Skocz do zawartości

Suzuki DF20AS - pierwsze pływanie i kilka pytań


geralt
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

wstęp:

przedwczoraj kupiłem używany silnik Suzuki DF20AS z 2014r z teoretycznym przebiegiem 15 moto godzin - silnik wygląda zupełnie jak nówka z salonu a osoba kótra go sprzedawała mieszka w domu za bardzo grubą kasę więc śmiem twierdzić że "przebieg" może być prawdziwy (a już na pewno nie żałuję wydanej kasy - dużo mniejszej od nówki).

Przy kupnie zasugerowano mi abym się udał na przegląd bo silnik kilka lat nie pływał i wymiana płynów się należy.

 

konkrety:

Dziś podpiąłem go do mojego pontonu - honwave T40 AE2 i wraz z ojcem wybrałem się na testy nad Zalew Sulejowski - bardzo krótki filmik z tego jak pływa na pełnych obrotach jest tutaj:

*oczywiście wpierw instpekcja wizualna, olej na bagnecie na max, czyściutki jasny bez najmniejszych śladów zanieczyszczeń, po zwodowaniu silnik pochodził z 2~3min na biegu jałowym, później wolniutko z 200-300m, i ślizg na 2/3 przepustnicy po ok 10min płynięcia - pełna moc testowana po ok 15~20min pływania i z uwagi na to że nie wiem czy już jest dotarty czy nie na max pływane po 30s do 1min i powrót do 1/2~2/3 mocy.

 

A jak już jesteśmy przy obrotach to mała dygresja... silnik kupiłem z 3 powodów (1 poprawić szybkość maksymalną, 2 uciec z podatków, 3 zredukować zużycie paliwa) i tu mały zonk... - ponton idealnie napompowany do wartości fabrycznych, na pokładzie 2 osoby, 14L paliwa, 3 browary i z 5kg innego stuffu (łącznie ~200kg + 85kg masa pontonu) - w 2 osoby stabilnie 30km/h, przy różnych ustawieniach trymu i ciężaru udało się dojść do Vmax na poziomie 32-33km/h (gdy obaj z ojcem siedzieliśmy na tyle a trym był w "środkowej dziurce" - w zasadzie +/-1 oczko chodził praktycznie tak samo) i tu zaskoczenie - w 1 osobę Vmax 34km/h i ni czorta więcej... śruba 3x 9 1/4 x10  - mój 18 konny Tochatsu w 4 suwie z identyczną śrubą idzie tak samo a nawet z 1~2km/h szybciej... Silnik zarówno w 1 jak i 2 osoby się zbiera bardzo żwawo i na ucho osiąga identyczne obroty - niestety dopiero po testach przypomniałem sobie że mam w ławce schowany obrotościomierz i gdy go podpiąłem pokazywało że silnik się wkręca na 5750 rpm i ni huhu więcej (a według specyfikacji powinien nawet się wkręcać do 6300rpm). I tu przypomniałem sobie że czytałem w kilku wątkach że silniki suzuki na dotarciu są często zdławione i dopiero po wizycie w serwisie "nabierają mocy" w sumie nie udało mi się uzyskać odpowiedzi czy ten silnik miał już pierwszy serwis czy nie ale zdjąłem czaszę i zacząłem sprawdzać czy może nie jest zdławiony na linkach gazu i zauważyłem że rzeczywiście przepustnica jakby nie otwierała się do końca...

jako iż będąc na środku zalewu nie udało mi się sprawdzić czym to jest spowodowane to jedynie sprawdziłem że naciskając na gaz "na hama" można spowodować że dochodzi do końca (z silnym oporem) ale test podczas pływania udowodnił że to absolutnie nic nie wnosi - obroty nie rosną.

 

Patrząc na zewnętrzne testy tych silników (jak np:

) z większymi pontonami i śrubą 3 x 9 1/4 x 12 spokojnie wykręcają ponad 40km/h w 2 osoby plus bagaż i "na ucho" silnik się kręci na wyższych obrotach niż mój...

 

pytanie:

śrubę solas 3 x 9 1/4 x 12 zamówię po weekendzie ale czy macie pomysła czym to może być spowodowane?

