Skocz do zawartości

Czym naprawic ponton?


tomkap
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Posiadam stary ponton Zodiac. Materiał jest mocy, lecz cieńszy niż współczesne. Odkleiła się jednak podłoga. Obawiam się że klej do gumy raczej puści, prędzej już typy super glue, lecz ten chyba klei na sztywno. Ktoś tez wspominał żeby kleić na gorąco, żelazkiem, lecz tu moje obawy że prędzej spalę ponton niż skleję.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego np na allegro masz zestawy do klejenia , tylko nie wiem z jakiego materiału masz ten ponton :

 

http://allegro.pl/zestaw-naprawczy-do-pontonu-klej-laty-raksa-i1843663143.html

 

a najlepiej to chyba będzie Ci napisać do firmy Smart która jest dystrybutorem Zodiaca na Polskę

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Najpierw musisz mieć pewność z jakiego materiału jest wykonana

powłoka. Jeżeli będziesz już wiedział to masz już z górki.

Jak przypuszczam Twój ponton jest z PVC, wtedy masz możliwość

naprawy poprzez klejenie (łatka koniecznie z PVC - czyli materiału z którego wykonane

jest poszycie naprawianego pontonu) i klej. Czyścisz powierzchnię papierem ściernym (100-150)

tak aby dokładnie zmatowić, następnie odtłuszczasz bardzo dokładnie, a następnie kleisz wg. instrukcji

posiadanego kleju (są różne kleje do elastycznego PVC).

 

Drugą opcją naprawy PVC to zgrzewanie gorącym powietrzem, lub ultradżwiękami, ale tu musisz

już korzystać z usługi Firmy. Chyba, że masz zgrzewarkę do PVC, oraz zestaw wałków dociskowycj, itd.

 

Gdyby Twój ponton był z Hypalonu (powłoka Polietylen), to pozostaje Ci tylko i wyłącznie klejenie.

Niestety Hypalon jest takim draństwem :-)  co to nie chce się zgrzewać. Ale jest bardzo wytrzymałe na uszkodzenia fizyczne,

na promieniowanie UV, smary, benzeny, niektóre kwasy i Bóg wie co jeszcze.....

 

Tak więc sprawdż z czego masz zrobiony ponton, a póżniej będziemy starali się konkretnie pomóc

 

pzdr. Jarek

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponton bardzo stary. Nie wiem jakie wtedy stosowano materiały. Fajny bo bardzo lekki. Chyba bez podłogi ok.20kg. Takiego nigdzie nie kupię. Współczesne tej wielkości są bardzo ciężkie.

http://img1.aukcjoner.pl/gallery/007277803/thumbnails.jpg http://img1.aukcjoner.pl/gallery/007277803/2_t.jpg

Zobacz całą galerię | Darmowe galerie Allegro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety ze zdjęcia trudno jest określić rodzaj materiału z jakiego jest  wykonany Twój pontonik.

Zrób próbę, tylko musisz to zrobić z wyczuciem. Na szmatkę wlej trochę rozpuszczalnika i ostrożnie przemyj

jakiś kawałek Twojego pontonu. Rób to z wyczuciem - jeżeli materiał zacznie być delikatnie lepki (klejący) pod palcami

to masz ponton z PVC - jeżeli nie będzie żadnej reakcji, to będzie Hypalon.

 

To tak na szybko.......:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hypalon przeciągnięty papierem ściernym zrobi się matowy , PCV się zarysuje (hypalon gumowaty w dotyku, PCV plastikowe w dotyku)

 

Wg mnie masz ponton z hypalonu bo dawniej używali właśnie tego, PCV to wymysł żeby oszczędzić na kosztach [i wadze i wytrzymałości też :/ ]

 

i jeśli tak jest to całe szczęście bo można go porządnie pokleić odpowiednim klejem.

 

Klejenie PCV (z relacji naprawdę doświadczonych ludzi w temacie) to męka bez pewnego rezultatu.

Nie wiem jak ze zgrzewaniem, może efekty byłyby lepsze.

 

PCV to taki typowy produkt "zgrzać w fabryce i zapomnieć , niech kupuje nowy".

