Skocz do zawartości

Problem z osiowaniem Volvo Penta 4.3 - OMC Cobra


konrad.k
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam problem z prawidłowym osiowaniem silnika Volvo Penta 4.3 z roku 1989 z przekładnią OMC Cobra, po ustawieniu silnika na poduszkach, wałek którym sprawdzam czy jest w osi z silnikiem mija się z sprzęgłem o ok. 8-10mm. Tylne poduszki nie mają żadnej możliwości regulacji góra-dół i z tego co doczytałem to nie powinienem nawet próbować jakiś zmian. Niestety u mnie się dało, aby wałek wszedł w sprzęgło musiałem podnieść silnik na tylnych poduszkach (podłożyłem podkładki), przednimi poduszkami wyregulowałem aby było w poziomie. Teraz na końcówce wałka (nakładam smar) widzę że powinienem przesunąć silnik o ok. 3mm w bok co nie jest przewidziane i nie ma żadnej możliwości regulacji (chodzi o tylne łapy) Pytanie, jaka jest tolerancja aby nie uszkodzić łożyska gimbala ani sprzęgła? Jeżeli oś przekładni będzie się mijała ze sprzęgłem o ok. 3mm to czy sprzęgło i łożysko gimbala wytrzyma takie naprężenia? Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi, pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyrząd centrujący jest pierwszym krokiem do montażu silnika. Bez niego nawet się za to nie zabieraj. Wałek zetki musi wchodzić idealnie prosto w tarczę sprzęgłową silnika.

Jak już ustawisz silnik względem zetki to dopiero dopasowujesz  poduszki silnika. Jeżeli łożysko nie jest prosto i osiowo względem silnika to :

1. Późniejszy montaż i demontaż zetki będzie utrudniony a łożysko będzie się dużo szybciej zużywało.

2. Oznacza to, że transom jest źle zamontowany na pawęży. Do montażu też używa się szablonów.

 

Wahliwość łożyska gimbala jest potrzebna do sterowania i trymowania a nie do montażu silnika z zetką. 

Schowek01.jpg.762416380fa653bed443f352d9d2fc8e.jpg

Schowek02.thumb.jpg.c0be130003068aee4a55db715de2b5a4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za rzeczowe odpowiedzi. Wałek do sprawdzania osiowości mam, co prawda nie oryginalny ale kolega dotoczył mi wg wymiarów znalezionych w internecie. Na końcówkę tego wałka nakładam smar i widzę, że nie wchodzi centralnie w sprzęgło a zbiera bardziej z jednej strony. O ile mogę wyregulować góra-dół to mam problem bo wychodzi, że cały silnik powinienem pchnąć kilka mm w jedną stronę.

"Jak już ustawisz silnik względem zetki to dopiero dopasowujesz  poduszki silnika." Nie za bardzo rozumiem o co chodzi? aby ustawić silnik względem wałka zetki ustawiam go śrubami regulującymi na poduszkach, u mnie regulacja jest tylko na przednich łapach. Tylne są na stałe ale aby włożyć wałek w sprzęgło musiałem podłożyć kilka podkładek pod tylne łapy. Jak mam później dopasować poduszki silnika? Z góry dziękuję za cierpliwość 😉 Rozumiem konsekwencje (i cenę!) niewłaściwego montażu

427873594_1454343698764302_8495574874397424279_n.jpg

427956576_3718340295054884_3379427186901682072_n.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik ma WISIEĆ luźno i dopasowujesz otwór tarczy sprzęgłowej do wałka centrującego. Wsuwasz wałek do otworu tarczy ( ma wchodzić swobodnie) i wtedy widzisz jak ustawione mają być poduszki silnika.  Najważniejsza jest osiowość połączenia. Resztę trzeba dopasować do takiego ustawienia silnika. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...