Dioda informująca o konieczności zmiany oleju nie miga przy czym nie wiem czy miał pierwszy serwis a jeśli nie:

1 czy rzeczywiście te silniki są zdławione na czas docierania? (czy wiecie jak i jak to odblokować?) - filtry i płyny już do mnie jadą (umiem samemu parę rzeczy naprawić w silniku i serwis typu wymiana filtrów czy płynów to dla mnie żaden problem ale jeśli odblokowanie wymaga podpięcia pod komputer to będę wiedział że muszę odwiedzić ASO suzuki)

2 Czy taki zakres działania przepustnicy jest normalny czy wymaga regulacji?

 

Podsumowując:

silnik pali od strzała (bardzo lekko się odpala), jakoś szczególnie nie drga, bardzo szybko wchodzi na obroty i szybko osiąga obroty maksymalne przy czym zarówno dla 1 jak i dla 2 osób są bardzo zbliżone jeśli nawet nie identyczne. Bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło zużycie paliwa - na ok 36-40km (endomondo straciło GPS w ~60% trasy) zużył ok 4~5L paliwa (+/- 0.5L) co uważam za bdb wynik ( w większości trzymałem ok 4600~5300rpm). Gdy uporam się z Vmax chciałbym do niego dołożyć ładowanie i będzie sprzęt na długie lata.

 

pomożecie?

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

śruba zamówiona, jako że żaden właściciel df20a / df15a puki co się nie wypowiedział znalazłem odpowiedź na jedno z mych pytań i zamieszczam odpowiedź dla innych którym może się przyda: przepustnica powinna się otwierać do końca - muszę przeprowadzić regulację

źródło: https://www.danssouthsidemarine.com/fckimages/pdfs/owners-manuals/Suzuki%20DF9.9b-15a-20a.pdf

  strona 18 pkt 19

"Make sure the throttle stopper C contacts the stopper D with throttle control fully opened. If not, adjust the connector A again"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wymiękam...

pełen serwis zrobiony (oleje, filtr, regulacja przepustnicy, sprawdzenie świec), założyłem śrubę 9 1/4 x 12 i w ramach testów podniosłem silnik o 2cm na pawęży... prędkość max w 3 osoby 32km/h a obroty silnika 5150rpm i ni huhu więcej (wolne 850rpm) - mówię sobie ok może za duże obciążenie... wysadziłem pasażerów i w 1 osobę + paliwo i... 32km/h  ??? (z "prądem" i pod prąd choć na zalewie sulejowskim nie ma to znaczenia tym bardziej że była flauta - piękna bezwietrzna pogoda)

Wróciłem do śruby 10" (na szczęście wziąłem z sobą) - w 1 i w 3 osoby prędkość 33-34km/h i 5750 obrotów... wyjąłem deseczkę dystansową której użyłem do podniesienia silnika - vmax 32-33km/h (spadł o 1km) na tym setupie kontynuowałem pływanie.

 

przypuszczam że silnik jest ok - chciałem umówić się na sprawdzenie silnika z E&T Marine pod Łodzią ale mnie olali (brak odpowiedzi na 2 maile), zamówiłem interface diagnostyczny do tego silnika pewnie za parę dni przyjdzie to potwierdzę jego stan - i tu pytanie: co w pontonie może powodować że opory wody rosną na tyle że silnik nie jest w stanie rozpędzić go powyżej 34km/h... największe opory powinien mieć podczas wchodzenia w ślizg w pływaniu wypornościowym a on w ślizg wchodzi praktycznie od razu i do 30 rozpędza się bardzo żwawo dopiero później przyrost prędkości zwalnia... myślałem że może za nisko osadzony silnik ale jak czytaliście podniesienie o 2cm dało ~1km/h ale pogorszyła się sterowność (kawitacja).

Jedyne co mi zostaje to umówić się z kimś kto ma sprawdzoną łódkę/ponton gdzie można by podpiąć mój silnik lub kto ma suzuki DF20AS (krótka stopa) który można by podpiąć pod mojego honvawe i przetestować...

 

Czy macie jakieś patenty lub pomysł co jeszcze można zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź czy nie ma dławika ( uszczelki o średnicy mniejszej niż gardziel ) na kolektorze ssącym.

