Skocz do zawartości

Potrzebna porada przy budowie łodzi


fantomas126
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jako że choroba motorowodna postępuje nastał etap budowy swojej własnej łódki. Wybór to łódka turystyczna do pływania po rzekach i kanałach: projekt ze stronki www.maderski.com o nazwie albatros 700

silnik jakim dysponuję to volvo penta md2002. i tutaj kwestia: jaką śrubę dobrac do tej łódki która gotowa do pływania ma mieć masę około 1500 kg (moze troszke wiecej jak sie obładuje na jakąś dłuzszą wycieczkę).

przekładnię jaką mam to MS2B. Wał jaki dostałem z tym silnikiem jest na srubę ktora jest montowana na taki stożek z klinem ustalającym. Są dostępne sruby na taki rodzaj montażu czy jednak warto to przerobić na jakiś najpopularniejszy wieloklin? Z góry dzięki za wszelaką pomoc.

Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak wyliczyłeś te 1500 kg wagi?

Patrzę na stronę i czytam:

.........../blachy stalowe - ok. 1200 kg + zapas na odpady

sklejka w-o 8 mm - 15  arkuszy

sklejka w-o 4mm - 6 arkuszy

sklejka w-o 15mm - 2 arkusze

tarcica sosnowa - ok. 0,2 m3

.............../

A wykończenie wnętrza, a zabudowa a wyposażenie silnik itp ... mi to wygląda na 2 tony...

+ załoga i zapasy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to możliwe ... blachy 1200 kg + 22 arkusze sklejek wyjdzie razem około 1400. silnik waży ze 100 kg. zbiornik paliwa będziesz miał na około 100 litrów, no nie ma siły musi wyjść więcej.

Mam nadzieję że nie zakładasz że wybudowanie tego jachtu będzie kosztować 8'800 zł...

 

Ale wracając do Twojego pytania - chyba lepiej jeśli zostawisz ten problem na później np jak poznasz przybliżoną wagę jachtu. (zliczając wstawiane w niego kilogramy)

 

Niestety nie pomogę ci przy teoretycznym doborze śruby, u mnie musiałem 3 razy próbować... :-)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

budowe rozkładam w czasie i nie chce liczyc kasy:) ale mam nadzieje ze w 15 tys sie z podstawą zmieszczę. robocizne mam swoją, sprzet swój, silnik juz jest.

wracajac do srub: na jakie mocowanie przerobic wał sruby aby miec najłatwiejszy i najszerszy dostep do srub napedowych?

bo teraz mam wał zakonczony stozkiem z klinem. a wszedzie gdzie sie patrzę to są sruby na jakies wielokliny...

pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to koszty samej stali na kadłubek, koszty spawania (argon i drut do mig-a i tig-a). silnik juz jest. ceny stali na szczescie nie są wysokie. duzo bardziej martwi mnie nieznajomosc szczegółow rozwiązań technicznych typu wyprowadzenie wału, dobór srubki. zabudowa wnetrza to pikuś bo mam wszystkie narzędzia do obróbki i niejeden mebelek sie wykonało.

No ale widzę ze tutaj ciezko uzyskac potrzebne wiadomosci, za to duzo łatwiej zmieniac kierunek korespondencji na kazdy tylko nie ten w którym na koncu są potrzebne informacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz silnik, przekładnię i wał. Potrzebna Ci tylko odpowiednia śruba. Więc nie kombinuj tylko zmierz stożek i szukaj pasującej do niego śruby.  Parametry jakich powinieneś się trzymać to właśnie wymiary stożka. Parametry takie jak skok i średnica to już sprawa eksploatacyjna. Będziesz musiał dobrać po ukończeniu łodzi, kiedy wszystkie jej parametry będą znane. Te nautyczne też.

Większość tego typu śrub była wykonana z mosiądzu i były montowane w jachtach, szalupach, łodziach roboczych/rybackich więc jest tego dużo na rynku wtórnym a nawet na ,,złomowiska" warto zajrzeć (za mosiądz trochę można wypić).

