7mka Opublikowano 3 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 3 Listopada 2012 Witam zima za pasem więc troszkę postanowiłem odnowić moja łódeczkę Na pierwszy strzał poszły skrzynki od foteli ,bedzię nowa skaj na skrzynkach myślę o jakieś jasnym kolorze :),oraz zainpregnike drzewo które nie jest w złym stanie i jeszcze orginalne :P w jednym miejscu się rozeszło więc trzeba będzie skręcić i skleić Przygoda po pływaniu i bocznej fali :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
7mka Opublikowano 4 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2012 Panowie czym zaimpregnować to drzewo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hrvat Opublikowano 4 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2012 Ja postanowiłem dokładnie przesuszyć, przeszlifować i przeciągnąć topkotem. Jestem w trakcie na ile temperatura w garażu pozwala. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sławek Sea-Line Opublikowano 5 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2012 Ja proponowałbym takie rozwiązanie, jako że drewno dawno nie było lakierowane co widać na zdjęciach. 1- oszlifować i naprawić wszystkie uszkodzenia. 2- zagruntować (2-3 warstwy) podkładem epoksydowym do drewna (rozcieńczony odpowiedni 30%,15%5%) 3- pomalować lakierem poliuretanowym bezbarwnym lub kolorem według życzenia.. Ja postanowiłem dokładnie przesuszyć, przeszlifować i przeciągnąć topkotem. Jestem w trakcie na ile temperatura w garażu pozwala. malowanie topkotem to chyba nie najlepsza wersja rozwiązania, jest gęsty przez co nie będzie penetrował dokładnie drewna tworząc tylko i wyłącznie wierzchnią warstwę. Drewno nadal będzie pracowało a pod wierzchnią warstwą półprzepuszczalnego topkotu dalej będzie narażone na działanie wody czyli zabezpieczenie nie najlepsze. inną sprawą jest estetyka wykonania powłoki z topkotu, ale to już kwestia gustu. sławek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
7mka Opublikowano 5 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2012 No dobra zrobię tak oszlifuję naprawie i podkład epoksydowy :) ,i czy lakier jest mi zbędny bo i tak będę obijał skają skrzynkę . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sławek Sea-Line Opublikowano 5 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2012 epoksyd, w tym również podkład do drewna na jego bazie nie ma odporności na działanie promieni UV czyli popularne słoneczko. jeżeli zabezpieczany element nie jest narażony na jego działanie, wierzchnia warstwa poliuretanu odpornego na UV jest w takim wypadku zbędna i przyniesie tylko dodatkowe koszty oraz nakład pracy. W przypadku gdy cały element będzie osłonięty, odpuściłbym sobie pokrywanie dodatkowymi warstwami a ewentualnie nałożył dodatkową warstwę epoksydu, wszystko jest zależne od chłonności drewna, bo im bardziej je nasączymy tym dłużej będzie nie będziemy musieli poprawiać tego elementu. sławek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
7mka Opublikowano 5 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2012 Słoneczko tam nie będzie docierać :) wiec ten podkład będzie dobry, czy tylko podkładem starczy ? mogę pomalować kilkakrotnie ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 5 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2012 Moim zdaniem, jeżeli drewno będzie osłonięte/ zamknięte to najbardziej odpowiednim materiałem będzie impregnat do drewna. 1. Głebokopenetrujący 2. Impregnat zabezpieczająco konserwujący Np. sadolin, drewnochron, altaxin itd. Drewno powinno oddychać. Inaczej zbutwieje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