 

jak będę u rodziców sprawdzę, przy czym w piątek rozmawiałem z mechanikiem z BoatShop z Augustowa (dealer suzuki) i mówił że te silniki nie są dławione - sprawdziłem też schematy części i 9.9/15 rzeczywiście ma zwężkę przed przepustnicą - dobrze oddają to schematy:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/suzuki/df20a-15667/df20a-31218/df20a-df20ar-df20at-df20ath-from-02002f-410001-p03-014-864429/inlet-manifold-16960352

i

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/suzuki/df20a-15667/df20a-31218/df20a-df20ar-df20at-df20ath-from-02002f-410001-p03-014-864429/inlet-manifold-16960206

 

w zależności od obrazka pozycja 6,7 i 9

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmmm... powinienem był zacząć od zakupu interfejsu jeszcze przed pierwszym pływaniem - dziś przyszedł, podłączyłem silnik i okazało się że ma przechodzone całe 11 motogodzin... czyli jak go kupiłem miał max 6~7h  C:-)

nie mam pojęcia jak to się zaczyta w sensie formatowania tabeli ale poniżej parametry które można sczytać softem.

Sprawdziłem również uszczelki przy kolektorze i dolot od strony wlotu powietrza - nic nie blokuje przepływu (nie ma "dławika")

 

zestaw testowy:

 

wyniki (absolutne 0 błędów):

 

