Skocz do zawartości

Chorwacja - zbiór przepisów motorowodnych - dyskusja


Hrvat
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Za zgodą autora poniższego tekstu czyli Admina o nicku Morski Pas, forum poświęconego Chorwacji (www.cro.pl) przekopiowałem zbiór przepisów jakimi należy się kierować wypływając na kryształowe wody Jardanu cyt.:

 

Cytat
Jeśli wybierasz się do Chorwacji z własną łódką' date=' pontonem, albo skuterem [b']zanim zadasz pytanie przeczytaj[/b] to co poniżej. Nie czytaj, jeśli masz zamiar wypożyczyć łódkę na miejscu bo to inna bajka.

 

Staram się na bieżąco aktualizować informacje zamieszczone w tym wątku. To co kiedyś pisałem w różnych miejscach tego forum nie zawsze było prawdą, bo nie ma ludzi nieomylnych. Jeśli ktoś wykopie z czeluści forum moje posty sprzeczne z tym co jest napisane poniżej, będę wdzięczny za poinformowanie mnie o tym, żebym mógł to poprawić.

 

Teraz do rzeczy.

 

Dla łodzi i jachtów których długość całkowita jest większa, lub równa 3m lub moc jednostki napędowej wynosi 5kW, albo więcej należy wykupić winietę.

Z obowiązku posiadania winiety zwolnione są łodzie wiosłowe, kajaki, rowery wodne itp.

 

To znaczy, że np. ponton >= 3m z silnikiem elektrycznym lub spalinowym o dowolnej mocy i skuter wodny (mimo, że zwykle bywa krótszy niż 3m ale ma duży silnik) powinny mieć wykupioną winietę.

 

Jeżeli dana jednostka posiada silnik - potrzebny jest PATENT uprawniający do jej prowadzenia, nawet jeżeli polskie przepisy tego nie wymagają. Nie należy sugerować się tym, że Chorwaci wypożyczają małe łódki bez pytania o papiery, a policja przymyka na to oko, bo to jest ich biznes, a łódki przywożone są dla nich konkurencją.

 

Jeśli moc silnika przekracza 15kW to obowiązkowe jest też ubezpieczenie OC (można kupić na miejscu). Jak ktoś chce mieć też Casco to warto się tym zainteresować już w Polsce choć niekoniecznie u krajowego ubezpieczyciela (bo zdzierają spodnie przez głowę). Sam nie próbowałem, ale słyszałem, że to nic trudnego.

 

Winieta i ubezpieczenie ważne są rok od daty wystawienia (można jechać np. w sierpniu tego roku i w lipcu następnego roku na te same papiery).

 

Do wykupienia winiety potrzebne są:

- dowód rejestracyjny (piszą, że powinno być świadectwo zdolności żeglugowej ale dla małych łódek i pontonów wystarczy jakakolwiek rejestracja),

- patent skipera (honorowane są patenty kraju bandery, choć nie zawsze),

- upoważnie od właściciela jeśli łódka jest pożyczona,

- lista załogi dotyczy tylko łodzi i jachtów na których można mieszkać.

 

Ceny winiet:

do 3 metrów (z silnikiem powyżej 5 kW) - 140 kn

od 3 do 4 metrów długości - 210 kn

od 4 do 5 metrów długości - 280 kn

od 5 do 6 metrów długości - 350 kn

od 6 do 7 metrów długości - 525 kn

od 7 do 8 metrów długości - 630 kn

od 8 do 9 metrów długości - 735 kn

od 9 do 10 metrów długości - 840 kn

od 10 do 11 metrów długości - 945 kn

od 11 do 12 metrów długości - 1.050 kn

od 12 do 15 metrów długości - 1.225 kn

od 15 do 20 metrów długości - 1.400 kn

od 20 do 30 metrów długości - 1.575 kn

powyżej  30 metrów długości - 1.750 kn

 

Do tego trzeba doliczyć różne ukryte opłaty (około 120 kun) o których pisali volare77, smoki3 i mottom.

 

Ceny ubezpieczenia OC:

od 15kW do 30kW - 180 kn

od 31kW do 50kW - 270 kn

powyżej  51kW      - 360 kn

[tak było w Allianz w 2004r - świeższych danych nie mam]

 

Winiety kupuje się w kapitanatach portów i ich filiach - czy jak tam je zwał - w każdym razie adresy i telefony są tu:

http://www.mmpi.hr/default.aspx?id=475

http://www.mmpi.hr/default.aspx?id=661

 

Bezpieczeństwo

Nie sugeruj się informacjami, że nikt tego tam nie sprawdza i miej na pokładzie po jednej kamizelce ratunkowej dla każdej osoby.

