Skocz do zawartości

odkamienianie silnika? Yamaha 30KM 4-suw 2012 rok


Adam szkutnikamator
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Nie wiem czy tytuł jest odpowiedni ale ...

Silnik Yamaha 30 KM 2012 rok 4-suw - w ubiegłym roku szwankował termostat.

Po nagrzaniu silnika wchodził "w tryb awaryjny" i nie pozwalał na więcej niż 1500 - 1900 obrotów.

Temperatura była na 3 kresce wskaźnika w skali 5 kresek na zegarze. Stanem normalnym prawidłowym jest 2 kreska.

Po wyjęciu termostatu temperatura spada na minimum czyli na 1 kreskę i silnik chodzi jak burza.

Termostat zakamieniony - przy wyciąganiu termostatu drobne kawałeczki kamienia....

Dopływaliśmy do końca sezonu (jakieś 3 tygodnie) i silnik w czasie zimy poszedł na serwis Yamahy w Poznaniu (- Gapski) Wymiana pompy wody, rozrządu, świece,  termostat i sprawdzenie całości.

W tym roku - wodowanie i próbny rejsik. Przez 5 km silnik chodzi wzorowo i nagle znów wchodzi na "tryb awaryjny". Dzwonię do serwisu i pytam co o tym myślą - każą "wypieprzyć" termostat Wyciągam (nowy) termostat - jest czysty , ale w gnieździe termostatu dość dużo małych kawałeczków kamienia kotłowego. Wygarniam palcem zakładam pokrywę i odpalam. Silnik chodzi wzorowo temperatura na minimum i jest ok.

 

Zaznaczam że silnik pracował przez 1,5 godziny dobrze ...

Następny dzień 3 godziny pływania bez termostatu ( z nadzieją że trochę uda się przepłukać układ chłodzenia) silnik chodzi ok. Zakładam termostat - silnik chodzi ok przez następne 3 godzinki. Stajemy na pół godzinki przy brzegu (silnik zgaszony) Odpalamy - jest ok ale po 10  minutach znów tryb awaryjny....

Znów wypieprzyłem termostat i silnik chodzi ok....

 

Moje gdybanie idzie w kierunku odkamieniania silnika - chyba że pechowo trafiłem na nowy ale jakoś spieprzony termostat. Sprawdziłem go w gorącej wodzie - działa ale nie wiem przy jakim zakresie temperatur.

Z drugiej strony 3 godziny dobrej pracy - znaczy że sie otwiera prawidłowo. Domyślam sie że w pewnym momencie drobina kamienia powoduje jakieś zblokowanie termostatu i kicha..

Linia paliwowa sprawdzona, nowy wężyk , filtry paliwa nowe

 

Czy macie jakieś sugestie?

Może moja koncepcja jest błędna i szukać czegoś innego?

 

Pozdrówki

Adam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie miałeś czasami awarii wirnika pompy?

Czasem urwane łopatki ,,wędrują" po kanałach chłodzenia blokując je od czasu do czasu.

Do wlotu wody w spodzinie też bym zajrzał. Może muszelki porosły i teraz są wciągane do układu?

Otwórz też wężyk kontrolny wody (sikawka) zdejmując go z dyszy dla swobodniejszego wypływu wody.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mikijet - powiem szczerze że nie wiem jak wirnik - wymieniał go serwis (to silnik mojego przyjaciela - dał go do serwisu) ja tylko uruchamiam mu łódkę przed sezonem. Sprawdzę wyloty i rozłączę wężyk kontrolki trochę przepłucze :-) Jeśli to nie pomoże to:

Co sądzisz o odkamienianiu?

i jeżeli tak - to jak to zrobić?

Jakiś środek? może ocet? większy zbiornik wstawić silnik w zbiorniku roztwór i odpalać na parę minut kilkukrotnie, potem przepłukać?

 

 

Pietiabo - oczywiście wymienię termostat ale mam wrażenie że to nie to....

 

Pozdrowionka

Adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwórz pokrywę termostatu, wyjmij termostat i uruchom silnik. Zacznij uruchamianie od zimnego silnika. Zwiększ na chwilę obroty do max. Sprawdzisz w ten sposób drożność na drodze pompa termostat. Przy okazji zobacz co wypływa razem z wodą.

Zamknij pokrywę termostatu i sprawdź co wypływa z kontrolki.

Z odkamienianiem poczekaj bo soda to najlepszy środek na kamień kotłowy ale nienajlepszy dla aluminium.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,są 2 skuteczne sposoby odkamienienia silnika,

pierwszy to ocet jesli to tylko 30hp to do wiadra wlej ocet mozna dolac wody ok 20-30% do całości i z 30min do 1h bez sruby niech sobie pyka.

Drugi sposub jest identyczny ale w wodzie rozpuszcza sie roztwór nie pamiętam teraz nazwy ale jest coś taniego w aptece tyle ze to jest już bardzo silny sposób na odkamienienie i w tym momęcie aluminium lubi sie utleniać nie zaleca sie tej metody cześciej jak 1 raz na ok 2 lata.(są jeszcze specialne odkamieniacze do chłodnic i tp. ale nie wiem jak działają...)

Ja tak sam czyszcze Mercuraka octem co 2-3 lata bo pływam tylko po słonym morzu i w kanałach robią sie takie osady i wszystko sie zatyka, wyciągam termostat, zrzucam wężyk z tej dyszy kontrolki chłodzenia i chodzi odpaliny ok 1h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...