Save date 2020/5/14

Comment

Engine No. xxx

Boat Type

Description first data read

Engine information

Power 20PS 

ECM ID xxx-yyy

Engine Type 4 stroke 327cc

SERVICE DATA

Item Data Unit

ENGINE SPEED 844 rpm

IGNITION TIMING BTDC 6 °

MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE 345 mmHg

MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE 46.0 kPa

MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE 13.60 inHg

BAROMETRIC PRESSURE 746 mmHg

BAROMETRIC PRESSURE 99.4 kPa

BAROMETRIC PRESSURE 29.39 inHg

CYLINDER TEMPERATURE   52 °C

CYLINDER TEMPERATURE 126 °F

INTAKE AIR TEMPERATURE   23 °C

INTAKE AIR TEMPERATURE   73 °F

BATTERY VOLTAGE 14.36 V

FUEL INJ. PULSE WIDTH 2564 us

INJECTED FUEL AMOUNT   6 mcc

HIGH FUEL PUMP DUTY 52.0 %

IAC VALVE DUTY 15.0 %

THROTTLE POSITION ANGLE 0.00 °

THROTTLE POSITION SNSR OUTPUT 0.68 V

EMERGENCY STOP SWITCH OFF

CTP SWITCH ON

NEUTRAL SWITCH ON

NO. OF TP SENSOR FAILURE   0 times

NO. OF INTAKE FAILURE   0 times

NO. OF MAP SENSOR FAILURE   0 times

NO. OF CKP SENSOR FAILURE   0 times

NO. OF CMP SENSOR FAILURE   0 times

NO. OF CYL. TEMP. SNSR FAILURE   0 times

NO. OF IAT SENSOR FAILURE   0 times

NO. OF FUEL INJECTOR FAILURE   0 times

NO. OF OIL PRESSURE SW FAILURE   0 times

NO. OF OVER-REVOLUTION   0 times

NO. OF LOW BATTERY VOLTAGE   0 times

NO. OF LOW OIL PRESSURE   0 times

NO. OF OVERHEAT(GRADIENT)   0 times

NO. OF OVERHEAT(TEMP.)   0 times

TOTAL OPERATION TIME (HRS.)   11 h

TOTAL OPERATION TIME (MIN.)   56 min

0-1000 RPM   98 min

1000-2000 RPM 104 min

2000-3000 RPM   58 min

3000-4000 RPM 122 min

4000-5000 RPM 218 min

5000-6000 RPM 116 min

ABOVE 6000 RPM   0 min

ELAPSE TIME FROM REMINDER CANCEL   1 h

NO. OF OIL CHANGE REMINDER   1 times

IDLING OP. TIME   18 min

NO. OF SHIFT F   96 times

NO. OF START-WOT TIME(0-1 MIN)   2 times

NO. OF START-WOT TIME(1-5 MIN)   0 times

NO. OF START-WOT TIME(5-10 MIN)   0 times

NO. OF ST-WOT TIME(ABOVE 10 MIN)   0 times

NO. OF STARTING(FOLLOWING -10°C)   0 times

NO. OF STARTING( -10-0 °C)   0 times

NO. OF STARTING( 0-10 °C)   0 times

NO. OF STARTING( 10-20 °C)   0 times

NO. OF STARTING( 20-30 °C)   0 times

NO. OF STARTING( 30-60 °C)   0 times

NO. OF STARTING(ABOVE 60 °C)   0 times

THE LOWEST BAROMETRIC PRESSURE 542 mmHg

THE LOWEST BAROMETRIC PRESSURE 72.2 kPa

THE LOWEST BAROMETRIC PRESSURE 21.32 inHg

THE HIGHEST BAROMETRIC PRESSURE 760 mmHg

THE HIGHEST BAROMETRIC PRESSURE 101.4 kPa

THE HIGHEST BAROMETRIC PRESSURE 29.94 inHg

THE LOWEST INTAKE AIR TEMP.   15 °C

THE LOWEST INTAKE AIR TEMP.   59 °F

THE HIGHEST INTAKE AIR TEMP.   55 °C

THE HIGHEST INTAKE AIR TEMP. 131 °F

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

przypuszczam że silnik jest ok - ... - i tu pytanie: co w pontonie może powodować że opory wody rosną na tyle że silnik nie jest w stanie rozpędzić go powyżej 34km/h...

 

Czy macie jakieś patenty lub pomysł co jeszcze można zrobić?

Tu za wiele nie zrobisz bo gumijak to nie rakieta. Gumijak jest stosunkowo a nawet bardzo miękki i lekki w stosunku do łodzi choćby laminatowych i nawet z tzw. sztywną podłogą pozostaje nadal miękki. To jest ograniczenie, że powyżej pewnego pułapu nie poleci, no chyba że ze zbyt dużym silnikiem odfrunie. Nie chciał bym wtedy być na jego pokładzie. Jeden gumijak konstrukcyjnie jest lepszy i w miarę bezpiecznie pójdzie szybciej a drugi dla odmiany nie. Dlatego trzeba patrzeć co się kupuje  O0.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmmm... powinienem był zacząć od zakupu interfejsu jeszcze przed pierwszym pływaniem - dziś przyszedł, podłączyłem silnik i okazało się że ma przechodzone całe 11 motogodzin... czyli jak go kupiłem miał max 6~7h  C:-)

nie mam pojęcia jak to się zaczyta w sensie formatowania tabeli ale poniżej parametry które można sczytać softem.

Sprawdziłem również uszczelki przy kolektorze i dolot od strony wlotu powietrza - nic nie blokuje przepływu (nie ma "dławika")

 

zestaw testowy:

 

wyniki (absolutne 0 błędów):

 