 

Kup wodoszczelny nietonący pokrowiec na telefon komórkowy i zapisz sobie ten numer alarmowy 9155. To jest całodobowy i bezpłatny numer do Centrum Koordynacyjnego Ratownictwa Morskiego w Rijece.

 

Słuchaj albo oglądaj w telewizji prognozy pogody, a będąc na wodzie miej oczy otwarte bo niektóre groźne zjawiska meteorologiczne (np. bora) nadchodzą niespodziewanie.

 

Jeśli nie masz zapasowego silnika nie wybieraj się na dłuższe wyprawy. Zawsze patrz czy w razie awarii jesteś w stanie dopłynąć na wiosłach do najbliższego brzegu.

 

Prognoza pogody

Ogólna: http://www.meteo-info.hr/

Dla żeglarzy: http://prognoza.hr/prognoze.php?id=pomorci&param=

Po angielsku: http://prognoza.hr/prognoze_e.php?id=jadran_e&param

Przez VHF: http://www.marinakornati.com/nauticke-informacije/vremenska-prognoza/

Przez WAP (internet w telefonach komórkowych):  http://meteo.hr/mobil/index.wml

 

http://www.cro.pl/forum/viewtopic.php?t=22566 - o prognozach na VHF

 

Stacje benzynowe

http://www.croatiacharter.com/boat-fuel-stations.asp

http://www.adriasail.com/maps/petrol/index.php

 

===============

Więcej informacji i dyskusji na ten temat znajdziesz w poniższych linkach.

 

Uwaga! Wszędzie tam gdzie podano granicę długości 2,5m należy zmienić to na 3m (poprawka weszła w życie w 2006roku).

 

Polskie tłumaczenie rozporządzenia w miesięczniku Żagle

Artykuł w Żaglach o nielegalnych czarterach

Wszystko o winietach (po chorwacku) (wątek stary ale w większości nadal aktualny)

Przepisy, winiety, opłaty w 2006r (zmiana z 2,5m na 3m długości)

Pływanie bez uprawnień

Kontrole na wodzie

Przepisy, patenty, opłaty.

Gdzie kupić winietę

Pływanie pontonem

Wypożyczanie skuterów wodnych

O kotwicach

Też o kotwicach

O ubezpieczeniach

 

 

Dociekliwi i znający język większość dokumentów źródłowych mogą znaleźć na stronie  Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

 

  PODSTAWOWE INFORMACJE PO CHORWACKU

TO SAMO PO ANGIELSKU

PEŁNY TEKST USTAWY PO CHORWACKU

 

19.04.2010 Nowe zasady opłacania taksy klimatycznej dla żeglarzy

 

pozdrav K

 

Cytat

 

Morski Pas na bieżąco uaktualnia ten tekst co i ja będę śledził. Ostatnia zmiana powyższego tekstu miała miejsce dnia 16-05-2011r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 237
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Winieta i ubezpieczenie ważne są rok od daty wystawienia (można jechać np. w sierpniu tego roku i w lipcu następnego roku na te same papiery).

No właśnie w tym roku wykonałem ten myk bo winietę miałem z roku ubiegłego  ^-^.

- lista załogi dotyczy tylko łodzi i jachtów na których można mieszkać.

Z tą listą załogi to coś nie jasne bo co prawda mam małą kabinkę ale generalnie łódź nie nadaje się do mieszkania, kapitanat nawet jej nie widział a kazali wypisać listę  >:(.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i mamy odpowiedź od Krzysia cyt.:

 

Rzeczywiście trochę niejasno to napisałem, muszę to poprawić. To co napisałem o liście załogi jest prawdą, ale jest jeszcze "Lista osób" (Popis osoba).

 

"Lista osób" jest dołączona do winiety i zawiera dane wszystkich osób które mają prawo pływać na danej jednostce w okresie ważności winiety (bo załogi mogą się wymieniać). Tych osób może być więcej niż wynosi "pojemność łódki" według papierów. Dokładnie to jest 2 x N + 30% x N (gdzie N=max. załoga w/g dowodu rejestracyjnego). (Ukupan broj osoba navedenih na Popisu osoba ne može biti veći od dvostrukog kapaciteta uvećanog za 30% jediničnog kapaciteta plovila.)

