edisoniras Opublikowano 24 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2018 Na wstępie do p. Admina: jak już gdzieś było to proszę przenieś , RADAR - po odwiedzeniu targów WW i zapytaniu na stoiskach z RADARAMI - co stanowisko uzyskałem inną odpowiedź. A pytanie brzmiało : czy kupując radar do jachtu trzeba mieć na to jakieś uprawnienia, czy trzeba ten radar gdzieś zgłosić , zarejestrować, uzyskać jakieś pozwolenie itp itd . Jeśli mogę poprosić szanowne grono o wsparcie w tym temacie to bym był wdzięczny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MX Opublikowano 24 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2018 Posiadanie radaru na pokładzie yachtu nie komercyjnego, nie wymaga pozwolenia. Natomiast korzystanie z tego urządzenia wymaga już od operatora stosownego uprawnienia, jakim jest Radar ARPA Operator na poziomie operacyjnym. Warto to mieć aby uniknąć związanych z tym zagadnieniem problemów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adzik Opublikowano 24 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 24 Marca 2018 Czy można prosić o podstawę prawną? Konkretnie wymóg posiadania ww uprawnień w przypadku jachtu rekreacyjnego (nie komercyjnego) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MX Opublikowano 25 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2018 Prosze bardzo. PODSTAWA PRAWNA: Na podstawie art. 68 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z 2012 r. poz. 1068 oraz z 2013 r. poz. 852) oraz na podstawie rozporzadzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2013 r w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji (Dz. U. z dnia 19 sierpnia 2013 r., poz.937). Generalnie mozna to interpretowac na kilka sposobow, natomiast co jest istotne. Jesli Kapitan/armator lodzi Komercyjnej czy tez nie komercyjnej. Doprowadzi do kolizji w ruchu wodnym, to znajda sie tacy w Izbie Morskiej, ktorzy stwierdza iz kolizja spowodowana byla, przez nie zgodne z przeznaczeniem uzycie radaru. Bo rozumiem, ze potrzebny takowy radar jest do zeglugi po zmierzchu, bo umowmy sie w porze dnia raczej nikt nie bedzie z tego urzadzenia korzystal na poziomie rekreacyjnym. Wiem, wiem dodasz za chwilke ze plywa sie we mgle. Ok rozumiem. Ja we mgle pije piwko w porcie :) Ile sprzetu, tyle teori i ile szkolen, tyle interpretacji. Zawsze znajda Haka :) Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
saradog Opublikowano 25 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2018 Przepisu który jednolicie definiuje aby na jednostce nie komercyjnej do używania radaru wymagane jest pozwolenie (uprawnienia) nie mam , ale kiedy ubiegamy się o uzyskanie MMSI dla jachtu w druku RM-S jest rubryka " inne urządzenia nadawcze " i tam wpisujemy radar . Czyli ktoś pomyślał że radar należy zarejestrować(zgłosić) ale na podstawie czego ? Wniosek jeden montujemy używamy i na pewno nie łamiemy przepisów . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MX Opublikowano 25 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2018 Tez tak uwazam. Zastanawiam sie natomiast nad uzytkowaniem VHF. Podobna sprawa a jednak majac przystawke DSC, zobowiazany jestes juz do posiadania uprawnienia SRC (Short Range Communication) a przeciez wiekszosc z nas uzywa radia aby zawolac i zapytac @Zenka czy schlodzil juz pifko :) Idac dalej tym tropem Krzysiek, jak polaczymy wszystko w calosc czyli: VHF, Radar i np: AIS, to generalnie wszystko spiete razem daje nam juz spore mozliwosci a co za tym idzie ktos juz na tym niebawem polozy reke i wymysli szereg szkolen i certyfikatow do uzywania takiego sprzetu. Uwazam ze to kwestia czasu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adzik Opublikowano 25 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 25 Marca 2018 Izba Morska nie może stwierdzić, że powodem kolizji był brak uprawnień skoro nie są wymagane. Może wskazać, że powodem mógł być brak kwalifikacji, ale to nie to samo :-) Do samego VHF też potrzebne świadectwo radiooperatora natomiast zawołać na piwo chyba lepiej przez komórkę/PMR/CB które nie wymagają papierów AIS nie wymaga uprawnień (bezpośrednio) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mikijet Opublikowano 26 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2018 Stawanie przed Izbą Morską to nie to samo co bronić się przed Sądem za pomocą kruczków prawnych. Przyczyna kolizji i dlaczego do niej doszło. Dopiero dalej ustala się udział winy. Lepiej mieć wiedzę na temat obsługi radaru i innych urządzeń niż jej nie posiadać. Jak się narobi pasztetu to nie pomoże żaden przepis zwalniający z obowiązku posiadania papierka. Nie ma tłumaczenia, że nie wiedziałem bo nie musiałem wiedzieć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MX Opublikowano 26 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2018 Dokładnie tak. Nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania. Jak Ci kiedyś przyjdzie stanąć oko w oko z IM, to się szybko przekonasz co oznacza prastare powiedzenie.... Polak mądry po szkodzie. Pływasz po wodach morskich, masz do tego sprzęt, to wyszkol się i załogę żeby uniknąć pasztetu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adzik Opublikowano 26 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2018 Lepiej mieć wiedzę na temat obsługi radaru i innych urządzeń niż jej nie posiadać. Jak się narobi pasztetu to nie pomoże żaden przepis zwalniający z obowiązku posiadania papierka. Oczywiście, nikt tego nie neguje ... tylko trochę zbaczamy z tematu a edisoniras pytał o uprawnienia a nie o wiedzę i umiejętności. Nie ma przepisu zwalniającego, bo nie ma przepisu nakładającego obowiązek. Tak jak saradog to ujął: montujemy używamy i na pewno nie łamiemy przepisów Cytowane Rozporządzenie w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji wymienia ARPA tylko jako jeden z dokumentów potrzebnych do uzyskania dyplomu kapitana,oficera czy szypra - kwalifikacji zawodowych a nie rekreacyjnych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MX Opublikowano 26 Marca 2018 Udostępnij Opublikowano 26 Marca 2018 No niby tak. Tylko w kwestii rekreacji to wygląda tak, że Ty będąc właścicielem (armatorem) stajesz się także dowódcą jednostki pływającej. A że to nie wojsko to nazywają Cię kapitanem i nie stanowi to uzyskane przez Ciebie stanowisko w postaci patentu, tylko sam fakt że dowodzisz w większości przypadków łodzią która z racji na przykład posiadanej mocy zainstalowanego silnika, potrafi zrobić niezły pasztet. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.