Skocz do zawartości

Pływanie po zmierzchu-Zatoka.


atego815
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

A czy Kolega ma uprawnienia? I jakie ewentualnie? Bo, to pytanie sugeruje że nie. :-X

 

Kolega ma uprawnienia. A kolega ma uprawnienia żeby udzielić prostej odpowiedzi bez zbędnych uwag?  ;)

Myślę że nawet jeżeli pytający nie miałby żadnych uprawnień, to chyba nić nie stoi na przeszkodzie aby zapytać o coś mądrzejszych od siebie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Kolega ma uprawnienia. A kolega ma uprawnienia żeby udzielić prostej odpowiedzi bez zbędnych uwag?  ;)

Myślę że nawet jeżeli pytający nie miałby żadnych uprawnień, to chyba nić nie stoi na przeszkodzie aby zapytać o coś mądrzejszych od siebie :)

 

Nie sądzę ze ma te uprawnienia , bo jak by miał to wiedział że są patenty na których możesz tylko 2nM i tylko w porze dziennej , a czym jest pora dzienna też na kursach uczą .

Druga sprawa to że w miarę możliwości  trzeba tego unikać .

No i najważniejsze dla pływania w nocy ( ograniczona widoczność  ) , jacht musi być odpowiednio wyposażony , oświetlenie , radar , reflektor radarowy ....

Skutki pływania nocnego ? Zadaj kolego sobie pytanie czy zdążysz zareagować jak wyskoczysz na płynącą kłodę czy paletę czy jeszcze bóg wie co , jak tego  nie widać ? Jak myślisz że włączysz światła jak w aucie i sobie polecisz , to już Ciebie informuję , jesteś w błędzie .  O ślizgu niema mowy  , bo pływanie motorówka w nocy to gra w totolotek  .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi się wydaje, że Kolega jest po egzaminie wg nowych przepisów tzn. jednodniowy szybki kurs za 300 zł(czytaj przygotowanie do egzaminu) i papiery do rąsi.  :'( Kiedyś kursy były obowiązkowe i trwały ok miesiąca, i sternik nie miał takich uprawnień jak dziś, ale przynajmniej wiedział co może a czego nie i orientował się w przepisach. :(

Owszem forum jest swoistą "kopalnią wiedzy" ale bez przesady. Kiedyś gdy zadałem komuś równie banalne pytanie usłyszałem w odpowiedzi " poszukaj w literaturze" bo gdy sam do tego dojdziesz to będziesz pamiętał do końca życia, a jak usłyszysz gotową odpowiedź to za chwilę zapomnisz. I za to jestem Mu wdzięczny, bo zacząłem się uczyć.Tak więc Kolego zapraszam do lektury przepisów, bo sezon już niedługo i warto dla bezpieczeństwa swojego i innych odświeżyć sobie podstawowe wiadomości z przepisów. Woda daje mnóstwo zabawy ale błędów nie wybacza. Nie jeden się o tym boleśnie przekonał.

Więc teraz do meritum sprawy MOŻNA PŁYWAĆ (o ile przepisy lokalne nie zabraniają),trzeba TYLKO posiadać uprawnienia, odpowiedni sprzęt i najważniejsze WIEDZĘ I DOŚWIADCZENIE bo na szczęście nie ma co liczyć, można do portu nie dopłynąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielokrotnie pływałem w nocy, zazwyczaj, jeśli sytuacja tego nie wymagała, z prędkością bezpieczną. Często zdarzało się pływanie "na ciemno" gdy była potrzeba, ale wiedział o tym Kapitanat Portu a zmysły na najwyższym poziomie wyczulenia. Często też w nocy w celu ratowania życia zdarzało się  płynąć w ślizgu, ale z duszą na ramieniu i obserwatorem na dziobie.

