczej proste (co Wam potrzeba, co przeszkadza, lepiej ślizgi czy rolki itp). Wszystkie przyczepy jakie spotkałem to raczej uniwersalne do każdego skutera w danej klasie. Ma to oczywiście uzasadnienie ekonomiczne, ale "nasz klient nasz Pan" - ma być pod konkretny skuter. Fakt, że da radę załadować na nią pozostałe skutery to inna sprawa. Politechnika sobie życzy to będzie (mam nadzieję ;)).

Mam już jakąś koncepcję (a muszę zrobić 3 i wybrać 1) więc potrzebuję szczegóły  (jak wyżej - co byście chcieli mieć a co Wam przeszkadza, wciągarka ręczna, czy elektryczna, a najważniejsze: wymiary i masa skutera.) Mój pomysł jaki chcę przeforsować (mam nadzieję, że niema tego jeszcze) to dodatkowa rama/płoza która pozwoli nie tylko skuter wodować, ale też zrzucić na zimę na tej ramie i "zakulać" na rolkach w miejsce zimowania, a przyczepa może służyć do czego innego. Czy znajdzie się ktoś chętny na współpracę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro mogę pomażyć i rybka spełni moje życzenie to napiszę o wymarzonej przyczepie... wybierz ile max. możesz spełnić tych zachcianek...

 

powinna być miękka o ugieciu min 10cm tzn.resor +amortyzator  aby płunęłą na PL drogach..a nie skakała jak piłka na ośce sketnej amortyzowała tylko na oponie...pod warunkiem że ktoś nie założył niskiego profilu.

przy tym jednocześnie powinna być niska aby się łatwo wodowało ...a to będzie wyzwanie w zw. z powyższzym

wolałbym do transportu na płozach a do wodowanie na rolkach...może jakaś wajha po której przełożeniu obok wyskakuja rolki aby się łatwo slipowało na płytkiej wodzie..

dyszel powinien być jak najkrótszy do  transporu a jak najdłuższy do wodowania np z plaży - idealnie to wysuwany teleskopowo..lub inne patenty wydłużające.

oczywiście na zimę dyszel składany całkowicie aby nie zajmował miejsca w garażu poczas zimowania. I teraz jak to zrobic aby wszystko było sztywne a nie telepało się podczas jazdy - ew.luzy na połączeniach

oczywiście niezapomniej o kole zapasowym, lampach led i ogólnym wizerunku. Przyczepa ocynk ogniowy i dodatkowo malowana aby nie bielała w słonej wodzie...no ew. kwasówka ale będzie zbyt droga dla większości użytkowników

wyciągarka może byc ręczna , pasowa .

Pasy do mocowania skutera automatyczne - w USA takie mają przymocowane na stałe do ramy - samozwijane coś jak pasy bezpieczeństwa..

oczywiście jakas skrzynia alu na narzędzie i inne drobne rzeczy,,

felgi najlepiej niklowane...(w USA sa w PL raczej niedostępne).

i może jeszcze jakieś miejsce na 2 rowery z przodu przyczepy ?

 

 

może inni się wypowiedzą o czym jeszcze marzą  ;) a co ich denerwuje

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sporo zostało wcześniej napisane pod czym się podpisuje dodam jeszcze to żeby lampy były montowane po bokach ramy tak by nie trzeba ich demontowac w czasie slipowania. Jeżeli chodzi o transport rowerów to świetna opcja ale jeśli będą z przodu to wydłuży ramę, może np po bokach lub z tyłu. Ja mam z tyłu główkę haka na którą wkładam bagażnik rowerowy. Widziałem gdzieś zdjęcie przyczepy z bagaznikiem nad skuterem ale to musi być porządną konstrukcja.  Skrzynka narzędziowya obowiązkowo, oczywiście szczelna. Faktycznie czasami na płytkich zbiornikach jest problem że zrzucenie skutera ale większy z zakładnikiem jeśli płody są znacznie powyżej wody - tutaj jest temat do popisu. A może tak jak mają przyczepy kempingowe jakieś silniczki przy kołach żeby można pojechac po dnie lub podjechać w dogodne miejsce nad jeziorem. Oj rozmarzylem sie....????   
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za komentarze, zarówno te poważne jak i mniej  :), też jestem zdania, że wszystko trzeba brać na miękko.

