Skocz do zawartości

Dookola UK na 4 mtr ribach w 2001


andretoja
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Ja to kiedyś oglądałem. Jak również dookoła Irlandii gdzie 2 dziewczyny na Highfield 5m z Honda 80M

 

Ukończyły.

 

 

Co mnie zmotywowało do zakupu 5.4.

Fale jak fale  - świetnie się bawią.

A ja (po 5 latach) wiem, że ja się bawię na falach a rodzina narzeka wtedy.

 

Więc u mnie rodzinnie mały RIB na falach srednio się sprawdził jako "cruiser" (czyli na przejazdzki po 150 km w jedną czy nawet 80 km w jedną stronę).

 

Jakbym był młodszy to z innym kolegą, kolegami (o podobnych zainteresowaniach) chętnie nadal popływałbym takie długie trasy.

 

Rodzinnie mały RIB jest OK aby łatwo przewieźći opływać rejon w okolicy 50 km (moja osobista opinia)

No i ekonomiczne w miarę pływanie

 

Cięzko generalizować ale często większy komfort zaczyna się od 6.5m i 150 KM (i niestety konkretnej masy łodzi).

 

No i ja preferuję cieplejszy klimat gdzie ochlapywanie stermotorzysty czy załogi nie daje uczucia zimna.

Pływanie w deszcz, chłodzi - mimo porządnego ubrania - nie dla mnie

Dochodzi strach o wpadnięcie do tak zimnej wody.

 

Ale takie filmiki zmotywowały mnie do zakupu RIB-a i uzytkowania go w GR i nie wyobrażam sobie teraz innych wakacji. Tylko 5 lat temu pływaliśmy 2 miesiące dzien w dzień.

 

A w te wakacje 2 razy w tygodniu raczej .... Bo ja mógłbym co dzień a rodzinie wystarczy rzadziej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawe komentarze przez @Ogorek ale napewno to nie byla zabawa krotkimi ribami na falach kiedy przeloty byly wielo godzinowe pokonujac w ciagu 10 dni i czasami w nocy dystans prawie 2000 mil morskich. Co innego na ribach 8-10 mtrs . Im dluzsza linia wodna tym jazda wygodniejsza. Ja ten przelot zrobilem w 1999 roku ale na 9 mrt ribie Zodiac Hurricane z alum kadlub i malo bylem zamoczony. Ubior jest bardzo istotny i tu w UK kazdy kto na ribach plywa ma stroj na kazda pogode. Czasami na poludniu w UK, latem oczywiscie, wystarczy T shirt  :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo Ogórek ,że rodzina narzeka przy dużej fali ,ale jak już się już zdarzy to nie ma wyjścia,chodzi nie o narzekanie tylko żeby było bezpiecznie,a widać z tych filmów ,że jest bezpiecznie pomimo tak małych udek.Nie myślałem ,że można na takich falach,dużo pewnie zależy od maszynisty.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do narzekania ...

 

- mielismy powrót 50 km z czego polowa po zafalowanym i odsłoniętym morzu. W połowie wysepka dawała 10 minut osłony.

 

W trakcie nie narzekali ale NIE CHCIELI póżniej płynąć na tę super fajną wyspę (kolejny raz) wiedząc, że znowu moze być takowy powrót.

 

I tak się skończyły dłuższe wycieczki na niektórych akwenach (żeby potem nie telepało NA POWROCIE).

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Te wszystkie "dookoła" to taka przygoda/adenture (która mi się marzyła) ale rodzinie się nie spodobało.

Z kolei większa jednostka około 7m z 2 x silnikami 115 to się robi cena x 2.5 prawie za jednostkę (w porównaniu do 5.4 z jednym 115).

 

Reasumując - przygoda + komfort wymaga znacznie większych jednostek (plus jestem za 2-ma silnikami jak pływami sami - w sensie nie w parę łodzi)

Przygoda i zabawa dla kierującego nie zawsze jest przygodą dla współpasażerów (rodziny)

Stąd warto znaleźć współpsjonatów i z nimi pływać.

 

W UK są szkoły gdzie przygotuję Cię na rózne niespodzianki.