 

Woda nie wybacza nikomu. Tym bardziej ignorantom i laikom, do takich właśnie często wypływałem po nocy lub nad ranem, wyrywany z ciepłego łóżka. Bez nawigacji gubili się we mgle lub ciemności i rano zziębniętych znajdywaliśmy gdzieś wbitych w trzcinę lub na kotwicy. Jeśli przepisy dopuszczają to można ale jak piszą przedmówcy - z uprawnieniami, oświetleniem, reflektorem radarowym i w razie możliwości VHF lub nawigacja (choćby najprostsza w telefonie)

 

Pod pod wodą pływa bardzo dużo różnych śmieci, które mogą urwać śrubę lub nawet silnik z pawężą. U nas zdarzają się całe drzewa które bobry wycinają i spływają z prądem i w dzień ledwo widać pod wodą a co dopiero w nocy. W rejonach portów i stoczni zdarzają się całe połacie różnych folii, plandek, worków, które uwielbiają wkręcać się w śrubę lub na wałek.  Na jeziorach i zalewach bardzo trzeba uważać na sieci a w szczególności te nieoznakowane lub oznakowane tylko jedną tyczką. Ciągną się setkami metrów. Na płytszych wodach wielokrotnie nawinąłem na śrubę i trzeba było wycinać. Czasem trzeba było nawet zmoczyć tyłek, żeby się wyplątać. A to niepotrzebne ryzyko. A znam historie ja silniki lub zetki urywali na łachach piachu i gwałtownie przez dziurę nabierali wody... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie trochę uporządkować poruszane tutaj kwestie obowiązkowego wyposażenia jachtów morskich, aby po lekturze tego wątku nie wynosić błędnych wniosków.

 

dla pływania w nocy ( ograniczona widoczność  ) , jacht musi być odpowiednio wyposażony , oświetlenie , radar , reflektor radarowy ....

 

Wyposażenie jachtu morskiego w zależności od rejonu żeglugi określa ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie, a szczególnie interesujący nas załącznik nr 1 do tego rozporządzenia.

 

Wynika z niego jednoznacznie, że w żegludze osłoniętej (a taką jest żegluga po akwenie Zatoki Puckiej i części Zatoki Gdańskiej) na wyposażeniu jachtu nie jest wymagany radar.

Mało tego - wymóg posiadania radaru na pozostałych akwenach dotyczy jedynie jachtów powyżej 20m. długości.

 

I teraz uwaga.

Powyższe rozporządzenie, które określa wymogi odnosnie obowiązkowego wyposażenia jachtów...

... nie dotyczy jachtów rekreacyjnych o długości do 15 m, które dobrowolnie nie poddały się inspekcji.

 

Ciekawi mnie ilu p.t. forumowiczów - właścicieli jednostek rekreacyjnych o długości do 15m. dobrowolnie poddało się tej inspekcji?

;)

 

PS. Rubryki w poniższej tabelce oznaczają:

1 - żegluga osłonięta

2 - żegluga przybrzeżna

3 - żegluga pełnomorska

4 - żegluga oceaniczna

251001496_rozporzdzenie.JPG.85c91461582f6823bc12e410091888d8.JPG

dotyczy.JPG.7f27dd78bca931c17d5c3168df454035.JPG

706299710_rozporzdzenie_0.JPG.86c0c74f5e0e883a7fa8a38e67fcc6e4.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego wszytko jasne jak dzień było i przed wyjaśnieniem , bo rekreacyjny jacht zwolniony z wielu obowiązków i wypływasz na własną odpowiedzialność , mowa o tym czy można . No to tak można ale czy warto bez radaru , oświetlania , i ..... długa lista . Z zapytania kolegi jasne wynika że nie tegeś z doświadczeniem , i jak kiedyś to doświadczenie nabędzie to nie zaryzykuję po nocach na zatokę , i nie tylko ,  bez tych zabawek jak radar , echosonda , gps, światła .... znowu lista długa . Da i takich pytań zadawać nie będzie . Na Bałtyku sporo kolegów pływa na łódkach nawet 5m z radarem i uzbrojone w gadżety jak choinka świąteczna i tylko dla tego że mają to doświadczenie . Ja w swojej wypowiedzi próbowałem to donieść autorowi wątku  ;) . A paragrafy czytać to inna  sprawa i każdy kogo oni dotyczą musi ich  wiedzieć , co z tego że nie musi być wielu rzeczy na łódce dla małych rekreacyjnych , a mam i tyle . Super puper wilkiem morskim nie jestem ale swoje na Bałtyku przepływałem i nocki w drodze do portu  zaliczyłem i nie tylko na flaucie . I dla tego piszę , jak nie musisz to nie płyń , jak nie masz instrumentów do pływania nocnego , zastanów się jeszcze kilka razy , nie patrz na wymogi a na zdrowy rozsądek . I warto posłuchać co mówią bardziej doświadczeni w takim pływaniu , Czeczen ma racje bo jest ratownikiem i wie jak to bywa .  ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję Kolegom oraz Trollom za odpowiedzi, oraz cenne rady. Czeczen szczególnie fajnie przedstawia aspekty nocnego pływania... Oczywiście ma rację.

