Autor Wątek: Bark 330 plany na większy silnik i pływanie po Chorwacji  (Przeczytany 1005 razy)

Sierpień 03, 2018, 00:07:36
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
    • Bydgoszcz
  • Akwen: Wody lokalne
Jestem posiadaczem pontonu Bark 330 z płaskim dnem i leciwym silnikiem Volvo 6km co rozpędza się na jeziorze do 20-24km/h.
W najbliższym czasie wybieram się do Chorwacji popracować w porcie dla polskiej firmy czarterowej i zamierzam jechać samochodem co by pozwiedzać w wolnym czasie i zabrać plywadelko.
 Chciałbym coś szybszego niż 6 km a producent bark 330 zaleca do 8km. Moje pytanie czym się różni ponton 360 który jest,, przystosowany pod 25 km? Czy warto mając jeden ponton kupować drugi?
Czy założenie podłogi z jednego kawałka sklejki i skręcenie z  paweza pozwoli mi na powieszenie np wichra 25 lub Neptuna 23? Od razu odpowiadam na pytanie dlaczego mówię o takim szajsie:
 chodzi mi o wpłynięcie raz w tygodniu ze 100km w miarę budżetowo gdyż nie chciałbym kupować 15 letniego silnika a kupując nowego parsuna 20km i tak poczuł bym niedosyt po jakimś czasie więc pomyślałem co by kupić wichra 30 albo i drugiego na zapas po 500zl i heja a na przyszły rok już coś konkretnego.  Tylko nie wiem jeszcze jak tam z rejestracją i opłatami. I czy mogę mieć większy silnik niż producent mówi.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 03, 2018, 00:14:13 wysłana przez Arczi »
14 tygodni życia i mieszkania na jachtach 14-16m w tym roku by zabrać się za remont 3,5 metrowej motorówki i opływania kujawsko-pomorskich rzek i jezior.

Sierpień 03, 2018, 22:18:45
Odpowiedź #1
  • **
  • Wiadomości: 62
  • SSM - Ważne miasto w Księstwie Mazowieckim
  • Akwen: Adriatyk
Ten ponton Bark 330 to jakaś słaba firma, normalnie powinno dać się założyć silnik do 15kM przy takiej długości pontonu. Przeróbek nie radzę robić, podłoga to nie wszystko jest jeszcze pawęż (jej klejenie z balonami) która poleci w powietrze  razem z dużym silnikiem. Jeśli zdecydujesz się jednak na pływanie po Jadranie ze swoją szóstką, bardzo uważaj na prądy wodne. Może się stać tak, że ten silniczek nie będzie ciebie w stanie wyciągnąć z niebezpiecznej sytuacji.

Co do pytania czy warto zostawić jeden zestaw i dokupić drugi sam musisz sobie odpowiedzieć na to pytanie. Jak to mówią "bogatemu wszystko wolno". Ja bym sprzedał ale to tylko moje zdanie.

Każdy producent pontonu podaje max. moc silnika jaki można założyć na pawęż. Nie radzę zakładać mocniejszego.

Mogę ci poradzić to co kilkanaście lat temu poradzono mi. Jak chcesz się ograniczyć z wydawaniem kasy , to kup "sprawdzonej firmy nowego Chińczyka" i używany silnik markowej firmy. Silnik do którego wszędzie dostaniesz części: Yamaha, Merkury, Mariner, Honda.....

Aby można było pływać legalnie po Jadranie musisz mieć zarejestrowaną łódź, patent motorowodny , to pozwoli wykupić winietę i ubezpieczenie. Ubezpieczenie łodzi w Chorwacji jest obowiązkowe w jednostkach które przekraczają mocą 15kM.


pozd.smoki3
Zajrzyj tu:               http://www.cro.pl/wyjazd-z-wlasna-lodka-pontonem-przeniesione-z-faq-t17857.html

        oraz 

                               http://www.cro.pl/plywanie-pontonem-w-chorwacji-t14035.html

 
« Ostatnia zmiana: Sierpień 04, 2018, 05:25:36 wysłana przez smoki3 »
Ważne miasto w Księstwie Mazowieckim.

https://smoki3.flog.pl/

Sierpień 05, 2018, 18:09:54
Odpowiedź #2
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
    • Bydgoszcz
  • Akwen: Wody lokalne
Sęk w tym że ponton 330 który jest do 8-10 hp ma tak samo wklejona pawez w tuby jak ponton 360 który jest podobno przygotowany na 20km. A przynajmniej ja nie widzę różnicy.
Może niektórzy pomyślą że kombinuje ale jutro kupie na podłogę sklejke 12 mm, wpasuje na sztywno i połącze kontownikami  z paweza i zobaczę koło domu jak to się sprawuje. 
14 tygodni życia i mieszkania na jachtach 14-16m w tym roku by zabrać się za remont 3,5 metrowej motorówki i opływania kujawsko-pomorskich rzek i jezior.