Z grubsza odpowiem już teraz poważnie:

powinna być miękka o ugieciu min 10cm tzn.resor +amortyzator  - spokojnie da się załatwić, gdybyś podał mi wagę Twojego skutera (lub czym śmigasz to znajdę w necie)

przy tym jednocześnie powinna być niska aby się łatwo wodowało ...a to będzie wyzwanie w zw. z powyższym - wbrew pozorom prosta sprawa - zbudowałem sobie skrzyniówkę o wysokości podłogi ok 50 cm (mogła być niższa, ale nie chciałem się schylać)

wolałbym do transportu na płozach a do wodowanie na rolkach...może jakaś wajha po której przełożeniu obok wyskakuja rolki aby się łatwo slipowało na płytkiej wodzie.. - ciekawy pomysł -o to właśnie mi chodzi, praktyczne uwagi użytkowników

dyszel powinien być jak najkrótszy do  transporu a jak najdłuższy do wodowania np z plaży  -jak wyżej. To najmniejszy problem -prowadzenie na tulejach ślizgowych jak w hamulcu najazdowym (tylko że o przekroju kwadratowym z eliminacją luzów)

oczywiście na zimę dyszel składany całkowicie aby nie zajmował miejsca w garażu poczas zimowania - możliwe (odejmowany) tylko skłaniam się do przyczepy z dodatkową ramą (problem Seby z obracanymi kółkami rozwiązany).Wówczas założenie, że skuter zimuje w garażu a przyczepa na zewnątrz

I teraz jak to zrobic aby wszystko było sztywne a nie telepało się podczas jazdy - ew.luzy na połączeniach - spoko, mam na to pół roku to załatwię problem (ciężar skutera usztywni połączenia jak ciężar samochodu po opuszczeniu na koła usztywnia przednie zawieszenie)

oczywiście niezapomniej o kole zapasowym (raczej zapomnę,zaprojektuję tylko miejsce, ile razy w życiu zmieniałeś koło?), lampach led (tylko i wyłącznie, wodoodporne bez konieczności zdejmowania przy slipowaniu) i ogólnym wizerunku (kwestia gustu - jedni wolą brunetki inni blondynki. Przyczepa ocynk ogniowy (tylko i wyłącznie)

Pasy do mocowania skutera automatyczne - w USA takie mają przymocowane na stałe do ramy - masz może jakiś link do tego? szukałem i nie znalazłem

oczywiście jakas skrzynia alu na narzędzie i inne drobne rzeczy - cenna uwaga, ja na żaglówce tego nie potrzebuję bo narzędzia pływają ze mną, ale skuter to co innego

felgi najlepiej niklowane. - raczej alu, załatwia to problem korozji

i może jeszcze jakieś miejsce na 2 rowery z przodu przyczepy ? niestety - temat jest "zerojedynkowy" - przyczepa do konkretnego skutera, ale jak ktoś chce to po zrobieniu projektu wydłużę ją o 1 m i będzie miejsce na 2 rowery

rozwaliłeś mnie z tym dyszlem - spoko, w żaglówce też się przydaje więc wiem w czym rzecz. Będzie

były montowane po bokach ramy tak by nie trzeba ich demontowac -jak wyżej

Ja mam z tyłu główkę haka na którą wkładam bagażnik rowerowy - jak Panowie prześlecie mi dane techniczne skutera to pomyślę  - pomysł niby prosty, ale wymaga obliczeń środka ciężkości, (czy masa skutera ZAWSZE zrównoważy przyczepę niezależnie czy rowery jadą,czy nie, czy trzeba oś przesuwać. Ale to jeszcze bardziej przemawia za dodatkową ramą - można ją wsuwać na przyczepę dalej lub bliżej w zależności od ciężaru

jest problem że zrzucenie skutera ale większy z zakładnikiem jeśli płody są znacznie powyżej wody - tutaj jest temat do popisu. - może ta "wajha" nie jest takim złym pomysłem

Lodówka to raczej w samochodzie niż w przyczepie. Chociaż z drugiej strony...tylko powiedz gdzie pływasz bo na zimne zawsze mam ochotę  ;D

 

Jeśli macie jeszcze jakieś uwagi to bardzo proszę. Wbrew pozorom wnosi to dużo. Czy ktoś z szanownych kolegów podeśle dane swojej maszyny? Może być kilka. Pomimo tego, że projekt będzie pod jeden skuter to i tak będzie on uniwersalny. Oferta jak najbardziej aktualna. Każdy kto pomoże otrzyma go ode mnie

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeciętny skuter ma 3-3,5m długości, 1,2-1,3m szerokości i od 300 do 400kg.

