mzalewski Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Koledzy orientujecie się może jakie auta (marka, model, silnik) umożliwiają ciągnięcie przyczepy z największym DMC, posiadając tylko prawko kat. B. Dla przykładu moje autko ma DMC 2500kg, i zgodnie z homologacją auta mogę ciągnąć przyczepę z hamulcem o DMC. max. 2000kg, ale zgodnie z przepisami na prawko kat. B mogę ciągnąć przyczepę z hamulcem o DMC max. 1000KG. Sprawa o tyle istotna, że czasami kupujemy samochód nie zdając sobie sprawę z tego iż, przez nadwyżkę parę kilo musimy robić dodatkowo kat. E. Z innych przepisów też wynika, że DMC przyczepy nie może przekroczyć DMC auta Auto idealnie wzorcowe to takie, które by miało własne DMC 1750KG, homologowane na przyczepę min. 1749KG, wtedy możemy ciągnąć przyczepę z hamulcem o masie DMC 1749KG. Wtedy unikamy kat. E i ViaTolla, korzyści są wymierne Jakie macie propozycje aut, które są najbliżej wzorcowemu ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dachbud Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Przyczepa jest to pojazd kołowy bez własnego silnika, przystosowany do ciągnięcia przez pojazd silnikowy. Szczególnym rodzajem przyczepy jest przyczepa lekka, o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 750 kg i bez konieczności posiadania hamulca najazdowego. Przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg posiadają obowiązkowo hamulec najazdowy. Do prowadzenia samochodu z przyczepą wystarczy prawo jazdy kat. B, należy jednak sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym samochodu, jaką przyczepę samochód może ciągnąć. Pamiętamy o spełnieniu następujących warunków Całkowita masa zespołu pojazdów nie może przekroczyć 3.5 tony Wyjątek stanowi postanowienie Konwencji Wiedeńskiej , gdzie łączna masa zespołu pojazdów może sięgnąć nawet 4250 kg (3500+750). Jeżeli holujemy przyczepę ciężką (powyżej 750 kg) i łączna masa zespołu pojazdów przekroczy 3500 kg, to konieczne jest posiadanie prawa jazdy „B+E". Masa przyczepy musi być mniejsza od masy ciągnącego ją pojazdu. Przyczepa powyżej 750 kilogramów musi posiadać hamulec najazdowy. Masa i rodzaj przyczepy musi odpowiadać warunkom technicznym zawartym w dowodzie rejestracyjnym (rubryka O.1. oraz rubryka O.2) Bezpieczeństwo i komfort jazdy zmienia się w zależności od masy przyczepy. Prędkości jazdy z przyczepą obowiązujące w Polsce: poza obszarem zabudowanym, droga jednojezdniowa 70 km/h poza obszarem zabudowanym, droga dwujezdniowa 80 km/h droga ekspresowa (jednojezdniowa) 80 km/h droga ekspresowa (dwujezdniowa) 80 km/h autostrada 80 km/h Prawo o Ruchu Drogowym Dział IV Rozdział I Art. 88.ust.2. pkt. 3 oraz 10: Kategoria B uprawnia do kierowania: pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla, pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym. Tak więc sama kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nie przekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t, co wynika z art. 88, ust. 2, pkt. 3 lit. b PoRD (Prawo o Ruchu Drogowym). Dopuszcza się również, na mocy Konwencji Wiedeńskiej, ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD. Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5 t . Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy o DMC nie przekraczającej 3,5 t nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z art. 62, ust. 1, pkt. 1 PoRD. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 t. Obawiam się że bez dodatkowych uprawnień kolega może ciągnąć nax na kat.B tylko DMC 750KG dodatkowe kilogramy to już B+E,pomimo że auto ma homologację jak rozumię do 2000 kg,to kolegi prawo jazdy nie uprawnia do wykorzystania pełnej mocy zainstalowanego haka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 13 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 nie no ja mogę ciągnąć przyczepę od DMC do 1000KG i jeśli ma powyżej 750KG musi mieć hamulec mi nie chodziło o przepisy, raczej które znam (choć kto wie :)) ), chodziło mi w pytaniu JAKIE AUTO KONKRETNIE KUPIĆ NAJBARDZIEJ ZBLIŻONE DO WZORCOWEGO ? na zasadzie. Renault Safrane 3.0 V6 167 KM 235 Nm 1992 rok MW 1471 kg DMC 1990 kg Przyczepa z ham. 