Sierpień 05, 2018, 18:38:40
Odpowiedź #3
  • ***
  • Wiadomości: 249
    • Legnica
  • Akwen: Wody lokalne
Nie tylko same wklejenie ma znaczenie... Zwróć uwagę, że pontony dostosowane do mocniejszych silników mają listwy usztywniające tylną część podłogi. Zapobiega to "łamaniu" pontonu przy dużej mocy silnika.
Sprzęt pływający w trakcie remontu...

Sierpień 05, 2018, 23:03:00
Odpowiedź #4
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
    • Bydgoszcz
  • Akwen: Wody lokalne
Nie tylko same wklejenie ma znaczenie... Zwróć uwagę, że pontony dostosowane do mocniejszych silników mają listwy usztywniające tylną część podłogi. Zapobiega to "łamaniu" pontonu przy dużej mocy silnika.
O jakiej listwie mówisz? O tej na pawezy od środka która trzyma wkładana sztywna podłogę do dna pontonu?
14 tygodni życia i mieszkania na jachtach 14-16m w tym roku by zabrać się za remont 3,5 metrowej motorówki i opływania kujawsko-pomorskich rzek i jezior.

Sierpień 06, 2018, 06:03:43
Odpowiedź #5
  • ***
  • Wiadomości: 249
    • Legnica
  • Akwen: Wody lokalne
http://www.pontony.net.pl/kolibri_akcesoria.php

Zwróć uwagę na różnicę w budowie podłogi typu np306 a 325 do 329
Sprzęt pływający w trakcie remontu...

Sierpień 06, 2018, 12:20:51
Odpowiedź #6
  • **
  • Wiadomości: 62
  • SSM - Ważne miasto w Księstwie Mazowieckim
  • Akwen: Adriatyk
http://www.pontony.net.pl/kolibri_akcesoria.php

Zwróć uwagę na różnicę w budowie podłogi typu np306 a 325 do 329

Szkoda Twojego pisania, są osoby które wiedzą i wiedzą lepiej. Po co zadają pytania, nie pojmuję. Pewien góral mawiał: "Jak się nie przewrócisz, to się nie nauczysz"!
Ważne miasto w Księstwie Mazowieckim.

https://smoki3.flog.pl/

Sierpień 06, 2018, 19:30:39
Odpowiedź #7
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 20
    • Bydgoszcz
  • Akwen: Wody lokalne
Piszę bo myślałem że są tu ludzie którzy potrafią coś więcej niż sprawdzać opisy producenta i które trzymały w ręku narzędzia ale to chyba nie w tym dziale. Wrzucę zdjęcia i film za kilka dni żeby pokazać o co mi chodzi.
14 tygodni życia i mieszkania na jachtach 14-16m w tym roku by zabrać się za remont 3,5 metrowej motorówki i opływania kujawsko-pomorskich rzek i jezior.

Sierpień 06, 2018, 21:24:07
Odpowiedź #8
  • **
  • Wiadomości: 62
  • SSM - Ważne miasto w Księstwie Mazowieckim
  • Akwen: Adriatyk
Piszę bo myślałem że są tu ludzie którzy potrafią coś więcej niż sprawdzać opisy producenta i które trzymały w ręku narzędzia ale to chyba nie w tym dziale. Wrzucę zdjęcia i film za kilka dni żeby pokazać o co mi chodzi.
 


Arczi przez parędziesiąt lat życia trzymałem w ręku nie jedno narzędzie. Mam wykształcenie stricte techniczne, przeżyłem na Jadranie   z rodziną  odrywającą się pawęż razem z silnikiem od pontonu, chociaż jego moc nominalna nie przekraczała dozwolonej przez producenta.  Pan Bóg lub inna istota Wyższa obdarzyła nas wolną wolą. Jak dla mnie możesz wstawiać filmiki ze swoimi innowacjami do woli i pływać czym chcesz. Pamiętaj tylko, że Adriatyk to nie kaczy dołek gdzieś na Ostrówku.
Ważne miasto w Księstwie Mazowieckim.

https://smoki3.flog.pl/

Sierpień 07, 2018, 14:13:33
Odpowiedź #9
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 18
    • Kraków
  • Akwen: Wisła górna
Jestem posiadaczem pontonu Bark 330 z płaskim dnem

 czym się różni ponton 360 który jest przystosowany pod 25 km?