7mka Opublikowano 5 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Listopada 2012 Moim zdaniem, jeżeli drewno będzie osłonięte/ zamknięte to najbardziej odpowiednim materiałem będzie impregnat do drewna. 1. Głebokopenetrujący 2. Impregnat zabezpieczająco konserwujący Np. sadolin, drewnochron, altaxin itd. Drewno powinno oddychać. Inaczej zbutwieje. Cześć będzie pod skają reszta jak na fotkach to co czarne będzie pomalowane poczytam jeszcze o tych impregantach :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sławek Sea-Line Opublikowano 6 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2012 wybór zabezpieczenia drewna przed skutkiem działania wody jest bardzo duży. Sadolin to produkt na bazie benzyn i ropy naftowej, dalej mamy też całą gamę poliuretanów jedo-/ lub dwu-/ składnikowych. Owatrol na bazie olejnej, ostatnio widziałem też lakier "olejny" firmy śnieżka. Odwiedzając pierwszy lepszy sklep osiedlowy zawsze dostaniemy jakiś produkt który możemy użyć. Najczęściej zastosowanie to altanka, płot, okno a na szarym końcu dopiero żeglarstwo i jachting, choć już to się zmienia i są produkty dedykowane. Epoksyd raczej rzadko stosuje się w celach "lądowego świata", jest po prostu droższy, a przysłowiowy Pan Kowalski nie potrafi zmieszać dwóch składników w prawidłowej proporcji, do tego wilgotność, temperatura, etc., po prostu same kłopoty - stąd poszukiwanie prostszych rozwiązań. Nie chcę pisać że te produkty są złe czy niedobre, lecz produkty do drewna na bazie epoksydu, właśnie ze względu na zawartość i właściwości tego składnika wydają się być najbardziej odpowiednie. Epoksydy również pozwalają oddychać drewnu, a prostym przykładem na najwyższą jakość takiego typu produktu jest zabezpieczenie i leczenie LPS z osmozy, które wykonujemy za pomocą odpowiedniej mieszaniny epoksydów (100% zawartości) - nie spotkałem żadnego produktu na innej bazie. Uważam że jak coś naprawiać, to raz ale porządnie, będzie więcej czasu na pływanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 6 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 6 Listopada 2012 Sławek Sea-Line Tak 3Maj!!!! ;D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
7mka Opublikowano 7 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2012 Witam wyczyściłem.naprawiłem , pomalowałem sadolinem widać że ładnie się wchłania i schnie długo 24h i jeszcze wilgotne ale jutro będzie już suche :) i rozbieram druga skrzynkę :) http://imageshack.us/a/img248/9186/20121106145524.th.jpg http://imageshack.us/a/img850/8462/20121106145342.th.jpg http://imageshack.us/a/img708/7223/20121107115111.th.jpg http://imageshack.us/a/img12/827/20121107115148.th.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sławek Sea-Line Opublikowano 7 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2012 Schnie 24H, bo jako produkt jednoskładnikowy musi odparować żeby się utwardzić, więc nie ma czemu się dziwić. Życzę, aby zabezpieczenie wytrzymało obiecane aż do 8 lat, lub nawet dłużej. aby jednak dalej pociągnąć dyskusję o sposobach zabezpieczania drewna, pozwolę sobie wkleić opis zastosowania: "Polecana jest w szczególności do fasad i domków drewnianych, okien, drzwi, mebli ogrodowych, płotów itp." - źródło : http://www.sadolin.pl/produkt/info/sadolin-extra-lakierobejca-impregnujaca :) potwierdza się więc moje wcześniejsze stwierdzenie, że szeroko pojęty jachting w tym przypadku nie jest nawet na szarym końcu wskazań zastosowania produktu. :) Sadolin, jako producent proponuje specjalną wersję do jachtingu:Sadolin Yacht - Lakier Ochronny, zawierający dodatki ochronne UV. Produkt ma bardzo podobny skład chemiczny substancji niebezpiecznych, więc i baza powinna być raczej identyczna, a różnice tkwią w szczegółach.W tym jednak przypadku nie poczytamy już w opisie aż o do 8 latach gwarancji. zapewne dlatego iż warunki