Save date 2020/5/14

Comment

Engine No. xxx

Boat Type

Description first data read

Engine information

Power 20PS 

ECM ID xxx-yyy

Engine Type 4 stroke 327cc

SERVICE DATA

Item Data Unit

ENGINE SPEED 844 rpm

IGNITION TIMING BTDC 6 °

MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE 345 mmHg

MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE 46.0 kPa

MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE 13.60 inHg

BAROMETRIC PRESSURE 746 mmHg

BAROMETRIC PRESSURE 99.4 kPa

BAROMETRIC PRESSURE 29.39 inHg

CYLINDER TEMPERATURE   52 °C

CYLINDER TEMPERATURE 126 °F

INTAKE AIR TEMPERATURE   23 °C

INTAKE AIR TEMPERATURE   73 °F

BATTERY VOLTAGE 14.36 V

FUEL INJ. PULSE WIDTH 2564 us

INJECTED FUEL AMOUNT   6 mcc

HIGH FUEL PUMP DUTY 52.0 %

IAC VALVE DUTY 15.0 %

THROTTLE POSITION ANGLE 0.00 °

THROTTLE POSITION SNSR OUTPUT 0.68 V

EMERGENCY STOP SWITCH OFF

CTP SWITCH ON

NEUTRAL SWITCH ON

NO. OF TP SENSOR FAILURE   0 times

NO. OF INTAKE FAILURE   0 times

NO. OF MAP SENSOR FAILURE   0 times

NO. OF CKP SENSOR FAILURE   0 times

NO. OF CMP SENSOR FAILURE   0 times

NO. OF CYL. TEMP. SNSR FAILURE   0 times

NO. OF IAT SENSOR FAILURE   0 times

NO. OF FUEL INJECTOR FAILURE   0 times

NO. OF OIL PRESSURE SW FAILURE   0 times

NO. OF OVER-REVOLUTION   0 times

NO. OF LOW BATTERY VOLTAGE   0 times

NO. OF LOW OIL PRESSURE   0 times

NO. OF OVERHEAT(GRADIENT)   0 times

NO. OF OVERHEAT(TEMP.)   0 times

TOTAL OPERATION TIME (HRS.)   11 h

TOTAL OPERATION TIME (MIN.)   56 min

0-1000 RPM   98 min

1000-2000 RPM 104 min

2000-3000 RPM   58 min

3000-4000 RPM 122 min

4000-5000 RPM 218 min

5000-6000 RPM 116 min

ABOVE 6000 RPM   0 min

ELAPSE TIME FROM REMINDER CANCEL   1 h

NO. OF OIL CHANGE REMINDER   1 times

IDLING OP. TIME   18 min

NO. OF SHIFT F   96 times

NO. OF START-WOT TIME(0-1 MIN)   2 times

NO. OF START-WOT TIME(1-5 MIN)   0 times

NO. OF START-WOT TIME(5-10 MIN)   0 times

NO. OF ST-WOT TIME(ABOVE 10 MIN)   0 times

NO. OF STARTING(FOLLOWING -10°C)   0 times

NO. OF STARTING( -10-0 °C)   0 times

NO. OF STARTING( 0-10 °C)   0 times

NO. OF STARTING( 10-20 °C)   0 times

NO. OF STARTING( 20-30 °C)   0 times

NO. OF STARTING( 30-60 °C)   0 times

NO. OF STARTING(ABOVE 60 °C)   0 times

THE LOWEST BAROMETRIC PRESSURE 542 mmHg

THE LOWEST BAROMETRIC PRESSURE 72.2 kPa

THE LOWEST BAROMETRIC PRESSURE 21.32 inHg

THE HIGHEST BAROMETRIC PRESSURE 760 mmHg

THE HIGHEST BAROMETRIC PRESSURE 101.4 kPa

THE HIGHEST BAROMETRIC PRESSURE 29.94 inHg

THE LOWEST INTAKE AIR TEMP.   15 °C

THE LOWEST INTAKE AIR TEMP.   59 °F

THE HIGHEST INTAKE AIR TEMP.   55 °C

THE HIGHEST INTAKE AIR TEMP. 131 °F

Gdzie kupiłeś interfejs?i za ile?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

przypuszczam że silnik jest ok - ... - i tu pytanie: co w pontonie może powodować że opory wody rosną na tyle że silnik nie jest w stanie rozpędzić go powyżej 34km/h...

 

Czy macie jakieś patenty lub pomysł co jeszcze można zrobić?

Tu za wiele nie zrobisz bo gumijak to nie rakieta. Gumijak jest stosunkowo a nawet bardzo miękki i lekki w stosunku do łodzi choćby laminatowych i nawet z tzw. sztywną podłogą pozostaje nadal miękki. To jest ograniczenie, że powyżej pewnego pułapu nie poleci, no chyba że ze zbyt dużym silnikiem odfrunie. Nie chciał bym wtedy być na jego pokładzie. Jeden gumijak konstrukcyjnie jest lepszy i w miarę bezpiecznie pójdzie szybciej a drugi dla odmiany nie. Dlatego trzeba patrzeć co się kupuje  O0.

 

powoli dochodzę do tego samego wniosku przy czym kupiłem honvawe z 2 powodów:

1 miałem taki ponton w Irlandii i w 1 osobę z yamahą 9.9 dawał stabilne 29km/h - tu mamy x2 mocy i zaledwie 5km/h szybciej co mi się trochę kupy nie trzyma (mój filmik z testu:

)

 

2 widziałem kilka filmów na youtube gdzie ludzie twierdzą że teoretycznie identyczny zestaw jak mój obecny idzie po 45km/h (ja byłbym szczęśliwy jakby szedł 40)

 

 

Ikis

tak szczerze to nie liczyłem - natomiast mnie dziwi że w 1 osobę z śrubą 12" wkręcił się zaledwie na 5150rpm i był wolniejszy niż na śrubie 10"

 

Prometeusz16

najtaniej jest stąd: https://www.ebay.pl/sch/i.html?_odkw=suzuki+marine&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=suzuki+marine+diagnostic&_sacat=0

 

 

Powoli przywykam do myśli że raczej szybciej nie będzie... jedyne co mnie korci to aby nieco zwiększyć sztywność poprzez włożenie wzdłóż kila pod podłogę ~2 dętek motocyklowych lub od auta (po 1 na stronę) i ich próbne napompowanie do ~2barów a dopiero póżniej kil  (idealnie dokleić 2 dodatkowe kile ale za droga zabawa na testy - dętki od motocykla mam jedynie wężyki przedłużające wentyl musiałbym dokupić)