Przykładowo jak woda wedrze się na pokład to warto zdawać sobie sprawę z tego czy masz odpływy podniesione/otwarte i starać się silnikiem przyśpieszyć opróźnienie łodzi. Tak samo jak wyskoczysz na fali to nauczą Cię odruchu abyś odejmował gaz (niezdrowe dla spodziny), jak czytać fale czy jak na danej jednostce próbować pływac w róznych warunkach.

 

Warto pocwiczyć w gorszą pogodę na bliskich dystansach aby potem nie panikować.

Ja pamiętam, że jak raz musiałem wracac te 50 km po zafalowanym to łóżko przez pół nocy bujało się ze mną i dłonie mnie bolały od manetki i kierownicy.

 

Tym bardziej podziwiam tych pasjonatów w gorszych warunkach pływających wiele dni.

Ja sobie musiałem zrobić wtedy 2 dni przerwy.

 

Może mi się uda kupić z kolegą na spółkę coś wlasnie do 6.9m i z dwoma silnikami ale to raczej za 2 sezony.

Wybrałem niej zafalowany akwen obecnie i mam kompromis (rodzina i ja).

 

Tak jak Andre pisał o Zatoce. Można małym RIB-em ale chcąc poza Hel kawałeczek to raczej > 6.5m i silnik > 150 KM

 

Ciekawe są filmy z ćwiczen (czy akcji) RNLI w UK na pontonach i RIB-ach.

Ale RIB-y mają chyba minimum 7m i 2 silniki właśnie

 

I widac, że muszą i chcą cwiczyc aby nabrac odpowiednich nawyków.

 

Tym bardziej, że Oni muszą gnac aby ratować.

My możemy zwolnić w złych warunkach ...

 

>>>>>>>>>>>>>

 

Przykładowo ktoś spanikował i wezwał RNLI gdzie pomoc skonczyła się na asyscie przy powrocie

No ale warunki ciężkie (ale widać, że wszyscy prawidłowo ubrani)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moze Andre wklei zdjecia z produkcji Parkerów

 

Kadłub to laminat ale dużo przekłądek wzmocnien wręg czy jak to się zwie.

Rozumiem, ze taki kadłub jest bardzo wytrzymały, sztywny i często te RIB-y z UK to głębokie V.

 

Wszystko jest projektowane pod to ze to ciągle pracuje.

Natomiast odejmowanie gazu (podczas latania) czy dodawanie gazu pod gorkę i odejmowanie na szczycie to kwestia wprawy, wyćwiczenia, instruktora (UK).

 

Tuby pewnie pomagają dziobowi nie wciąć się w fale a "tyłkowi" zamortyzować ALE to zależy od konstrukcj. Generalnie zapewniają wyporność, niezatapialnośc i w wersjach gdzie tuby dotykają wody stabilność poprzeczną.

 

Ja bym nie generalizował RIB (nie RIB) na fale.

Po prostu jednostka projektowana na fale bądź nie.

W tej kategorii co się MIKE scigał tylko jeden RIB był i to z Włoch

 

A z kolei w Grecji popularne wyscigi własnie RIB-ów są (chociaz dla mnie wyscigówka to nie RIB).

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak oglądam te filmy to mam wrażenie, że ribami można przejść znacznie większe fale jak laminatem, bo w sumie co tam ma po pękać

 

Jarek miałem taką możliwość że odwiedziłem stocznie która buduje tylko łodzie z laminatu które pływają w każdych warunkach z prędkościami powyżej 20kn , ponizej najnowszy ich projekt łodzi w klasie rekreacyjnej czyli w miarę luksusowej wewnątrz .