Chciałbym jednak zwrócić Kolegom uwagę że to tak trochę nieładnie traktować kogoś "z góry" siedząc za monitorem... Jestem przekonany że gdybyśmy się spotkali na piwie w jakiejś marinie i zapytałbym, czy po Zatoce można pływać w nocy jednostką 7m, to pewnie żaden "policjant" nie zażądał by ode mnie papierów, tylko normalnie odpowiedział. Wiem-nie wiem, i już.

Rozumiem też szanowny wiek niektórych Kolegów, którzy całą swoją wiedzę zdobywali z lektury papierowej. To były czasy...

Niestety też je pamiętam. Ale dzisiaj po to właśnie mamy internet, fora, żeby w łatwiejszy sposób wiedzę zdobywać, ale i się nią dzielić. Niestety nie wszyscy to rozumieją. Nie mam na myśli akurat Kolegów. Ale są fora mocno specjalistyczne, gdzie często pytanie zostaje "zabite" przez mądraliskich odpowiedziami typu "trzeba było się uczyć" albo "wiedza kosztuje" "zrób kurs, szkołę, to będziesz wiedział..."  Oczywiście są to najczęściej odpowiedzi ludzi prowadzących szkolenia, kursy, itd. Wszak po co zdradzać tajną wiedzę, kiedy można ją sprzedać na prowadzonych przez siebie wykładach. Jak mówiłem, nie mówię tu o moich przedmówcach, a ogólnie. Aczkolwiek ja osobiście nigdy bym nie odpowiedział koledze forumowemu pytaniem, na pytanie w stylu: nie masz uprawnień to się nie pytaj,. ponieważ ktoś faktycznie może nie mieć uprawnień, ale nie znaczy to że ma iść na kurs żeby się tego dowiedzieć. Wystarczy że jest np. zainteresowany nocnym połowem ryb, i zanim zrobi uprawnienia, to chciałby zapytać czy będzie mógł pływać w nocy. ;)

Wracając do mojego pytania.

Mam uprawnienia Starszego, wiem jakie jest wyposażenie nocne jednostki.

Ale obiło mi się o uszy że tak małymi nie wolno po Zatoce pływać po zmierzchu. Stąd pytanie.

Myślałem że ktoś z Kolegów od ręki odpowie jednoznacznie...

Znalazłem Zarządzenie porządkowe Nr 2 Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 24 kwietnia 2002

które zabraniało pływania po zmierzchu jednostkami do 8m.

Ale teraz widzę że jest nowsze Zarządzenie porządkowe Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni Nr 14 z dnia 17 lipca 2013 r.

które CHYBA dopuszcza takie pływanie, ponieważ nic w nim już na ten temat nie ma mowy. A jednocześnie mówi ono o unieważnieniu Zarządzenia nr 2.

Reasumując. Chodziło mi o rozwianie takich wątpliwości.

Mam nadzieję że nikogo z Kolegów nie uraziłem  :)

P.s.