 

co ciekawe w ten weekend pływałem i pomimo tego że pod wiatr (i to dość mocny) silnik się wkręcił w 2 osoby na 5900rpm (z 3x się udało) więc może coś się dociera/odblokowuje... - obecnie mam z 15~16h na nim wypływane

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz co zastanawiam się jaka jest instrukcja obsługi twojego silnika bo ja czytałem kiedyś jak miałem kupić nówkę ze trzeba dobrze dostrzec silnik tj po kolei zwiększać obroty po odpowiedniu iluś h pływania. Tj po 1h już do 2 tys. To chyba tyczylo się albo Merkurego albo Suzuki albo zipp.  Tych 10-15kunia ale to ta sama konstrukcja.  Ja wiem że fun jest najważniejszy  ale no cóż trzeba się przeboleć. 

 

Rozmawiałem też ze serwisy na życzenie klienta moze dotrzeć silnik ale ile w tym prawdy i jak oni to robią to nie wiem. Moze bez śruby pracuje w beczce na odpowiednich obrotach przez ileś czasu?.

 

20 kunia na ponton to już przyzwoicie  i powinno śmigać koło 40km/h

 

A jeszcze może na pawezy podnieś silnik unosiles go do góry trochę bo pamiętam że pawez Hondy a długość stopy to rozbieżność kilku cm

 

Wiec jak silnik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A policzyłeś to sobie?

Obroty silnika np 5500

Przełożenie 2,08

Na śrubie 2644 obr

Śruba 12"

Daje prędkość teoretyczną 48.5km/h ale tak by było gdyby nie występował poślizg śruby...

 

Nie wiem jak to liczysz ale kolega raportował 5500 na srubie 10

 

RPM 5500

pitch prop 10

gear r. 2,08

slip % 10

km/h 36,26826923 z uślizgiem 10%

 

10% to byłby bardzo dobry wynk na pontonie więc to 34 to jest bardzo dobry wynik

 

Natomiast na srubie 12 kolega raportował 5100.

Nie wiem jak Suza ale w Hondze 20 była procedura docierania przez 10 mth (nie pamietam ile) i wymiana oleju. I tam były max obroty BAARDZO NISKIE i nie przekraczalne.

I tylko raz na jakis czas 3/4 manetki

 

Jak dla mnie to obroty/uslizg/vmax na srubie 10 są idealne i bym nie zmieniał

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możliwe, żę osiągi wzrosną po całkowitym dotarciu silnika. Moj F 9,9 dopiero po ok 30mth dał radę wprowadzić w ślizg ponton z 3 osobami.

 

moja yamaha 9.9 z filmu nie była w stanie wejść w ślizg z 3ma osobami (silnik miał 3 lata)

 

SebastianWat

Zarówno instrukcja jak i mechanik serwisu suzuki mówi że docieranie trwa 10h z czego tak naprawdę ograniczenia odnośnie obrotów dotyczą pierwszych 3h plywania (pierwsze 5min an biegu jałowym, 15min płynąć na wolnych obrotach aby się zagrzał, następne 1h45min pływać na ok pół przepustnicy = ~3000rpm, w 3ciej godzinie do 4000rpm) , pozostałe 7 można pływać w pełnym zakresie obrotów przy czy na pełnym gazie nie dłużej niż 5min  i tyle manual mówi o docieraniu.

Jeśli uważnie przeczytasz mój post o próbie z 12" śrubą jest informacja iż podnosiłem silnik na pawęży o ok 3cm - zyskałem cały 1km/h ale nieco pogorszyła się sterowność - ostatecznie wróciłem do ustawień początkowych (silnik oparty o pawęż bez dystansowej deseczki) i tak go dokręciłem na śrubach (obroty max silnika się nie zmieniły - jedynie różnica w prędkości o 1km/h)

 

 

 

ogorek

No jak widzisz na razie pływam na tym setupie bo silnik się mniej męczy przy czym nie bardzo rozumiem że niby obroty wzrosły o 150rpm a prędkość według gps nie, przy czym trochę wiało i może to kwestia zwiększenia oporów powietrza (przyznaję bez bicia że byłem tak przewiany że nie miałem najmniejszej ochoty aby sprawdzić ile pójdzie z wiatrem)

za jakieś 10h pływania ponownie sprawdzę osiągi z śrubą 12" a jeśli wpadnie mi w ręce może się uda ze śrubą 11"