użytkowania są zdecydowanie inne. zastanowił mnie również stwierdzenie w opisie producenta "nowoczesne żywice", muszą być to komponenty jednoskładnikowe, prawdopodobnie jakieś monouretany lub akryle, relatywnie tanie i stosowane często w lakierach jednoskładnikowych. W karcie charakterystyki z informacją o składnikach niebezpiecznych (a zawierają one ok 50% składu tego produktu) nie są wymieniane, w związku z tym trudno jest cokolwiek o nich powiedzieć bez przetestowania fizycznego wytrzymałości podczas użytkowania. W przypadku farb epoksydowych zabezpieczających drewno, skład produktu to często zawartość substancji niebezpiecznych sięgający do 100% (np. http://www.sea-line.eu/file/kch/wood.pdf), winne są temu rozcieńczalniki i bardziej zaawansowana chemia. Oczywiście epoksydy nigdy nie będą produktami jednoskładnikowymi, lecz wytrzymałość jedno- w porównaniu do dwu- składnikowych, można łatwo sprawdzić choćby podczas malowania prostym sprayem akrylowym do zaprawek w aucie. Kolejna zasada lakiernika, nigdy nie kładź twardego dwuskładnikowego lakieru na jednoskładnikowy, albo się pogryzie albo odpadnie wraz ze słabszym jednoskładnikowych spodnim lakierem. Dlatego swoją łódeczkę maluję tylko dwuskładnikowymi, fakt trudniej się na nim pracuje, a efekty.... zapewne znajdzie się wielu zadowolonych, korzystających z jednoskładnikowych produktów, każdy ma swoje przekonania i jeżeli wybrane zabezpieczenie działa, to nic mu zarzucić nie można. może warto by popisywać działanie produktów do drewna, tak jak to jest w temacie o antyfoulingu, gdzie czekam na opis działania antyfoulingu Sea-Line. :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 7 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2012 Nikt nie chce kwestionować zalet epx ale drewniane jachty , nawet te budowane dzisiaj, wewnątrz zenzy są impregnowane a nie lakierowane. Powód jest znany od dawna. Suche butwienie drewna. Drewno w środowisku wilgotnym musi mieć ,,otwarte" pory w celu dostępu tlenu. Inaczej beztlenowce zrobią z niego czarną mąkę. Lakiery te pory zamykają. Od zewnątrz jak najbardziej lakiery, nawet chemoutwardzalne. Ale jednoskładnikowe/olejne są lepsze dla żywotności drewna. Nie jest to tylko moja opinia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 7 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2012 No, ale łódka to nie płot ;) Czy może czegoś nie odróżniam :( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
7mka Opublikowano 7 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2012 To nie tyle co wysycha co wchłania się w drzewo myślę ze będzie lepiej jak było tam gdzie niby wyschło i nie brudzi to drzewo jest wilgotne takie sprawia wrażenie i nie powłoki lakieru zapewne drzewo bedzie oddychać :) Sadolin extra Zapewnia do 8 lat ochrony drewna; odporny na wszystkie czynniki atmosferyczne; tworzy trwałe, niełuszczące się powłoki (łatwa renowacja) odporne na biokorozję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 7 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 7 Listopada 2012 No, ale łódka to nie płot ;) Czy może czegoś nie odróżniam :( Jakoś to Twoje odróżnianie jest mało wnikliwe ;) O badeplattform'ach słyszałeś??? Te nie są lakierowane tylko impregnowane. Sikkens też robi lakiery i farby dla budownictwa a przecież obora to nie samochód ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zibi Opublikowano 8 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2012 Tą oborą mnie przekonałeś! :D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hrvat Opublikowano 8 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2012 malowanie topkotem to chyba nie najlepsza wersja rozwiązania, jest gęsty przez co nie będzie penetrował dokładnie