Skocz do zawartości

Evinrude 90KM/2007 trudne odpalanie, aku ok.


Mrek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Jak w temacie:

Silnik nie chce odpalać pierwszy raz w danym dniu, po nocy.

 

Akumulator BOSH, ładowany i sprawdzony dwoma różnymi przyrządami w stacjach obsługi, daje nawet więcej prądu niż nominalnie.

Sprawa wyszła w Chorwacji, więc nie jest to problem temperatury, bo w nocy bywało 20+ stopni.

Po powrocie identycznie sytuacja wygląda w PL, przy niższych temperaturach.

 

 

A tak to wygląda w szczegółach:

Podczas pierwszego odpalania pompuję paliwo - gruszka robi sie twarda - pompuję nawet jeszcze więcej, już na twardej gruszce.

Przy próbie odpalenia kręci przez sekundę rozrusznikiem, nie zapala.

Znowu pompuję, znowu kręci, nie zapala.

Tak kilka razy.

 

Z braku lepszych pomysłów ciągle podpompowuję gruchą paliwo.

W końcu za 3 - 4-tym razem słychać, że już, już prawie odpala, a po kolejnym podpompowaniu i zakręceniu odpala.

 

A jak już odpali, to cały dzień jest ok.

Nawet po kilku godzinach przerwy - pali za pierwszym razem.

Nie gaśnie, nie dławi się, trzyma obroty, jest ok.

A na drugi dzień rano - od nowa zabawa.

 

Nie chcę wykończyć rozrusznika wielokrotnymi próbami odpalania.

Wygląda na problem z paliwem, ale może to tylko wygląda, bo nie mam czego innego się chwycić.

 

Jak zapali, to i obroty i szybkości ma ok. nie mam zastrzeżeń.

A może to świece?

Nie wiem, czy to objaw zestarzenia się świec?

 

A może paliwo się cofa i układ się zapowietrza?

 

Proszę o porady doświadczonych kolegów.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 242
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Myślę że każdy silnik na pierwsze odpalenie po nocy potrzebuje ssania. 20 st. C czy nawet 30 to nie jest normalna temperatura dla silnika. Ssania używałem również w Cro niezależnie czy to była Yama 15 Ps, Mercury 40 Ps czy Honda 20 Ps. Czasem po dłuższym plażowaniu też trzeba było użyć ssania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi.

Nie, nie używałem dotychczas dźwigni "ssania", którą mam przy manetce.

To "ssanie" jest określone w podręczniku użytkownika jako:  Fast idle lever (warm-up)

Ale na innej stronie piszą, żeby przed startem opuścić ją do położenia zerowego, bo inaczej silnik zostanie odpalony w tzw. "SAFE mode" czyli trybie awaryjnym.

No i w sumie to już nie wiem, czy używać tej dźwigni, czy nie.

[/size]To jest E-Tec jak Jaceksu79 zauważył. Uwaga o nieszczelności układu paliwowego wydaje mi się słuszna, choć nie widzę nigdzie, gdzie mogę dojrzeć, kropli benzyny.

Nie mam możliwości, bez rozebrania pokładu, dostania się do baku, jest pod nim. Widzę przewód paliwowy w tylnej bakiście w okolicach gruszki, oraz czujnika przepływu paliwa, Garmin GFS10, który jest wmontowany w szereg na linii paliwowej.

Potem przewód wraz z innymi znika pod pokrywą silnika.

A może przy filtrze paliwa coś się roszczelniło?

 

 

Jak sprawdzić szczelność układu paliwowego?

 

 

O świecach i indeksowaniu wiem, pytałem w sumie jakie są objawy ich niedyspozycji, jak często je zmieniać lub sprawdzać.

Ale skoro jak już odpali to wszystko jest ok, to chyba nie świece?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłącz na małym przenośnym zbiorniku i zobacz co będzie się działo po nocy.

Podniesienie na manetce dźwigni przed rozruchem powoduje przejście silnika w tryb serwisowy konserwacji. To nie jest żadna dźwignia ssania tylko ręczny gaz. Ale widząc, że nie wiesz co to jest to możesz też mieć problemy z wtryskami już jako iż nie przeprowadzałeś zimowych konserwacji która trwa 5 minut i jest wymagana dla tych silników.

Paweł ten silnik nie ma żadnego ssania. To jest bezpośredni wtrysk paliwa. Dawkowanie paliwa odbywa się na podstawie mapy wtrysków. Czy silnik ma błędy można zobaczyć to testerem do etec-a oraz jak jest błąd twardy to powinno to wyświetlić jako check na tacho.

Jakiego oleju używasz?

ale tak jak pisałem - telefon do przyjaciela czyli do mnie  ;D

 

PS. 300mth świece powinny bez problemu wytrzymać

 

Gdybyś miał możliwość dostarczyć sprzęt do mnie to bardzo dokładnie byśmy go obadali. Bo tak na forum to wiesz  :) etec może mieć 1001 przyczyn takiego zachowania  ;D a i tak uwielbiam je najbardziej na świecie  8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba sprawdzić ,,wysokie" ciśnienie paliwa. Pompowanie gruszką nie ma na to wpływu.

Odpowietrzyć układ, sprawdzić ciśnienia (cała procedura). Może pompka el. już ma dość i robi bokami.

