Skocz do zawartości

Problem z napędem "zet"


Gość vortec
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Przeszukałem forum ale nie znalazłem odpowiedzi na mój problem. Ale od początku mam łódke z silnikiem volvo penta 4.3 l v8 model 200 d zetka aquamatic 280, problem polega na tym ze wrzucając bieg do przodu napęd "zapinana się " i łódka płynie zaczynając dodawać gazu w pewnej chwili łódka zatrzymuje się i tylko zwiększają się obroty silnika, myślałem ze porostu wyskakuje bieg, ale dzisiaj z kolegą uwiązałem dobrze krype do pomostu i zaczęliśmy sprawdać co się dzieje, okazuje się ze za każdym razem identycznie łódka staje, zmniejszając obroty silnika zaczyna znowu "ciągnąć ". Na wstecznym biegu jest identycznie. Na zgaszonym silniku i zapietym biegu śrubę można ręką kręcić w jedna stronę a w druga jest opór i nie dałem rady ruszyc rękoma  to jest prawidłowe zachowanie. Moje pytanie, wiec co to może być?  Czy tzw tarcza sprzęgła się oberwala? Guma na srubie napędowej raczej odpada bo na zapietym biegu nie daje rady jej ruszyć ręką.  Może ktoś z kolegów przerabial podobny problem? Dodam że biegi wchodzą lekko bez zgrzytów i szarpnięć.  Może coś w zetce? Zapomniałem dodać że przed zwodowaniem kiedy łódź stała na hali to podczas testów biegi wchodzież normalnie i przy dodaniu gazu obroty śruby przyspiesza normalnie,  proszę o jakieś podpowiedzi co można jeszcze sprawdzić ? Wyeliminować?  Niestety łódź stoi już na wodzie, wiec raczej czeka mnie wyciąganie jej, ale na sucho wszystko działa normalnie dopiero w wodzie pod obciążeniem wyszedł problem
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jedno pytanie do kolegów, czy można " na wodzie"  odkręcić silnik i zweryfikować stan "tarczy sprzęgła "? Według mnie jest wystarczająco miejsca, na chłopski rozum powieszenie silnika i rozkręcenie od obudowy sprzęgła nie powinno nic namieszać, wiem ze kombinuje ale żeby wyciągnąć łódkę musze poczekać aż kolega zwolni przyczepę do tego zamówić dźwig wiec koszta rosną i czas ucieka. W poprzedniej łodzi "na wodzie" wymieniałem uszczelkę pod głowica i nie było tragedii choć to nie to samo.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli rozszczelni się  kadłub? Przesunięcie silnika to nie problem . Czy za te objawy jest odpowiedzialny właśnie ten rewersor  ?  Bo według mnie to biegi nie wyskakują tylko przy zwiększeniu obrotów silnika jakby cos wpadło w poślizg pod obciążeniem,  bo kiedy zmniejszy się obroty to znowu wraca napęd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mikijet nie zrozum mnie źle,  pytam się bo nie robiłem tego, jestem mechanikiem samochodowym a przy łodziach nie mam doświadczenia,  niewiele jakie niespodzianki mogą się kryć za tym, piszesz ze trzeba zacząć od zetki czy chodzi o wałek który przenosi napęd z silnika do zetki? Na pierwszy rzut oka wydawało się to do zrobienia, ale jeśli tak mówisz to nie będę polemizować z Tobą bo masz w tym doświadczenie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie ten AQ280 obudowa ,,sprzęgła" i połączenie z zetką. Elementy, które podałem dotyczą 6 śrub, które trzeba odkręcić żeby odpiąć silnik od zetki. Ale żeby się do nich dobrać trzeba najpierw odkręcić przekładnę kątową. Z kolei żeby odkęcić przekładnię kątową trzeba z niej upuścić olej itd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, myślałem ze można rozdzielić silnik od obudowy koła zamachowego  żeby dostać się do tej tarczy, sądziłem ze rozdzielać w tym miejscu wałek wysunięty się z tarczy a obudowa z zetką zostaną na swoim miejscu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego GRI nie rozumiem tego, prowadzimy tutaj jakąś debatę co i jak można zrobić a czego nie da rady,  a Ty wbijasz  się z postem który nie wnosi tutaj nic konstruktywnego. Moje pytanie do Ciebie : co ma wnieść Twoja wypowiedź ? Próbujesz sobie nabić ilość postów? Proszę weź przykład z większości członków tego forum, żena dany temat wypowiada się osoba która ma wiedzę i chęć pomóc innym
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki mikijet za pomocne rady , już sam nie wiem od czego zacząć,  znajomy na przystani miał taki przypadek ze oberwala się od tarczy piasta z wieloklinem w który wchodzi ten wałek przenoszący napęd do zetki, tez muszę się z tym przespać. ????
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się zerwie tarcza sprzęgłowa to całkiem starcisz napęd albo będzie szarpał. Tam jest zwykła tarcza sprzęgłowa ( jak w samochodach) oprawiona w stalowy trójkąt przykręcony do koła zamachowego.

 

Z objawów, które podałeś wychodzi na zużycie stożkowych przekładni ciernych rewersora.

 

http://www.ebay.com/itm/Volvo-5-0L-5-7L-GM-Absorber-Dampner-835550-/290628283678

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz możliwość wyciagaj silnik i zobaczysz co w walkiem tarczą tam powinien być taki trójkąt ze sprezynami jak by one trzęsły to by było straszne walenie na wolnych obrotach 

 

Co do gumy w śrubie to rekom nic nie sprawdzisz  chyba ze wywalona na maxa  sila na śrubę dziala taka ze nawet sobie nie wyobrażasz  podmienić śrubę  trzeba na początek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie , przed chwilą kolega rozmawiał z fachowcem który naprawia lodzie w Policach i stwierdził że takie objawy to na 99% śruba napędowa,  a u mnie jest założona bardzo duża , ledwie mieści się w zetce i skok tez duży patrząc na profil łopaty.  Wiec spróbuję z śrubą na początek.  Serdeczne dzięki za podpowiedź. ????
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie śruba  robi wrażenie  wielkie łopaty  ale takie mają być  :)

 

Zaznacz sobie śrubę miedzy kołnierzem  a łopatami i daj w palnik i zobaczysz po znakach czy się obraca  bo watpię by się w tym samym miejscu ustawiła  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, bardzo prosty sposób,  najłatwiej będzie zrobić znak na śrubiegłym napędowej i nakrętce śruby  (a'la jajko) potem pełen gaz i kontrola znaków i mamy odpowiedź.  Serdecznie dziękuję za podpowiedź
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Problemem okazała się jednak śruba napędowa,  guma która jest w środku ślizga się pod obciążeniem.  Jeszcze raz dziękuję kolegom mikijet i 7mka za pomoc w rozwiązaniu problemu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...