Pokazał się nowy wpis podczas mojego pisania,więc dodam odnośnie "nie musisz pływać w nocy-nie pływaj"

Jestem płetwonurkiem i czasem muszę w nocy. A i woda zimna, lodowa, ciemna, głęboka mi nie obca :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że jak byś kolego przedstawił całą informacje a nie cząstkową jak na początku , to z całą pewnością i odpowiedzi mogli być bardziej merytoryczne , tu za wróżkę nikt nie robi . A pytań zadawano różnych nie mało  ;) . Tyle że najwięcej zadawano z lenistwa , bo nikomu nie chcę się przekopać się przez paragrafy .

 

P.s. O tym że możesz pływać na własną odpowiedzialność w naszych wypowiedziach kilka razy było napisane  .  A o to raczej Ciebie chodziło .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz Kolego, nasz cel niejako został osiągnięty. Zacząłeś szukać u źródeł i znalazłeś, a to jest najważniejsze. Tu nikt nie chce Cię obrażać, ale Wybacz od starszego sternika( teraz morskiego sternika) można już czegoś wymagać. A Internet nie zawsze prawdę Ci powie. Jeżeli masz mało doświadczenia, to wrzuć wątek na forum, na pewno ktoś się zgłosi do wspólnego pływania. Poszperaj w innych wątkach, w wątku skutery wodne ludziska próbują się skrzyknąć na wspólny rejs na Borcholm i potrzebują obstawki. Sprawdź to, jest szansa poznać kilku doświadczonych motorowodniaków i sporo się dowiedzieć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję Kolegom oraz Trollom za odpowiedzi, oraz cenne rady. ......

 

Nie będę cytował całości Twojej wypowiedzi bo i po co  ??? >:(

Powiedziałeś co wiedziałeś, opiermandoliłeś Kolegów za nic,

bo przecież każdy udzielił Ci bardzo poprawnej odpowiedzi.

Wykazałeś swoją wątpliwą wyższość nad Kolegami z forum :o

Więc dam Ci prostą radę!

 

Skieruj swoje pytanie do Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni i nie zawracaj dupy >:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mając starszego sternika czyli sternika morskiego można pływać nocą każdą jednostką według uprawnień przystosowaną do tego po całym Bałtyku - takie są moje informacje

Masz rację, ale jak widać to dopiero od lipca 2013. :)

A nie wiedział tego nawet Zibi kiedy płynął swoją SR-23 po zmierzchu..

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wtrącę, po co radar na zatokę?

Na 5-cio metrowej jednostce?

No mogę zrozumieć GPS.Może trafić się np mgła.

Ale radar?!

A wiesz z jaką prędkością idą kontenerowce i resztą na ...wce  ;) , nie każda motorówka potrafi  dogonić . Jak wyłoni się z mgły , czy chmury deszczowej  na twoim kursie , to gatki mogą być mokre i dobrze jak od zawartości żołądka , bo w innym przypadku zbierać resztki będą nurki  :( . I z całą pewnością mogę Ciebie kolego zapewnić że z 7-10 piętra taki radar widzi bardzo daleko ale twojej łupiny z plastyku nie koniecznie , a jak już jest blisko i może widzieć to jesteś po za zasięgiem dla tego że promień radaru ma 12-18 stopni . To że przeleciał motorówkę może nawet nie podejrzewać . Te z nich co pływają regularnie i wiedzą gdzie są skupienia to uważają na łabędzi ( motorówki ) . Ale nie wszyscy pływają regularnie , słyszałem kiedyś rozmowę dwóch Litwinów na radio  , jeden mocno narzekał że stwarzamy dla nich problemy . To tylko jeden z kilku przykładów kiedy jest potrzebny radar . Nawet w dzień jak taka sztuka mija łódkę na dość bliskiej  odległości a stoisz w dryfie bo łowisz rybkę ( nie na torze ) , to mrówki po plecach . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś na Bałtyku płynelismy 8,5m jachtem na Bornholm,  wiatr siadł i na dieslu pyrkalismy na północ.  Była lekka mgła, i mżawka. Herbata z rumem na rozgrzewkę i dalej pyr, pyr...

