Autor Wątek: Chyba nowe projekty RIBCRAFT leisure 600S i 650S  (Przeczytany 1783 razy)

Styczeń 02, 2018, 09:33:07
  • *****
  • Wiadomości: 2903
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Na forum RIB.net mocno promowali zawsze RIBCRAFT-y.

Za solidność i dzielność. Na moje potrzeby:

1. Za cieżkie już od 5.4m
2. Layout taki PRO - nie leisure (jaki ja potrzebuję)

Z kolei łódki z kategorii leisure były tylko wielkie. A tu dziś proszę



http://www.ribcraft.co.uk/ribcraft-600s-leisure/

Dokładnie to co szukałem:

1. 4 Jockey seats
2. Tylna ławka dla 3-ech osób

Wszystko zależy od masy. RIBCRACT-y produkowali zawsze bardzo ciężkie a tu podana masa 400 kg (pewnie pustej skorupy)
Generalnie poczekam z ustaleniem parmetrów na konta z RIBCRAFT-a

RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 02, 2018, 17:36:31
Odpowiedź #1
  • *****
  • Wiadomości: 1038
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
No faktycznie takiej funkcjonalności chyba szukałeś? ale waga coś nierealna, silnik 150koni będzie ważył więcej niż połowę tego, z trzema osobami z tyłu zatopiło by rufę  :-)

pzdr
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.

Styczeń 02, 2018, 20:03:22
Odpowiedź #2
  • *****
  • Wiadomości: 593
    • Slinfold UK
  • Akwen: UK
No faktycznie takiej funkcjonalności chyba szukałeś? ale waga coś nierealna, silnik 150koni będzie ważył więcej niż połowę tego, z trzema osobami z tyłu zatopiło by rufę  :-)

pzdr

@pawel_wawa ma sluszna racje.
Pozdrawiam
Andre

Styczeń 02, 2018, 20:55:35
Odpowiedź #3
  • *****
  • Wiadomości: 2903
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Ja się nie znam ale co ma waga całości łódki do wyporności jej "pupy" :)

Tuby, komory, szerokośc, ...

Ja obstawiam, że 400 to masa samego kadłuba, z całą resztą pewnie 700 + silnik i płynu = 900-1000

Zresztą analogiczne masy ma bliźniaczy RIBEYE A600

https://ribeye.co.uk/models/a-600

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Moja aktualna łodka ma 800-900 kg w pełnym rynsztunki i zatankowana, gdzie silnik waży prawie 200 kg
I wszyscy siedzimy z tyłu ... Gdyby była wykonana z Carbonu ważyłaby 20-25% mniej (może) ale wyporność miałaby podobną. Nawet bardziej można by ją obciążać bo jej masa wlasna mniejsza
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 02, 2018, 21:15:45
Odpowiedź #4
  • *****
  • Wiadomości: 1038
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Może i się nie znam na ribach(a raczej na pewno), ale wyporność tyłu jest już na oko dużo mniejsza niż dziobu, ten szmel co doliczasz to idzie na minus wyporności a nie na plus, ale i tak nie biorę go pod uwagę. Więc łódkę o wadze 450kg obciążymy 500kilogramami na samym tyle, jakoś mi to dziwnie wygląda, nawet biorąc pod uwagę dużą wyporność ribów.

pzdr
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.

Styczeń 02, 2018, 21:47:45
Odpowiedź #5
  • *****
  • Wiadomości: 2903
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Ale jak ?? Wypornośc tyłu jest dużo większa niż dziobu.

Tył ma szerokość 1,5m i jest zanużony na 0,5m czyli mamy trojkąt zanurzony z tyłu a*h/2 => 0,4m3 (przyjąłem, że tył od rufy to 1m a pewnie mogłem 2m przyjac

Do tego tuby z tyłu są zanurzone do połowy co przy średnicy 0,5m daje Pi*r2*2tuby*1,5m_w_wodzie (tuby wystają prawie 0,5 za pawęż):
0,25*0,25*3,14*2*1,5 = 0,6m3

Łódka ma wyporność 1400kg z czego podejrzewam, że 1000-1100 na tyle własnie ...