Schowek10.thumb.jpg.311ab9a3af928402a7967bef117b88da.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki. Swoje doswiadczenia z budowy oczywiscie nie bede chował dla siebie:)

wybrałem stal jako budulec bo to umiem obrabiac, spawac, i nie tylko. Laminaty są dla mnie absolutnie tematem nieznanym. Nie licząc tego ze się dowiedziałem ze mam niektóre elementy karoserii citroena z laminatów szklanych. To w koncu początek mojej zabawy z łódkami i chce zaczac od tego co juz umiem.

Tymczasem trwa juz budowa wiaty bo pod gołym niebem to tak jakos głupio w deszczu i sniegu sie bawic:D

w pudłach jakie dostałem z silnikiem znalazłem tez srube. ale jakas taka dziwna jest: dwie wąskie i długie łopaty. i jest z mosiądzu:)

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie są składane. Ale silnik wczesniej pływał w jachcie żaglowym. Srubę dobiorę juz na koniec zabawy z jednostką (czyli przed wakacjami). Jesli bedzie tak ze wał jaki posiadam bedzie za krótki to bede musiał dorabiac nowy. I wtedy bede chciał dorobic na taki standard mocowania śrub który mi umozliwi zakup jakiś niedrogich śrubek.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaglądałem na stronkę fajne projekty, trzymam kciuki za twój jeśli masz smykałkę,  dużo zapału i czasu a trzeba będzie tego bez liku to dasz radę , przewaga twoja to masz już silnik i osprzęt ,zaplecze (narzedzia i miejsce) i doświadczenie w obróbce stali dodawaj zdjęcia z dudowy

może jusz stoi wiata pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W katalogu sklepu MAZURIA jest ankieta na podstawie której pomogą dobrać odpowiednią śrubę zajrzyj na http://www.mazuria.com/category/silniki-sruby-napedowe napisz do do nich podaj takie parametry jak dł. lini wodnej z max. ładunkiem, ogólną długość, szer. lini wodnej, ogólną długość. Podaj wyporność , max. wyporność, markę i moc silnika obroty,

marka przekładni. Na podstawie takich danych można wyliczyć jaka śruba będzie najlepsza.

Pozdrawiam i powodzenia przy budowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Wiata gotowa. Stal 18g2a zamówiona. Silnik przeglądnięty. Kupiłem hydrauliczne sterowanie. Łatwiejsze w montazu i obsłudze. I tutaj mam pytanko dla uzywających sterowania hydraulicznego a nie linkowego: układ kompletny -pompa i siłownik, zawór by-pass i przewody mam całkowicie nowe. Ale w zestawie nie dostałem oleju/płynu hydraulicznego. Jaki zastosowac? (wiem ze troche wczesnie na takie pytania ale kusi mnie jak cholera wyprobowac cały ten układ jak to działa (chce tymczasowo sobie tym otwierac dzwi do kibla:))

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

taki własnie zestaw kupiłem. on jest do 75 koni w silnikach zaburtowych. u mnie bedzie to pracowało z samym sterem. skok i moment wytwarzany przez siłownik jest dokładnie taki jaki mam w planach budowy łodzi jakie zakupiłem. łodka bedzie miała silnik stacjonarny 18 koni wiec wszystko bedzie oki. budowa łodki miała juz ruszac ale miejsce na budowę tymczasowo jest zajęte przez wraki rozbitych pojazdów których nie chce ruszac dopuki sie sprawy z ubezpieczeniami nie skoncza.

wracajac do układu hydrauliki: w łodzi jaką chce budowac zmieniłem odrobinke układ mocowania steru tak aby ster był bardziej zrównowazony i aby siły potrzebne do jego obracania były mniejsze.

pozdro

ps. instrukcje mam po francusku i za cholere nie kumam jaki olej tam ma byc:d

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do srody wytrzymam:D

a tymczasem cwiczę spawanie blach cienkosciennych za pomocą TIG-a

w osłonie czystego argonu to jakos najlepeij wychodzi niz na mieszance argonowo-dwutlenkowowęglowej:)

tylko ze TIG to cholernie dobrze trzeba blachy wyczyscic i dokładnie spasowac. MASAKRA

pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...