Aż się przysnelo mi przy rumplu w środku nocy. Obudził mnie przeraźliwy dźwięk syreny,  oglądam się za siebie a za mną ściana świateł...  Cicho z zaskoczenia. Kolos do Szwecji. Bezglosnie nas wyprzedził.  W ostatniej chwili odbiłem bo by nas zmielił i popłynął dalej... Już nie spalem do końca wachty. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wtrącę, po co radar na zatokę?

Na 5-cio metrowej jednostce?

A wiesz z jaką prędkością idą kontenerowce i resztą na ...wce  ;)

 

Radar na Zatoce?

To już nawet ustawodawca, który z reguły jest bardzo "opiekuńczy" i wydaje akty prawne "dla naszego dobra" ;) nie wymaga w żegludze osłoniętej posiadania radaru.

 

Ale skoro uważasz, że radar jest wyposażeniem niezbędnym na kilkumetrowej jednostce, to na samym początku uściślijmy pytanie autora, a w szczególności akwen, którego to pytanie dotyczy.

Pytanie jest o Zatokę (jak mniemam Gdańską).

Mogę jedynie się domyślać, że autorowi chodzi o Zatokę w jej "potocznym" ujęciu geograficznym, a więc o akwen ograniczony Mierzeją Helską i linią Hel-Gdańsk, lub nieco dalej Hel - ujście Wisły, a może nawet Hel - Krynica Morska, a nie o "prawdziwą" Zatokę Gdańską, która to faktycznie jest zatoką, której północną granicę wyznacza linia prosta łącząca przylądek Rozewie z przylądkiem Taran.

 

Zatoka%20Gda%C5%84ska%20i%20Zatoka%20Pucka.jpg

 

Przyjmijmy, że jest to założenie prawdziwe.

 

Popatrzymy zatem na mapę, w których to miejscach te pędzące kontenerowce i inne "...wce" można spotkać.

Jak widać nie ma tych miejsc zbyt wiele - ba - są raptem tylko dwa:

 

1) „TSS – W” – System rozgraniczenia ruchu mający swój początek 5 Mm na NE od pławy HEL prowadzący następnie do pławy GN i odpowiednio do pław GD lub NP.

2) „TSS -E” – System rozgraniczenia ruchu, mający swój początek 4Mm na NW od pławy ZN prowadzący do pławy ZS.

 

http://www.umgdy.gov.pl/wp-content/uploads/2014/06/IRM-system-rozgraniczenia.jpg

 

Nie muszę chyba mówić, że my pływając "drobnicą" powinniśmy się trzymać z daleka od tych dwóch tras, a jeśli musimy je przecinać, to powinniśmy robić to ze szczególną ostrożnością, przecinać je  możliwie szybko i pod kątem prostym.

 

Czy do tego potrzebny jest radar?

Wątpię.

 

Pójdźmy zatem dalej i popatrzmy z jaką to niebotyczną prędkością "idą" kontenerowce na podejściu do portów w Gdyni czy do Portu Północnego. Weźmy pod lupę Przepisy portowe (ZARZĄDZENIE Nr 5 DYREKTORA URZĘDU MORSKIEGO W GDYNI z dnia 20 lutego 2013 r.), w których np. dla portu Gdańsk czytamy:

 

§ 101. 1. Statki powinny poruszać się z bezpieczną prędkością, zgodnie z "m.p.z.z.m", nie większą niż:

1) na redzie - 7 węzłów;

2) na Motławie od Haka Polskiego począwszy w górę rzeki - 4 węzły;

3) na pozostałych akwenach portowych:

a) dla statków o długości poniżej 50 m i zanurzeniu nie przekraczającym 3,0 m - 7 węzłów;

b) dla innych statków - 6 węzłów;

c) dla zespołów holowniczych - 4 węzły.

 

Z powyższego zarządzenia widać wyraźnie, że maksymalna prędkość ograniczona jest do 7 węzłów, czyli... do niecałych 13 km/h. Z taką prędkością, to mój sąsiad rano biegnie truchtem po bułki :-)

 

Reasumując.