 

 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak oglądam te filmy to mam wrażenie, że ribami można przejść znacznie większe fale jak laminatem, bo w sumie co tam ma po pękać

 

Jesli dobrze ogladales filmik to widziales ze najbardziej ucierpialy silniki nie udki. Przy jednej udce peklo zawieszenie silnika a w inny przypadku musieli zmienic silnik byli przez to opoznieni ale dogonili flote. RIB to 4 x 4 na wodzie ale zaloga musi miec doswiadczenie. Takie doswiadczenie mozna tylko wyrobic plywajac w kazdych warunkach i na dlugich przelotach. Nawet kobiety  bardzo dobrze sobie radzily  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak oglądam te filmy to mam wrażenie, że ribami można przejść znacznie większe fale jak laminatem, bo w sumie co tam ma po pękać

 

Jarek miałem taką możliwość że odwiedziłem stocznie która buduje tylko łodzie z laminatu które pływają w każdych warunkach z prędkościami powyżej 20kn , ponizej najnowszy ich projekt łodzi w klasie rekreacyjnej czyli w miarę luksusowej wewnątrz .

 

 

 

Tak super lodzi od Safehaven Marine. Ale to sa commercial udki nie rekreacyjne. Ta szara zostala morzem dostarczona do klienta gdzies rejonie morza Srodziemne. Fale na filmie 5 do 6 mtr wysokie. Najlepsze warunki na testy :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak dochodzimy do takich zabawek

 

Chętnie bym nabył najmniejszą wersję czegoś takiego ;)

 

Tylko Andre zaczął od 4-5m RIB-ów na otwartym morzu a jestesmy przy okrętach ;)

 

Dla mnie takim miernikiem jest RNLI w UK. Na śródlądzie mają nawet pontony

RIB-y to chyba OCEANIC 7m z 2-ma silnikami

 

A potem to juz chyba "samowstajace" pilot ??

https://rnli.org/what-we-do/lifeboats-and-stations/our-lifeboat-fleet

 

ja bym przytulił

 

42941-helvick-head-b-class-atlantic-85-lifeboat-nicholas-leach-16x9.jpg?w=920&h=518&hash=CCD7B3207D66F21E474634A9CD6484C81743E884

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak super lodzi od Safehaven Marine. Ale to sa commercial udki nie rekreacyjne. Ta szara zostala morzem dostarczona do klienta gdzies rejonie morza Srodziemne. Fale na filmie 5 do 6 mtr wysokie. Najlepsze warunki na testy :)

Z opisu wynika raczej co inne  ;) :

‘Safehaven’ is fitted out to a very high standard with a very clean, minimalistic but luxurious interior design incorporating three separate below deck forward sleeping cabins and a spacious main cabin incorporating SHOXS military spec shock mitigation seating for her ‘driving area’ and a full concealed galley and comfortable dinette sette in the living area. Twin Dometic 27,000btu air conditioning units powered by her 18kw AC generator ensure her cabins are kept cool in hot climates. A flybridge provides a second commanding helm position and she carries a crane launched 4m RIB on a large dive platform. A spacious aft deck also incorporates seating areas converting to loungers and a large sun bed.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znam film i słyszałem całą historię tego przelotu dookoła UK

Ja sam marze o tym, żeby tą trasę zrobić w ten czy inny sposób

 

Ale Panowie..... co wy z tymi ribami?

Jakoś nie widzę zalet Riba nad laminatem. Jedynie lepszy w parkowaniu bo nie potrzeba odbijaczy haha

No i jak stoisz na dużej fali to bezpieczniej

Ala dopóki idziesz w ślizgu... jakoś nie widzę zalet

 

Tak wiem, zaraz zostanę zlinczowany jako zatwardziały zwolennik laminatów haha

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja we wszystich wpisach podkreslam niezatapialnosc i stabilnosc boczną i wypornosc, oraz odpornosc na bocznee uderzenia.

 

I zawsze pisze, że to projekt łodzi (i projektant) decydują o tym czy będzie dobra na fale .... (moze i stocznia jakis tam wkad ze ze zrobi zgodnie z proj ...)

Zresztą "dobra na fale" - niektórzy wolą wtedy wolniej inni aby dało sie szybko, jedni aby udka lekka i szyba drudzy aby ciezka i wgryzala sie wiec kazdy rozumie inaczej "dobra".

 

A nie czy taka lub owaka (tzn rib czy laminat)

 

Co nie zmienia faktu, ze z powodu pierwszego zdania wole miec rib ale nie zebym twierdzil, ze samo to, ze jest to rib od razu czyni udke lepsza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Ale Panowie..... co wy z tymi ribami?

