Skocz do zawartości

Evinrude 90KM/2007 trudne odpalanie, aku ok.


Mrek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 242
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

XD 50 to nie jest rewelacja ale dopuszczalna do tego silnika - w związku z tym trzeba sprawdzić świece  :) . Ciekawe na jaki olej masz ustawiony - ja polecam xd100 i na taki zawsze ustawiam silniki.

 

Jak w takim razie wykonywałeś konserwację? EMM evinruda jest taki, że wszystko w nim jest zapisywane łącznie z datami konserwacji  ;D

Ustawiony XD50 i taki używany.

Konserwacja - "zimowanie" silnika zgodnie z kilkupunktową procedurą zgodnie z podręcznikiem (z użyciem dźwigni przy manetce).

O indeksowaniu świec czytałem, sądzę, że sobie z tym poradzę, jeśli będzie taka potrzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli super - powiesz co naprawiłeś

:D

Jacek:

 

 

Nie, niczego nie naprawiam, póki co, jak rozumiem z Twoich sugestii, mam zrobić kilka pomiarów.

I zdam relacje z tego, co pomierzę.

I grzecznie poproszę o dalsze rady.

Dziękuję za dotychczasowe.

Zakładając, że podłączę sprawny, naładowany akumulator, jakiego napięcia mam oczekiwać podczas pomiaru przy próbie rozruchu na rozruszniku?

 

 

 

PS. Augustów to piękne miejsce, odwiedziłem je kilka razy. Szkoda, że tak daleko od Śląska ;-(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli po kolei:

 

1. Podłączam miernik na styki rozrusznika

2. Sprawdzam napięcie, powinno być min. 12V DC

3. Kręcę rozrusznikiem jakbym chciał odpalić

4. Równocześnie podczas pracy rozrusznika obserwuję wskazania multimetru.

5. Napięcie nie powinno spaść chwilowo poniżej 11V

Czy dobrze rozumiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli po kolei:

 

1. Podłączam miernik na styki rozrusznika

2. Sprawdzam napięcie, powinno być min. 12V DC

3. Kręcę rozrusznikiem jakbym chciał odpalić

4. Równocześnie podczas pracy rozrusznika obserwuję wskazania multimetru.

5. Napięcie nie powinno spaść chwilowo poniżej 11V

Czy dobrze rozumiem?

 

Tak dokładnie.

 

PS. Kolega Zibi myli ładowanie (na odpalonym silniku  ładowanie oscyluje od 13 do 14,7 volta) z napięciem jakie jest dawane przez akumulator

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracam z danymi z pomiarów.

Kilka słów o metodzie mierzenia:

 

Podłączyłem miernik do śrub rozrusznika.

Silnik zimny, nie pompowałem gruchą paliwa, bo nie zależało mi na odpaleniu, tylko na kręceniu.

Źródło zasilania: Akumulator Bosch, S4, 74Ah, CCA 680A (ciekawostka - zmierzony po naładowaniu w 2 różnych warsztatach prąd rozruchowy wynosił 750A), w pełni naładowany.

 

Akumulator bez obciążenia: zmierzone napięcie na zaciskach 12.8/12.75V

Najpierw opuściłem silnik, podczas tej operacji napięcie spadło chwilowo do 12.4V, potem wróciło do 12.75V

Kręciłem rozrusznik kilka razy, silnik nie odpalał, jak zwykle, napięcie "złapane" na zaciskach rozrusznika spadało z 12.5 do 10.5 (średnia z 4-5 kręceń), a nawet miernik pokazał na moment 9.2V.

Następnie przepiąłem sondy bezpośrednio na akumulator i tam podczas kręcenia napięcie z około 12.6 spadało do około 11.5.

Dalej nie pompowałem paliwa, ale po 5 czy 6 kręceniu silnik po prostu zapalił, jak to ma w zwyczaju.

Potem odpalałem go z 10 razy i za każdym razem palił "na dotyk".

Sprawdziłem też diody na EMM:

Przy przekręconym zapłonie, silnik nie pracował - świeciły się tylko dwie dolne.

Podczas pracy silnika - wszystkie są zgaszone.

 

 

Podpiąłem mu PC i mogę podesłać raporty do wglądu.

Ogólnie silnik ma przepracowane 226 godz.

Ostatnie "zimowanie" robiłem rok temu, przy 190 godz.

Nie ma żadnych błędów w diagnostyce.

 

 

Widać, że na wyłączniku głównym tracę około 1V, może trzeba go wymienić?

Nie jest oryginalny, może jest za słaby (mogę wysłać zdjęcie), styki raczej czyste.

Ale widzę, że oryginalny, który jest wbudowany w bok bakisty i odłączony, jest większy. Chyba poprzedni właściciel chciał schować główny wyłącznik do bakisty zamykanej na kłódkę i stąd te kombinacje z drugim wyłącznikiem.

 

 

No ale... napięcie napięciem, silnik po kilku kręceniach (5-6) po prostu odpalił (bez pompowania paliwa) i potem za każdym razem palił od razu.

Chyba napięcie mu się nie zmieniło, bo niby dlaczego?

 

 

Proszę kolegów o opinie w świetle tego materiału dowodowego ;-)

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10,5 czy 9,2 nie ma szans aby Ci zapalił (!). Szukaj gdzie tracisz prąd. Możesz zrobić eksperyment i tak rano odpalić ze sznurka - zapali za pierwszym razem. Stawiam na wiązkę manetki lub stacyjkę  :)

Tyle z moich porad na chwilę obecną i na odległość :)

@Jacek:

Ok, ale jak skomentujesz fakt, że za 5,6-tym razem zapalił? I zapala? Przecież to napięcie samo się nie podniosło?