1500 kg -----//----- bez ham. 735 kg Citroen C5 2.0 Hdi 134 KM 2007 rok MW 1498 kg DMC 2018 kg Przyczepa z ham. 1500 kg ----//----- bez ham. 730 kg Opel Astra II - silnik 1.6 84 KM może mieć 1050 kg na haku - silnik 1.4 90 KM może mieć 850 kg na haku (lub 800 kg) itd.... dla przykładu kolega miał DODGE, dla którego musiał przyczepkę lekką rejestrować jako SAMa, bo mógł bez hamulca ciągnąć max. mniej niż 750KG, a miał lekką 750KG, więc zarejestrował SAMA na np. 650KG (skuter z przyczepką i tak ważył mniej), więc się opłacało przerejestrować, niż przerabiać przyczepkę na hamulec i robić coroczne przeglądy, itd... więc jakie auto model, marka jest najbliżej ideałowi powtórzę: wzorcowe auto to takie, które by miało własne DMC 1750KG, homologowane na przyczepę min. 1749KG, wtedy możemy ciągnąć przyczepę z hamulcem o masie DMC 1749KG. Wtedy unikamy kat. E i ViaToll :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Reasumując trudno o samochód który ma DMC / nie mylić z masą własną / około 1500 kg. a na haku 2000 kg. Swoją drogą zdrowy rozsądek mimo hamulca najazdowego mówi że masa ciągnika nie powinna znacząco odbiegać od masy tego co ciągnie bo łatwo przekroczyć prawa fizyki ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 13 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 przepis mówi, że DMC przyczepy nie może być większe niż auta, ale nie oto chodzi dlaczego trudno ?, kwestia wyłapania aut, są auta których DMC wynosi np. 2000KG i przyczepa może być 1500KG, mając łódź ważącą z przyczepą powiedzmy 1420KG, wystarczy za 200zł przerejestrować przyczepkę na 1450KG i mamy wszystko legalnie, nawet ważenie przez ITB na drodze potwierdzi poprawność. Odpada nam robienie nowej kategorii prawka, oraz zapominamy o ViaToll. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
albert.knz Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 HONDA CR-V 2004ROK 2.0 benzyna 150Km DMC (Dopuszczalna Masa Całkowita) 1930kg MW (Masa Własna) 1658kg Dopuszczalna masa holowanej przyczepy z hamulcem 1500kg Dopuszczalna masa holowanej przyczepy bez hamulac 750kg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 13 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Honda CR-V, auto prawie idealne, :) , uniwersalne, trwałe i spore możliwości MW > 1500kg 1930+ 1500 = 3430kg nie pomyliłeś się z DMC auta ?, strasznie mała różnica dla auta DMC vs MW ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Mitsubishi Pajero DMC 3030 kg . Masa holowanej przyczepy / koła 18 cali / 3500 kg 8) Oczywiście to nie jest przykład na twoje idealne auto ale na przepis o różnicy DMC . ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
albert.knz Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Honda CR-V, auto prawie idealne, :) , uniwersalne, trwałe i spore możliwości MW > 1500kg 1930+ 1500 = 3430kg nie pomyliłeś się z DMC auta ?, strasznie mała różnica dla auta DMC vs MW ? Dane spisane z dowodu więc pomyłki nie stwierdzono :) Pani w budce na autostradzie też była mocno zdziwiona. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Trochę dziwne te rozważania :( Dopasować sobie idealne auto, żeby nie płacić jakiegoś viatola. To jeszcze trzeba pomyśleć żeby nie ciągnąć zatankowanej łódki bo zestaw przekroczy limit rzeczywistych kilogramów. Na dodatek nie pociągniesz żadnej przyczepy kempingowej, bo albo musi być malutka albo kilogramów za dużo. Koszt prawa jazdy nie jest powalający, koszt viatola tym bardziej. :o W tym roku woziłem po Polsce przyczepę kempingową z viatolem i łódkę z viatolem. Cały sezon koszta nie przekroczyły 120 złotówek. Wiecie, że nie rozumiem o co chodzi????? Łódka za 100k lub 200k złotówek o zapotrzebowaniu na paliwo nie wspomnę i problem z dopasowaniem samochodu aby zaoszczędzić kilkanaście złotówek na viatolu. :D Czy to już taka nasza uroda narodowa? A jeśli już jakieś autko, to te wypasione mercedesy z wyższej półki mają spore cyferki na haku ;) Czytajcie powyższe z przymrużeniem oka ;) ;) ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 13 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 ja czytam z przymrożeniem oka ;) mnie akurat kat.E