Diody na kompie też wypadałoby sprawdzić czy z elektroniką wszystko jest O.K.

Ale na początek manual jako lektura do poduszki.

 

ETec90Vapor.jpg.6d2f8f479a5b69f43b3e2fe54dc387f7.jpg

EMMEtec.jpg.f112e982f345d36dc384f2c9e597a2e5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miki -  nie miał by mocy na wysokich obrotach gdyby pompa wysokiego ciśnienia siadała

nic raczej te diody jemu nie dadzą, bo jak już by coś wskoczyło to 1200 obr i koniec

to może tez być już kulawy wtrysk.

Ale za dużo zgadywania  :)

Wolne obroty by raczej kulały i właśnie problemy z odpalaniem. Ale za każdym razem???

Tam są trzy różne napięcia i o bałagan nie trudno. Dlatego warto sprawdzić jak diody świecą.

A może tylko filterek w pompie , a może zapowietrzanie układu wtryskowego, a może paliwo się gotuje w Vapor'rze  , a może regulator ciśnienia, a może ....?

To jest high technology więc ma się co psuć po wyjściu z laboratorium na nasze ekologiczne podwórko  :D

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

układ paliwowy samo się odpowietrza pod warunkiem, że jest szczelny  ;D

Wiem, że jest na EMM są różne napięcia jak np. 14,5 i 55V ale nigdy jeszcze nie miałem z tym problemów.

Tak z ostatniej chwili jak już o tych napięciach - sprawdź na szybko woltomierzem najlepiej bezpośrednio na rozruszniku i masie napięcie podczas kręcenia (!) i napisz jakie masz - TO JEST BARDZO WAŻNE !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłącz na małym przenośnym zbiorniku i zobacz co będzie się działo po nocy.

Ok, sprawdzę, tylko muszę jakiś mały zbiornik wykombinować.

Podniesienie na manetce dźwigni przed rozruchem powoduje przejście silnika w tryb serwisowy konserwacji. To nie jest żadna dźwignia ssania tylko ręczny gaz. Ale widząc, że nie wiesz co to jest to możesz też mieć problemy z wtryskami już jako iż nie przeprowadzałeś zimowych konserwacji która trwa 5 minut i jest wymagana dla tych silników.

Nie wyciągaj pochopnych wniosków ;-)

Procedury zimowania są wykonywane co sezon.

To "ssanie" to informacja od poprzedniego właściciela, używałem go tylko do procedury zimowania silnika.

Jakiego oleju używasz?

Zalecanego przez Evinrude, XD50, od początku taki był używany.

ale tak jak pisałem - telefon do przyjaciela czyli do mnie  ;D

Dzięki, zadzwonię jak sprawdzę kilka rzeczy, ale musi się zrobić cieplej.

PS. 300mth świece powinny bez problemu wytrzymać.

No to chyba jeszcze tyle nie ma, Rok temu miał 190, myślę, że nie wypływałem więcej niż 60.

Podepnę się z kompem i zobaczę. Sprawdzę też, czy są jakieś błędy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

układ paliwowy samo się odpowietrza pod warunkiem, że jest szczelny  ;D

Wiem, że jest na EMM są różne napięcia jak np. 14,5 i 55V ale nigdy jeszcze nie miałem z tym problemów.

Tak z ostatniej chwili jak już o tych napięciach - sprawdź na szybko woltomierzem najlepiej bezpośrednio na rozruszniku i masie napięcie podczas kręcenia (!) i napisz jakie masz - TO JEST BARDZO WAŻNE !

 

Ok, zrobię to przy najbliższej okazji, ale nie w 12 stopniach !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Diody na kompie też wypadałoby sprawdzić czy z elektroniką wszystko jest O.K.

Ale na początek manual jako lektura do poduszki.

Diody na komputerze silnika sprawdzę i dam znać.

"Twardych" błędów raczej nie ma, testy przy uruchomieniu przechodzi bez problemu, diody po kolei gasną na obrotomierzu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie silniki mają ssanie, rozumiane jak zbogacenie mieszanki paliwowej przy zimnym rozruchu. Diagnostyka komputerowa swoją drogą, ale podstawowe sprawdzenie iskry i zasilania nie zaszkodzi. Ja bym zakręcił na zimno a potem wykręcił i obejrzał świece, oczywiście uprzednio sprawdziwszy czy jest dobra iskra!

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie silniki mają ssanie, rozumiane jak zbogacenie mieszanki paliwowej przy zimnym rozruchu. Diagnostyka komputerowa swoją drogą, ale podstawowe sprawdzenie iskry i zasilania nie zaszkodzi. Ja bym zakręcił na zimno a potem wykręcił i obejrzał świece, oczywiście uprzednio sprawdziwszy czy jest dobra iskra!

pzdr

 

@Jacek, który oferuje silniki ETEC i prawdopodobnie również serwisuje pisał aby nie tykać świec.

Nie wiem czemu - moze niech wyjaśni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

XD 50 to nie jest rewelacja ale dopuszczalna do tego silnika - w związku z tym trzeba sprawdzić świece  :) . Ciekawe na jaki olej masz ustawiony - ja polecam xd100 i na taki zawsze ustawiam silniki.

 

Jak w takim razie wykonywałeś konserwację? EMM evinruda jest taki, że wszystko w nim jest zapisywane łącznie z datami konserwacji  ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...