360 ma pompowany kil który usztywnia podłogę i znacząco zmienia właściwości nautyczne pontonu.
Bark BT-330 z pompowanym kilem ma dopuszczalne 15KM, a z płaskim dnem tylko 8KM. Nie można dołożyć kila bo podłoga inna , a sama zmiana desek niewiele da , bo to kil usztywnia całość.

Ja mam Barka 390. W ostatni weekend robiliśmy na Chańczy próbę generalną przed Chorwacją i zapomniałem napompować kil. No takich jaj z pontonem to na wodzie jeszcze nie miałem. Dziób cały czas w górze, płynie tylko w wyporze, zwiększenie obrotów silnik momentalnie wyje bo śruba wyskakuje z wody. Byłem załamany.
Więc kwestia grubości pawęży jest chyba drugorzędna (choć ja swoją wzmocniłem wklejając 15mm sklejkę), raczej kształt dna  i długość nie pozwolą na większe szaleństwo.
Pożycz od kogoś jakieś 9.9 i wypróbuj, ale i tak pewnie będziesz pływał na połowie obrotów.

Sierpień 10, 2018, 09:10:44
Odpowiedź #10
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
    • Kraków
  • Akwen: Wody lokalne
Hej,
Ja pływam na Bark BT-330K
To K oznacza podłogę typu książka, czyli kilka (bodajże 5) paneli ze sklejki połączonych taśmą (tak naprawdę to owa taśma to jakieś PVC zbrojone włóknem, bardzo przypominające to na dnie pontonu). Czyli chyba coś na kształt tego co chciałbyś sobie zrobić. Wydaje mi się, że w Kolibri to jest rozwiązanie popularniejsze niż w Barkach. Teoretycznie mam oznaczenie do 15KM mocy silnika.
Wrażenia z pływania z chińskim silniczkiem 2T 7KM są takie, że podłoga też nie jest wyrarczająco sztywna. Zwłaszcza w 2 lekkie osoby (łącznie ok. 135kg) ponton jest w stanie gdy próbuje wejść do ślizgu, płynie w takim jakby pół ślizgu (ok. 17km/h) i podłoga zaczyna mocno pracować na "zawiasach". Pawęż opiera się na podłodze, więc nie wygina jej za mocno, ale wywiera nacisk na podłogę i to podłoga zaczyna pracować. Zrobiłem sobie właśnie lekkie usztywnienia tych zawiasów z aluminiowych ceowników, ale jeszcze nie miałem szansy przetestować.
Mój wniosek na ten moment jest taki, że prędzej trzeba zmienić ponton niż silnik :)
« Ostatnia zmiana: Sierpień 10, 2018, 09:43:24 wysłana przez lukk »

Sierpień 14, 2018, 17:06:02
Odpowiedź #11
  • Sternik Motorowodny
  • **
  • Wiadomości: 38
    • Zegrze
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Ja w Chorwacji w tamtym roku pływałem takim zestawem. Ponton 3.20 plus silnik mercury 3.5KM i było OK jak panowała zupełna flauta. Przy małych, krótkich falach też dawał radę ale nie oddalałem się od brzegu na więcej niż pół mili.
W Chorwacji są "wredne" wiatry które pojawiają się znikąd i przy małym silniczku zepchną Cię na morze.

Dziś mam ponton również X-Bota tyle 3.80 (to już spore pływadło) a silnik 15KM Suzuki.
Za ten zestaw co na foto zapłaciłem winietę w porcie w Vodicach 105 kun

Sierpień 17, 2018, 10:54:11
Odpowiedź #12
  • **
  • Wiadomości: 88
  • Sternik Motorowodny
    • Poznań
  • Akwen: Warta
Ponton opisany przez autora posta jest to ponton z podłoga rolowaną, książka lub jak kto woli wkładane listwy w taśmy. Zastosowano także słabszą jakość gumy. Nie posiada także kila. Dlatego producent przewidział do podczepu mały silnik dla bezpieczeństwa. Barki z podłogą  sztywną  zabezpieczoną listwami stabilizującymi i kilem są dostosowane do dużo mocniejszych silników zaburtowych. Autora posta nie.


Sierpień 17, 2018, 16:30:03
Odpowiedź #13
  • Nowy Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 12
    • Kraków
  • Akwen: Wody lokalne
Podłogą rolowana a podłoga książkowa to 2 różne rzeczy. Rolowana to tak jak piszesz wąskie listwy wsuwane w szlufki, książka to większe płyty połączone ze sobą paskami gumy. Wydaje mi się, że guma w pontonach bark z wersja rolowana i książkowa jest taka sama, ale z jakiegoś powodu u mnie (przy podłodze książkowej) jest oznaczenie 15KM.