Jakie było takie jest przy np. piątym zakręceniu i potem w ciągu dnia.

 

 

@Gajson:

patrz wyżej, ale co do hebla - tak wymienię.

Kable sprawdzę, może skrócę i wymienię końcówki. Mam nadzieję, że są odpowiednie i oryginalne.

Ten "hebel", który jest teraz podpięty, ma coś koło 250A chwilowego, podczas gdy oryginalny miał ponad 1000A. Nie wiem, ile prądu bierze podczas rozruchu 90 Etec, ale w dokumentacji stoi, że aku ma być 800 CCA, a mój ma nominalnie 640.

Może faktycznie jest za słaby?

Zmierzę ten prąd rozruchu cęgami.

 

Tylko a'propos prądu to ciągle nie rozumiem, że skoro aku jest za słaby, kable, hebel i spada napięcie, to czemu silnik odpala po 5-6-tym zakręceniu?  Przecież może być tylko gorzej, napięcie i wydajność prądowa nie rosną z kolejnymi odpaleniami, no nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem Tobie, że nie  :) wiem co się dzieje u Ciebie za 5-tym razem

Ale daję Tobie pewność, że jak masz spadek do 10,5 volta podczas kręcenia to emm nie da sygnału na cewki zapłonowe, a co za tym idzie iskry. Czasami może zdarzyć się, że jak puszczasz kręcenie ( skok napięcia) to może przypadkiem załapać i odpalić.

Popatrz przy tym kręceniu czy jest iskra - na 10,5V nie będzie

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nie ma błędów to trzeba szukać przyczyny tam gdzie EMM nie zagląda. Stawiam na ciśnienie paliwa i cały układ wtryskowy. Na wszelki wypadek sprawdź czy podczas kręcenia jest iskra. Wystarczy sonda diodowa za (2 dychy na allegro http://allegro.pl/lampa-stroboskopowa-do-ustawienia-kata-zaplonu-i4645253484.html ).

Wtryskiwacze dostają prąd w odpowiednim czasie i poza tym EMM nic więcej o nich nie wie. Dostają prąd ale czy działają prawidłowo tego już komputer nie powie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miki wtryski sprawdza się bez problemu na odpalonym silniku  ;)

 

Jak jest spadek napięcia przy rozruchu do takich wartości EMM nie zarejestruje błędu. Zarejestruje błąd jak już akku jest całkowita dętką.

Powtarzam jeszcze raz spadek na 10,5 volta powoduje, że emm nie zadziała 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takim spadku napięcia moje Verado w ogóle nie przekręci rozrusznikiem bo elektronika nie pozwoli a mam go cztery lata i nigdy nie kręciłem dwa razy nawet po zimie natomiast fakt ten jest zarejestrowany jako błąd.

Oprócz kluczyka mam też starter który przejmuje rolę po naciśnięciu i kręci bardzo krótko i koniec jeśli by były problemy z rozruchem. Kiedyś już o tym pisałem ,używam tylko aku Optima  zaczęło szwankować bo było 7 letnie w serwisie akumulatorów stwierdzono że jest ok.

Laduje się trzyma prąd a następnego dnia otrzymałem telefon że szmelc ja rozumiem że twoje aku kręci bez opamiętania ale przyczyny należy szukać w kierunku prądu rozruchu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK,

dziękuję kolegom za sugestie.

 

 

To może tak:

1. podepnę aku bez tego hebelka co to 1 Volt zabiera i spróbuję odpalić, mierząc napięcie na rozruszniku oraz sprawdzając występowanie iskry podczas rozruchu sondą

2. spróbuję szarpnąć sznurkiem

3. skombinuję mocniejszy akumulator

Kłopot w tym, że prób mogę zrobić kilka do czasu, aż nie zacznie odpalać, bo potem już odpala.

Szkoda, że nie zmierzyłem napięcia na rozruszniku podczas udanych prób odpalania.

Zrobię to następnym razem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem ile ich tam jest ale po prostu wyjmij i włóż z powrotem.

http://www.justanswer.com/boat/4xnbj-90-horse-evinrude-etec-2006-model-saltwater-edition.html

 

@mikijet:

Dzięki za ten link, inspirujący.

Tylko nie wiem dlaczego niektóre punkty w opisie diagnostyki są zastąpione przez "XXXXX".

No i tak w sumie to muszę się domyślać, co odpowiadający miał na myśli.

Czy możesz mi pomóc w ustaleniu, co znajduje się pod "XXXXX"-sami?

Tłumaczenie nie jest potrzebne, tylko numery punktów pomiarowych zgodnie z rysunkiem.

 

 

Drukuję sobie też stosowne fragmenty podręcznika serwisowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba tak powinno być :

 

Check the fuses in the PDP (power distribution panel) then check voltage at the starter solenoid # 6 term 12 volts.. Here is a diagram for reference as to the electrical check points for voltage. Check for voltage on the start solenoid yel/red wire #3 while cranking the engine should have 12 volts, if voltage on # 3 and 6 check for voltage on # 1/7 while cranking the engine should have 9.5 volts or better, if voltage is good the starter is bad if no voltage on # 1/7 and voltage on # 3 & 6 the start solenoid is bad. If you have no voltage on #3 then we need to check the key switch for voltage and the neutral safety switch. Post back with questions.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...