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam ponownie....

konkretnie:  jeżeli to jest hypalon, to powinieneś użyć kleju pod nazwą AdamPro, lub Bostik 2004

Zmatowić papierem ściernym jedną i drugą powierzchnię, odtłuścić acetonem - odczekać - położyć pierwszą warstwę

tzw. Primer a następnie po około 20-40 minutach (w zależności od warunków) położyć warstwę wiążącą i przykleić wyciskając

bardzo dokładnie powietrze spod powierzchni klejących.....wot i wsio :-) jak mawiali radzieccy uczeni

 

Pamiętaj jednak: średnia temperatura wskazana nie mniej niż 18"C - wilgotność powietrza nie większa niż 60" !!!

Więc jeżeli klejenie to tylko w pomieszczeniu zamkniętym gwarantującym w/w warunki w okresie min. 24 godz

 

pzdr.Jarek 10 / www.sportiwoda.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Nabyłem kolejny ponton z uwagi na jego symboliczną w porównaniu z nowymi wagę. Takich już niestety nikt chyba nie produkuje. Niemiecki stary pomarańczowy coś jak Metzeler. Całość idealna prócz podłogi, gdzie jest dość cienki materiał. Płótno pokryte z obu stron gumą i ona właśnie sparciała na załamaniach jak był niechlujnie zwinięty. Normalnie wykrusza się w tych miejscach. Myślę ze trzeba czymś pokryć całą podłogę, tylko nie wiem czym. Czy guma w płynie będzie dobra? Chyba raczej zejdzie pod butem. Może po prostu farba, klika warstw?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma to jak reanimacja starego kondona. Narobisz się z tym, nakombinujesz, zmarnujesz czas i pieniądze, a na koniec wyrzucisz lub "uszczęśliwisz" kogoś innego. Jak guma się wykrusza to już po prostu starość, a na to nie ma jeszcze lekarstwa. No chyba, że Masz do niego sentyment i nie interesują Cię koszty to można próbować odbudować go na Ukrainie ale koszty przekroczą cenę nowego. Przepraszam, że nie zaproponowałem Ci super regeneracyjnego płynu działającego na poziomie molekularnym wykonanego w nanotechnologii ale prawda w przypadku tego zjawiska co opisałeś jest brutalna  ;)

Serwus.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprzedni ponton potrzebował klejenia na zgrzewach a ten renowacji podłogi, którą trzeba czymś pokryć. Chcę go zrobić bo waży tyko 11kg, przy 250 długości. W sam raz dla jednaj osoby z 4km silnikiem. Na myśl przychodzi mi jeszcze by na całą podłogę nakleić jakąś nieprzemakalną plandekę. Chętnie kupię nowy o takiej wadze z całkowitą pawężą i kilem, jeśli wie ktoś gdzie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Poprzedni ponton potrzebował klejenia na zgrzewach a ten renowacji podłogi, którą trzeba czymś pokryć. Chcę go zrobić bo waży tyko 11kg, przy 250 długości. W sam raz dla jednaj osoby z 4km silnikiem. Na myśl przychodzi mi jeszcze by na całą podłogę nakleić jakąś nieprzemakalną plandekę. Chętnie kupię nowy o takiej wadze z całkowitą pawężą i kilem, jeśli wie ktoś gdzie.

 

Nie warto reanimować starego trupa.

Nawet jeżeli jesteś do niego emocjonalnie przywiązany.

Jeżeli guma się rozwarstwia, pęka, łuszczy się to niestety już jest najwyższy czas aby

pomyśleć nad innym szczelnym, lekkim pontonem z kilem, niekoniecznie do remontu :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

nie zgodze się - jeśli masz chęci i materiały to przyklej nową podłogę - niech ta guma co odpada odpadnie, do płótna możesz przykleić nową warstwę podłogi, jak ja przykleisz do gumy to za jakiś czas całość odpadnie od płótna [po drugiej stronie płótna tez jest guma więc podłoga może jeszcze być szczelna [chyba, że już zauważyłeś, że bierze wodę]

 

 

jedyne z czym się musisz pogodzić to fakt, że waga jednak wzrośnie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalej będę się upierał przy swoim -

jeżeli guma już jest sparciała i ulega samoistnej "defragmentacji" rozwarstwieniom materiału itp.