drewna tworząc tylko i wyłącznie wierzchnią warstwę. Drewno nadal będzie pracowało a pod wierzchnią warstwą półprzepuszczalnego topkotu dalej będzie narażone na działanie wody czyli zabezpieczenie nie najlepsze. inną sprawą jest estetyka wykonania powłoki z topkotu, ale to już kwestia gustu. sławek Przekonałeś mnie, aczkolwiek tylko do odejścia od topkotu na rzecz Altaxu i Vidaronu. Jedna kwestia niezaprzeczalna. W porównaniu z topkotem drewno napuszczone i przejechane lakierobejcą wygląda przy topkocie jak nowe 1000$ :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 8 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2012 Osobiście lakierobejcy bym nie polecał. Natomiast jako zabezpieczenie przed ,,wypłukiwaniem" impregnatu zastosowałbym mocno rozcieńczony lakier, kompatybilny z impregnatem(wewnątrz skrzynek) . Wiąże się to z dwukrotnym malowaniem. Po pierwszym musi być lekka przecierka papierem ściernym. Drewno w tym przypadku i tak ma być osłonięte dermą więc walory estetyczne idą na bok. Derma też dobrze gdyby pozwalała na jakiś ,,przeciąg i drenaż" ewentualnej wilgoci. Jakieś otworki przy podłodze i u góry przy siedziskach. Na łodzi cała woda powinna iść w jedno miejsce- zenzę. Nie może stać po zakamarkach. No chyba, że ktoś lubi pieczarki. Szpigaty(drożne) to temat olewany coraz częściej przez ,,stocznie" tak jak mycie nóg pod kolanem. Widać dopiero jak mamy problem. I najważniejsze : 1 nie stosuj zszywek żadnych innych jak nierdzewne. W hurtowniach tapicerskich dostaniesz bezproblemowo 2 sklejka pod siedziskami musi pozwolić oddychać gąbce a więc musi mieć ponawiercane otwory (kilkanaście szt min fi 8) siadając wyciskasz wilgoć , wstając dostarczasz świeżego luftu czyli mimo woli wentylujesz gąbkę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
7mka Opublikowano 8 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2012 O tych dziurkach myślałem choć pod starą dermą nie widziałem pleśni i jakiś innych zjawisk choć żadnej gąbki nie było i chyba nie będę jej stosował zszywki jak najbardziej nierdzewne ,od sirodka ma jak oddychać jest otwór boczny,góra nie dolega idealnie do siedzenia , siedzisko jest w jednym miejscu wyżej więc wentylacja jest Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Hrvat Opublikowano 8 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2012 Osobiście lakierobejcy bym nie polecał. Na początek przelałem 3 krotnie preparatem gruntującym z Altaxa, który wg specyfikacji nadaje się na mostki i pomosty. Przedwczoraj poszła 1 warstwa lakierobejcy i tak jak napisałem skrzynki wyglądają doskonale. Docelowo będą 3 warstwy lakierobejcy chyba że po 2 warstwie przestanie się całkowicie wchłaniać. Nie sądzę by to zabezpieczenie nie spełniło wymagań dla moich potrzeb, czyli 3 tygodni w chorwackim słońcu i ewentualnie bryzy z morza lub odcieków ze spodenek po kąpieli. Skoro płot ma wytrzymać 5 czy 8 lat stając na deszczu i w śniegu to te skrzynki wytrzymają mi 25 a po takim czasie to z tego RIBa co najwyżej nierdzewne śruby zostaną ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
7mka Opublikowano 8 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2012 Witam z małego remonciku robi się średni remoncik :) Wygląda nie tak źle ;) http://imageshack.us/a/img832/6423/20121108125043.th.jpg Otwory do oddychania gąbki na siedzeniach http://imageshack.us/a/img407/315/20121108125817.th.jpg Pod dywanem miałem troszkę wilgotno więc postanowiłem zdjąć wykładzinę i tak wyszło że wszystko zdjołem :D :D http://imageshack.us/a/img163/113/20121108130647.th.jpg Wygląda nie tak źle ;) http://imageshack.us/a/img850/9338/20121108130300.th.jpg http://imageshack.us/a/img836/7805/20121108131733.th.jpg