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ps:

nie wiem czy to ma znaczenie czy nie ale podczas przeglądania różnych opcji interface'u diagnostycznego znalazłem opcję coś ala synchronizacji/kalibracji czasów wtrysków (taki autofix bez opcji manualnej ingerencji) - użyłem jej "testowo" (chciałem sprawdzić co zrobi) - minimalnie zmienił się dźwięk pracy silnika, ponowne użycie nie zmieniło nic. Nie wiem czy dodatkowe 150rpm jest wynikiem docierania się silnika czy tej zmiany.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze pytanie o śruby, choć Solas dość dobrze trzyma jakość to widzisz różnicę w skoku łopat śruby pomiędzy tą 10'' a 12 '' ?

Wydaje mi się, że trochę przedobrzyłeś bo mimo wszystko waga na wodzie i nie tylko ma ogromne znaczenie, jak sam widzisz ta 18tka Tohatsu jest pewnie trochę lżejsza i osiągi miałeś takie same a na silniku 9,9 traciłeś tylko 5 km/h. To co możesz jeszcze zrobić to walczyć z prawidłowym ustawieniem silnika (odpowiednia wysokość płyty kawitacyjnej), pompowanie balonów możliwie najmocniej i rozmieszczenie załogi, moim zdaniem powinieneś jak najwięcej obciążać dziób a nie rufę. Tu i tak raczej będzie walka o 3 km/h max na godzinę przy właściwych ustawieniach. Potem już tylko zostaje ci rzeźbienie ze śrubą (tą 12'') po zeszlifowaniu średnicy zyskasz ze 150-200 obr. więcej. Silnik masz fajny idealny do lekkiej łódeczki. Zakładam, że wiesz lub masz ale przy tej mocy musisz mieć patent sternika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze pytanie o śruby, choć Solas dość dobrze trzyma jakość to widzisz różnicę w skoku łopat śruby pomiędzy tą 10'' a 12 '' ?

Wydaje mi się, że trochę przedobrzyłeś bo mimo wszystko waga na wodzie i nie tylko ma ogromne znaczenie, jak sam widzisz ta 18tka Tohatsu jest pewnie trochę lżejsza i osiągi miałeś takie same a na silniku 9,9 traciłeś tylko 5 km/h. To co możesz jeszcze zrobić to walczyć z prawidłowym ustawieniem silnika (odpowiednia wysokość płyty kawitacyjnej), pompowanie balonów możliwie najmocniej i rozmieszczenie załogi, moim zdaniem powinieneś jak najwięcej obciążać dziób a nie rufę. Tu i tak raczej będzie walka o 3 km/h max na godzinę przy właściwych ustawieniach. Potem już tylko zostaje ci rzeźbienie ze śrubą (tą 12'') po zeszlifowaniu średnicy zyskasz ze 150-200 obr. więcej. Silnik masz fajny idealny do lekkiej łódeczki. Zakładam, że wiesz lub masz ale przy tej mocy musisz mieć patent sternika.

 

Nie przyglądałem się za bardzo a ponton jest ~6km od miejsca gdzie mieszkam więc wizualnie nie sprawedzę

co do przedobrzenia z 12" to znasz lżejsze zestawy od mojego? a ludzie normalnie pływają z takim setupem (20km i 12") na cięższych łodziach (tak wiem inna sztywność dna ale masa łodzi >200kg  vs 85kg)

 

ciężko mi również powiedzić ile dokładnie jest między płytą kawitacyjną a dnem gdyż pawęż jest pod kątem - gdy na maxa opuszczę silnik to na oko z 10cm ale jak podniosę trym na środkową dziurkę że mniej więcej jest na prostej z płaszczyzną kila to jakieś 5cm  ("łabądków" nie robi więc chyba tragedii nie ma plus na każdym filmie na yt jaki widziałem uchwyt opiera się o pawęż) tak jak pisałem 2x podniosłem silnik 3cm i zyskałem 1km/h obroty bez zmian, próbowałem wszystkich ustawień trymu i optymalnie jest w środkowej pozycji, poza tym "biegaliśmy" z ojcem po pontonie i najszybszy był jak w 2 siedzieliśmy maxymalnie z tyłu - jeśli ja usiadłem z przodu (~105kg) był najwolniejszy (31km/h) obaj z tyłu i 33km/h - teraz podczas pływania z dziewczyną udało się na chwilę na gps zobaczyć 35km/h ale normalnie 33km/h