Co do samej przyczepy - amerykanie wymyślili już chyba wszystko: od przedłużanych dyszli, systemów automatycznego wpinania skutera w zaczep na przyczepie, przez dodatkowe ramy dociskające i stabilizujące skuter zamiast tradycyjnych pasów, wysuwane rolki do wodowania, aż po przyczepy "piętrowe" czy podwójne, które da się rozdzielić na dwie pojedyncze.

Ja najbardziej doceniam "rampy" po których można wygodnie chodzić po przyczepie - niesamowicie ułatwia to wodowanie.

 

 

http://upload.secondsun.pl/img/1561140276dscf9273.1.jpg

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak chcesz zobaczyć prawdziwe cacka pod skutery to link masz poniżej...ad. gustu...niezależnie czy blondynka czy brunetka...ale ma być ładna  ;)

 

http://shadowtrailers.com/pwc_trailers.html

http://shadowtrailers.com/gallery1_02.html

Niestety, wszystkie one mają jedną wadę - proste poziome poprzeczki ramy, co implikuje wyższe osadzenie płóz i samego skutera. Wg mnie, czym niżej leży skuter, tym wygodniej w czasie jazdy i przy wodowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że August podał pierwszy wymiary skutera, to projekt będzie miał tytuł pod Jego maszynę. Ale faktycznie będzie to przyczepa uniwersalna, wiec spoko. Każdy Wasz skuter będzie można załadować. No chyba, że śmigacie jakim czołgiem o wadze 1 tony

 

Cokolwiek zaprojektujesz, a jest ryzyko, że ktoś to wykorzysta do produkcji to niech to będzie naprawialne na dostępnych teraz i w przyszłości podzespołach (np łożyska w kołach) - moja się nie będzie psuła  ;). Na poważnie to pewnie że tak. Wykorzystam gotowy układ jezdny. I tu odpowiadam na wątpliwości pk1pawel Idealna do tego jest oś od Peugeota (chyba 206/306 ale nie jestem pewien - były to brałem). Niziutka, mięciutka. Mam już 2 przyczepy na tych osiach (jednoosiówka i tandem)  i one "płyną",czy puste czy pełne. Koło na dziurach nie odrywa się od asfaltu. Ostatnio "trenuję" oś skrętną (bo niska) z dodatkowymi poduszkami powietrznymi (bo miękkie i można podnieść/opuścić). I jak na razie tutaj wszystko idzie w dobrym kierunku.

Jeszcze raz dzięki za pomoc. Jak coś komuś przyjdzie do głowy to nie krępować się proszę  :D.

 

Funyo - dzięki, tym bardziej że to konstrukcja niemal idealna :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł z rampami dookoła jest idealny - podpatrzyłem to w oryginalnych przyczepach SeaDoo.

Gdybym miał coś zmieniać, to pod rampami umieściłbym dodatkowo zamykane schowki, tworzące burty przyczepy.

 

 

http://upload.secondsun.pl/img/1561283305113_5583.jpg

 

http://upload.secondsun.pl/img/1561283373113_5585.jpg

 

http://upload.secondsun.pl/img/1561283430113_5587.jpg

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

już powiem czego jeszcze nie napisalem a jest niezbędne...obrysowki tylne(nie są obowiązkowe w wąskiej  przyczepie..ale mogą być zastosowane) na tyle szerokie aby byly widoczne a lusterkach co ogromnie ulatwia cofanie szczególnie pustą przyczepą..

często widzę jak ludziska cofaja i jak już zobaczą przyczepę w lusterku to juz jest zbyt przelamana.

no i jeszcze dołożyłbym min 2 na stronę boczne lampki pomaranczowe z odblaskami na ramie.