Do pływania po Zatoce jednostkami rekreacyjnymi radar nie jest urządzeniem niezbędnym.

Nie jest urządzeniem dla nas wymaganym przez ustawodawcę.

Dla własnego bezpieczeństwa dużo lepszym rozwiązaniem jest chociażby odbiornik AIS, który można kupić już za kilkaset złotych, co stanowi nikłą część tego, co musielibyśmy wydać na zakup prądożernego radaru, że o nauczeniu się jego prawidłowej obsługi nie wspomnę.

 

Pozdrawiam serdecznie i zapraszam wszystkich na Zatokę!

Tutaj naprawdę nie ma fal "jak domy", a olbrzymie kałamarnice nie wciągają żeglarzy pod wodę. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego  po prostu chcesz  podyskutować ? No oki masz racje , pływaj nawet z latarką bo wcale nie musisz nawet mieść oświetlenia  ;) . Musi i warto to  wielka różnica . Radar nie jest obowiązkowym ale jak ktoś regularnie pływa  w warunkach ograniczonej widoczności to WARTO mieć,  temat o tym ! Przytaczasz przepisy portowe ? A co oni mają wspólnego z Bałtykiem i rejonem poza portem ? A w realu mapkę AIS włącz na necie i zobacz prędkości z jakimi pływają statki po Bałtyku i zatoce . Ais dobry wybór Krzysztof ( saradog ) wie co mówi bo najlepiej z nas wszystkich na tym zna się .

 

P.s w momieńcie pisania postu : Skandinawia  IMO 7826788 Kurs 187.4° Prędkość 15.9 kn Obecnie zanurzenie 5.8 m pozdrawiam  ;) . Wiem że Ty na wiosłach szybciej pływasz , niestety ja tak nie potrafię .

STENA SPIRIT

GDY / KAR / GDY / Jan 22, 17:50

Kurs 309.3° Prędkość 17.4 kn Obecnie zanurzenie 6.4 m

Gross tonnage 39193 t Rok budowy 1988 IMO 7907661

 

P.s2 Uczepiłeś się radaru , a nie przeszkadza Ciebie kolego że AIS jest obowiązkowy dla statków handlowych powyżej 300GT  i jednostek rybackich powyżej 15 m. :D

i co też rekomendujesz :P czy chodziło o to że nie pływamy  to chociaż pogadamy  ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do prędkości na torach podejściowych na zatoce  to niestety ale SeaVenti jesteś w błędzie nie mam tu na myśli przepisy  tylko życie pływam tam bardzo często i widzę na moich zabawkach z jakimi prędkościami idą nieco więksi norma to 15kn zwalniają dopiero na środku,, małej" zatoki zobacz zrzut ekranu z marinetraffic z jaką prędkością podchodzi jednostka Tallin do Gdyni spadła mu do 8,9kn ale z 3mile wcześniej miał jeszcze ponad 12kn (stan na godz 9AM 2015-01-22) i tu chyba komentarze są zbędne , nie mam czasu siedzieć  a na pewno wyłapał bym np. promy wychodzące z Gdańska z jaką one prędkością idą  .

 

Temat radar czy są prądożerne może ale to takie bardzo stare nowe to prądy rzędu 2,5/3,5A .

Obsługa i interpretacją radarów nowej generacji jest banalnie prosta a obsługa uproszczona do minimum (to nie te radary jakie są na profesjonalnych jednostkach z przed 10/15lat) .

 

Ostatni temat AIS sam odbiornik to moim zdaniem gadżet(inwalida) na jachcie. Sternik prowadzący jednostkę obserwuję wszystko co się dzieje w okół niego , i wielki kontenerowiec wypatrzy , a idea jest taka aby nasz drobnoustrój zobaczył kapitan poważnej jednostki i nie tyle że zmieni kurs ale dmuchnie po sygnale który na pewno usłyszą wszyscy którzy są na jego kursie z odległości minimum 2mil .

talin.thumb.jpg.63182634d5d1ee74a24fdee16070f89b.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...