http://imageshack.us/a/img812/7440/20121108131017.th.jpg http://imageshack.us/a/img338/9218/20121108133729.th.jpg http://imageshack.us/a/img94/913/20121108133755.th.jpg http://imageshack.us/a/img526/5229/20121108135615.th.jpg http://imageshack.us/a/img805/7082/20121108134004.th.jpg http://imageshack.us/a/img811/9499/20121108135318.th.jpg http://imageshack.us/a/img694/8617/20121108135336.th.jpg Małe niespodzianka moneta z roku 1970 ;D ;D ;D http://imageshack.us/a/img689/9453/20121108130824.th.jpg http://imageshack.us/a/img805/9114/20121108130833.th.jpg Wykładnie już nie wróci na swoje miejsce ;) http://imageshack.us/a/img829/6716/20121108133850.th.jpg Dobrze że zima długa :D :D odkryłem jakiś stycznik w manetce i wydaje mi sie ze jest to od kontrolki załączonego biegu ma 3 wejścia i nie jest podłączone będę chciał to uruchomić ale to potem :) ,ale jakiś schemacik podłączenie chętnie bym zobaczył może ma ktoś jakis pomysł ,gdzie masa plus minus itp . http://imageshack.us/a/img210/7338/20121108134750.th.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sławek Sea-Line Opublikowano 8 Listopada 2012 Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2012 oczywiście drewno musi oddychać, drewno musi być przesączone aby zostało prawidłowo zabezpieczone. Wszyscy piszecie o produktach jednoskładnikowych, Ok są prostsze w użyciu i może tańsze. W pierwszym poście tego tematu napisałem: dwie / trzy warstwy rozcieńczone odpowiednio 30%, 15% i 5%. Odnoszę wrażenie że mylnie traktujecie Podkład epoksydowy do drewna, który choć zawiera epoksydy, nie jest żywicą mającą zupełnie inną konsystencję i do czego innego zaprojektowaną. Często też :schnąć - utwardzać, podkład - preparat gruntujący, to niby to samo ale często oznacza zupełnie coś innego. Podkład epoksydowy jest całkowicie płynny, maluje się nim jak zwykłym lakierem na dowolnej bazie, a dodatkowe rozcieńczenie pozwala mu penetrować głęboko powierzchnię. To iloma warstwami zapuścimy drewno zależy od chłonności drewna i naszej pracy w to włożonej. Wiadomo że każda dodatkowa warstwa do lepsze zabezpieczenie. Epoksydy w postaci podkładów zachowują się dokładnie tak samo jak inne produkty, tak samo działają i zabezpieczają tworząc barierę dla przenikania wody. Główną różnica są właściwości poszczególnych składników użytego zabezpieczenia, chyba nie ma sensu prowadzić dyskusji o zaletach epoksydów w spotkaniu z wodą. W farbach jednoskładnikowych nie spotkacie epoksydów, co najwyżej składniki utwardzane przez odparowanie rozcieńczalnika, a na temat różnic, wad czy zalet, spierać się można bardzo długo. raczej ciężko będzie wygrać z epoksydem lub choćby dwuskładnikowym lakierem poliuretanowych, który też możemy użyć po odpowiednim rozcieńczeniu jako warstwę podkładu, wchłoniętą przez drewno. P.S nie wiem czy dobrze zrozumiałem (jeśli źle to przepraszam), ale twierdzenie że drewno nie będzie oddychać po podkładzie epoksydowym i zbutwieje, jest jak dla mnie lekko naciągnięte ... dlaczego jachty pomalowane antyosmozą zawierającą 100% epoksydu dalej mają wodę w zęzie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
7mka Opublikowano 8 Listopada 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Listopada 2012 Sławek masz całkowitą rację ale ja nie buduję nowej łodzi by tak zabezpieczać jeśli bym budował nową twoje wskazówki by były bardzo cenne . Może innym się to przyda jak będą odbudowywać całą podłogę jak dla mnie to co robię i zabezpieczam jest na wystarczającym poziomie i mnie zadowala w 100% doskrobałem się do podłogi i teraz mam dylemat czy cos w tym kierunku robić ,bo nie wygląda to źle może pociągnę bosmanem ale nie wiem czy ma to sens PS Bosman zabezpiecza przed osmozą ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.