 

"Lista załogi" (Popis posade i putnika) to spis wszystkich ludzi płynących w danym rejsie. Lista załogi nie może być większa niż maksymalna ilość napisana w dowodzie rejestracyjnym i nie może zawierać osób których nie ma na "liście osób". Lista załogi obowiązuje tylko na łódkach na których można mieszkać. (Popis posade i putnika ne moraju imati plovila koja nemaju mogućnost duljeg boravka na plovilu.)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
  • 5 miesięcy temu...
Nie daje mi spokoju jedna sprawa, dot. patentów. Chorwacja uznaje uprawnienia kraju bandery, czyli jeśli masz uprawnienia do prowadzenia swojej łódki w Polsce, to masz i w Chorwacji. W Polsce mam prawo również pływać bez patentu z małym silnikiem do 13KM, więc czemu w takim razie nie respektują naszego prawa i nawet na silnik elektryczny wymagają uprawnień? Tak sobie myślę że może to wynika z niewiedzy ich Policji i wcale zgodne z prawem nie jest.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warunkiem pływania po wodach Chorwacji jest wykupienie winiety dla każdej jednostki o mocy pow. 5 kW lub długości powyżej 3 mb. Aby wykupić winietę musisz się wykazać posiadaniem uprawnień, tak więc policja nie ma tu nic do rzeczy. Ja rozumiem to tak, że nasze uprawnienia w Chorwacji działają ale musisz je mieć.

 

W praktyce sprawa wygląda tak, że policja nie czepia się pływających łodziami pod warunkiem, że łódź jest zarejestrowana właśnie w Chorwacji. Na tej zasadzie funkcjonują chyba wszystkie ichnie wypożyczalnie łódek. Osobiście widziałem jak policjanci ominęli kilka łódek z rejestracjami PG ... (Grad Pag) i podpłynęli do małego dmuchańca z Tomosem 4 Ps którego właścicielem byli Słoweńcy. Wrócili do brzegu i w ekspresowym tempie odpinali silnik. Później z nimi rozmawiałem i okazało się że dostali ultimatum: albo demontują silnik i pływają bez albo mają do zapłacenia 5 tyś Kn. 2 dni później dowiedziałem się że pływający na skuterze Czech takiego ultimatum nie dostał i zapłacił. Za brak winiety i brak uprawnień. Ile tego nie wiem.

 

Ja wielokrotnie się ze statkiem policyjnym mijałem, czasem ich wyprzedałem i ani razu nie byłem niepokojony. Winieta jak i nr burtowy dobrze widoczne  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Honorują wyłącznie uprawnienia a nie przepisy jakie obowiązują w Polsce i w związku z tym papier musisz mieć  :)

 

No właśnie, u nas jesteśmy uprawnieni do pływania bez patentu do 13km. Uprawnienia te mają moc prawną, ustawową i nie wymagają posiadania dokumentu, ale oni o tym mogą nie wiedzieć, a my nie wiemy gdzie uzyskać stosowny dokument.

Też jestem ciekaw co się zmieni jak wejdą do Unii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mojej opinii wejście Chorwacji do UE niczego nie zmieni w tym względzie. Przecież w UE są kraje w których na pływanie nie są potrzebne uprawnienia a u nas takowe są wymagane.

 

Co do winiet, to osobiście nie mam zastrzeżeń, że istnieje konieczność ich wykupywania. Cena jest na tyle przystępna, że w ogólnych kosztach urlopu pomijalna.

 

Bardziej mam zastrzeżenia co do dysponowania tak uzyskanymi środkami. Moim zdaniem powinny być wykorzystywane do utrzymania morza. Nie widziałem jakichkolwiek służb zajmujących się sprzątaniem dzikich zatok. Trochę ich wyręczyłem, bo jak plaża ma 10-15 metrów długości to w ciągu 5 minut miałem ją wypucowaną na blask, tym bardziej że reklamówki na takich plażach nie są towarem deficytowym, bo to najczęściej nawiewa. Miejscowym nie przeszkadza ten syf czemu się dziwię, ale oczy mieli wielkie jak przypłynąłem i zacząłem od sprzątania tego w czym oni leżeli. Wg mnie to najlepsza metoda by wpłynąć na ich świadomość i samopoczucie.  ;D

 

Co do uprawnień. Moim zdaniem powinny być na wszystko co pływa z silnikiem i to we wszystkich krajach. Z pewnością większe zagrożenie spowoduję 10 metrowym jachtem z 300 konnym silnikiem niż pontonem 2,90 z 10 kucami na pawęży, ale jak wpłynę między kąpiących się to oni różnicy mogą nie odczuć.