NIE jestem pewien czy jedna szt odblasku na blotniku jest wystarczająca z przepisami ??..Ale lampki będą lepsze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że August podał pierwszy wymiary skutera, to projekt będzie miał tytuł pod Jego maszynę. Ale faktycznie będzie to przyczepa uniwersalna, wiec spoko. Każdy Wasz skuter będzie można załadować. No chyba, że śmigacie jakim czołgiem o wadze 1 tony

 

Cokolwiek zaprojektujesz, a jest ryzyko, że ktoś to wykorzysta do produkcji to niech to będzie naprawialne na dostępnych teraz i w przyszłości podzespołach (np łożyska w kołach) - moja się nie będzie psuła  ;). Na poważnie to pewnie że tak. Wykorzystam gotowy układ jezdny. I tu odpowiadam na wątpliwości pk1pawel Idealna do tego jest oś od Peugeota (chyba 206/306 ale nie jestem pewien - były to brałem). Niziutka, mięciutka. Mam już 2 przyczepy na tych osiach (jednoosiówka i tandem)  i one "płyną",czy puste czy pełne. Koło na dziurach nie odrywa się od asfaltu. Ostatnio "trenuję" oś skrętną (bo niska) z dodatkowymi poduszkami powietrznymi (bo miękkie i można podnieść/opuścić). I jak na razie tutaj wszystko idzie w dobrym kierunku.

Jeszcze raz dzięki za pomoc. Jak coś komuś przyjdzie do głowy to nie krępować się proszę  :D.

 

Funyo - dzięki, tym bardziej że to konstrukcja niemal idealna :)

 

już mi się nie podoba, że montujesz oś od samochodu. Oczywiście można sobie zrobić coś takiego ale uważam że projekt powinien być taki abym mógł otworzyć produkcje takich przyczep czyli na standardowo dostępnych nowych podzespołach. Zakładam, że oś będzie ze szrotu...bo nie sądzę aby w ASO była w cenie akceptowalnej do produkcji przyczep...inna sprawa że oś musisz mieć certyfikowaną....lub tak ją zaprojektujesz, że wszystko przejdzie certyfikację (resory, piasty, amortyzatory i rura oraz sposób połączenia)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i jeszcze mając już prawie gotowe fotki (przyczepa FUNYO) co bym w niej dodał..

- duższe płozy w tył i/lub zabezpieczyć krawędzie blach od lamp aby nie uszkodzić skutera podczas wpływania od tyłu np. za płytkim slipie , fali , wietrze itp..do takich warunków najlepiej zastosowac jeszcze rury naprowadzające które pionowo sterczą ponad wodę i wtedy nie ma możliwości złego napłynięcia na płozy

- lampki boczne z odblaskami led po 2-3 na stronę (lepsza widoczność w nocy)

- obrysówki tylne - jak pisałem powyżej pomocne przy cofaniu.

- środkowa poprzeczka łącząca ramę jest chyba zbędna gdyż oś skrętna pełni tą funkcję (oszczędność  :D)

- może chlapacze tylne na błotnikach ?

- tył od płóz powienin być pod kątem i zaokrąglony aby nie uderzać w krawędź (chyba już widać że te syt.miały miejsce)

- brak uchwytu na wtyczkę przyczepy ..kabel dynda :D

- skrzynka na narzęcia i inne graty..

- kraty boczne do chodzenia super..tylko czy od wewnątrz nie warto je podnitować jakimś odbojnikiem gumowym...na  b.stromym slipie i fali może się zdarzyć uszkodzenie kadłuba. Wiadomo, iz uważamy na wszystko ale przyczepke należy zaprojektować dla "Kowalskiego" i przewidzieć jak najwięcej zabezpieczeń i ich ilość jest spora...oczywiście na końcu nikt za to nie zapłaci :D :D

 

trochę się rozpisałem gdyż kilka przyczep wykonałem

 

poniżej macie jeszcze pomocne info ad przyczepek z forum o łodziach...

http://forum-motorowodne.pl/auto-i-lodz/nie-kupuj-takiej-przyczepy/15/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Paweł - napisałem tylko, że idealna jest oś od Peugeota (gdybyś potrzebował), ale będzie to oś skrętna od Alko  z dodatkowymi poduszkami pneumatycznymi lub amortyzatorami również ze zmienną charakterystyka. Na razie testuję oś skrętną plus poduszki pneumatyczne, w lipcu i sierpniu będę testował oś skrętną ze wspomnianymi  amortyzatorami. Na razie widzę same zalety osi skrętnej (niska) z zawieszeniem pneumatycznym (miękkie)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...