nie ominie, ba gorzej, że mam tylko na haku 2000kg i mogę się nie zmieścić Zdaję sobie sprawę, że posiadacz swego Bentleya nie zamieni go na CR-Vkę, bo musi ciągać łódkę 1500KG kosztującą 1mln zł. ale temat ciekawy pewnie dla niektórych, zwłaszcza podchodzących do auta jako przedmiot tylko typowo użytkowy, a nie reprezentacyjny. Ktoś może się z kolegów zastanawiać co kupić CR-V czy RAV4, a wtedy może DMC mieć znaczenie Zibi co do urody naszego narodu, to nie chodzi o urodę ale o system zdawania na prawo jazdy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Zibi to samo napisałem i usunąłem żeby ktoś nie pomyślał czegoś nie właściwego. Dla zaoszczędzenia będę pływał wanienką do kompania dzieci i przed wyruszeniem w trasę obowiązkowo należy postawić kloca w celu poprawy a dokładniej obniżenia masy rzeczywistej zestawu :P :D :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 :D :D :D :D :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 13 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 nikt tu nie będzie się za żarty obrażał :) :) :), znaczy przynajmniej ja .... ale zdawanie od nowa na prawo jazdy nie rajcuje mnie, mimo że zdawałem za pierwszym razem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jack Sparrow Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Zupełnie poważnie bez urazy zrobiłem prawo jazdy żeby mieć spokój choć producent przyczepy proponował kombinacje z DMC płace Via Toll bo muszę i p......... tych co te przepisy wymyślają ;) bo są chore >:D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dachbud Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 przepis mówi, że DMC przyczepy nie może być większe niż auta, ale nie oto chodzi dlaczego trudno ?, kwestia wyłapania aut, są auta których DMC wynosi np. 2000KG i przyczepa może być 1500KG, mając łódź ważącą z przyczepą powiedzmy 1420KG, wystarczy za 200zł przerejestrować przyczepkę na 1450KG i mamy wszystko legalnie, nawet ważenie przez ITB na drodze potwierdzi poprawność. Odpada nam robienie nowej kategorii prawka, oraz zapominamy o ViaToll. Przerobione z cztery miesiące temu,raz nadane DMC jest nie do ruszenia,ani w górę ani w dół. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mariusz Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Trochę dziwne te rozważania :( Dopasować sobie idealne auto, żeby nie płacić jakiegoś viatola. To jeszcze trzeba pomyśleć żeby nie ciągnąć zatankowanej łódki bo zestaw przekroczy limit rzeczywistych kilogramów. Na dodatek nie pociągniesz żadnej przyczepy kempingowej, bo albo musi być malutka albo kilogramów za dużo. Koszt prawa jazdy nie jest powalający, koszt viatola tym bardziej. :o W tym roku woziłem po Polsce przyczepę kempingową z viatolem i łódkę z viatolem. Cały sezon koszta nie przekroczyły 120 złotówek. Wiecie, że nie rozumiem o co chodzi????? Łódka za 100k lub 200k złotówek o zapotrzebowaniu na paliwo nie wspomnę i problem z dopasowaniem samochodu aby zaoszczędzić kilkanaście złotówek na viatolu. :D Czy to już taka nasza uroda narodowa? A jeśli już jakieś autko, to te wypasione mercedesy z wyższej półki mają spore cyferki na haku ;) Czytajcie powyższe z przymrużeniem oka ;) ;) ;) Zibi jak nie wiesz o co chodzi, dorosły facet chyba jesteś:)Polak ma to do siebie ,ze czesto chce d..e wytrzec papierem sciernym, lub butelką:)ot i cała tajemnica :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 i p......... tych co te przepisy wymyślają ;) bo są chore >:D Ja też :P ;D Nawet jak jadę na mazury gdzie nie mijam żadnej bramki, to jakieś badziewie musi być doczepione do szyby. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czeburaszka710 Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Niestety chore jest to że via toll od 3,5t . kiedyś za czasów Millera obiecali złote góry jak podatek drogowy będzie w paliwie . I co ? i jest ale trza płacić za przejazd ,ale zawsze można za kombinować kolejne daniny , przecież brakuję na wojnę w Afganistanie , na inne bzdury , trza obiecać żeby wybrali i rozdawać , przecież to tak łatwo . Gorzej z zarabianiem . Myślę że kombinowanie z DMC raczej z protestu niż oszczędzania . Mam B+E tak na wyrost , targam przyczepę 1300 paskiem B5 i jest ok . W większości krajów via toll działa od 7,5t (niemcy , holandia , dania ...) . Odnoszę wrażenie że jesteśmy takim planktonem i istniejemy tylko po to żeby grube ryby mieli co żreć . