Skocz do zawartości

Manetka Yamaha 703 - naprawa stacyjki


czarekt
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Kupiłem silnik z manetką Yamaha 703. W manetce coś jest uszkodzone z zasilaniem na zegary. Czyli trym działa, kluczyk odpala i gasi silnik. Poprzedni właściciel wyprowadził osobny przewód z cewki silnika na zasilanie zegarów i wówczas zegary uruchamiały się po odpaleniu silnika, a nie po przekręceniu stacyjki. Po przekręceniu stacyjki w pierwszą pozycję, jeżeli mam odpięte zegary od instalacji, to z manetki pojawia się 12V mierzone miernikiem, ale podłączenie czegokolwiek powoduje spadek napięcia do 1-3V. Jeżeli podepnę w to miejsce zasilanie  12V z akumulatora to zegary działają prawidłowo, tylko oczywiście nie gasną po przekręceniu stacyjki na zero. Podejrzewam uszkodzoną stacyjkę - czy to jest rzecz rozbieralna i naprawialna, czy trzeba szukać nowej?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do zasilania instrumentów i sygnału do tacho jest wyprowadzany osobny kabel z manetki.

Tak, dokładnie u mnie jest to przewód żółty. A na czerwonym jest stałe napięcie z akumulatora.

 

Rozebrałem manetkę. Stacyjka jest zalewana jakimś twardym paskudztwem, nierozbieralna. Można kupić nową za niecałe 200zł. Ale po rozebraniu manetki okazało się, że tam też są przewody łączone na okrągłe wsuwki, chyba się dostała woda, bo pojawił się nagar. Porozłączałem, wyczyściłem, zasprejowałęm kontaktem i zegary działają prawidłowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam! Nie chce zakładać nowego tematu dlatego się podczepię tutaj.

Pojawił mi się problem z odpalaniem silnika. Silnik raz odpala a raz nie, ale opiszę od początku. Nadmienię, że w poprzednich sezonach nie miałem z tym problemu.

Silnik Yamaha f40 z 2001r., manetka 703, dodatkowo komplet zegarów.:

Akumulator sprawdzony, naładowany.

1. przypadek: silnik odpalił: na zegarach napięci wskazywane 13.6V-14.0V i tu zaczynają się problemy: trym przy manetce działa lub nie w momencie gry nie działa przy naciśnięciu przycisku w manetce gasną na moment zegary (trym przy silniku działa bez uwag). Dodatkowo podczas płynięcia co jakiś czas resetują się zegary, po ponownym załączeniu na zegarach napięcie jak wyżej. Podczas płynięcia działa również nawigacja+echo oraz audio. Po zgaszeniu silnika (rejs około 3h) wyłączyłem silnik kluczykiem w manetce, na nawigacji pojawił się alarm napięcia oraz informacja, że jest poniżej 11.2V, przekręciłem kluczyk i okazało się, że zegary wskazują 9.6V i napięcie "pływa". Silnik nie odpala ponownie, co kilka minut próbuję. Po około 40 minutach sprawdzania elektryki w polowych warunkach (tylko połączeń bo miernika nie miałem ze sobą na wodzie) silnik zaskoczył (już go do końca pływania tego dnia nie gasiłem, około 2.5h). Po zgaszeniu ponownie nie chce odpalić. Mój wniosek: brak ładowania a dodatkowe elementy powoli rozładowywały akumulator, ale tempo oceniam na zbyt duże.

 

2. przypadek: silnik nie odpala: po przekręceniu kluczyka w pozycję neutralną zegary się "zapalają" napięcie 12V, po przekręceniu kluczyka w pozycję rozruch kompletny brak reakcji silnika, zegary się resetują. Dodatkowo jak w przypadku 1, naciśnięcie trymu w manetce też powoduje resetowanie zegarów, przycisk na silniku działa OK. I niespodzianka silnik ma krótkie chwile dobroci że działa trym w manetce.

 

Po powrocie do domu jeszcze raz sprawdziłem połączenia elektryczne, wydają się pewne. Czy to może być problem z regulatorem napięcie w silniku??

 

Proszę o pomoc, ewentualne pomysły co jeszcze sprawdzić zanim kupie nowy regulator (to dość droga część), jak go sprawdzić "na sucho".

Z góry dziękuję za pomoc.

Maciek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już klika razy sprawdzałem połączenia, rozpinałem wtyczki i spinałem odkręcałem i dokręcałem śruby masy w silniku i w manetce. Zastanawiające jest to, że mając rib-a na przyczepie i odpalając na słuchawkach, bez żadnych uderzeń w silnik, kadłub nie dotykając do instalacji, potrafi wszystko być w porządku a za chwilą problem. Dlatego myślę, że to może być problem z elektroniką-zasilaniem. Nie posiadam schematu elektrycznego (nie połączeń) żeby coś więcej sprawdzić. Jeżeli chodzi o sprawdzenie czy na silniku wszystko działa to mogę tylko sprawdzić podnoszenie i opuszczanie.

Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sprawdzałem po dopłynięciu (byłem całą sytuacją tak zmęczony, że chciałem jak najszybciej wyciągnąć rib-a i wrócić do domu), ale włączał się alarm na nawigacji czyli na pewno było poniżej 11.2V. Przyjmując, że wskazania na zegarach podczas pracy silnika są prawidłowe a były 13.6V-14.0V to napięcie z silnika poprzez manetkę do zegarów było OK i przy prawidłowym ładowaniu ("wydajność" alternatora w silniku 17A) nie powinno być żadnych ubytków w napięciu akumulatora (silnik powinien go doładować na maxa). Dlatego mam podejrzenia odnośnie modułu regulatora napięcia. Stan naładowania akumulatora mogę sprawdzić dopiero w sobotę.

Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inną drogą (wiązką) idzie prąd przez manetkę do zasilania do zegarów a inną z akumulatora do silnika. pewnie rozpływem zajmuje się moduł regulatora. Z połączeń wnioskuję, że manetka i zegary nie powinny mieć wpływu na ładowanie akumulatora i to, że w chwili pracy silnika na zegarach jest napięcie 14V to tylko świadczy, że alternator w silniku dobrze działa i ogranicznik napięcia (w stronę manetki) jest ok. Nie znam wewnętrznej budowy modułu i więcej wniosków nie mam.

Zastanawia mnie fakt, że w jednej chwili przekręcając kluczyk w manetce jest reakcja rozrusznika a za dosłownie moment jest jej brak, a po następnej chwili krótszej lub dłuższej znowu jest. Fizyczne połączenia rzadko się psują i naprawiają i znowu psują bez ingerencji.

????

Aż wstyd się przyznać, że jestem z wykształcenia elektronikiem i mam problem z niby prostym urządzeniem, ale jestem przyzwyczajony do schematów i po dokonaniu pomiarów mogę wysnuć wnioski a takowych nie posiadam.

Dzięki za sugestie, na pewno sprawdzę jak będę na łódce.

Ps. Cały czas na rib-ie mam zapasowy naładowany akumulator 105Ah ale podłączenie jego na przewodach do standardowego akumulatora nie zmienia sytuacji z rozruchem. :( :( :(

Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już ją raz rozkręcałem i nic nie zauważyłem. Nawet próbowałem na rozbebeszonej i nic, ale w sobotę jak pogoda pozwoli rozbebesze ją jeszcze raz.

Dysponuje ktoś może schematami elektrycznymi instalacji silnika?

Jeszcze raz dzięki za wszystkie sugestie!

Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...