 

mam patent sternika morskiego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustaw silnik z płyta kawitacyjną w miarę w poziomie i ustaw wysokość silnika na pawęży aby zmieścić się w zakresie jak na załączniku, najczęściej jest to 15 - 20 mm. Jeśli masz więcej niż 25mm to tu masz poważny błąd w ustawieniu silnika względem pontonu.

fshzw_kavitationsplatte_e29dd.jpg.c59e5425c422ad28860b00bf18ae44e3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawienie trymu nie jest tak istotne jak wysokość silnika vs linia dna. Tu musisz być pewien, ze mieścisz się w zakresie, z mojego doświadczenia ustawienie działa tj. pisałem wyżej. Trym to już ,,kosmetyka'' zazwyczaj ustawia się tak aby silnik był bliżej pawęży aniżeli dalej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam że się wtrącam.

Zrozumiałem że miałeś Tohatsu 18 hp 4T jeden z lżejszych silników, kupiłeś suzuki 20 hp i oczekujesz wzrostu prędkości do powyżej 40 km/h?

Gdzie na Tohatsu miałeś ok. 32km/h?

Jakim cudem że tak zapytam?

Obawiam się że kolega pabblo_lodz ma rację z ciekawości przejrzałem specyfikacje techniczne obu silników tohatsu https://www.onlineoutboards.ca/downloads/owners-manuals/toh_99b_15b_18b_4stroke.pdf  oraz suzuki https://www.suzukimarine.com.au/outboards/portables/product/df20a i oba silniki mają prawie identyczną pojemność skokową więc te dodatkowe 2KM w suzuki jest wyciągnięte prawdopodobnie wyłącznie z obrotów 6300rpm jeżeli na śrubie 10 cali nie dociągał 6000 to na 12 na pewno nie da rady spadek obrotów jest u ciebie dość duży po zmianie śruby więc może silnik ma taką charakterystykę że ma słabszy moment obrotowy niż tohatsu może pomogło by zejście śruby na 9 cali i dokręcenie większych obrotów. Tutaj znalazłem że twój silnik seryjnie miał śruby 8,9,10 cali https://suzuki.pl/old-pdf/marine/foldery/suzuki_df20A_15A_9_9B.pdf pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

carramba

 

powtórzę: ustawiłem silnik zgodnie "ze szkołą" (podnosząc o 3cm) i zyskałem 1km/h przy tych samych obrotach co poprzednio - one nie wzrosły, za to czasem przy przepływaniu przez większą falę "motorówki" silnik jakby łapał kawitację/półkawitację czego nie było przy pierwotnym ustawieniu więc tu wiem że mogę ugrać 1km/h który na chwilę obecną "poświęcam" na rzecz sterowności i braku strachu o wirnik pompy wody

 

pabblo_lodz

tohatsu - podobnie jak ponton info media 380 - wciąż mam (pewnie na dniach wystawię na sprzedaż) ale liczyłem że może przez zastosowanie wtrysku właśnie moment obrotowy (i jego krzywa) będzie lepszy niż na gaźnikach  (jak w autach - kiedyś z litra było 50~60km teraz wyciskają ok 100 i to czasami bez turbiny)

 

NocnyMajster

co do sugestii do zejścia na 9" to biorąc pod uwagę jak szybko wchodzi w ślizg na 10" i teoretyczne wyliczenia prędkości nie bardzo widzę sens (jeśli ktoś będzie miał jak będę nad wodą chętnie spróbuję ale kupować do testów nie będę), w specyfikacji którą podesłałeś jest zaznaczone że 11 i 12" były opcjonalne ale z tego co pamiętam to się różniło od rocznika - na olx (jak szukałem silnika) sporo było właśnie df20a ze śrubą 12"

 

co do śrub i oczekiwanego wzrostu prędkości - tak jak pisałem: bazowałem na zewnętrznych testach i filmach na yt - np przytoczony w pierwszym poście:

facet potwierdził że pływali na 12" śrubie (więc można  - a gumiak 20cm dłuższy od mojego) choć sugerował aby wziąć 11"  - jeśli posegregujecie komentarze po dacie to drugi od góry jest mój, inne filmiki sugerowały również prędkości z zakresu 40-50km/h

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...