Zobacz, że objetość zanurzona w wodzie częsci dziobowej to malutka część w porównaniu do tyłu z tubami.
A tylko tylna część tub jest zanurzona w spoczynku.

Nie znam się na budowie łodek no ale wyporność to chyba objętość w wodzie ....

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Tak łopatologicznie to objętość cześci dziobowej jest wielokrotnie mniejsza niż rufowej
A objętość zanurzeniowa (czyli objętość tego co jest poniżej linii wody) to wogóle bez porównania
W większości RIB-ów wszyscy siedzą od konsoli wstecz przecież ... czyli na tyle plus silnik
Mialem już 500 kg osób plus bagaze w bakiscie rufowej
« Ostatnia zmiana: Styczeń 02, 2018, 21:59:53 wysłana przez ogorek »
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 03, 2018, 05:54:04
Odpowiedź #6
  • **
  • Wiadomości: 58
    • Bestwig
    • Schießsport
  • Akwen: Adriatyk
(...) ale waga coś nierealna, silnik 150koni będzie ważył więcej niż połowę tego, z trzema osobami z tyłu zatopiło by rufę  :-)
pzdr
@pawel_wawa ma sluszna racje.
::) Czyżby Archimedes się mylił i przez ponad 2 tysiąclecia aż do teraz nikt na to nie wpadł? ::)

Styczeń 03, 2018, 09:30:42
Odpowiedź #7
  • *****
  • Wiadomości: 593
    • Slinfold UK
  • Akwen: UK
(...) ale waga coś nierealna, silnik 150koni będzie ważył więcej niż połowę tego, z trzema osobami z tyłu zatopiło by rufę  :-)
pzdr
@pawel_wawa ma sluszna racje.
::) Czyżby Archimedes się mylił i przez ponad 2 tysiąclecia aż do teraz nikt na to nie wpadł? ::)

Mowi sie " co ma piernik do wiatraka"
Pozdrawiam
Andre

Styczeń 03, 2018, 10:06:03
Odpowiedź #8
  • *****
  • Wiadomości: 2903
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
@boboo chodziło o to, ze to ile kg utrzyma łódka nie zalezy od jej masy a od objętości.

Łodka o tym samym kształcie ale innej masie wytrzyma tyle samo kg pełnego obciązenia a nawet ciut więcej jak jej własna masa jest mniejsza.

Siła wyporu zależy od objętości.
Aby zanuzyc beczkę 1m3 w wodzie trzeba uzyc zdaje się 1t
Beczka moze byc z grubego metalu lub z plastiku - i tak trzeba użyc 1t (w sumie z jej masą) aby wepchnąć pod wodę

RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 03, 2018, 10:32:52
Odpowiedź #9
Panowie dajcie spokój bo zabrniecie...
Archimedes ze swoją eureką miał na myśli wagę zanurzonego ciała. Czyli ciało waży tyle ile ciężar wypartej wody.
Pomyliło się to trochę z ciężarem właściwym ciał. A jak się oblicza ciężar właściwy? Ciężar podzielony przez objętość. Bryły zamknięte, szczelne i puste w środku mogą mieć różny ciężar w zależności co jest wypełniaczem tegoż środka bryły.
Im niższy ciężar właściwy tym większa wyporność. to tak w skrócie, w ramach powtórki z siódmej klasy podstawówki  ;)

Styczeń 03, 2018, 10:39:20
Odpowiedź #10
  • *****
  • Wiadomości: 1038
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
Ale przecież w ribach wyporność jest wspierana przez tuby(oczywiście dopiero przy max obciążeniu), nie powiesz mi, że to takie dookólne odbijacze są ;-), ale faktycznie, wystawanie tub poza pawęż, do tego jak zauważyłeś mocniej niż przód zanurzonych czyli wspieranych przez powietrze koryguje nieco mój ogląd.
Piszesz "Aby zanurzyć beczkę 1m3 w wodzie trzeba użyć zdaje się 1t" ale nikt nie chce przecież pływać z zanurzonymi tubami a właśnie takie rycie tyłu podpowiadała mi wyobraźnia, szczególnie, że na przodzie tylko małe siedzonko jest.
Mimo wszystko uważam, że jak skorygujemy masę własną na 600kg to zacznie to wyglądać realnie i tego się trzymajmy :-)

pzdr
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.

