Adam szkutnikamator Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Nie wiem czy tytuł jest odpowiedni ale ... Silnik Yamaha 30 KM 2012 rok 4-suw - w ubiegłym roku szwankował termostat. Po nagrzaniu silnika wchodził "w tryb awaryjny" i nie pozwalał na więcej niż 1500 - 1900 obrotów. Temperatura była na 3 kresce wskaźnika w skali 5 kresek na zegarze. Stanem normalnym prawidłowym jest 2 kreska. Po wyjęciu termostatu temperatura spada na minimum czyli na 1 kreskę i silnik chodzi jak burza. Termostat zakamieniony - przy wyciąganiu termostatu drobne kawałeczki kamienia.... Dopływaliśmy do końca sezonu (jakieś 3 tygodnie) i silnik w czasie zimy poszedł na serwis Yamahy w Poznaniu (- Gapski) Wymiana pompy wody, rozrządu, świece, termostat i sprawdzenie całości. W tym roku - wodowanie i próbny rejsik. Przez 5 km silnik chodzi wzorowo i nagle znów wchodzi na "tryb awaryjny". Dzwonię do serwisu i pytam co o tym myślą - każą "wypieprzyć" termostat Wyciągam (nowy) termostat - jest czysty , ale w gnieździe termostatu dość dużo małych kawałeczków kamienia kotłowego. Wygarniam palcem zakładam pokrywę i odpalam. Silnik chodzi wzorowo temperatura na minimum i jest ok. Zaznaczam że silnik pracował przez 1,5 godziny dobrze ... Następny dzień 3 godziny pływania bez termostatu ( z nadzieją że trochę uda się przepłukać układ chłodzenia) silnik chodzi ok. Zakładam termostat - silnik chodzi ok przez następne 3 godzinki. Stajemy na pół godzinki przy brzegu (silnik zgaszony) Odpalamy - jest ok ale po 10 minutach znów tryb awaryjny.... Znów wypieprzyłem termostat i silnik chodzi ok.... Moje gdybanie idzie w kierunku odkamieniania silnika - chyba że pechowo trafiłem na nowy ale jakoś spieprzony termostat. Sprawdziłem go w gorącej wodzie - działa ale nie wiem przy jakim zakresie temperatur. Z drugiej strony 3 godziny dobrej pracy - znaczy że sie otwiera prawidłowo. Domyślam sie że w pewnym momencie drobina kamienia powoduje jakieś zblokowanie termostatu i kicha.. Linia paliwowa sprawdzona, nowy wężyk , filtry paliwa nowe Czy macie jakieś sugestie? Może moja koncepcja jest błędna i szukać czegoś innego? Pozdrówki Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pietiabo Opublikowano 30 Kwietnia 2015 Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2015 wymień termostat i po sprawie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 A nie miałeś czasami awarii wirnika pompy? Czasem urwane łopatki ,,wędrują" po kanałach chłodzenia blokując je od czasu do czasu. Do wlotu wody w spodzinie też bym zajrzał. Może muszelki porosły i teraz są wciągane do układu? Otwórz też wężyk kontrolny wody (sikawka) zdejmując go z dyszy dla swobodniejszego wypływu wody. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam szkutnikamator Opublikowano 1 Maja 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Mikijet - powiem szczerze że nie wiem jak wirnik - wymieniał go serwis (to silnik mojego przyjaciela - dał go do serwisu) ja tylko uruchamiam mu łódkę przed sezonem. Sprawdzę wyloty i rozłączę wężyk kontrolki trochę przepłucze :-) Jeśli to nie pomoże to: Co sądzisz o odkamienianiu? i jeżeli tak - to jak to zrobić? Jakiś środek? może ocet? większy zbiornik wstawić silnik w zbiorniku roztwór i odpalać na parę minut kilkukrotnie, potem przepłukać? Pietiabo - oczywiście wymienię termostat ale mam wrażenie że to nie to.... Pozdrowionka Adam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarekjarek Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Adamie poniżej kilka linków które powinny Cie zainteresować w tym temacie http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?403433-Flushing-with-Lime-A-Way http://www.thehulltruth.com/boating-how-s-kerno-memorial-forum/368827-how-cleaning-your-cooling-system-vinegar.html http://www.ybw.com/forums/showthread.php?70133-Outboard-Flushing http://marine.honda.com/support/maintenance/salt-water-operation może się przyda Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Otwórz pokrywę termostatu, wyjmij termostat i uruchom silnik. Zacznij uruchamianie od zimnego silnika. Zwiększ na chwilę obroty do max. Sprawdzisz w ten sposób drożność na drodze pompa termostat. Przy okazji zobacz co wypływa razem z wodą. Zamknij pokrywę termostatu i sprawdź co wypływa z kontrolki. Z odkamienianiem poczekaj bo soda to najlepszy środek na kamień kotłowy ale nienajlepszy dla aluminium. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DAN Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 ja robiłem jak prawi @mikijet ale najbardziej pomogło podłączenie wody pod ciśnieniem do wężyka kontrolki chłodzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 1 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Pod prąd to trochę niebezpieczne. Można zalać cylindry wodą w przypadku nieuruchomionego silnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam szkutnikamator Opublikowano 1 Maja 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Maja 2015 Jutro sprawdzę co siedzi w tych kanałach chłodzących :-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kiwi999 Opublikowano 4 Maja 2015 Udostępnij Opublikowano 4 Maja 2015 Hej,są 2 skuteczne sposoby odkamienienia silnika, pierwszy to ocet jesli to tylko 30hp to do wiadra wlej ocet mozna dolac wody ok 20-30% do całości i z 30min do 1h bez sruby niech sobie pyka. Drugi sposub jest identyczny ale w wodzie rozpuszcza sie roztwór nie pamiętam teraz nazwy ale jest coś taniego w aptece tyle ze to jest już bardzo silny sposób na odkamienienie i w tym momęcie aluminium lubi sie utleniać nie zaleca sie tej metody cześciej jak 1 raz na ok 2 lata.(są jeszcze specialne odkamieniacze do chłodnic i tp. ale nie wiem jak działają...) Ja tak sam czyszcze Mercuraka octem co 2-3 lata bo pływam tylko po słonym morzu i w kanałach robią sie takie osady i wszystko sie zatyka, wyciągam termostat, zrzucam wężyk z tej dyszy kontrolki chłodzenia i chodzi odpaliny ok 1h. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam szkutnikamator Opublikowano 4 Maja 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Maja 2015 Jak na razie nie było czasu na płukanie silnika- 2 dni wesela wodniackiego zrobiło swoje... :-) Silnik bez termostatu chodził bardzo dobrze - zobaczymy za tydzień co i jak. Oczywiście dam znać jak się sprawy mają Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.