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dachbud Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Koledzy orientujecie się może jakie auta (marka, model, silnik) umożliwiają ciągnięcie przyczepy z największym DMC, posiadając tylko prawko kat. B. Dla przykładu moje autko ma DMC 2500kg, i zgodnie z homologacją auta mogę ciągnąć przyczepę z hamulcem o DMC. max. 2000kg, ale zgodnie z przepisami na prawko kat. B mogę ciągnąć przyczepę z hamulcem o DMC max. 1000KG. Sprawa o tyle istotna, że czasami kupujemy samochód nie zdając sobie sprawę z tego iż, przez nadwyżkę parę kilo musimy robić dodatkowo kat. E. Z innych przepisów też wynika, że DMC przyczepy nie może przekroczyć DMC auta Auto idealnie wzorcowe to takie, które by miało własne DMC 1750KG, homologowane na przyczepę min. 1749KG, wtedy możemy ciągnąć przyczepę z hamulcem o masie DMC 1749KG. Wtedy unikamy kat. E i ViaTolla, korzyści są wymierne Jakie macie propozycje aut, które są najbliżej wzorcowemu ? W dalszym ciądu nie daje mi spokoju te 1000 kg DMC z hamulcen na kat.B sądze,że to niemożliwe Każdy kierowca posiadający prawo jazdy kategorii B, może ciągnąć przyczepę lekką, czyli taką, której dopuszczalna masa całkowita (dmc) nie przekracza 750 kilogramów. Jeśli przyczepa jest wyposażona w hamulec bezwładnościowy, to dopuszczalna masa całkowita ciągnącego ją pojazdu, musi wynosić minimum 1.33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy (np. dmc przyczepy wynosi 750 kg, to dmc pojazdu powinna wynosić minimum 1000 kg). Gdy przyczepa lekka nie ma hamulca, to pojazd który ją ciągnie musi mieć masę własną dwukrotnie większą, niż wynosi jej dopuszczalna masa całkowita (przy dmc przyczepy równiej 750 kg, minimalna masa własna samochodu to 1500 kg). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Nie mam nic przeciwko opłatom viatol. Niech ukraińcy płacą. Tylko jeżeli nie prowadzisz działalności transportowej i raz czy dwa razy w roku ciągniesz przyczepę, to dlaczego masz być niewolnikiem viatola? Tam gdzie jedziesz do kaczygrodu to bramek nie ma! Myślę, że to trochę idzie w kierunku ograniczenia swobód obywatelskich (ale napisane co?) ;) Mariusz, masz rację :D Dlatego wysyłam kobietę po taśmę do kibla, bo gdybym się pomylił to .... ;D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 13 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 ha ha ha ale jedziecie i to politycznie , a ja się pytałem tylko o autko .... czubraszka ma rację Myślę że kombinowanie z DMC raczej z protestu niż oszczędzania . tu nie chodzi o te parę złotych, ale o to, że męczą mnie, wolałbym dać 2000zł za przyniesienie prawka do domu niż 1000zł za zdawanie tego, po co mi ten stres, mój stres to wartość bezcenna, więcej warta niż te 1, czy 2 tyś zł. :) stwierdziłem że mi nawet łatwiej dodatkowy samochód kupić (to chyba nie oszczędność ?) jak opowiadałem bratu z USA, że musiałem mieć godziny wypływane, kurs, egzamin teoretyczny i praktyczny, potem od nowa na holowanie narciarza, a teraz znowu kurs i egzaminy, kilkanaście testów chyba, do holowanie przyczepy, to się śmiał i powiedział że niedługo będę musiał mieć licencje na holowanie własnego kota wkoło osiedla. Przynajmniej jak mnie sąsiad poprosi o wyprowadzeni kota jak wyjedzie na urlop to mu powiem "Sorry Sąsiad, nie mogę nie mam prawka na twego kota" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 No tak, bo psa to musiałbyś! A kota? Niech sam skacze i tak na cztery łapy spadnie :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mzalewski Opublikowano 13 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 jednego psa poznałem nad ZZ, przypłynął na SRze, chyba Riwa się zwie, grzywa oczy zasłania ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 13 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Listopada 2012 Jest taki pies'ek ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.