 

W przypadku Jadrana trzeba wziąć też pod uwagę, że w przeciwieństwie do większości naszych akwenów śródlądowych spotykamy całkiem spore jednostki żeglugi zawodowej. Skutki wpieprzenia się na tor wodny nie znając podstawowych przepisów, czy wypłynięcie w morze bez znajomości podstawowych zasad meteorologii i warunków pływania morskiego też może być opłakane. Tu nawet nie chodzi o szczegółową znajomość przepisów, chodzi o świadomość. Wielu powie że taką można uzyskać choćby na forum, tylko że tu uczestnictwo nie jest obowiązkowe zaś kurs powinien taki być.

 

Nie wiem czy pisałem, ale w Chorwacji nie jest potrzebna licencja na holowanie. Patent uprawnia do tej czynności co dla mnie akurat jest istotne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Unii Europejskiej stosuje się zasadę wzajemności. N.p. jeżeli obywatel Wielkiej Brytanii przyjedzie do Polski, nie potrzebuje patentu, bo takiego obowiązku w jego kraju nie ma.

To samo dotyczy Polaka w Niemczech, do prowadzenia jednostki potrzebuje takich dokumentów jak w Polsce.

Myślę, że Chorwacja będzie też musiała się dostosować do tych reguł. Inną sprawą jest jak będą zachwywali się na co dzień chorwaccy urzędnicy, policja itp, czyli jaka będzie praktyka. Bo jak zwykle chodzi o pieniądze.

Co do opłat, to jeżeli są one powszechne, to znaczy obowiązują wszystkich, a nie tylko obcokrajowców, to niestety będą nadal obowiązywać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie masz rację. Sprawa powinna być traktowana podobnie jak dokumenty uprawniające do prowadzenia pojazdów, więc ważny byłby papier obowiązujący w kraju meldunku zainteresowanego. Czy brak papiera będzie skutkował w ten sam sposób. Spróbuję rozeznać temat na cropli, bo tak mamy kilku Chorwatów więc być może coś już będzie słychać.

 

Edit: Po głębszym zastanowieniu:

 

Art. 37a.

 

1. Prowadzenie statków przeznaczonych do uprawiania sportu lub rekreacji, zwane

dalej „uprawianiem turystyki wodnej”, wymaga:

1) posiadania odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa;

2) przestrzegania zasad bezpieczeństwa przy uprawianiu turystyki wodnej.

2. Przepisy ust. 1 dotyczą statków przeznaczonych do uprawiania turystyki wodnej:

1) o napędzie żaglowym (jachtów żaglowych), które mogą być wyposażone

w pomocniczy napęd mechaniczny;

2) o napędzie mechanicznym (jachtów motorowych), w tym także skuterów

wodnych, łodzi pneumatycznych i poduszkowców;

3) o napędzie innym niż żaglowy lub mechaniczny.

3. Uprawianie turystyki wodnej na jachtach żaglowych o długości kadłuba powyżej

7,5 m lub motorowych o mocy silnika powyżej 10 kW wymaga posiadania dokumentu

kwalifikacyjnego wydanego przez właściwy polski związek sportowy.

4. Nie wymaga posiadania dokumentu kwalifikacyjnego uprawianie turystyki wodnej

na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13

m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h.

 

No tak tylko że to jest fragment z:

Dz.U. 2001 Nr 5 poz. 43

Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku Szweda prawdopodobnie masz rację. Jak znam Chorwatów to respektują już od dawna szwedzkie czy brytyjskie przepisy. Pozostaje kwestia Polaków, bo szczerze mówiąc nigdy nie zastanawiałem się jakie są nam potrzebne uprawnienia jeśli chodzi o morze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • musti zmienił(a) tytuł na Chorwacja - zbiór przepisów motorowodnych - dyskusja
  • musti podpiął/eła, podpiął/eła i odpiął/ęła ten temat

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...