- to już pomijając fakt nakładów pracy, kasy itd.

-  liczy się jeszcze coś takiego jak bezpieczeństwo na wodzie.

 

A tu raczej nie ma kompromisów....

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Bezpieczeństwo jest zachowane. Dno przecież nie odpadnie. Podłoga jest z płótna, które jest całe i mocne. Jedynie powtarzam, guma, powłoka sparciała i przepuszcza wodę. Mam już plan na naprawę, nakleję nową, co jeszcze dodatkowo wzmocni podłogę. Dziękuję za wskazówki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

witam ponownie....

konkretnie:  jeżeli to jest hypalon, to powinieneś użyć kleju pod nazwą AdamPro, lub Bostik 2004

Zmatowić papierem ściernym jedną i drugą powierzchnię, odtłuścić acetonem - odczekać - położyć pierwszą warstwę

tzw. Primer a następnie po około 20-40 minutach (w zależności od warunków) położyć warstwę wiążącą i przykleić wyciskając

bardzo dokładnie powietrze spod powierzchni klejących.....wot i wsio :-) jak mawiali radzieccy uczeni

 

Pamiętaj jednak: średnia temperatura wskazana nie mniej niż 18"C - wilgotność powietrza nie większa niż 60" !!!

Więc jeżeli klejenie to tylko w pomieszczeniu zamkniętym gwarantującym w/w warunki w okresie min. 24 godz

 

pzdr.Jarek 10 / www.sportiwoda.pl

Witam

Prawie dobrze - p r a w i e ...

- Klej Bostik nazywa się 2402 - obecnie trudniej dostępny ale z powodzeniem zastępuje go Transprene 113M Bostik tańszy i łatwiej dostępny.

- kleju AdamPRO nawet Google nie wykazują

- Primer to PODKŁAD  lakierniczy - wystarczy napisać: pierwsza warstwa

- instrukcja zaleca: po wyschnięciu pierwszej warstwy do braku przyczepności na dotyk - położyć drugą. 40 min chyba ciut przesada? Klej nie ma wyschnąć ani się utwardzić.

- położyc dugą warstwę i ponownie odczekać do etapu braku przyczepności (dotykamy dłonią i wszytsko jasne)

- przykleić identycznie wysmarowaną/przygotowaną  łatkę (UWAGA - nie wolno korygować położenia - NIE ODRYWAĆ!) i docisnąć rolką.

i to by było na tyle :-)

I  - stara szewska zasada:

KLEJ NAJLEPIEJ TRZYMA JAK GO NIE MA.

Czyli - cienko i oszczędnie nakładać.

Pozdrawiam!

Taka metodą kleiłem dno gumiaka na Chorwackiej wyspie gdy dobijanie skończyło sie rozpruciem dna.

I wróciłem :-)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witka

Nazwę kleju podałem z opakowania Adams Pro for Hypalon Neopren Glue (chyba zjadłem literkę s),

ale masz rację Bostik jest bezproblemowo dostępny w Polsce i dobrze się sprawdza.

Metoda aplikacji w zależności czy używasz utwardzacza - przyspieszacza, w moim przypadku,

było około 15'C po 15-20 minutach klej był jeszcze aktywny (lepki). Dlatego doradzałem, aby kleić

przy temp. minimum 18'C - wtedy myślę, że 10-15 minut wystarczy aby aplikować drugą warstwę kleju.

 

Ostatnio kleiłem jakieś wzmocnienia i po 7-10 minutach było O.K. - więc trzeba sprawdzić gotowość organoleptycznie.....

temperatura powietrza była ponad 23'C....dlatego uważam, że graniczna jest na poziomie 25/27'

- ale oczywiście mogę się mylić, gdyż nie jestem zawodowcem tylko amatorem w tej dziedzinie.... ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Ahoj!

No dobra- tomkap - to jak to jest z tym Twoim pontonem- masz ten patent na naprawę ?

bo jakoś nie widać na fotach:

http://allegro.pl/niemecki-ponton-metzeler-markant-vs-i3318143375.html

jakbyś się podzielił tą wiedzą to byłbym wdzięczny, bo też mam staego gumiaka i chciałbym go deko odświerzyć

pozdrawiam

Lech

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...