Styczeń 03, 2018, 10:47:47
Odpowiedź #11
  • *****
  • Wiadomości: 2903
  • sternik motorowodny + RYA SRC-DSC (początkujący)
    • Wesoła
  • Akwen: Morze Jońskie
Najważniejsze, ze nikt nikogo nie wyzywa :D Da się  ?

Tak, u mnie tuby wystają dobre pół metra za pawęż i około ich metr bieżący (patrząc od końca) jest do połowy (prawie) w wodzie w spoczynku.

Pewnie one dają to, że mam na tabliczce 12 osób (brane z możliwego załadunku w kg) co jest fizycznie niemożliwe aby tyle ludzi zmieścić ...
RIB HIGHFIELD OM540DL + EVINRUDE 115 HO + Wody Grecji + załoga (2+3)
http://www.highfieldboatsuk.com/540dl.html
http://www.evinrude.com/en-gb/engines/etec_ho/etec_115_ho

Styczeń 03, 2018, 11:39:44
Odpowiedź #12
  • **
  • Wiadomości: 58
    • Bestwig
    • Schießsport
  • Akwen: Adriatyk
Chodziło mi o zatopienie przy tak lekkiej wadze.
A gdyby ten RIB był cięższy przy tych samych wymiarach, to byłoby lepiej?

Silnik w moim pontonie waży prawie tyle samo, co ponton (80 + 75 kg)
Przy samej rufie mam 2 x 25 litrów paliwa + akumulator.
Sam (110 kg) też leżę raczej z tyłu.
I nie mam wrażenia zatapiania rufy.

Taki RIB to ma na "dzień-dobry" około 3-4m² styku z wodą.
Co oznacza mniej-więcej 30-40 kg na 1 cm zanurzenia.
Ale im głębiej tym szerzej (forma "V") - czyli na 1 cm trzeba coraz więcej ciężaru.
I jeśli przykładowo owe 40 kg wepchnie łódkę o 1 cm w wodę, to 80 kg wepchnie tę łódkę już tylko 1,7 cm.
(to takie przykładowe liczby)

Styczeń 03, 2018, 11:44:56
Odpowiedź #13
  • *****
  • Wiadomości: 593
    • Slinfold UK
  • Akwen: UK
Panowie

przy bardzo dobrym ribie w spoczynku na wodzie tuby nie powinny dotykac  / spoczywac na powierzchni wody. Tuby nie sa do zwiekszenia plywalnosci riba
Pozdrawiam
Andre

Styczeń 03, 2018, 11:55:27
Odpowiedź #14
  • *****
  • Wiadomości: 1038
  • Sternik motorowodny, SRC-DSC, płetwonurek CMAS**
    • Warszawa/Marki
  • Akwen: Zalew Zegrzyński
"Tak, u mnie tuby wystają dobre pół metra za pawęż i około ich metr bieżący (patrząc od końca) jest do połowy (prawie) w wodzie w spoczynku." - i to jest wyjaśnienie dlaczego rib może mieć tak nierówno na długości rozłożoną masę! Już się nie czepiam i niech pozostanie to tutaj dla innych drążycieli bo Archimedesa nie ma co w to mieszać :-)

Właśnie miałem spytać dlaczego tam dają 12 osób kiedy to przeczy zasadom bezpieczeństwa. Powinno być 9 osób plus ileś tam ładunku, chyba, że tuby są traktowane jako siedziska.
Jak wybierałem swoją łódkę imponowało mi, że inne w tej klasie długości i wyporności mają w homologacji 5 osób a ja mogę wozić 6(chociaż wcale mi to niepotrzebne). Tłumaczyłem sobie to tym, że łódka open ma dużo przestrzeni do bezpiecznego przebywania tulu osób a kabinówki tej wielkości mają minimalistyczne kokpity bo waga przecież jest podobna.
Może chodzi o to, że w ribie można wymontować te ławki i zamontować siedziska dla większej ilości pasażerów?

pzdr
Łódka już pływa, pozostało dopracować audio.