Jakoś nie widzę zalet Riba nad laminatem. Jedynie lepszy w parkowaniu bo nie potrzeba odbijaczy haha

No i jak stoisz na dużej fali to bezpieczniej

Ala dopóki idziesz w ślizgu... jakoś nie widzę zalet

...

 

Zastanawiam się na ile same tuby na małej łodzi spełniają rolę tego drogiego urządzenie

 

 

W ciepłych krajach (Zwłaszcza CRO gdzi trudno wychodzi sie na brzeg) stabilnosc na zakotwiczonej (czy dryfującej) łodzi jest ważna.

 

Przy sciganiu sie czy pływaniu port-port nie ma znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby laminat był lepszy na warunki sztormowe to by służby ratunkowe nie wypływały ribami ,więc coś w tym jest,chyba chodzi o wyporność i niezatapialność która jest większa od laminatu, przez co rib jest bezpieczniejszy na fali.

Prawdziwe jednostki ratownicze to łodki typu wańka-wstańka a nie riby.

Zaletą riba dla służb jest łatwosć transportu drogą lądową jak najbliżej miejsca akcji by w warunkach sztormowych do minimum skrócić pływanie po wodzie.

Z tą stabilnoscią na fali... po to riby mają ten wałek na pałąku by nie zostać pływającą trumną do góry nogami.

W warunkach silnego falowania dobry klinowaty kadłub którego opór wypornosciowy wzrasta stopniowo wraz z zanurzaniem jest sto razy lepszy od walnięcia na płasko balonami riba od którego..plomby z zębów wylatują :-)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak jest jak piszesz ,w swoim życiu liznąłem nieco jak to jest pływać na jednostkach ratowniczych nie naszych ale DGzRS  i tam w większości nawet łodzie pomocnicze które są drugą jednostką w zestawie to typowe jednostki aluminiowe bez tub , to samo dotyczy w większości jednostek w przedziale 10-7 metrów . 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby laminat był lepszy na warunki sztormowe to by służby ratunkowe nie wypływały ribami ,więc coś w tym jest,chyba chodzi o wyporność i niezatapialność która jest większa od laminatu, przez co rib jest bezpieczniejszy na fali.

Prawdziwe jednostki ratownicze to łodki typu wańka-wstańka a nie riby.

Zaletą riba dla służb jest łatwosć transportu drogą lądową jak najbliżej miejsca akcji by w warunkach sztormowych do minimum skrócić pływanie po wodzie.

Z tą stabilnoscią na fali... po to riby mają ten wałek na pałąku by nie zostać pływającą trumną do góry nogami.

W warunkach silnego falowania dobry klinowaty kadłub którego opór wypornosciowy wzrasta stopniowo wraz z zanurzaniem jest sto razy lepszy od walnięcia na płasko balonami riba od którego..plomby z zębów wylatują :-)

 

Niestety ale tu nie moge sie z kolega zgodzic poniewaz warunki morskie danego kraju dyktuja jakie jednostki sa najbardziej odpowiednie. W przypadku polskiego wybrzeza gdzie jest jedna dluga plaza bez przyplywow i odplywow to napewno czesciej jest szybciej zaholowac jednostke ratownicza do miejsca zdazenia. W przypadku UK , jesli znasz  wybrzeze UK czy nawet Irlandii , to niestety ale predzej i najczesciej jest tylko mozliwe doplynac woda

 

widze ze znowu inny temat sie rodzi  :) :) :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Typowy przyklad ratownictwa morskiego gdzie przyplyw odcial droge powrotu samochodu ktory podczas odplywu wjechal na plaze. Kobieta szukala zaginionego psa i skaly zablokowaly kola. Cale szczescie ze miala telefon i mogla wezwac pomoc. Ratownicy RNLI jak widac przyplyneli w ostatnia chwile i ja uratowali

 

 

Te filmiki sa pokazywane w TV na BBC2 super program pokazujace akcje ratownicze RNLI

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...